STOP forbud af brændemærkning af heste {{forumTopicSubject}}
Pr. 1. marts 2010 blev det forbudt at brændemærke heste i Danmark.
Eneste alternativ til brændemærkning er chipning og det er bestemt ikke et godt alternativ, da det både gør mere ondt på hesten/føllet end brændemærkning.
Og så kan chippen "forsvinde" og man kan derfor ikke genkende hesten.
Og ved en forsikringssag vil man ikke længere kunne trekant brændemærke og der kan i stor stil snydes med forsikringerne og nye hestekøbere vil ikke kunne se, at hesten er erklæret uanvendelig.
Hvorfor blev medlemmer af Dansk Rideforbund, DV, Dansk Oldenborg Avl, Frederiksborg m.m. ikke spurt - så vi havde fået mulighed for, at komme med vores udspil overfor dette nye forbud..??
Så støt underskrift indsamlingen og får lidt fokus på emnet, når nu de store danske forbund intet gør...
I kan støtte ved at melde jer ind i Gruppen "Til os der vil bevare retten til brændemærkning af vores heste" på Facebook http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=224016892110&ref=mf
Eller giv jeres underskrift til støtte her: http://onlineunderskrift.dk/Vis/Skriv%20Under/Tina
Vi vil meget gerne gøre det helt klart, at grunden til vi fortsat ønsker at brændemærke, er at chippen stadig er alt for usikker og at der kan snydes meget med en chip.
Endvidere er det mere smertefuldt for føl/heste at blive chippet end at blive brændemærket.
Der er på Facebook nogen billeder af brændemærkning - og vi ville meget gerne modtage flere, som ligger inde med billeder & video af både brændemærkning og chipning.
Hjælp os med at få muligheden for, at komme med en klagesag til politikkerne - og måske kan vi, ved at stå sammen blive hørt...
Tak for jeres støtte og opbakning.
sep 2009
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
Hvis jeg selv skulle vælge.
''Ja du kan få dit kørekort, men vi skal lige vide om du helst vil have chipmærkning eller et brændemærke ''
''ja tak, chip thanks''
Jeg tror ikke på de undersøgelser om chipmærkning.
Men hvad ville man selv sige til at få et glødende jern lige på ballen.
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
sep 2007
Følger: 129 Følgere: 85 Heste: 8 Emner: 9 Svar: 28
apr 2007
Følger: 24 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 21
Det der, for mig er det største problem er, at der nu kan snydes endnu mere end der kunne før. Netop med trekant mærkning, som nu heller ikke er lovligt længere.
Så kan en uheldig ny hesteejer ende med at få en syg hest, som kun kan aflives, fordi forsikringen er udbetalt.
Chippen har det med at vardre eller gå i stykker og der er derfor rigtig mange eksembler på, at man ikke kan aflæse chippen rigtigt eller at den er enten væk eller så ødelagt, at man må indsætte en ny chip.
Hvorfor skulle en dyrlæge foreslå, at smertedækken hesten ved chipning, hvis det ikke gjorde ondt..??
Men kom endelig med jeres bud og erfaringer..
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Så skal man abre vende sig til at have et hvidt mærke på låret.. Ulempen er så på skimler, men der kan man så sige, det må være sådan at de skal chippes, uden at kunne få frysemærke..
apr 2007
Den undersøgelse, der er lavet på reageringens vejne, er baseret på 7 heste og ingen af disse test viste, at hesten havde et forhøjet Cordison niveau, som tyder på at hesten er stresset. De har endvidere afprøvet hestens reaktion med et koldt jern, dagen før brændemærkning og igen 7 dage efter brændemærkning, hvor hestene overhoved ikke reagerede - derfra må man jo konkludere, at de ikke er traumatiserede eller syntes det gjorde vanvittigt ondt.. ??
Endvidere skal det jo også bemærkes, at gamle avlshopper år efter år følger deres føl til brændemærkning og står og sove, det ville de jo heller ikke gøre, hvis det var så traumatisk for dem..??
sep 2009
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
Dr.dyr tilbyder da også smertestillende når de skal brændemærkes.
Og min læge tilbyder også mig et bolche inden jeg bliver vaccineret.
Og vi er aldrig blevet tilbudt et smertedækken, og vores heste har ikke reageret.
Samtidig er det logik at brændemærkning kan mærkes dage efter, hvor chip måske kan mærkes 1 time efter, og ikke i samme grad i smerte, som med brændemærkning
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Man skal passe på med bare at antage at brændemærkning ikke gør ondt på heste. Grunden til at den ikke viser nogen synlig reaktion, tror jeg er fordi det kommer som et kæmpe chok for den, at den ikke når at få reageret. Og desværre kan en hest ikke skrige, græde eller sige av, så vi ved jo i bund og grund ikke hvad den føler, men er super hurtige til at sige: Den stod stille og har ørene fremme, det må betyde at det var fint nok.
Desuden må hesten da mærke noget der hvor den er blevet brændt de efterfølgende dage. Mine brændsår gør i hvert fald hammer ondt dagene efter det er kommet, fordi der kommer vabler og sår.
Jeg er helt klart tilhænger af chipning, jeg tror ikke det gør mere ondt end en vaccination eller blodprøve. Og hvis hesten selv måtte og kunne vælge så tror jeg den havde valgt chipningen. Det ville et hvert raskt og normalt individ gøre, tror jeg..
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 816
men tage lige et kig på det her link:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/08/03/104514.htm
apr 2007
Jeg tror du, ved at spørge dem der lever af at avle, vil få helt klare svar på, at brænd gør mindre ondt end chipning.....
jan 2008
læster du med videnskabelig undersøgelse ?
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 369
brændmærkning har givet ondt til min Joker
chipmærkning har ikke givet mere ondt end vaccination - intet problem med Joker og Sputnikk
apr 2007
Gentagelse: "Den undersøgelse, der er lavet - som regeringen støttes sig op af, er baseret på 7 heste og ingen af disse test viste, at hesten havde et forhøjet Cordison niveau, som tyder på at hesten er stresset. De har endvidere afprøvet hestens reaktion med et koldt jern, dagen før brændemærkning og igen 7 dage efter brændemærkning, hvor hestene overhoved ikke reagerede - derfra må man jo konkludere, at de ikke er traumatiserede eller syntes det gjorde vanvittigt ondt.."
jan 2008
(link fjernet)
jan 2008
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/08/02/183505.htm
jan 2008
(link fjernet)
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Dommeren sagde desuden da vi var til følskue om hun var blevet chippet da hun ikke var glad for at dommeren kom om på hendes venstre side. Da de fleste føl ikke vil have fremmede på deres venstre side af halsen især, efter de er blevet chippet.
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
men er det ikke PÆNT ligegyldigt? Så længe man ved det er ens hest, på en eller anden hvis, kan den så ikke ligeså godt have tatto/ halsbånd på? altså come on..
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Ved nu ikke helt med at uh det gør så ondt at chippe dyret, for chippen er samme størrelse som min kat har fået. så snakker vi om det gør ondt. burde folk måske nok være mere harme på de mindre dyres vejene, som skal have chippen ind.
dyrlægen sagde ihvertfald min kat var blevet pænt rasende da han blev chippet. så tror nu ikke min hest på 600 skal pive. men ja måske man ikke kan sammenligne. Syntes det super man tager tingene op, der så bare nogle der har taget brændemærkningen længere op, siden det et lovforslag og nu er blevet godkendt.
som sagt først træt af de hele tiden laver flere og flere regler.
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Med hensyn til smerten ved de to indgreb, vil jeg mene at brændemærkningen bestemt gør mere ondt, især i den følgende uges tid hvor brændsåret skal hele op.
feb 2007
Følger: 69 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 155
Man skal også tænke på at hensten har en større smerteterskel end vi har, så vi skal ikke sammenligne med os selv.
Syntes det skulle have været sådan at man selv måtte bestemme hvad man ville have.
Man kan sige der er fordele og ulemper ved begge, men chippen har dte med at vandre og self ser brændemærkningen voldsom ud, men efter mit føl var blevet brændemærket lå det på det lår der var blevet mærket og løb rundt på folde, tilsynladende uden men.
Men det er igen forskelligt fra hest til hest.
Og det er en diskution man aldrig vil blive enige i.
- Siger bare min mening og vil ikke op og diskutere
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 152
Brændemærkning midsker chancen for snyd. En chip kan fjernes meget nemt, det kan et brændemærke ikke.
Chip vandre, det kan man ikke komme uden om. Desuden er det et fremmedlegme man sprøjter ind i kroppe. Skougaard, en meget anerkendt dyrlæge, har fundet en chip i knæet (mener det var knæet) på en hest. Skræmmende, ja i min verden er det.
Det her er ren popularitets politik, ikke andet, det har INTET med dyrevelfær at gøre. Det har den daværende justitsminister jo også selv givet udtryk for. Lovforslaget kom udfra DEN OFFENTLIGE DEBAT.
Man må stadig købe en sadel der ligger dårligt, have sin hest alene, ride med stangbid, sporer og hvad ved jeg. Der er flere heste der lider dagligt, end de føl der bliver mærket på et splitsekund.
Det her er et spørgsmål om at have tilfredsstillet Hr og Fru Danmark, ligesom så mange andre dyrevelfærslove, som f.eks. haleklipning på grise, intet andet.
Utrolig den danske statskasse har råd til at miste penge i statskassen, for det kommer det her til. Der bliver avlerer der kører til Tyskland fremover, incl. mig selv, og så kan jeg jo lige så godt lige klarer en masse andre ting der samtidig, for tingene er jo billigere der.
Så i stedet for at kører til Tyskland en til to gange om året med mine heste, kommer jeg nok til at gøre det fire gange om året. Jeg skal nok huske at tanke, inden jeg krydser grænsen. Tyskerne støtter nemlig op om deres landbrug, som hestesektoren også hører ind under, ikke ligesom her i Danmark, hvor det bliver modarbejdet mere og mere.
Jeg har ingen heste chippet idag, og sådan forbliver det også fremover. Der kan komme et føl i klemme, det som en af hopperne er drægtige med i år, men jeg er overbevist om den nok skal få krone og bølge i rumpen alligevel.
Annette
maj 2007
Annette
maj 2007
Jeg retter også ind efter reglerne, og bliver ved med at mærke mine føl i Tyskland, som jeg også har gjort indtil nu med nogen af dem.
Desuden er vi jo nogen der avler i Tyske forbund, der kræver vi brændemærker, ergo er vi nødt til det.
Det kan Danmark ikke forhindre. I forvejen laver de rigeligt med regler, som gør det dyrt og besværligt for os avlere
STOP forbud af brændemærkning af heste