At stoppe med at ride :-( {{forumTopicSubject}}
Hej derude.
Ja, ville høre, om der sidder nogen, der også har taget denne meget hårde beslutning.
Jeg synes det er helt forfærdeligt, for det er ikke med min gode vilje.
Det er sådan, at jeg gik til ridning i nogle år, før jeg fik min egen pony som 12-årig. Elskede virkelig den hest, hun betød simpelthen så meget. Et år senere var vi nødt til at sælge hende igen, da der var sket en meget uforudset situation i mit privatliv, og vi derfor ikke havde råd til hende mere.
Siden da har jeg haft part - MANGE forskellige. Og hver gang, jeg har fundet en sød hest, er der noget galt med ejeren. Hvis ejeren er sød, passer jeg ikke sammen med hendes hest.
Der er gået 5 år. Jeg har været ude for de mest vanvittige mennesker i den tid, og nu har jeg (omsider) givet op. Jeg orker det simpelthen ikke mere.
Til juni 2009 havde jeg part på en skøn hest. Men stedet var ret ubehageligt at være på, ejeren kunne af en eller anden grund bestemt ikke li' mig. Hun var sød nok i starten, så en dag havde min mor stået og snakket med hendes mand, hvor hun så kom ud og skældte ham ud og satte ham til alt muligt. Lige siden var hun så bare sur på mig. Hun opfandt alle mulige regler, der ikke gjaldt for de andre på stedet, fx. hvis jeg kom en forårsdag og vejret var dårligt, måtte jeg pludselig ikke bruge ridehuset. Og en dag sagde hun så til mig, at jeg skulle være færdig derude senest kl. 16, for så lukkede stalden. Det gav ingen mening. Til sidst skete der noget i ejeren af hestens liv, så hun var nødt til at opsige mig som part mod hendes vilje.
Kunne ikke finde en part bagefter, men i efteråret 09 tog jeg ud og prøvede en, som jeg havde fundet. Syntes, det virkede alletiders, og samme dag som jeg havde prøvet den, skrev jeg til ejeren, at jeg gerne ville fortsætte. Hun svarer så tilbage "jeg har besluttet mig for at sælge hende i stedet for". Ikke noget med at undskylde at jeg havde brugt al den tid derude, og fået forhåbningerne op. Og da jeg havde været derude, antydede hun overhovedet ikke, at hun måske havde planer om at sælge. Det finder man altså ikke ud af på et par timer! Så var godt tosset.
Den næste jeg prøvede, var en sød lille hoppe. Jeg havde slækket meget på mine krav der, og valgte også at skrive til ejeren, at jeg gerne ville takke ja, selvom det ikke virkede helt fantastisk mellem mig og hesten. Hun svarer så ikke. Skriver igen en halv uge senere, hvor jeg så får at vide, at hun ikke søger part alligevel.
Nå, så måtte jeg på den igen. Denne gang var der så en, der henvendte sig. Hun havde en skadet hest, som hun ikke vidste om den ville kunne blive ridehest igen. Men hun ville gerne have en til at genoptræne den for sig. Det skulle man så betale for. Jeg syntes selvfølgelig, det var uretfærdigt at skulle betale for at genoptræne en ældre, skadet hest med uklare udsigter, men havde jo ingen alternativer, så skrev jeg gerne ville prøve den. Hun skrev, at hun ville kontakte mig i næste uge. Den næste uge gik, hørte intet fra hende. Om søndagen skrev jeg til hende igen. Her skrev hun så, at hun ville skrive i morgen og så kunne vi finde ud af noget der. Hørte igen intet fra hende. Efter et par uger skrev jeg til hende, hun undskyldte med, at hendes telefon havde været i stykker. Hun skrev, at jeg skulle skrive i weekenden, hvilket jeg så gjorde. Jeg skrev om lørdagen, og spurgte, om det kunne blive søndag. Får svaret "ja, kl 1030", som om det kun var hende der havde noget at skulle have sagt om tidspunktet Skrev tilbage om det kunne blive lidt senere, får så følgende besked: "jeg tror bare vi stopper den her, kan du have held og lykke med at finde en part."
Fuldstændig vanvittigt, hold op hvor blev jeg gal.
Yderligere kan jeg fortælle om to oplevelser mere. Havde part på en super sød hest, ejeren virkede rigtig sød i starten. Med tiden begyndte ejeren så at virke lidt sur i det. En dag var jeg efterhånden ret træt af det, og jeg vovede at spørge over e-mail, om hun ikke gad bruge et lidt venligere tonefald over for mig. Så flippede hun FULDSTÆNDIG ud, seriøst, hun gik grassat! Fik simpelthen den største sviner tilbage, at jeg aldrig nogensinde skulle nærme mig hende eller hendes hest igen, og at jeg skulle komme og hente mit rideudstyr med det samme, for jeg var aldeles ikke velkommen i stalden mere!! Hun ville ikke finde sig i mine eller min mors (what?) flabede e-mails.
Blev helt målløs over den reaktion, det havde jeg alligevel ikke set komme.
En anden part jeg havde, var ejeren totalt ligeglad med, jeg red hendes hest. Hørte aldrig noget fra hende, andet end når hun ville have sine penge på forskud. Og da jeg ville tage til et stævne med heste sagde hun bare "jaja", og da jeg så tog af sted sagde hun hverken held og lykke, eller kom med ud og kiggede, eller spurgte, hvordan det var gået, da jeg kom hjem.
Jeg er så TRÆT af alt det her. Synes det har været helt ad helvede til, lige siden jeg solgte min pony for 5 år siden. Dengang elskede jeg at ride, og lige siden jeg solgte hende, har det hele bare været forfærdeligt mht. heste
Så efter hende med den skadede hest havde skrevet det dér til mig, besluttede jeg mig simpelthen for, at nu skulle det være slut. Jeg ville ikke ride mere.
Det er forfærdelig hårdt at skulle sige farvel til denne fantastiske sportsgren Og så mod ens egen vilje.
Andre, der er i samme båd?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvorfor give op og sige stop fordi du har mødt enkelte bump på vejen? (:
Livet er fuld af bump, hvis du vil blive ved med at give op pga. dem kommer du uden om virkelig mange ting.
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.885
sep 2006
Følger: 50 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 110 Svar: 261
Men det er dit valg, jeg ville dog aldrig kunne droppe det helt.
Held og lykke, udanset hva du beslutter dig.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Gider ikke flere dårlige oplevelser, og er træt af at blive behandlet så dårligt. Så nu har jeg valgt at sige stop.
Kathrine: Har ingen venner, der har hest...
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
Det er jo ikk kun i din omgang med heste, du vil møde forhindringer, det vil du stortset hele dit liv.
Så op på hesten
sep 2007
Sådan kan man også se på det ja :o).
Jeg har mødt mange dumme mennesker i mit liv dar har behandlet mig dårligt og givet mig diverse psykiske skavanker men det stopper mig ikke i at komme videre og ikke give op ang. at prøve og finde nogle mennesker der er venlige og ikke ender med være nogle svin.
Mit liv har været fuld af dårlige oplevelser, men det har kun lært mig ikke at give op fordi der altid et sted der ude findes noget godt - hvis man vil give op hele tiden efter dårlige oplevelser, så kommer man jo ikke langt.
jun 2007
Hvis jeg har været uheldig de sidste 5 år, er der nok ikke så meget grund til at tro, jeg skulle blive heldigere nu.
Har været tæt på at stoppe før, men nu er beslutningen taget. Jeg "tør" ikke indlade mig på noget igen, for det går simpelthen galt hver gang.
Og jeg gør bestemt også noget for at holde på parten, hvis I vidste, hvor meget jeg har fundet mig i, set igennem fingre med...
Det kan bare nævnes, at den part, som jeg havde det godt med, var en pony, der bed, trak af sted med en og ikke kunne noget på banen. Den slags giver jeg ikke op over for.
Jeg har virkelig gjort mit bedste.
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
Jeg har også prøvet mange parter - nogen bedre end andre. Men så må man bare "på hesten igen".
Pt. har jeg ingen part, da jeg måtte stoppe pgs. smerter (min led + vinter = bestemt ingen god kombination).
Jeg håber at jeg kan starte op på min part til foråret, da jeg holder meget af at være der, men det kommer jo an på om han har fundet en anden.
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.885
jun 2007
Jeg ved, efter hvad folk har sagt til mig, at jeg er en meget rar, positiv og glad person. Jeg er fornuftig og hverken genert eller højtråbende, og folk jeg kender beskriver mig tit som "sådan en som man ikke kan blive vred på" Og når jeg er ude og prøve part siger hesteejeren tit til mig, at jeg virker utrolig rolig og behandler hesten meget blidt. Så tror altså næppe, at det er problemet.
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.030
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
Personligt tror jeg nu jeg ville give det en chance til, 5 år er længe men har du prøvet at have part på skoleheste, der er ens regler for alle, ofte nedskrevne. Det er ikke altid man kan få så meget ridetid, men det kunne måske være bedre end ingenting i starten.
(Hvor i landet bor du? - er det i nærheden, kender jeg måske nogle heste der kunne bruge part under ordentlige forhold.)
jun 2007
Det skulle handle, om der er andre, der har stoppet hesteriet, og hvordan de har det med det.
jun 2007
Jeg havde en part, hvor ejeren stod og åndede mig i nakken, og skulle være der HVER gang, for hun skulle jo hver gang forklare mig, hvordan man lagde sadlen på (efter jeg havde haft egen pony, og redet i 5 år). Når hun ikke selv var der, havde hun sat gårdens ejer til i smug at holde øje med, om jeg sadlede rigtigt op.
Sadlen gled så frem mens jeg red rundt, så fik jeg skylden; jeg havde ikke lagt den korrekt, og der var meget galt. Lige til den dag, hvor hun med lidt skam meddelte, at han skulle gå med en anden sadel, fordi hans egen var begyndt at glide frem af sig selv...
På den part, jeg var glad for, stod ejeren hele tiden og råbte "kortere tøjler, kortere tøjler". Når ejeren selv red, havde hun så meget fat, at hun måtte ride med martingal, ellers slog den konstant med hovedet. Men jeg var jo tvunget til at følge deres metoder, for ellers blev jeg konstant irettesat. Det er meget den slags jeg ikke gider, vil altså selv have lov at bestemme, hvordan jeg skal ride, og det kan man ikke med en part...
sep 2007
Sådan er nogle mennesker jo, de vil gerne have kontrol og slf. vil man nok helst have hesten redet på den måde de selv gør.
Men det er det jeg elsker ved min partsejer, jeg har været der i 4 år - det første år fulgte hun mig nok næsten hver gang men nu kommer jeg og går når det passer mig. Jeg kan ride dressur på den måde jeg vil, må ride al den tur jeg vil osv. der er ikke noget jeg kan komme på der skal gøres på en bestemt måde. Hvilket jeg elsker, den der frihed der er til at snakke mellem os er dejlig - jeg kan lufte det hvis jeg har oplevet at Maja fx. hoster, sveder meget eller noget og ejer kan sige hvis der lige er noget jeg skal ligge mærke til eller tage hensyn til ved hende.
Det handler bare om at finde en man kan med og nok også en der kan give slip på hesten og tør overlade den til en anden :o)
jun 2007
Jeg har ligesom dig stået flere gange og været parat til at droppe det hele. Så gav jeg det en chance, og det blev ikke bedre. Nu er jeg nået det punkt, hvor jeg ikke synes, det er det værd mere. De få gode oplevelser opvejer ikke de mange dårlige.
Dermed ikke sagt, at jeg stopper for livstid. Så snart jeg har mulighed for egen hest, går jeg ud og køber en Har bare indset at jeg ikke trives med partlivet.
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
Umiddelbart ville jeg også først høre, om du ubevidst kommer til at genere folk på den ene eller anden måde, men kan læse længere oppe, at det mener du ikke. Et eller andet sted tror jeg bare du har været utrolig uheldig, og jeg vil sige at hestefolk kan være ret så specielle.
Men jeg synes bestemt ikke, du skal give op. Bliv ved indtil du finder den rette hest. Jeg har været heldig at findet STEDET, hvor jeg føler mig godt tilpas, og hvor menneskerne er søde. Det betyder alt. Jeg tror måske bare, at du er stødt på de "forkerte"..
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
jeg fandt så en dansk varmblod, han var ikke det jeg søgte men han passede til alle mine kriterier bortset fra højden.
i starten fik jeg bare den der "der er allerede en der kommer og prøver ham, men ring om en uge også kan vi se om du skal komme og prøve ham" jeg ventede med længsel og endelig ringede jeg og sagde "hva så? " hun sagde så at hende den anden ikke havde ringet tilbage, jeg kom ud og prøvede hesten, kunne enlig ikke lide ham, men sagde at jeg ville have lov til at ride ham et par gange inden jeg bestemte mig.
jeg fik så part på denne dejlige hest, men den måtte stoppe allerede 6 mdr. senere da han skulle flyttes, jeg siger dig jeg græd og græd, men mit liv kunne ikke stoppe her, var ude og se en del heste men igen var som ham.
så fandt min mor en fra sit arbejde og spurgte om jeg ikke kunne komme og ride en af hans heste, og det ville han gerne have, jeg kommer der ned, og fik en tinker stukket i hånden, det gik fint men der gik omkring 3 mdr, så skulle han videre, så fik jeg part på chico, og der efter lavede vi en låne kontrakt på et år, hvor han er min et helt år, også har jeg mulighed for at lave en ny kontrakt eller købe ham,
jeg vil bare sige med dette, du må ikke miste modet, men tage dig tid, til at finde en hest og ejer som passer til dig og dine behov. jeg synes virkelig at det er synd for dig hvis du siger farvel til ridesporten og sammenværet med heste.
jeg er selv handicappet og ved hvor besværligt ejer og heste kan være, men tro mig du vil finde en på et eller andet tidspunkt, jeg vil foreslå at du sætter en annonce op med alle dine krav og mist ikke tolmodigheden, og kør evt rundt på gårdene og sæt en sedel op, det tager tid, men lige pludselig, så dukker den rigtige op..
håber du skifter mening
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 80 Svar: 2.036
Jeg har selv på et tidspunkt overvejet at stoppe, da det var svært at finde part - men heldigvis flaskede det sig så. Jeg kan godt forstå, hvis du tager en pause fra part-ræset, så længe du ikke "straks" lægger al ridning på hylden for altid. Jeg har aldrig selv haft egen hest, så har levet med rideskoleheste og småparter i de snart 8 år, jeg har redet. Jeg har så til gengæld været super heldig med parter - undtagen lige en kort overgang.
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 60
Det eneste jeg vil forlange er at man behandler mine heste med stor respekt, og det samme med mine ting og udstyr..
Ved ik om det er mig der er galt på den. Men hvorfor skal en der hjælper en med hesten betale for det?? Er det fordi man ik selv har råd til og have sin hest?? Så synes jeg helt sikkert man burde sælge den..
håber du kunne bruge det til noget.. Jeg synes ik det virker som det er dig der er noget galt med.. Men nogle uheldige mennesker du er rendt ind i..
Giv ik op... Det kan ik passe at verden er blevet så falsk.
Aner ik hvor i landet du bor.. Men du er velkommen her til en snak
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 28 Svar: 762
Jeg er helt enig med dig ang. parter/betaling
Da jeg var yngre og før jeg selv fik hest, passede jeg altid heste for andre, og jeg havde for det meste hestene helt som mine egne...
Der var aldrig penge involveret, kun hvis hesten gik med sko og det hovedsageligt var mig der red den.. så var det fair at jeg betalte smed.
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 60
At stoppe med at ride :-(