{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

skift af bid? {{forumTopicSubject}}

jeg har et lille problem, den hest jeg passer er meget hård i munden, og laver giraf hals når jeg rider ham. jeg skal virkelige være heldig hvis jeg skal have hans næse en lille smule ned, så man kan bøje ham om schenklen, i stedet for at han er som et bræt at sidde på.

det skal lige siges at han går elevridning, med både øvede og begyndere. når de rider smække der bare en elastik chambon på, og så går han fint.

men jeg vil IKKE, og har aldrig riedet ham med chambon, da han så bare bliver en robothest, og slet ikke har hovedet med, han snubler oversine fødder og bare dasker afsted.

under elevridningen går han med et almindelg let to delt trensebid der er tykt,.

men min erfaring viser mig at dette bid KUN virker når han har elastik chanbon på, da han jo så giver efter af sig selv. men når jeg rider uden chambon, er han umulig, og reagere ikke på biddet, han lægger tungen over og stikker hovedet i luften og er stiv. det skal lige siges at han IKKE tager biddet og bare løber, men han er svær at få til at runde sig, og søge ned til biddet. han er helt stiv, så volterne bliver firkantede smiley

vi har fået stoppet hans læggen tungen over biddet med et næsebånd, men han reagere stadig ikke på mine signaler, og nægter at lægge sig til biddet. han er bare stiv.

jeg vil gerne have at han begynder at lægge sig til biddet da han har haft problemer med sin ryg, og derfor ikke har godt af at rende med hovedet helt der oppe ( hvilket også er grunden til chambon i elevridningen)

jeg tænkte derfor om der er nogen der har forslag til et andet bid, som kunne være bedre for at få ham til at "lystre" og lægge sig til. det kan evt være et overgangsbid indtil han finder fidusern, men også et permanent bid, som han så skal gå med hele tiden..

håber der er nogen der har erfaringer med dette som kan give mig nogle gode råd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skift af bid?
  • #1   19. mar 2010 det er jo ikke biddet der skal få hesten ned, men vil du endelig gerne prøve at skifte bid, så prøv evt et tredelt bid, måske tyndere end det han har (nu ved ejg ikke hvor tykt det er, men mange heste har slet ikke plads til de tykke bid i bunden...) eller prøv et gummistangbid, det ville nok være mine bud...
    når du skal runde ham og det, så prøv evt at tage indvendige hånd ind mod midten, så du guider ham, men husk stadig at støtte op på undvendige tøjle og ben

• #2   19. mar 2010 - men for guds skyld et bid uden smag!

• #3   19. mar 2010 kan anbefale et KK ultra type 2 bid, du kan låne et bid i butikken, og se, hvad der virker bedst.

Jeg har prøvet 15 (!) bid på min hest, og hun kan kun gå afslappet med kk ultra type 2. Det var ikke andet end et mirakel for os.

Det er anatomisk..

Lone

• #4   19. mar 2010 Her er et par muligheder :

http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500173&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

(link fjernet)

(link fjernet)

Find et bid med fx kobber, der tit får hestene til suge mere på biddet. I første omgang tror jeg ikke du skal fokusere så meget på at få ham ned, men mere at han lære at gå stabilt med et bid han kan lide at have i munden.

• #5   19. mar 2010 Der kan også fås bid, hvor kun det midterste stykke er kobber smiley Det ved jeg selv, at min gamle pony gik super på..

• #6   19. mar 2010 lad vær med at købe bid der kun har kobber i midten! til klar-parat-start fik vi af vide de kan give stød i hestens mund, fordi de to metaller går i forbindelse med hinanden :s

men ellers som de andre nævner, tre-delte bid er super gode! men prøv dig måske lidt frem. held og lykke smiley

• #7   19. mar 2010
    Det er ikke bidet der skal få ham til at lyste og få ham ned, overhovedet ikke! Vil mene at chambonen har lært ham, at bukker han nakken så sker der ingenting med munden.
    En chambon kan også give sidegevinst hård i munden, det kan forkert ridning m. bid også.

Ang. næsebåndet så af med det eller spænd det meget løst - hesten SKAL kunne vise smerte, den skal kunne vise hvis det er ubehageligt og det at den rækker tunge, er tegn på ubehag.
    Samtidig med det, så må næsebåndet aldrig være med end så spændt at man kan få to fingre ind under på næseryggen - gerne på højkant, da hesten, når den kommer frem og ned med hovedet, slapper af i kæben og skubber den tilbage, det vil gøre ondt med et stramt næsebånd.

Så jeg ville kigge på udstyret og min ridning hvis jeg var dig.

• #8   19. mar 2010 Hvordan ved du han bliver robot hest, af chambon hvis du ikke har redet md det?

• #9   19. mar 2010 Evt prøv vis du en dag har tid så gå ind i ride hallen som nomalt men denne gan sættér du dig ikke op og lader ham gå som nomalt nej du går rund holder blidt i begge tøje(altså en tøjle i hver hånd) og såå når du har gået et stykke tid sådan begynder du meget meget blidt at sige 1,2,1,2,1,2,1,2 langsomt imens du stille og roligt tager i tøjlerne med 1,2 øvelsen og vis han ikke gør noget så tag en lille smulge hården, rykker han hovdet op sigger du bar arrg og tager lidt hårde fat og vis han bare en lille bitte smugle tager hovdet ned løsner du lidt men tager han det op laver du bare hårder og lidt større bevæelserb smiley

Det her er ikke noget det tager 2 timer nej det tager måske 1 time måske 2 uger hvem ved men jeg gjorde det på min som gjorde præsic det samme og jeg tror det tog 5 timer hvor jeg kig rundt inde i ride hallen imens en masse andre havde været der inde og red der inde men jeg lukkede dem 100% af smiley

• #10   19. mar 2010
    :>team Rind<:Naja og Power 4-ever<3 ! - Så du vil bukke hestens nakke med tøjlen? Det hænger jo ikke sammen med bagparten.

• #11   19. mar 2010 Nej men tager du alt med et så kommer det mere du bliver jo også nød til at smække fluer enten en efter en eller nogle gange er du så heldig at du kan tage 2 men du kan også komme tiol at skade den ene flue og det bliver det jo ikke bedre af vel?

og nej jeg vil ikke bøje den med tøjlerne jeg vil have hovdet i rigtig stilling ved hjælp af tøjlerne glemmte lige at skrive det sidste her:

Og når du føler dig klar kan du sætte dig op på hesten og lave 100% det samme som nede fra jorden af smiley

Og jeg giver ingen ganti på aat det virker men heler det ind at putte et skarper eller et helt andet bid på vis det er en elevhest smiley

• #12   19. mar 2010 Jannie:
    ved godt at det ikke er biddet der skal få ham ned, men mine hjælpere. men han er stiv lige meget hvag ejg gør, har prøvet at guide ham med indvendige hånd og støtte på udvendige hånd og ben, men intet virker... han er bare stiv i nakken, og dermed i hele kroppen.

Julie M:
    det er heller ikke bare for at få ham ned med nakken jeg mangler hjælp, men simpelthen fordi han fuldstændig ignorere biddet når man ikke har chambon på. jeg vil jo allerhelst at han begynder at gå stabilt, for hans egen skyld. det er såmænd ikke for at han død og pine skal bukke nakken rigtigt, som en rigtig dressur hest, for det er han slet ikke. ville bare gerne at han ville give lidt efter på biddet, så man kan mærke at han er der.

Krikken( i wanna say sorry, but i'll do it again)
    jeg er desværre godt klar over at en chambon kan være skyld i denne adfærd, men som før nævnt er han elev hest, og som min ridelærer siger, så skal han tjene penge til dem, så de smækker den på så alle kan ride. men jeg rider ALDRIG med chambon, og jeg tænkte jo at hvis han kunne komme til at gå mere stabilt og reagere på biddet, kunne man komme til et punkt hvor den ikke var nødvendig i elevridningen? og derved få en mere harmonisk hest.han fremdrift er rigtig fin, og han træder fint ind under sig og bruger sine bagben godt, men han bukker altså ikke nakken

forstå mig ret, næsebåndet er ikke spændt stramt, jeg kan have 2 fingre på højkant under det og han kan åbne munden og række tungen ud. men det har hjulpet så han ikke lægger tungen over biddet.

*Tanja med Tallulah*
    jeg ved at han er en robot hest, da man kan se det i hans øjne, de lige som "slukker", samt at han kan alle ridelærerens signal ord, volte, skridt, trav, galop og så videre. så når man sidder og ser en helt nybegynder, der sidder med tøjlerne helt oppe under hagen ride ham, gør han akkurat som ridelæreren siger, uden at rytteren giver de rigitge signaler. det må vel være betegnelsen på en robot hest. han er simpelthen blevet vandt til at sådan er det bare.
    hvor i mod når man rider unden chambon har han glimt i øjnene, og man kan se at han er med mentalt, fordi hans ører hele tiden arbejder... han ser simpelthen bare mere levende ud når man rider ham uden chambon. der er en tydelig forkskel!!

puha det blev langt... sorry smiley

. så jeg må igang med at prøve bid smiley

• #13   19. mar 2010 team rind
    og lige et spørgsmål til, udover det krikken skrev, du vil skiftevi tage i tøjlen, eller hvad?

• #14   19. mar 2010 vil også kun bruge det andet bid når det er mig der rider, og indtil han har fundet fidusen, og så skifte til f eks et 3 delt, som han kan gå med hele tiden.

men altså kun et skarpere bid en overgang

• #15   19. mar 2010 Håber det vil hjælpe smiley

• #16   19. mar 2010 1,2 trænningen vil jeg bruge og det er også den jeg stadig bruger da jeg ikke er så vild med træk slip metoden;)
    Ved ikke mega meget om Bid men har i 2½ år redet ved en virkelig dygtig heste kender som ved næsten alt og 1,2 og træk metoden og alt det med bøjning og lige og lod og al´le de mange ting sopm er grundlægning for en god dressur smiley

• #17   19. mar 2010 vil ikke mene et skarpere bid vil virke, det gør kun det hele værre. et blidere bid derimod, så han finder ud af det ikke er en ubehagelig ting at have i munden. har du prøvet at ride ham bare i grime?

• #18   19. mar 2010 hmm... har ikke rigtig mulighed for at arbejde med ham så længe fra jorden, da han jo går elev ridning smiley

er heller ikke sikker på metoden ville være den rigtige for ham, sådan som du beskriver den. men jjeg må prøve mig forsigtigt frem, og prøve nogle forskellige bid og se hvordan han synes de er og se vilket et der virker bedst:)

• #19   19. mar 2010 team lind
    hvad mener du med 1,2`? at du skiftevis trækker i den ene og den anden tøjle, eller hvad?

• #20   19. mar 2010 nej har ikke prævet at ride ham i grime, men har faktisk overvejet et side pull for at præve helt uden bid at se hvordan han så bærer sig. måske det er læsningen for ham?

• #21   19. mar 2010 hvis du har eller kan låne en sidepull ville det måske være værd at prøve først (: er hans tænder tjekket?

• #22   19. mar 2010 hmm okay det er meget svært at forklare og er bange for det kan forståes helt helt forkert smiley

Altså:

Man tager 2 blide tag i den ene tøjle og 2 blide tag i den anden på den måde for du hele hesten med altså skulder røv og hovde og viktist af alt rykken smiley

håber du forstår det for ved ikke hvordan jeg ellers skal for klare det;)

Og ok kender jo heler ikke hesten så ved jo ikke hvordan han er men et 3-delt ville helt klert være en fin mulighed smiley

• #23   19. mar 2010 ja hans tænder blev tjekket for et par uger siden og de blev raspet. så der burde ikke være noget galt med dem..

• #24   20. mar 2010 julie
    det er altså ikke altid det tykkeste bid der er det bedste. Er der ikke plads i mundn til et tykt bid er det voldsomt ubehageligt for dem.

• #25   20. mar 2010 ja, det ved ejg gdt.. men det var på hendes hest, jeg mente at det jo ikke er sikkert der er plads til at andet end et tyndt eller mediumtykt bid smiley

• #26   20. mar 2010 nu ved jeg ikke hvor tykke de er hehe smiley , ved kun at mine to egne begge går me tyndt bid, da de ellers går og åbner munden en del, men der til både min gamle pony og mors havde ingen problemer med de tykkere bid smiley

• #27   20. mar 2010 der er ikke nogen problemer med at han går og åbner munden, og virker irriteret over biddet. han har aldrig haft nogen problemer i forhold til det. og biddet er (synes jeg) meget tykt.

men måske han ignorere biddet fordi det er så tykt, så det virker blødere i hans mund?

men jeg må som sagt prøve mig frem med forskellige bid, og evt se hvordan han reagere hackemore og sidepull... måske han bedre kan rides uden bid... men der er jo ikke andet for end at præve mig forsigtigt frem og finde ud af hvilken læsning der er bedst for ham i forhold til optimal ridning smiley

Kommentér på:
skift af bid?

Annonce