{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.191 visninger | Oprettet:

pony vil ikke suge på biddet.. {{forumTopicSubject}}

hej HG. håber i kan hjælpe mig med mit problem. når jeg rider min pony vil hun ikke søge frem og ned. hun tager bare hovedet op og vil ikk samarbejde. Når hun så stille og roligt begynder at gå ned "forsvinder" hun. jeg kan ikke mærke på tøjlen at hun er der. hjælp mig!!!
Jeg har prøvet at ride med: tyndt tre-delt..normalt tre-delt og nu et muffebid. Hun vil heller aldrig skumme. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pony vil ikke suge på biddet..
  • #1   5. feb 2010 det kunne jeg heller ik rigtig få en aff mine til, men så fik jeg undervisning.
    vi red hende lang og dyb.
    arbejde med udventige tøjle for at havde holdningen og indvendige for rundringen.
    red hende lang og dyb ind til hun begyndte at ' søtte'' på tøjlen, og når hun så sugede, red jeg hende op ''på plads''.
    det hjalp virkelig, en helt anden pony nu o;

hmm bare sådan jeg gjorde, åske om det kunne hjælpe (; ?

• #2   5. feb 2010 ups xD stavefejl er der jo nok af xD

• #3   5. feb 2010 Der skulle stå 'mur' smiley

• #4   5. feb 2010 Hold konstant udevendige ben og tøjle som en slags 'mur' hun ikke må bryde igennem. Dvs. at du skal bruge din udevendige side til at holde hendes skulder på plads, hvilket er det aller vigtigste for at du kan få hende korrekt samlet!
    Derefter så traver du hende godt frem, ikke så hun løber for dig, men så hun er i et godt arbejdstempo. Pil så lidt ved udevendige tøjle med ringefingeren, så hun kan mærke dig. Lige så snart hun giver lidt efter, så lader du indenvendige hånd køre lidt frem så hun får noget tøjle at gå på, og lader hende så derefter helt være.

Det vigtigste er at udevendige tøjle på INTET tidspunkt bliver slap, undtagen når du skridter varm- og af smiley

• #5   5. feb 2010 Ja lige præcis som SKOR siger (;

• #6   5. feb 2010 tak for råddene smiley det skal lige siges at hun er en meget hidsig pony smiley

• #7   6. feb 2010 Tror heller ikke hun kan lide bidet. Prøv måske med bidløst i nogen tid og se hvordan hun så vil reagere smiley

• #8   6. feb 2010 Utroligt der altid kommer råd om at pille dyret i munden smiley man får ikke en hest/pony til bidet ved at genere den i dens følsomme mund, sådan knækker man blot nakken på den... At få en hest til at gå korrekt samlet kræver at hesten er afslappet, ligeudrettet og har forståelse for signalerne, og har lært at bruge kroppen korrekt og derigennem opbygget de krævede muskler..
    Hesten skal rides i samling ikke pilles ned med tøjlen... hænderne skal holdes i ro, og hoveds pladsering kommer af sig selv som en "bivirkning" af at kroppen bruges korrekt..
    Så sandsynligvis er trådstarters pony ikke afslappet under rytter, og måske mangler den også forståelse for signalerne og ligeudretning.. men at pille den i munden vil kun give flere spændinger.. men jo det vil nok få den til at bukke nakken og det er nogle jo tilfredse med..

• #9   6. feb 2010 Helt enig med Signe Spider-pig!

Se evt lidt om biddets virkning her når man bruger det til at 'bøje nakken på hesten'..
    (link fjernet)

• #10   6. feb 2010 signe: det var det jeg manglede! vil gerne have en hest som slapper afog forstår havd jeg vil uden at have ondt på nogen måde!

Jo, Min pony ELSKER biddet!!

• #11   6. feb 2010 Og så starter det igen...
    Sjovt som nogen altid skal kritisere på andres måder og holdninger.

I forstår vidst ikke meningen af at 'pille' hesten i munden. Det vil sige, at man med ringefingeren på udevendige (som er den finger tøjlen støttes op ad) trækker lidt tilbage i tøjlen, ikke en gang 1cm.
    Lige så snart hesten viser tegn på at give efter, så slipper du trykket i hestens mund, og giver helt efter på indenvendige.

Udevendige er den tøjle som styrer hovedets placering (højden på hovedet), og med indenvendige styrer du længden på halsen (om hesten skal gå langt og dybt, eller helt op i kadancen)

I har tydeligvis ikke videre forstand på dressur og det at få hesten samlet, men som jeg kan se er der allerede nogen som prøver at få hende lokket til at smide biddet - hvad søren er det for noget?
    Pigen rider med bid, og NEJ, hesten har ikke noget imod biddet, det eneste det kræver er, at hun bruger det rigtigt!

• #12   6. feb 2010 SKOR: ja, jeg VIL beholde biddet og o´jeg rider emd bid og det må de accceptere.

• #13   6. feb 2010 Som jeg skrev i første indlæg er udevendige side alfa omega for korrekt samling, men dernæst kommer et godt arbejdstempo.

Din hest skal rides frem og være foran schenklerne før du kan begynde at samle den. Hvis den var afslappet fra starten ville den søge ned så snart du satte den i trav og den svarede prompte, men siden den ikke gør det, må du hjælpe den lidt på vej, og vise den hvad den skal gøre.
    Det er SÅ vigtigt at du giver den helt ro i munden så snart den er eftergiven, da du ellers får en hest der kører rundt med hovedet som en flypropel.
    Når den er i holdning, skal den have ro. Til sidst skulle den gerne søge i holdning så snart du sætter den i trav og/eller galop.

• #14   6. feb 2010 ja, probelmet er bare dens temperament. den vil meget gerne løbe og når jeg så fx forsøger at bøje den af slår den fra. har virkeligt forsøgt at ride hende lang og dermed lade hende bøje af, men så løber hun smiley

• #15   6. feb 2010 Hm..
    Hvis hun så gerne vil løbe, hvorfor lader du hende så ikke? Hvis hun har så meget energi, kunne det enten skyldes for meget havre i foderet, for lidt foldtid, eller om det bare er hendes generelle væremåde - det skal jeg ikke kunne sige.
    Men hvis hun så gerne vil løbe, kan du jo trave hende et par runder på hver volte hvor hun bare får lov at trave igennem. Hvis du ikke bryder dig om det, kan du longere hende først hvor hun kan krudte af, og derefter sidde op.

Det er vigtigt at hun forstår at DU bestemmer. Du kan også lave en anden ting med hende, hvis hun så gerne vil løbe. Du kan øve at ride hende frem i trav, trave 2-3meter, og så sætte hende i skridt igen. Det skal være sådan at hun reagere prompte på dine signaler, og ikke stritter imod når du vil stoppe hende.
    Øv det rigtig meget, det kan faktisk også hjælpe til at hun søger ned. Så bliver hun nemlig tvunget til at søge ned for at kunne bære sig selv i overgangene smiley Desuden giver det godt med muskler i bagparten, og du får en mere lydig hest, som ikke vil løbe sårn' for dig smiley

• #16   6. feb 2010 Dvs., lav skridt-trav-skridt overgange, hvor du skridter hende 1-2m, traver hende frem 2-3m, sætter hende i skridt og skridter 1-2m, traver frem osv.

Hele ridesporten er opbygget på gentagelser, så næste gang du skal ride hende kan du måske skridte hende godt varm, og så øve skridt-trav-skridt overgange i al den tid du træner, uden at galoppere hende..

• #17   6. feb 2010 hun er på fold fra 8-17 så det er ikk det, hun får nærmest ingen havre og hvis jeg lader hende løbe bliver hun ved. hun har konstant energi! smiley

• #18   6. feb 2010 jeg rider med bid. hun løber ikke når jeg tager fat i biddet. hun har bare generelt meget krudt og uden bid bliver det farligt!

• #19   6. feb 2010 hun redner faktisk og tygger meget.

• #20   6. feb 2010 Min unghest tygger også meget på biddet - det kan være dårlig vane, eller andet.

Jeg syntes det er så forkert at jer bidløse prøver at påsætte andre jeres idé om, at bidløst er det eneste rigtige!
    Jeg respektere fuldt ud at i rider bidløst, men jeg syntes det er komplet latterligt at prøve at overtale andre til at skifte til bidløst. Det minder mig uhyggeligt meget om dem der går rundt og reklamerer for Jehovas Vidner...

For at komme tilbage til emnet, så er det at hesten skummer et godt tegn. Det betyder at den arbejder i munden, men den skal ikke skumme så det løber ud af den, bare så der ligger lidt skum omkring munden og i mundvigen.
    Det at smide biddet ville være det samme som at give op uden at tjekke om det evt. kunne være noget andet der var galt.
    Hvis du har noget video hvor du rider den vil jeg gerne se det, da det på den måde er lidt nemmere at vurdere...

Hvis jeg (uden at have set hesten under rytter) skulle bedømme, ville jeg tro du måske sidder lidt for uroligt med hænderne.
    Hvis du ser min seneste video af min unghest (Super unghest - kæmpe forandring!), kan du se hvordan han søger i holdning. Det er udelukkende af tæthed på udevendige ben og tøjle, og eftergivning på indenvendige tøjle smiley
    Du kan se, at så snart han holder hovedet i ro, lader jeg ham helt være. I videoen går han lidt over lod, hesten skal have hovedet ca. 10cm længere nede end min har i videoen, for at den går helt i lod som den skal.
    Allerede nu, 3 uger efter den video blev optaget går han perfekt i lod - afslappet og rolig med hovedet.

• #21   6. feb 2010 » Michelle Klug & Chateau W: Jo har så udemærket forstået hvad det går ud på at pille hesten i munden.. har selv praktiseret det før jeg satte mig ind i korrekt samling og heldigvis blev klogere..
    Det eneste du opnår ved at pille hesten i munden (også selv om det kun er med 1 finger) er at den bøjer nakken... en bøjet nakke er ikke = med hest til bidet/samlet hest..
    Det der reelt sker er at du påføre hesten ubehag hver gang den ikke gør som du ønsker (hver gang hoveddet er oppe) og fjerner ubehaget så snart den er hvor du vil have den.. dette hedder negativ forstærkning og er den mest brugte trænings metode med hensyn til heste (brug af schenklen er også negativ forstærkning).. problemet med denne metode er for det første at man meget let lære heste at søge både bag lod og bag bidet for at undgå ubehaget (og jo det er ubehag man giver hesten når man bruger bidet eller en bidløs for den sags skyld, så ligger ubehaget bare et andet sted).. hesten får ikke kroppen med fordi du får bukket nakken på den.. og det er derfor svært og se om hesten faktisk bruger sig korrekt og om den er klar til den holdning du beder om, da den normalt ville slå fra hvis du bad om noget den ikke er klar til, men har den via tøjlen lært at hoved skal være i en bestemt form så ryger den istedet bag lod eller slår blot fra i resten af kroppen men holder hoved på plads..
    Og jo faktisk så vil jeg påstå at jeg faktisk har en hel del forstand på dressur og samling,(Jeg har trods alt redet dobbelt så længe som du overhoved har levet og netop sat mig ind i tingene og lært nyt) sikke noget pjat at lukke ud, bare fordi man ikke er enig, men kan se du ikke er så gammel og du skriver jo nok blot hvad du har lært af en eller anden ridelære/beridder smiley
    Korrekt samling kommer gennem afslappethed, ligeudretning og aktivering af hestesn bagben, samt at s-kurven rettes ud og løfter ryggen... ikke af at genere hesten i munden til den bukker nakken smiley
    Og jeg rider ikke bidløst (eller jo somme tider som afvæksling) og jeg foreslår heller ikke at hun dropper bidet... men ja hun skal bruge det korrekt og det er ikke til at pille hesten i munden..

Line P & snehestene smiley : Hvis din pony løber, så skal den lære at vente.. den skal holde det tempo du har bedt om også selv om du slipper tøjlerne helt.. så det ville jeg få under kontrol først.. en pony der drøner afsted har ingen chanse for at bære sig selv og falder derfor på forparten... den skal ned i et roligt og afslappet tempo hvor den har kræfter til at bære sig... og i starten kan det være ret langsomt.. men bare roligt tempo og gang kommer igen når den har fået flere muskler og bedre kan træde ind under sig bagfra..
    Rid roligt med lidt løse tøjler (ikke så de helt slasker men stræk gerne hænderne lidt frem, på den måde har hesten frihed, men kan ikke løbe fra dig uden at du let kan tage kontakt igen).. hver gang den øger tempoet så laver du en halv parade til den sænker tempo, så snart den er i ønskede tempo giver du efter og giver den frihed igen... også selv om det betyder den straks øger tempo, så gentager du bare.. men meget vigtig at give efter så snart den reagere og sænker tempo.. er det svært at få den til at sænke tempoet, så går du i starten en gangart ned.. (altså skridter du, så lav en parade, traver du så i skridt) og så snart den reagere beder du den gå frem igen... så skal den nok opdage at det er nemmest at blive i det tempo du beder om.. og når den kan det, så vil den med garenti også begynde at slappe mere af i kroppen..

• #22   6. feb 2010 Signe
    - Og? Jeg er ikke "særlig gammel", men visdom, klogskab og kompetence hænger sjældent sammen med alderen.
    Det kommer an på hvordan du har lært at ride, og hvor meget du sætter dig ind i det.
    Dette er min mening:
    Som jeg skrev i første indlæg er udevendige side alfa omega for korrekt samling, men dernæst kommer et godt arbejdstempo.
    Din hest skal rides frem og være foran schenklerne før du kan begynde at samle den. Hvis den var afslappet fra starten ville den søge ned så snart du satte den i trav og den svarede prompte, men siden den ikke gør det, må du hjælpe den lidt på vej, og vise den hvad den skal gøre.
    Det er SÅ vigtigt at du giver den helt ro i munden så snart den er eftergiven, da du ellers får en hest der kører rundt med hovedet som en flypropel.
    Når den er i holdning, skal den have ro. Til sidst skulle den gerne søge i holdning så snart du sætter den i trav og/eller galop.

Dette skrev jeg til trådstarter, dette er sådan jeg rider min hest - self. virker det ikke på alle heste, hver hest skal rides forskelligt, men så må man udbygge sin egen metode, hvilket jeg her har gjort.
    Jeg siger ikke at hun skal flå sin hest i munden, save den ned, få den bag lod eller lade den slippe biddet.

Hvis hesten er korrekt fremme for schenklerne er det slet ikke muligt for den at gå ind og slippe, den vil desuden føle det mest behageligt at søge i holdning.
    Er hesten nede i sådanne et tempo at den faktisk lunter afsted, så kan den gå ind og slippe, den kan gå bag lod, over lod, foran lod, løbe for hende eller tage biddet.
    Og nej, jeg siger ikke dette baseret på noget jeg har fået afvide af en ridelærer, for jeg er ikke blevet undervist siden jeg var 8år, men selv lært mig alt jeg ved.

Du kan tage min hest som eks.
    Han går aldrig bag lod, forsvinder aldrig for min hånd og jeg har altid en elastik-agtig kontakt med hans mund.
    Han lægger sig ej heller på biddet da jeg selv lader ham styre hvor han vil placere sit hovede så længe han går i lod, og han protestere aldrig. Han går i en utvungen, afslappet holdning, med god bagbensaktion, fri ryg og ubesværet halsplacering.

Taschina
    - Forstå mig ret.
    Jeg sammenligner heller ikke bidløst med religion, men den måde du "reklamerer" for bidløst overfor trådstarter, minder mig meget om de dørstemmere der render rundt og prøver at få folk til at skifte religion.

• #23   6. feb 2010 » Michelle Klug & Chateau W: Nej man behøver ikke at vide mere fordi man er ældre.. men nu bruger jeg netop en masse tid på at sætte mig ind i tingene.. og jeg har jo netop haft længere tid til at få erfaring smiley
    Men vi er bare slet ikke enige... en hest skal altid have ro i munden, med mindre du er ved at give et signal der gives med tøjlerne.. og korrekt samling kommer ved at hesten bruger sin krop korrekt, ikke ved at pille den i munden..
    En hest der bruger sig korrekt vil af sig selv holde hoved i den stilling der er passende for den opnåede holdning, hoved skal ikke pladseres med tøjlen..
    Selv om heste ikke er ens, så er korrekt samling ens, det kommer altid fra korrekt brug af kroppen og ikke fra tøjlen.. og jeg siger ikke du beder hende save, flå eller lignende(hvorfor tror folk altid at det er det man tror de gør).. men jeg mener det er forkert at pladsere hoved med tøjlen lige meget hvor blidt man mener man gør det..
    Vi er dog helt enig om at hesten skal reagere på ens signaler med det samme, det er det mest grundlæggende at lære en hest..
    En hest skal rides i et tempo den kan bære, rider man den for hurtigt (som mange gør med ungheste) så ryger den på forparten og man vil få meget svært ved at få den rettet op.. den skal ikke lunte, men ned i et tempo den kan bære, men stadig være aktiv bagtil (dog ikke voldsomt i starten, men nok til at den ikke slæber sig afsted)...
    Du modsiger dig selv lidt.. du skriver du altid lader din hest selv bestemme hvor den pladsere hoved hvis den er i lod.. øhh jamen så kan den jo kun gå et sted.. det er da ikke meget valg over for hesten..
    Den video du selv skrev om tidligere at folk skulle gå ind og se viser ikke en hest der går i utvungen og afslappet holdning, men en hest der kæmper imod hånden og prøver at få frihed fortil.. normalt ville jeg aldrig gå ind og kommentere folks billeder eller film, da man jo ikke kender baggrunden, men nu fremhæver du selv filmen og din hest og ridning, og så må det jo være ok at kommentere..

• #24   23. nov 2010 heej smiley jeg har lige et spørgsmål os:D'
    den pony jeg rider lige nu vil heller ikke suge på bidet, og vil heller ikke søe fram og ned, og hun løber ikke , hun er faktisk afslappet , og ved ikke hvad jeg skal gøre, får ikke undervisning, på hende, da jeg gør det på en anden :D''

håber i kan svare

• #25   23. nov 2010 R.I.P Gamle smiley !! > ALTID RØK <: Det er nærmest umuligt at svare på uden at se som min video..

Kommentér på:
pony vil ikke suge på biddet..

Annonce