{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.755 visninger | Oprettet:

Min nye pony bukker... :( {{forumTopicSubject}}

Jeg fik lige min nye pony hjem i søndags. En haflinger vallak på 9 år. Han har før været rideskole pony, så derfor er han meget rolig. Da jeg var ude og prøve ham gik det rigtig godt. Vi fik ham hjem og første gang jeg red, skridtede bare lidt rundt, gik det også fint. Men de sidste 2 gange har han bukket helt vild når jeg sidder op på ham. Og har derfor måtte opgive at ride på ham.

Hann har været på fold så det er ikke fordi han har for meget energi.

Må indrømme det ikke er særlig sjovt når man ige har fået ponyen hjem og det så går dårligt! Han er ellers super sød i boksen og på stald gangen.

Nogen der har nogle gode råd??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min nye pony bukker... :(
  • #1   18. mar 2010 måske har han ondt?

• #2   18. mar 2010 har du fået sadel med i køb eller skiftet? for måske er det den, eller os noget i ryggen eller lign. Fik i den handelsundersøgt og det?
    kontakt gamle ejer og sig det

• #3   18. mar 2010 Det er min egen "gamle" saddel som jeg brugte til den gamle jeg havde. Men det var også den jeg havde på ham den første gang hjemme, Og der gik det fint.

Han er ikke blive undersøgt. Har lige sendt en besked til den gamle ejer.
    Venter på svar smiley

• #4   18. mar 2010 Det kan jo være den første dag du har brugt den det ikke har gjort helt så ondt som efterfølgende..

En vabel på foden gør også langt mere ind dagen efter hvis man er i de samme sko ;o)

• #5   18. mar 2010 jeg ville lige få ham tjekket for at udelukke om der er noget galt. som de andre skriver tyder det nemlig på at han har smerter, måske han ikke bukkede første gang fordi han kun skridtede, men det gør måske mere ondt når han skal arbejde.

jeg ville overveje at skifte sadlen...

• #6   18. mar 2010 Jeg tror også sadlen er skyldig evt kombineret med at du måske giver lidt andre signaler som forvirre ponyen..
    Men risikabelt ikke at tjekke ponyen inden i købte den, især når den har gået på rideskole..

• #7   18. mar 2010 Evt. de måske har solgt ham fra elevhest fordi han bukkede?

• #8   18. mar 2010 jeg er helt enig med Signe*spider pig*

risikabelt at købe pony uden at få lavet en handels undersøgelse, skynd dig at få ham undersøgt, evt også med sadel og under ridning så dokter dyr kan se hvordan den reagere. måske du skal indstille dig på en ny sadel, for at situationen bliver bedre.

men få ham undersøgt hurtigst muligt...

• #9   18. mar 2010 jeg har også kun skridtet på ham indtil videre. da jeg prøvede ham red jeg også i trav og gallop. Min mand og far har været nød til at holde i ham mens jeg har siddet oppe på ham. Når der ikke er rytter på går han lige så pænt rundt

• #10   18. mar 2010 Der er kontrakt på at vi har købt ham. Sådan en standart en som hun printede ud.

De sagde at grunden var, at han prøvede de små ryttere af, ved at løbe ind på midten med dem.

Hvor længe "retur-ret" har man??

Vil da lige kontakte min dyrlæge i morgen

• #11   18. mar 2010 ja umiddelbart lyder det som om han prøver at undgå vægten i sadlen, når han ikke engang vil have at du sidder op... øv at der allerede er problemer smiley

• #12   18. mar 2010 Man har ikke retur ret med mindre det er aftalt..
    Lyder som om de har snydt dig.. en hest afprøver ikke sine ryttere.. den løber der ind fordi den har lært at ubehaget (den bumpende nye rytter) så holder op..

• #13   18. mar 2010 Der står ikke noget. Der var noget med at man kunne krydse af forskellige steder. Bla. der hvor der står noget med prøvetid, eller noget. Der krydsede hun af i nej.
    Betyder det så at man ikke kan gøre noget??

• #14   18. mar 2010 rideskole pony er ikke altid = rolig, de rolige ponyer plejer ikke at blive solgt smiley

• #15   18. mar 2010 Kæft hvor er jeg naiv... Øv! Håber der er en anden mulighed.

• #16   18. mar 2010 ja, du skulle næsten have aftalt med hende at du fik ponyen på prøve inden du købte, bare en uges tid smiley

• #17   18. mar 2010 Har selv lige købt en elevhest fra rideskole. Og hun er vildt glad, har aldrig set hende så glad før!
    Hvis han er van til at blive brugt 2 timer hver dag og ikke være meget på fold så er det jo himlen for ham!

Men ja er enig med de andre i at det højst sandsynlig er sadlen. Prøv evt at start med at longere ham og se hvad han gør.

• #18   18. mar 2010 Man har ikke returret, medmindre det er aftalt.

Få tjekket sadlen, og giv så hesten ro til at falde til i sit nye hjem før du rider ham. Mange heste har faktisk stort behov for at falde til når de bliver flyttet, og kan ikke rides kort tid efter man har fået dem hjem.

Jeg ville blive arrig (intet mindre) Hvis jeg solgte en hest og 4-5 dage efter fandt ud af at den ikke opførte sig ordentlig under ridning, og køber overvejer om der er mulighed for at sende retur. Uden overhovedet at have givet den en reel chance.
    (Jeg har faktisk prøvet det, hvor køber fik 1 måneds returret, og ringede 5 dage efter at de havde hentet den at de ikke ville have den. De havde forsøgt at springe en bane i ridehus på den 3 dage efter den var kommet hjem, og den er ikke vant til at springer baner, og løber en del, hvilket de vidste...)

• #19   18. mar 2010 Det lyder som om hesten også prøver dig af (:

Havde på et tidspunkt samme problem med min hoppe.. Hun smed mig af en gang, og for efter riden blev hun kun redet på bane.. har aldrig gjort det siden, heller ikke på skovtur..

Nu er hun pt på rideskole hvor en sød pige rider hende.. HUn har heldigvis meget erfaring så der er ikke sket noget endnu, men min hopper prøver også hende af.. Sådan er heste, de er klogere end man tror..

Mit bud ville være at få noget undervisning på den, og så start med at ride den i en hal.. Ellers får i intet ud af den... Du bliver nød til at sætte dig i respekt..

• #20   18. mar 2010 Man har altid 14 dages returret - ifølge købeloven..

• #21   18. mar 2010 Det er jo heller ikke fordi jeg allerede vil opgive.. Det virker til at han er faldet godt til. Han er rolig når man trækker med ham, på fold og i stalden.

Har desværre ikke mulighed for noget undervisning. Han står på mine forældres gård, og jeg har noget vej til det nærmeste sted de gir undervisning.

Jeg er ikke bange for at sætte mig i respekt over for ham.

• #22   18. mar 2010 Obs..

JEg er ret sikker på der er 14 dages returret mindst..
    Mener faktisk også det har været 30 dage en gang, men mener altså det er 14 dage nu!?

Måske er det mig der tager fejl?

Men hvis jeg var dig Susanne, ville jeg give det en chance.. Intet ondt mod dig, men prøv at få en erfaren rytter på han/hende, og se hvad hesten kan/ikke kan..

• #23   18. mar 2010 Susanne:

Min hest står opstaldet på en rideskole der ligger 42 km væk, så der er altså ingen undskyldning smiley

• #24   18. mar 2010 R i g g e !
    Købeloven gælder kun hvis det er en erhvervsdrivende der sælger, og NEJ i forbrugerhandel, har man IKKE 14 dages returret. Butikkerne har heller ikke pligt til at tage varer retur som de har solgt.

Så NEJ der er IKKE 14 dages returret i en handel, lige gyldigt hvordan man vender og drejer den.

Til gengæld er der fuld returret hvis sælger bevist har skjult en fejl ved hesten, altså vidste at den bukkede, og ikke har fortalt dig det.

Men så længe hesten ikke har fået ro til at falde til, og går med en gammel sadel der ikke er tilpasset hesten, er der vist ikke rigtig noget at komme efter mht retur, da disse to ting, begge med stor sansynlighed kan give bukketure

• #25   18. mar 2010 *klostermarken* Det ved jeg godt :O) Det er bare når man har 2 små unger så er der desværre ikke så meget tid til at køre efter det. Ville ska gerne, for man kan jo altid lære noget.... smiley

• #26   18. mar 2010 At han virker rolig når du trækker med ham, er ikke ensbetydende med at han er faldet til

• #27   18. mar 2010 Det er vel også erhvers drivende når det er en rideskole der sælger ham? Igen ikke at jeg vil af med ham....

• #28   18. mar 2010 Selvom det er en erhvervsdrivende er der heller ikke returret af nogen form. Hvis du har købt den som erhvervsdrivende, er der muligvis, det kan jeg ikke lige huske

• #29   18. mar 2010 man har ikke returret ved privat handel..

• #30   18. mar 2010 Faktisk er der ikke meget at gøre, der er ikke retur ret (den regel gælder ikke heste med mindre man køber fra en desideret hestehandler) og du har fravalgt din undersøgelses pligt (så fejler den noget der var fundet ved et tjek så er det din egen fejl det ikke er set)..
    Og så kommer folk med en hel masse foreslag som ikke holder.. heste afprøver ikke deres ryttere og de er ikke frække, sådan fungere deres hjerne slet ikke..
    Men det kan tage tid før den falder til og den er jo nok vandt til rigtig meget motion.. hvilket den også lige skal finde ud af..
    Og som sagt hvis du rider anderledes kan det forvirre den og få den til at bukke, især hvis det får dig til at holde op med det du gjorde da den begyndte..
    Og så tror jeg rigtig meget at sadlen genere den..

• #31   18. mar 2010 Det er jo dit ansvar at få ponyen handelsundersøgt. Og man kan da ikke levere den tilbage fordi den bukker - så var der ret mange handler, der skulle gå retur.
    Måske den har brug for at få ro i sine nye omgivelser, og så skal den jo også lære dine signaler at kende.
    Har set flere eksempler på ponyer som lavede numre med de små rideskoleelever blive rigtig fine, når først de kun blev redet regelmæssigt af en enkelt rytter.

Så tålmodighed lidt endnu tror jeg og få lavet en regulær handelsundersøgelse og få sadlen tjekket. Det er jo dit job og ikke sælgers.

Lizet smiley

• #32   18. mar 2010
    Nej heste kan ikke være frække, det kræver en større hjenekapacitet end de har .o).
    Men jeps, kan være sadel, skjulte ting i kroppen mm. - som også kan opstå efter en handelsundersøgelse hvis hesten fx. skvatter på fold og forvrider låret så den muskel er øm eller andet fx.

• #33   18. mar 2010 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L
    Der er slet ingen returret i købeloven, der er reklamationsret, det er noget andet. Så lige gyldigt om hesten er købt af hestehandler, rideskole eller privat, er der ingen returret. Butikker har heller ikke pligt til at tage noget retur som er solgt, at nogle tilbyder det alligevel er deres egen valg, ligesom at man kan aftale det i forbindelse med en hestehandel

• #34   18. mar 2010 der er altid en måneds retur ret uanset hvad kontrakten siger .

det mener en advokat i hverfald hvis du altså kan bevise hesten fejler noget evt hvis den har ondt i rykken og os havde det før du købte den
    er du ikke blevet oplyst om dette kan handlen gå tilbage.

• #35   18. mar 2010 * Team skonhøj (diana) P
    Så er der tale om en skjult handelsfejl, men det er det her bestemt ikke, så længe hesten ikke har fået ro til at falde til, og sadlen blevet tilpasset

• #36   18. mar 2010
    |Shermin & 'Bamse' Marvin| . - De kan ikke være frække, beklager - sådan er deres hjerne ikke indrettet, der er ikke meget at diskutere eftersom alle heste hjerner er ens og ingen af dem ejer evnen til at være frække.

At din pony nogle dage bukker kan der være forskellige grunde til, men ikke at den er fræk - det kræver mere hjernekapacitet end den har.

• #37   18. mar 2010 jeg kender et par stykker der har sendt henen retur efter en måned selvom man ikke kunne gemmen kontrakten. den ene var øm i ryggen

• #38   18. mar 2010 *Stutteri Bjørholm* (Labaniet) : Ja det er du egentligt ret i.. det er kun internet handler der er returret på smiley og de fleste hestehandlere tilbyder det..

* Team skonhøj (diana) P: Nej der er ikke en måneds returret med mindre det er aftalt.. gad vide hvor folk har fået den ide fra..

|Shermin & 'Bamse' Marvin| : Nej Heste/ponyer kan ikke være frække (fræk betyder at den gør noget den ved den ikke må for at drille.. bare så vi er enige om hvad vi snakker om) dette er videnskabeligt bevist, den mangler den del af hjernen.. heste kan godt bukke uden de har ondt.. det kan være indlært adfærd, forvirring, stres, overskudsenergi/glæde (hvis vi snakker et enkelt buk eller 2) at den er kommet ud af balance eller lignende..så nej din bukker ikke ind imellem fordi den er fræk, men af en eller anden grund, men behøver ikke være smerter..

• #39   18. mar 2010 ^de har måske bare ikke lyst til at ride? smiley

• #40   18. mar 2010
    |Shermin & 'Bamse' Marvin| . - Igen, nej den kan ikke være fræk - den har ikke hjerne til det, nærmere beskrevet i artikelen her: (link fjernet)

Ja, hesten kan godt bukke pga. andet end smerte - men nej, ikke pga. at den er fræk :o)

• #41   18. mar 2010 kender salgsstalden og de har fået to heste tilbage etfer en måned og de var ude i retsag og måtte tage hesten tilbage .

men lige meget

• #42   18. mar 2010 Rigtigt hvad krikken skriver - heste kan ikke være frække. De mangler frontallappen og kan ikke bevidst og planlagt drille deres ejer.
    Men ved gentagelser kan de jo lære og derved huske/forbinde en handling med en reaktion. I mange af de situationer kalder vi mennesker dem for frække.

F.eks. har vores Findus da bestemt fundet ud af at der er forskel på reaktionen når han gør noget med en rutineret rytter på ryggen og bliver sat på plads og får de rigtige signaler med det samme og så gør det samme med unge, urutinerede Sara, som ikke får ham sat på plads på samme måde. F.eks. Findus af langsiden, i hjørnet tager han biddet og fortsætter ud i hjørnet og Sara mister helt fokus, slipper alt pres og får ikke drevet frem før han er gået i stå. Ved den handling mange gange kan han jo godt forbinde det han gør med at han får lov til at stoppe helt op. Så det arbejdes der meget på.

Lidt indviklet forklaring men min pointe er at hesten godt kan udføre en handling gang på gang, der af os opfattes som frækhed, men beror på rytterfejl, som her på grund af manglende rutine og forkerte signaler.

Lizet smiley

• #43   18. mar 2010
    |Shermin & 'Bamse' Marvin| : Nu er alle heste og ponyer hjerne jo ens.. og fungere ens og de har ikke den del det kræves for at være frække.. men som sagt behøver det ikke være pga af smerter de bukker, der kan være mange grunde.. men der er altid en grund..
    Man behøver derfor ikke at kende din pony for at vide den ikke er fræk.. lige som du ikke behøver kende mig for at vide at jeg ikke kan flyve, for det er der ingen mennesker der kan..

* Team skonhøj (diana) : Så er det fordi sælger har sagt ja til det.. enten fordi de vidste de havde løget om noget eller fordi de ikke gad problemer, for ifølge loven er det altså ikke noget man har ret til..

• #44   18. mar 2010 du kan sagtens sende den tilabge til ejeren samt få dine penge tilbage.
    hvis den er købt til at ride på, går jeg udfra at den er, så kan man sende den tilbage hvis ikke man kan ride på den.. hesten skal kunne bruges til det formål som den er købt til..

• #45   18. mar 2010 Natacha(TaZ) S: Men sælger kan jo ikke gøre for at køber ligger en sadel på der ikke passer hesten og den derfor bukker, det kan man altså ikke sende hesten tilbage på..
    Hvis den viste sig at være helt uridelig pga et eller andet, ja så havde man måske en sag..

• #46   18. mar 2010 Så vidt jeg ved er der ikke noget i købeloven om returret.. Det er en serive butikkerne laver..

Man har derimod reklamationsret..

• #47   18. mar 2010 Hej alle smiley
    Tak for jeres svar. For en "klog" person ud i morgen og kigger på om der er noget galt med sadlen. Så håber vi bare det er det.

• #48   18. mar 2010 Jeg har samme problem med min.. Nu kommer der en fys ud at kigger på ham søndag. Så må vi se om det hjælper..:)

• #49   18. mar 2010 Håber så at den "kloge" person faktisk ved hvad de taler om

• #50   18. mar 2010 Det regner jeg med. Men får dog også fat i dyrlægen så han lige kan blive tjekket igennem smiley

• #51   27. mar 2010 Heste kan sgu da sagtens være frække!?
    pff. Jeg er fuldstændig enig med |Shermin&Marvin| !!

man skal lade vær med at udtale sig om noget man ikke er 100% sikker på. !

• #52   28. mar 2010 Shermin&Marvin|*The Vampires* : Igen igen der er forsket meget i dette og ingen heste har den del af hjernen der kræves for at være fræk.. så nej din kan lige som alle andre heller ikke være fræk.. at kalde sin pony/hest fræk er en dårlig undskyld for ikke at ville indrømme sine egne fejl men i stedet give ponyen skylden..

<<~* R.I.P ALI LIGHT | | *~> >: Nej det bør man ikke.. og man bør heller ikke udtale sig hårdnakket om noget man tydeligvis ikke har undersøgt.. men sjovt nok så er jeg 150% sikker.. så jeg må jo gerne udtale mig smiley og jeg er så sikker fordi det er videnskabeligt bevist.. og jo ret let at bevise da man både kan scanne hjernen på levende heste og skære dem ud og undersøge på de døde og de har altså ikke den del af hjernen der kræves for at være fræk.. så det er jo ikke noget der kan diskuteres..

• #53   28. mar 2010 har du måske aldrig prøvet at en pony/ hest har lavet et bukke spring med dig fru. perfekt !!

jeg har sku daprøvet det mange gange OG JO DET ER FORDI DE VAR FRÆKKE !!!!!! f.eks. da jeg spring på en lille pony som hed tulle hun lavet da en masse bukke spring i starten for at teste min ( alså hun var fræk ) men da jeg ikke faldt af og bare blev sur og satte hende på plads så gjorde hun det ikke mere !! fordi hun godt vidste at hun ikke kunne slipe afsted med det som med de små børm har du så en god forklaring på det hva!? ....

• #54   28. mar 2010 heste kan ikke være frække så udviklet er deres hjerne ikke, de bruger deres flugt instint og udnytter situationen

• #55   28. mar 2010 |Shermin&Marvin|*The Vampires* og <<~* R.I.P ALI LIGHT | | *~> >
    : Det er jo fuldstændigt ligemeget hvor meget du kender din pony, dens hjerne er magen til alle andre ponyers hjerne.. og ingen ponyer har den del det kræver at være fræk (eller prøve af for den sags skyld)..
    Rideskole ponyer er ikke frække, de har tillært en adfærd.. dvs at de har lært at når de gør bestemte ting, så slipper de enten for noget ubehageligt eller kommer til noget de gerne vil.. det har intet med frækhed at gøre, det er noget rytterne har lært dem (selv om det ikke er med vilje) lige som at galopere osv..
    Og ja selvfølgelig har jeg prøvet at en hest har bukket.. men hvad pokker har det med frækhed at gøre ?? er buk = fræk hest i jeres verden ??
    At bukke er en forsvars bevægelse for heste.. de bukker hvis de har ondt, hvis noget genere dem (fx rytteren eller udstyret), hvis de er forvirret og ikke forstår hvad de skal, hvis de mister balancen og skal have bagdelen med sig og en enkelt gang imellem i glæde eller fordi de har for meget energi.. men de bukker ikke for at drille rytteren..
    Når en pony bukker en masse og stopper med det fordi man er bestemt, så er det ikke fordi den er fræk og nu har man sat den på plads.. enten har den opgivet at vise der er noget galt, fordi i høre jo ikke efter men straffer den.. eller også har den været forvirret og derfor bukket og når i så er bestemte så forstår den måske pludseligt hvad det var i ville og er ikke forvirret mere.. eller også tør den ikke bukke mere fordi i måske slår den og gemmer derfor sin stress eller smerte indtil den finder en ny måde at vise den på.. så ja, jeg har op til flere gode forklaringer på lige meget hvilken historie i kommer med om såkaldte "frække" ponyer.. for der er nemlig altid en anden forklaring..
    Det er godt nok kedeligt at i allerede i så ung en alder tror i ved alt og ikke vil lytte til folk der er ældre end jer og har haft med heste at gøre dobbelt så længe som i har levet..
    I mener simpelthen i ved mere end forskerne på området som har studeret hjerne på flere hundrede heste ?? med den indstilling kommer i jo aldrig til at lære nyt..
    I ville få en meget bedre omgang med ponyerne hvis i indså at heste ikke er frække og gør ting for at drille jer.. de handler ud fra hvad de har lært af mennesker og deres indstinkt.. og når de gør noget forkert så er det ikke hestens skyld men rytteren eller noget udefra der har påvirket..

• #56   28. mar 2010 Hvorfor bukker min pony så?????

Han er blevet tjekket i hovede og røv. Der er ikke noget galt med ham og heller ikke med sadlen.. Jeg har ikke gjort noget forkert Han gør det kun når min far ikke er der..... Det er vild mystisk......

• #57   28. mar 2010 Susanne s: Er du da perfekt ?? siden du aldrig har lavet en fejl ?? vi laver da alle fejl eller gør noget forkert ind imellem når vi rider..
    Når den 100 % ikke har ondt og alt udstyret passer, så er det enten for meget energi.. glæde (det er dog kun et enkelt hop engang imellem), forvirring over signaler (kan være et helt bestemt signal) eller tillært adfærd (den har bukket på et tidspunkt af en eller anden grund og du eller en anden rytter har fjernet fx schenklerne og derfor tror den nu at det du bad den om lige der betyder at den skal bukke).. uden at se ponyen og vide præcis hvornår den bukker kan man ikke sige hvilken af grundene præcis..

• #58   28. mar 2010 jeg har stadig ikke fundet ud af hvorfor han gør det. Det er lige når jeg sætter mig op. Og kun når min far ikke er der. Så det er altså lidt underligt.... Men nå, gider ikke køre med i det...

• #59   14. apr 2010 |Shermin&Marvin|*Når en engel er skadet og væk /:* : Fakta er nu altså stadig at heste/ponyer hverken bukker eller stejler fordi de er frække eller vil afprøve deres rytter.. både buk og stejl er en forsvars mekanisme for heste.. der er altid en grund til at de gør tingene også selv om man måske ikke lige umiddelbart kan se det..

• #60   14. apr 2010 |Shermin&Marvin|*Når en engel er skadet og væk /:* : Der er jo intet at diskutere og det har intet med personlige meninger at gøre.. det er videnskabeligt bevist at heste simpelthen ikke har den hjernedel der kræves.. jorden bliver jo heller ikke flad fordi du insistere på det.. så du kan blive ved så længe du vil at sige det er din mening, men det ændre ikke på fakta..

Kommentér på:
Min nye pony bukker... :(

Annonce