24. jan 2009 Følger: 26 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 201 Svar: 816
Hvorfor DV og ikke Frederiksborgeren? {{forumTopicSubject}}
Jeg sad lige og læste nogle tråde om Herning og hingstekåringen, der er i gang i denne weekend og jeg kom så til at tænke på hvorfor lige DV er så meget fremme i dag med hensyn til hingstekåringen, der nærmest er blevet en folkefest for os hesteinteresserede. Er det fordi de forstår at promovere sig selv aå godt, at alle tænker 'krone og bølge' og ser efterhånden DV'en som 'nationalracen'?
Måske er jeg gammeldags men for mig vil Frederiksborgeren altid være vores nationalrace. Det er jo vores ældste - eller rettere: Verdens ældste stambogsførte husdyrrace. Den går helt tilbage til Kong Frederik II (1534-1588), der efter erhvervelsen af Hillerødsholm (det senere Frederiksborg), begyndte at samle det bedste hestemateriale fra forskellige kongelige stutterier. Christian IV (1577-1648) var, som sin far, stærkt interesseret i hesteavl, og han udvidede stutteriet betydeligt med indkøb. Sådan startede avlen af Frederiksborgeren, så jeg ser Frederiksborgeren som mere dansk end DV'en.
Håber på, at få nogle gode ting at vide om det her (:
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
jul 2007
Følger: 57 Følgere: 121 Heste: 1 Emner: 302 Svar: 4.512
Og tror at Dv hingstekåring egentlig ligeså meget er Hest og rytter messen, og så er de rigtig gode til at promovere sig selv med diverse kendte ryttere og store shows osv..
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
Men jeg synes nu ikke man kan sige, at det ikke er rimeligt, at man kan vælge Dansk Varmblod som race herinde, da de kåres i et avlsforbund, der samler dem. Det synes jeg berettiger til, at de har deres egen fælles racebetegnelse herinde. Eksempelvis palomino ville jo også være nødt til at stå listet under Anden Særlig Race så.
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Welsh foreningen holder f. eks også landsskue i Herning, men det er ikke lige så reklameret som dv gør, plus at dv jo holder deres kåring sammen med hest og rytter messen 3/4 er jo derovre for hest og rytter messen og ikke kåringen
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
apr 2009
Følger: 46 Følgere: 40 Heste: 7 Emner: 73 Svar: 625
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Den gang min farfar startede sit dv avl som en af de første udtrykt han præcis til LU at disse heste skulle være en moderne frederiksborger med bedre rideegnskaber, den skulle være klog og ridelig i alt og være en hest man vilel få lyst til at ride på når den stod i stalden.
Han startede med at blande frederiksborger, med fuldblod og arbejde videre på de afkom.
Så før i begynder at udtale jer om det kun er blandinger og de tilsydenladne ikke har en lige så stor status som frederiksborgeren burde have, synes jeg at i skulle sætte jer mere ind i tingene, desuden er der flere dver der har sat dk på verdens kortet end frederikborgere, det synes jeg er noget der er værd at fejre med en stor fest til kåringen hver t år
maj 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 6 Svar: 29
Nu sys jeg selv utrolig godt om frederiksborgen, da jeg sys det er en flot og smuk hest, men ligeså om dv'er og så mange andre racer.
Som jeg altid har sagt "Man rider sku ikke på papirende"
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Jeg kan ikke se problemet med DV.. som der er skrevet ovenover, så forstår DV at gøre noget ud af deres kåring.. Det at den ligger sammen med hest og rytter er jo bare et plus..
DV er danmarks største avlsforbund..
Har heller aldrig set nogen anden kåringer hvor der er vist gallashows mm.. Hvad man bare skal huske er, at DV er gode til at lukke andre ind til deres shows.. f.eks. er det langt fra alle hestene i gallashowet der er DVer..
Og den med krone og bølge dillen, jamen den udgår jo efterhånden..
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
Er blevet mødt i vores stald med et "Frieseren er en kørehest, ikke ridehest" -selvom den så aldrig har været alvet til vognkørsel..
Men ja det er rigtigt.. De kunne lige så godt have andre racer med..
Hvorfor DV og ikke Frederiksborgeren?