{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.036 visninger | Oprettet:

Hesten bukker når jeg hopper op ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen.
Skal lige høre lidt hjælp..

Min hest er MEGET speciel og har altid været god til og bukke under ridning, men ALDRIG når jeg har hoppet op.
Hun kan ikke "tåle" og stå stille uden hun bliver helt kuldret i hovedet.

Hun har stået stille i 1½ uge og er nu kommet igang igen, men så snart jeg sætter mig ned i sadlen er hun begyndt og bukke !? :S

Er det bare fordi hun måske er frisk eller lidt fræk ?
Eller hvad kan det være ?
Det er kun de første 20 sekundter hun lige laver 3-4 buk og traver lidt og så går ned i skridt og så er der ikke mere :S Det er bare sådan mellem små bukkespring, men de kan selvf. mærkes.

Synes simpelthen det er mystisk. Hun har altid haft "lette fjedre" under ridningen hvis hun bliver fornærmet, så har hun altid lavet små bukkespring.

Sadlen passer hende, hun har ikke ondt nogen steder (har lige haft dyrlæge)
Før stod hun bare bum stille. Det gør hun også nu, indtil jeg får hende til og gå fremaf :S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten bukker når jeg hopper op ?
  • #2   23. apr 2010 Det begyndte Gigi på da sadlen ikke passede...

  • #3   23. apr 2010 Med mindre den heller ikke kommer nok på fold eller den overfodres med energi, så bør hesten ikke få voldsomt overskuds energi af ikke at blive redet..
    Fræk er den ikke, det kan heste ikke være, de mangler den del af hjernen..
    Du skriver den generalt bukker meget.. heste bukker ikke uden grund.. det er tegn på irritation/smerte/forvirring .. forvirring kan så lede til indlært adfærd, hvis man får fjernet det pres der får den til at bukke, så tror den at det at bukke er den korrekte respons..


  • #4   23. apr 2010 Hesten kan ikke af natur være fræk, den har ikke hjernekapacitet til at tænke sådan.
    Er det en af de heste der ikke tåler at stå stille i længere perioder, er det jo megetsandsynligt det er derfor. Hvor længe har den gjort det?


  • #5   23. apr 2010 Ondt i ryggen? .

  • #6   23. apr 2010 prøv at lav nogle øvelser fra jorden... og evt sadelmager eller dyrlæge til at komme forbi

  • #7   23. apr 2010 okey tusinde tak. hun stod inde i 1 uge før hun overhovedet måtte komme på fold igen. Så hun havde enorm energi og jordede hele folden rundt.
    jeg har ikke haft hende i et år endnu og kender heller ikke en del af hendes baggrund.
    Men hun bukker også kun, hvis hun bliver irriteret. Hun er meget følsom for benene og er ihærdigt ved og lære at holde dem stille, men hvis mit ben kommer for langt tilbage kommer der ofte et lille bukkespring.

    Da jeg fik hende var hun så "voldsom" at i hvert galopanspring lavede hun et voldsomt bukkespring. Det gør hun heldigvis ikke mere nu. Vi trænede bare langsomt anspring og det hjalp.

    Hun bliver ofte meget frisk efter bare 2 fridage og er meget livlig. Men en glad hest



  • #8   23. apr 2010 havde samme problem, jeg trænede hms i et stykke tid, også var problemet væk, men jeg får en til at holde ham mens jeg stiger op hvis det muligt, ´men han kan ikke lide jeg rider uden sadel, s¨å bukker han os nogle gange

  • #9   23. apr 2010 du skriver at dyrlægen har tjekket sadlen og at sadlen er tilpasset..så det bør jo ikke være det. men det kan være din måde at stige op på, måske bumper du hådt ned på ryggen når du sætter dig, eller trækker sadlen skæv når du stiger op. Prøv at træne den fra jorden af til at stå stille ved noget du kan stå op på, så kan du bruge det til at stige op, så kan man undgår meget bump + at man ikke trækker sadlen skæv. det er et enormt træk der bliver i hesten når man står op fra jorden af.


  • #10   23. apr 2010 ja jeg stiger allerede op fra en skammel, men det skal nok passe, at jeg kommer til og bombe ned i sadlen. Har ikke selv lagt mærke til det, men efter hun jo nu har stået stille kan hun jo hurtig synes, at det måske er blevet træls.
    men hun står ofte langt fra skamlen så svinger mig jo over.


  • #11   23. apr 2010 hvis hun har for meget energi efter at have stået stille - ville det så ikke være en idé at longere hende, for at komme af med den overflødige energi?

    Det lyder bestemt ikke rart. Har hun før bukket ved opstigning?


  • #13   23. apr 2010 jeg ville have den fri på bane først, og når den bukker, så stop den, og frem i skridt. Jeg kan mærke på min, hvornår hun vil bukke, så tager jeg hende ned i skridt, til hun igen slapper af, og ikke overreagerer på schenklen.

Kommentér på:
Hesten bukker når jeg hopper op ?

Annonce