{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.546 visninger | Oprettet:

'Ømfusset' Sko eller Boots eller? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Min hest, (Kavello i min profil) er meget ømfusset på forbenene. Han søger selv ud i rabatten, eller på marken. Han hader at gå på grus. Har haft lånt ham i 1,5 år, hvor jeg havde en smed ude, som sagde at han skulle have forsko på - det hjalp!
Nu har jeg så købt ham, og hans forrige ejer har taget skoene af ham pga vinteren.
Så spørgsmålet er, om jeg skal tage forsko på ham, eller er Boots det bedste?
Vi kommer mest til at ride ture, og så en smule dressur på banen, - han er 18 år.
Håber på hjælp smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  'Ømfusset' Sko eller Boots eller?
  • #1   26. feb 2010 Det skal lige skrives at han nærmest står på strålen, meget lavtsat - også derfor han er ømfusset, men håber på at smeden kan hjælpe mig med det, for ham højere op at stå

• #2   26. feb 2010
    Til en hver tid boots.

• #3   26. feb 2010 sikke da noget pjat. stål sko kan være en udemærket løsning

• #4   26. feb 2010 Det mest praktiske er boots, fordi hesten ikke har dem på hele tiden og ikk træder dem af på folden som sko. Men nu bruger jeg sko på min hest og det er osse fint, men den dyr dyr udgift. Uanset hvad beholder han sine sko på fordi han er spring hest og det er rart at kunne stå ordenlig fast på græsset mm.

• #5   26. feb 2010 Kan jeg få jeres meninger, om hvorfor det skal være boots eller sko?
    har fået anbetalet disse boots, hvis det er boots han skal have: http://hovfokus.dk/product_info.php?cPath=21&products_id=51&osCsid=6dca09c1d41e5cbc586bebff04760320
    Hvad mener I om dem?

• #6   26. feb 2010 BOOTS!!!!

min hest var da også øm i starten - de skal jo vende sig til det og hærde hoven

• #7   26. feb 2010 Okay - men hvor i al verden finder jeg en barfodssmed henne af? Han står opstaldet mellem Bramming og Esbjerg..
    Synes det er svært nok bare at finde en alm smed som eks Bergers, som jeg absolut ikke vil have til ham..

• #8   26. feb 2010 bergers smedie er da nogen gode smede, dog meget dyre.. har haft gode oplevelser med dem, men min pengepung var ikke meget for at komme op af lommen. Det er ligegyldigt om det er en barfodssmed. man kan få en alm smed til at måle og fortælle hvad han anbefaler..

• #9   26. feb 2010 Ja, men de har brændt mig af 3 gange! Hvor jeg har stået i stalden hele dagen, og taget fri fra arbejde og skoe, Så niks, dem vil jeg ikke have igen.
    Og ikke engang en undskyldning fik jeg.

• #10   26. feb 2010 Nej Okay så forstår jeg godt hvorfor du ikke gider at have dem. Jeg har dem ikke mere, men har en der hedder bent gejl. Han er super god efter min mening og han er billig..

• #11   26. feb 2010 jeg har et par cavallo boots til min, han brugte dem sidste år fordi vi var ved at genoprette hans hove. rigtigt gode efter min mening smiley

• #13   26. feb 2010 forsko, det har min, og det hjalp meget smiley

• #14   26. feb 2010 min hest gik også meget ned bag til men med en rasp kan du nå langt selv, for hvis du filer af i tåen kommer han op og gå, for det er noget der tager lang tid og rette op, da du skal have hov bennet med, så det er vigtigt og raspe hver 14 dag, jeg har brugt et halvt år på og rette op på hove og han ser godt ud og jeg fik mega ros af min smed for jeg havde gjort det, og han er først begyndt og kunne gå på vejen nu, før har vi bare gået lille tur med ham for og holde ham lidt igang, men ellers ikke villet brugt ham, da det er vigtigt for mig han har det godt i ben, da de jo skal bære ham og mig meget længe forhåbelig.

men jeg havde valgt boots

• #15   26. feb 2010 Vi her inde på HG har forskellige meninger, og de er alle forskellige, nogen fortrækker barfodede heste andre ikke. Syntes du skal gøre op med dig selv hvad DU vil.
    Få et par smede ude og få deres mening. eller dyrlægen. Det er trods alt dem der er uddannet smiley

• #16   26. feb 2010 Men lad dog for guds skyld vær med at gøre som perlen. MEGET kan gå galt, det kan være det virkede for perlens heste/ hest, men Dont do it, det kan være man laver skaden større..

• #17   26. feb 2010 Ville hellere ofre penge på smed og dyrlæge med det samme, end at gøre noget forkert og kommer til at betale dyrt, det er min mening, men hør dyrlæge/smed for at gøre det rigtige

• #18   26. feb 2010 jeg tro ikke lige smeden kan komme hver 14 dag for lige og raspe hove, det har de ikke tid til, og jeg siger heller ikke hun skal købe en rasp og gøre det, men min smed har vist mig hvordan jeg skulle gøre for og rette op på ham, og jeg fik mega meget ros her sidst han var og beskære, selvom der ikke var meget, men så ser han dem lige efter.
    jeg vil heller have at smeden har tid til og kunne komme ud til dem der virkelig har brug for ham, og for min hest har det gjort godt han kan endda trave på vejen og vil meget gerne gå på vej og gerne lang tur.
    så længe at jeg med smeden hjælp gør det korekt kan jeg ikke se problemmet i det.
    og nogle smede skal man passe på, for de kan beskære hesten forkert og ikke tænke over at den går for langt ned i bag, for det har jeg nemlig været udsat for et par smede gør.
    og det kan ikke være man skal sige hvordan hesten skal beskæres.

• #19   26. feb 2010 Kunne aldrig finde på at gøre det selv. Aldrig i livet!

• #20   26. feb 2010 Hvis den ikke er øm på fold, så boots til hver en tid! Jeg er skiftet fra sko til boots og sikke alle de bekymringer jeg slipper for. Han trådte sko af flere gange om mdr og eftersom han er hysterisk når der er smed så er det så meget nemmere nu. Nu kan de pjatte så meget de vil på marken, uden jeg bekymrer mig om sko.

Og pengene er da også rare at spare.

• #21   26. feb 2010 Min hyp var også meget ømtået på sine bag ben, jeg fik lagt sko på ham og det var rigtigt godt, har ikke været ømtået siden... Det er ca 13 mdr siden... Har ingen erferinger med Boots...

• #22   26. feb 2010 alle tiders at høre at du ikke vil gøre det selv.
    Jeg ser kun noget forkert i det. Man kan gøre unødig skade - OSSE selvom det er i samråd med smeden.

Men det er noget DU skal afgøre omkring sko eller boots. vi andre kan kun sige hvad vi bruger til vores heste, men det er jo svært at råde når man ikke selv kan se hesten eller er uddannet smiley

• #24   26. feb 2010 vil give ret i at sko og vinter er noget møg hvis man rider tur eller skal ride til ridehus, min hest har heller ik sko på om vinteren men fordi jeg har 3 km til rideskolen har jeg ikke ville ride fordi der er isglat her. så han har haft meget fri. har dog gået ture mm. Men sko er en nødvendighed for min hest. det siger dyrlægen osse da hans hove var helt smadret da jeg købte ham. og han kan ikke gå uden sko hvis han skal rides.
    Men det jo forskelligt fra hest til hest og hvilke behov hesten har og hvad man bruger hesten til

• #25   26. feb 2010 boots fordi det ikke forhindrer hovens naturlige bevægelse på samme måde som sko gør..

• #26   26. feb 2010 Blackie er også ømfusset og jeg brugte jernsko til hende da jeg red hende.
    nu da hun er skadet (må godt skridte ture på hende, jeg gør det bare først til foråret), vil jeg helt sikkert købe et par boots til hende. de holder jo også meeeget længere end et par jernsko, når man kun bruger dem til tur(:

• #29   26. feb 2010 Tror jeg vælger boots - vil tro at det passer bedst til mig og Kavello.
    Men kan en alm uddannet beslagsmed, hjælpe med størrelse og mærke?
    For kender ingen barfodssmed, eller hvad I nu kalder dem herovre i Jylland - Naturhov er på Sjælland..

• #30   26. feb 2010 Jeg ville til hver en tid vælge sko.. Ellers skal den jo have boots på på fold også, for der er den jo også øm..

Og stålen skal røre jorden, da den jo fungerer som hovens hjerte, og hjælper med at pumpe blodet retur, når den bliver stimuleret..

• #31   26. feb 2010 Nope, Kavello er kun øm når vi rider på asfaldt - der er ingenting på hverken fold eller ridebane.. smiley

• #32   27. feb 2010 Bliver nødt til at sige, at "barfodssmede" ikke er uddannet!

- og det er altså ikke for sjovt, at det tager 4 år før man er uddannet smed.

Respekt for dem, som ikke vil give deres heste jernsko på, men det kan en uddannet smed altså også godt klare.

Kender 2 heste som er ødelagt af såkaldte barfodstrimmere......

• #33   28. feb 2010 Vi kan anbefale Swiss Boots, som bliver brugt til forbenene på to af vores heste samt tre af de opstaldede heste her.

Indtil for knapt et år siden ville jeg have svaret, at nogle heste ganske enkelt ikke kan fungere uden sko. Men ikke længere.....

Vi tilbyder turridning hele året og afholder ridelejre om sommeren, så vi er afhængige af, at vores heste er ”på benene” når turisterne kommer. Begge de heste, som er rigtig gode guideheste gik med 4 sko, én af dem havde ”kvalitets”problemer, hornet var dårlig, hovene revnede, specielt baghovene ved sidste sømhul, og den anden var så platfodet, at hun tit var øm, hvis vi skulle ride på stranden, så vi har ofte stået uden mulighed for at bruge de to heste.

De store grupper har vi så tilbudt at ride med i to hold (det gider de oftest ikke, så de aflyser) og ved de små grupper prøvede vi så at bytte rundt på hestene eller hvis muligt datoen. Vi havde en fin aftale med smeden, og behøvede ikke at vente på at han fik tid til at komme forbi, to gange i ugen måtte vi nemlig køre til ham, hvis der var blevet trådt en sko af.
    Men hver aflysning var ærgerlig (og ”dyr”) for de turister, som i stedet for bruger en af de andre turudbydere, vender ofte tilbage dertil, og det vil også være det sted de anbefaler til andre, for det er det de har prøvet.

Sidste vinter fik vi så en hingst i opstaldning, som havde været udlånt til en træner i en længere periode, hvorfor ejeren ikke havde set den i forholdsvis lang tid.
    Ejerens udbrud over hingstens hove, fik os tilbage til en tanke, som af og til var kommet til overfladen, men skubbet ned igen.

Denne gang holdt vi fast og forfulgte tanken hertil, hvor alle vores heste (og alle de opstaldede heste her) nu bliver trimmet. De to guideheste bruger oftest boots på forhovene når vi er på tur, alle de andre er barfodet.
    Og siden april 2009 har vi ikke aflyst en eneste tur på grund af manglende sko eller ømme hove.

Vi har altid haft nogle heste, som har gået uden sko, og deres hove voksede aldrig tidligere som de gør nu. Navnlig vores Appaloosa vallak, Taken, må finde sig i en del mere hovpleje end tidligere, cirka 3 til 4 gange så ofte.

Og nej, det er ikke billigere.... det giver os blot en langt større driftsikkerhed, hvilket gør, at vi i den sidste ende kommer til at gå ud med overskud.

Lene

Kommentér på:
'Ømfusset' Sko eller Boots eller?

Annonce