Hævede bagben?? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har en plag på næsten 2 år (d. 25. marts) som de sidste par morgner har haft hævede bagben.
Jeg har ikke selv lukket hende ud og set det (det er hende der bor der, som lukker ud og har kontaktet mig)
Jeg var så der oppe igår eftermiddags for at tjekke, og der var de en smule hævede, men ikke varme. Der var ingen sår, hun er ikke øm, halter ikke og hun havde ikke feber. Hun virker frisk som hun plejer og spiser sin mad..
Så jeg ville høre om der er nogen forslag til hvad det kan være? Eller nogen som har prøvet det?
(Jeg har snakket med min dyrlæge som har foreslået uldbandager om natten, eller noget smertestillende/hævelseshæmmende)
Men vil lige, inden jeg begynder på medicin, spørge om der er nogen der har ideer til hvad det kan skyldes?
/Celina
jul 2006
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 195
Jeg har været lidt bange for om det evt. kan have noget at gøre med mus eller sådan noget??
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Jeg synes nu den tilbringer alt for meget tid i en boks når man tænker på dens alder 14-16 timer er meget for sådan en bare at stå..
jul 2006
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 195
Altså tiden på folden bliver gradvist øget, i takt med at det bliver længere og længere lyst, og skal også gå ture med hende, men går selv, lige pt. med krykker hjemme, efter en korsbåndsoperation.. Ja, det hele falder altid bare lige så godt sammen!!
Men med mus, er det vel kun en røngten der kan vise det, og så en operation hvis den/de skal fjerne?
nov 2003
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 35 Svar: 316
nov 2003
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 277
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Mus kan give galle, men udløser oftest også samtidig halthed og varme, da der jo er irritation i leddet. Hvis din plag har en symetrisk hævelse i begge bagben, og hævelsen aftager ved haltfri bevægelse, så tror jeg ikke den har mus. Hvis hævelsen sidder omkring kodeled, så tror jeg det er endnu mindre sadnsynligt, at det er gener fra mus, da basalmus, som de hedder, kun meget sjældent har betyding for hesten.
Ændringer i foder er mere sandsyndligt. Det behøver ikke være skift af foder, nogen gange er det nok, man starter på en ny sæk, en ny balle eller lign. Nogle heste er meget følsomme. Hvis det er tilfældet, så forsvinder hævelserne af sig selv efter noget tid.
Var jeg dig, ville jeg lige se tiden lidt an, så længe plagen er haltfri, glad og tilfreds.
God bedring
Hævede bagben??