Tandskifte? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Min unghest på 3 ½ år har i løbet af 1 ½ uge formået at knække 2 tænder og skære sig en smule i tandkødet.
Altså først knækkede en tand og jeg ringede til dyrlægen for at høre hvad jeg skulle gøre ved det. Men hvis den ik var løs, hævede eller ændrede farve var det ligemeget fik jeg at vide
Godt så.. Så kommer jeg ud til ham i dag og ser at han endnu engang har knækket en tand (en anden tand) og skåret sig en smule i tandkødet.
Ja ok det er underligt tænker jeg.
Så jeg tænker lidt på om han er ved at skifte tænder eller hva søren der foregår? Altså om tænderne klør og han derrfor banker dem ind i dumme ting eller lignende.
Er der nogen måde hvor man kan se om hans fortænder er permanente eller mælketænder, eller er det bare at vente og se om de falder ud?
Andre bud på hvorfor min hest knækker tænder for tiden? Han er fodret godt med alle mineraler og vitaminer dækket ind og får rigeligt med stråfoder til at være underholdt.. Han går desuden i løsdrift med 3 andre heste, så det er ikke motion han mangler.
Ja jeg synes det er sært.. 2 knækkede tænder på 1 ½ uge... (de yderste fortænder)
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
mar 2006
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 35
http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?id=1924&urlinfo=Randi+Lintrup+og+Lalla+Zideric-Mange+heste+har+tand+++problemer+i+tilridningsalderen
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
(link fjernet)
(læg mærke til den blodige kant på tanden på billede nr 2)
jan 2009
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 13 Emner: 8 Svar: 179
Tandskifte?