Min hest er langtidsskadet :'-( {{forumTopicSubject}}
Ja i marts måned snublede han til springundervisning. Han snubler ofte af en eller anden årsag, men det var dog værre end normalt. Umiddelbart virkede det ikke som om der var noget galt med ham, men der blev bare skridtet af uden videre undervisning.
Følgende fredag skal jeg have dressurundervisning. Han virker træg og jeg kan nærmest ikke drive ham frem i trav og han viste tegn på svag urenhed i højre bagben. Vi giver ham weekenden fri og han laver ikke noget før følgende tirsdag hvor jeg igen skal have undervisning.
Vi er så heldige at Sultan stoler så meget på os (Marianne - hans ejer - og mig der er part på ham) at han taler sit MEGET tydelige sprog til os så snart der er den mindste lille ting der gør ondt på ham. Han har lært at der bliver taget hånd om det promte, og det gavner os nu rigtig meget.
På staldgegangen måtte jeg næsten ikke røre ham på ryggen eller lænden. Han talte med meget store bogstaver og ingen i stalden var i tvivl om at der var noget galt med ham. Hans venstre skulder var fuldstændig off limit. Nåh, men jeg var jo nødt til at få ham i hallen. Jeg havde en aftale med min træner og hans ejer om at vi lige skulle være ekstra obs på hans kropssprog, og føle os meget forsigtig frem. Nede i hallen begyndte jeg at varme op og han virkede ked af det. Han er en pligtopfyldende hest der gør sit bedste. Både godt og skidt, for det betyder at selvom han har smerter så går han alligevel. Min træner kom og sagde straks nej. Jeg travede en langside på hver volte, og endte med straks at hoppe af fordi den var helt gal med ham. Da jeg kom af løsnede jeg gjorden og han faldt helt sammen af lettelse.
Jeg ringede straks til marianne, og fortalte hvordan og hvorledes. Hun ringede til Claus Toftgaard - Sultan's fysioterapeut gennem nogle år efterhånden - og fik en akuttid til dagen efter.
Jeg kom op om onsdagen for at gøre Sultan klar til Claus kom. Når han skal undersøges af claus skal han mønstres og longeres samt ngole andre øvelser. Normalt er Sultan rigtig flink i longen, men den dag kunne jeg for mit liv ikke drive ham rundt i trav. Han nægtede pure og stilte sig på tværs uanset hvad jeg gjorde. Claus sagde bare at vi skulle stoppe for han havde set at der var noget galt.
Inden i stalden lavede Claus det som Claus han laver når han undersøger Sultan.
Dommen: Smerter i gaffelbåndet i venstre forben, helen venstre skulder var gloende hed, de første ribben på venstre side var ømme, højre side af lansemærket var låst, ømhed i højre side af lænden og de tvar der havde gjort at vi havde haft mistanke til svag urenhed i højre bagben.
Vi måtte ikke andet end at skridte ham ligeud de næste 14 dage. Vi måtte ikke samle ham og vi måtte ikke lægge nogen saddel på ham udover vores lammeskindssaddel.
De 14 dage gik. Han viste stadig lidt tegn på ømhed i skulderen og var en anelse varm. Vi fik Claus ud igen og lavede de samme øvelser. Han var ikke uren mere. Han havde noget restømhed i skulderen men ellers ikke rigtig noget. Vi måtte begynde med travintervaller af 2-3 minutter hver anden dag, og dette skulle stå på i 10 dage.
Jeg begyndte så småt og samle ham op på banen for at han ikke bare jappede afsted. Lang tøjle og frem og ned. Det gik uden problemer. Det var en meget glad Sultan der endelig fik lov til at løbe lidt.
Det gik dejligt frem med ham, og han blev mere glad.
Nu er vi så begyndt at græsse ind og i lørdags skulle jeg lukke dem på den store græsfold i 40 minutter. Forståeligt nok har han en forfærdelig masse energi i sig efter at have lavet ingenting i en måned, så han tog den med fuld knald på ned i den modsatte ende mens han undervejs lavede nogle glædeshop. Jeg var lidt bekymret men tænkte ikke videre over det, for jeg kunne jo godt forstå ham.
Om eftermiddagen skulle jeg ride ham på banen. Jeg lagde saddel på ham for at se hvordan han ville tage det på banen og gik ud. Han gik fint i skridten og han fik endda lavet to fine schenkelvigninger.
Men i traven var den gal. Han var fuldstændig forkert og sidde på og efter nogle runder hoppede jeg af ham. Jeg sadlede ham af og mærkede efter på skulderen og på venstre forben. Jeg kunne ikke umiddelbart mærke nogen varmeforskel eller nogen ømhed, men jeg var ikke i tvivl om at den var gal med ham.
Jeg ringede til marianne og forklarede det hele og hun sagde hun ville kigge på ham dagen efter (søndag red.). Hun prøvede ham på banen og fik samme resultat. Fin i skridten men helt forkert i traven.
Hun ringede til Claus og han sagde at vi skulle få lavet en termografisk undersøgelse af ham hos Falk-Rønne, og hvis den var ok ville han lave et genoptræningsprogram til os.
På mandag kl 10:30 skal Sultan undersøges på Charlottenlund. Hvis resultatet ikke er godt får han skoene af og kommer på døgnfold indtil August. Hvis han ikke er frisk der er der kun én mulighed tilbage, og den er der ingen af os der lide.
Marianne har givet mig lov til at komme med på Lunden på mandag, og hun har sagt at jeg i mellemtiden bare kan ride deres dejlige pony Vivaldi.
Beklager den lange historie
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 162 Svar: 1.362
jan 2007
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 8 Emner: 1.001 Svar: 6.474
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.885
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 162 Svar: 1.362
Mange tak!
Kathrine:
Ja jeg kender også et par stykker, men Claus sagde heldigvi at det ikke var en desideret gaffelbåndsskade.
apr 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 7 Emner: 109 Svar: 377
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.885
Gudskelov for det. Håber din hesti får det bedre.
Min hest er langtidsskadet :'-(