{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
695 visninger | Oprettet:

Taber vinterpelsen nu {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg står i den situation at min 18 årige hest er begyndt at tabe sin vinterpels, ja ikke bare begyndt - det er helt vildt. Som om at vi var i foråret nu.
Han har stået på en form for løsdrift inden jeg købte ham, nu står han på stald, men er ude alle døgnets lyse timer.
I dag stod jeg og striglede ham, og fik et chok, for vinterpelsen falder direkte af. Man behøver bare at røre den. Underulden eller hvad man nu kalder det, er der dog endnu.

Har haft lånt Kavello førhen, (og er nu den stolte ejer af ham) og han plejer rigtig nok at tabe vinterpelsen her i februar/marts - men med disse temperaturer bliver jeg da bekymret.

Burde jeg smide et dækken på ham?
I så fald hvilket et? Ved ikke engang om han har haft dækken på før smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Taber vinterpelsen nu
  • #1   10. feb 2010 Min har også gået ude som løs drift med 300 g dækken på. Og her i januar kom hun ind og fik 150 g dækken på.
    Her de sidste par dage er hun også begyndt at tabe sin vinter pels som du fortæller din er. Men jeg vil prøve at se tiden an, for under pelsen er der jo stadig.

• #2   10. feb 2010 min pony fælder også meget, men tænk på at det har været meget koldt og al den pels behøver de ikke nu.

• #3   10. feb 2010 der hvor jeg har hest har vi en nordbagger hingst som går ude døgnet rundt året rundt, han fælder også helt vildt

• #5   10. feb 2010 Det er fordi vi lige har haft et par dage med "varmt" vejr smiley Bare rolig de dør ikke af det. Men hold øje med om de begynder at fryse.

• #6   10. feb 2010 Okay, må holde øje med ham så smiley

• #7   10. feb 2010 Athene er klippet 2 gange her i vinter.
    og hun fælder os nu og det har hun gjort de sidste 2-3 uger smiley

• #8   10. feb 2010 vores heste fælder også

• #9   10. feb 2010 2 af mine fælder også super meget nu..

• #11   10. feb 2010 vores pony basse taber også sin pels helt vildt og en anden hest der er opstaldet samme sted er også begyndt at tabe sin pels, dog ikke i så store mængder som basse, men jeg tror nu det er naturligt smiley
    selvom jeg dog også synes det er ret tidligt!:)

• #12   10. feb 2010 Queen har fældet snart en måned nu, dyrlægen sagde at det nok bare var noget med hormoner og mere lys, men tosset er det da smiley

• #13   10. feb 2010 Det er primært antallet af timer med dagslys der fortæller hestene hvornår de skal fælde. Hvis de fældede/satte pels efter temperaturen ville de mange gange være for sent på den. Altså hvis vejret pludselig skiftede, ville de ikke kunne nå at tilpasse sig, så derfor er de "kodet" til at fælde som en reaktion på de længere dage her i foråret.
    Min lillesøsters fjordhest har fældet i noget der ligner 1½ måned nu og han fryser ikke.
    Jeg glæder mig lidt til at Krummi begynder at fælde. Han står og sveder når han er på boks selvom jeg har klippet ham så meget som jeg synes er fair når han stadig skal kunne gå ude uden dækken..

• #14   10. feb 2010 Mine fjordheste går i løsdrift og taber også deres pels siden end af januar. Det er helt normalt, fordi heste skifte deres pels når dagene bliver længer (til forår) eller korter (til efterår). Mine fjordheste har rigtigt meget pels på og de bruger inden april/maj før de ville have skiftet til sommerpelsen. Og end af august starter de med at skifte til vinterpels.
    Jeg kunne se de sidste år, at Joker tabte mere pels, da det var varmt og mindre da det var kold. Jeg aner ikke, om temperaturen har inflydelse på det, men det virker lidt ligesom det gør.
    Men videnskabligt set er grunden for pelsskifte længer/korter dage/daglys.

• #15   10. feb 2010 Findus er på fold fra det bliver lyst til det bliver mørkt, og det er mængden af naturligt lys, der bestemmer hvornår de fælder. Han går med tykt, varmt vinterdækken med hals og fælder også meget nu. Han har desværre allerede mistet meget af sin flotte vinterfarve, så vi må tage os til takke med den noget lysere farve, der dukker frem nu.

Lizet smiley

• #16   10. feb 2010
    Hestene fælder bare nu :o)

Maja havde fuld vinterpels i starten af oktober , hun fik det for varmt forid hun havde sat pels til -10grader men det var + 10grader...

Så i november blev hun klippet fordi hun svedte på folden og i stalden, dog blev hun klippet på halvdelen af halsen, bringen og en stribe under maven så hun kunne gå uden dækken men hun fældede stadig og endnu mere i december.

I slutningen af december var der ikke mere vinterpels tilbage men hun fryser ikke :o)

• #17   11. feb 2010 Min er også begyndt at fælde helt vildt og hun bruger værken dækken eller noget.. Så tror det er foråret der er på vej.. smiley

Kommentér på:
Taber vinterpelsen nu

Annonce