1.601 visninger
|
Oprettet:
Kørsel med trailer... {{forumTopicSubject}}
Godmorgen Hg.
Jeg står i den situation at jeg har købt mig en hest og den skal selvfølgelig transporteres hjem.
Mit spørgsmål er så om der er nogen der ved hvor jeg kan udregne hvad jeg må læsse efter min bil og køre med alm kørekort B.
Jeg har en mazda 6 stationcar med en tilladt totalvægt på 1750 og en egenvægt på 1325.
ved i om jeg må køre med en hest i en trailer efter bilen eller hvor jeg kan udregne det henne. Har søgt og søgt men synes ikke at jeg kan finde noget nogen steder...
På forhånd tak.
Mvh Katja
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
- altså hvad kuglen bagpå er registreret til at må trække. Udfra det kan du udregne eller bare ringe til politiet og få svar på dine spørgsmål :). det afhænger jo også af hvilken trailer du kører med og hvor tung hesten er.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Derefter tager du bilens total vægt og trailerens total vægt og lægger sammen, og overstiger det ikke 3500 kr, så må du køre med det på alm kørekort. Mange gange handler det om at finde en trailer, der er vejet ned og dermed har en lav totalvægt.
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 277
"Selvom kørekortet er i orden, skal du også være opmærksom på, hvor meget lige netop din bil må trække. På bilens registreringsattest kan du se hvilken faktisk totalvægt, bilen lovligt må trække efter sig.
Du må godt køre med en trailer, som har en tilladt totalvægt, der er højere end det, bilen må trække. Men så må du kun laste traileren så meget, at traileren og lasten tilsammen ikke vejer mere end det, bilen må trække."
Mente ellers også, at det var som kA skriver, men åbenbart ikke, har også læst det som tænk skriver på færdselsstyrelsen.. http://www.fstyr.dk/Service%20pages/FAQ.aspx
nov 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 115
Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere en "Totalvægt" ifølge påhængskøretøjets registreringsattest
2.3.500 kg-reglen: Bilens Totalvægten og Påhængskøretøjets totalvægten må ikke overstige 3.500 kg.
Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du benytte den eventuelt lavere koblingsvægt i stedet for påhængskøretøjets totalvægt.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Det kræver self man ved hvad bilen lovligt må trække osv.
Kørsel med trailer...