{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.626 visninger | Oprettet:

Jordfold eller mundkurv? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en pony som nærmest intet græs må få om sommeren for så får hun kolik + forfangenhed på 1 gang - selvom hun overhovedet ikke er tyk, hun er faktisk i rigtig god form.

Ville i sætte hende på jordfold alene( dog ved siden af en anden fold lige ved siden af) eller putte mundkurv på hende?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jordfold eller mundkurv?
  • #1   28. mar 2010 Jeg ville putte en mundkurv på..

• #2   28. mar 2010 personligt ville jeg vælge en mundkurv. Jordfold kan jo som bekendt give sandkolik......

• #3   28. mar 2010 altså det kommer an på HVOR meget græs der er tale om hun må få..

For med en mundkurv kan hun jo stadig få græs..

• #4   28. mar 2010 Vil lige sige at hun ville få masse halm på jordfolden! smiley
    Hun må ikke få mere end 10-20 minutters græsning.

• #5   28. mar 2010 Ville helt klart vælge mundkurv!

• #6   29. mar 2010 Normalt er jeg imod mundkurv, men når alternativet er at hun skal stå alene hmm smiley
    Hvad med at gøre det 50/50?

• #7   29. mar 2010 Jamen hun har INTET imod at stå alene, det er faktisk noget hun nyder. Og jordfolden er lige ved siden af de græs folden så hun ville sådan set ikke stå alene. en klippet græsmark er ikke muligt desværre.. Og 50/50 ville heller ikke være nemt. Så er det enten eller desværre smiley

• #9   29. mar 2010 det er ikke det lange græs der er det værste, det er det nedbidte græs, da det er stresset græs og danner mere fruktan som er det stof der gør hestene forfangne! så jeg vil langt heller lade min hest gå på folde med langt lækkert græs ens på det korte, også selvom det kun er for natten!!
    Min får mundkurv på fra greenguard, da de med den model både kan gabe osv. og så kan han få græs som ikke er stresset, og han kan gå med sine venner! smiley

• #10   29. mar 2010 nana S.... Det er nemlig rigtigt

• #11   29. mar 2010 Da min Joker gik på sommerfold døgnet rund (i Tyskland) havde han en mundkurv fra greenguard på. Det virkede rigtigt godt.
    I Danmark var han opstaldet i løsdrift med timevise tilgang til græsfold og havde ingen mundkurv på, fordi han kun godt finde ud af at pille den af, fordi hestene havde altid tilgang til stalden. Så blev han forfangen - desværre på trods af han var kun 4 timer om dagen på græsmark.
    Nu har je 2 fjordheste hjemme som går i løsdrift med en lille og en stor sandfold. Jeg har en lille græsfold, hvor hestene kommer max. 1 - 2 time på om dagen.
    HUSK: Det nyder ikke med mindre græsfold, fordi det er det korte græs som er stresset og indeholder meget fruktan. Og når det er kolder end 4 grad om natten, så indeholder græsset også meget fruktan.
    For at forbygge at mine heste får sandkolik give jeg dem i forår og i efterår en kur med loppefrøskæller forbyggende.

• #12   29. mar 2010 ikke jord fold så prøver hun bare at spise stubbe af græs så får hun jord kolik så klip folden og give hende mundkurv på halvdelen af tiden<3

• #13   29. mar 2010 Jeg skal måske også sige, at mine heste får 16 gange døgnet rund hø. Jeg har ekstra købt en høautomat, som kan programmeres. Den åbner og lukker sig automatisk. Derfor er mine heste på trods af sandfold godt nok beskæftigt med at spise og de går sammen - ikke en hest alene. Mine heste leger meget sammen, sover, spiser, bliver ridet osv.

Kommentér på:
Jordfold eller mundkurv?

Annonce