Spåner, tørv, easy-pillerr????! {{forumTopicSubject}}
Hej folkens!
Jeg ved godt der er et utal af diskussioner mht. strøelse i boksen, men synes ikke jeg har kunnet finde noget konkret om mit "problem"..
Hvilken strøelse er bedst i boksen, hvis ens hest pisser meget? Min hest lyder som et vandfald når hun lader vandet! For første gang har alle hestene i stalden stået på tørv, men hendes boks blev nærmest en sump. Har så forsøgt med spåner ovenpå tørvebunden i stedet for tørv, men synes stadig ikke det er rigtig godt..
Nogen der kender til easy-piller? Eller har gode erfaringer med strøelse i boksen, hvis hesten er en værre tisse-trold? Vil så gerne hun står og ligger på en lækker tør bund!
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Selvom hun roder noget rundt i boksen, og tisser meget, så er størstedelen af boksen altid dejlig tør.
Jeg har lavet en gruppe om strøelse i hesteboksen, i håb om at kunne samle erfaringer omkring det forskellige strøelse
www.hestegalleri.dk/grupper/stroelseihesteboksen
mar 2006
Følger: 74 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 236 Svar: 1.348
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 127
I det nyeste Ridehesten er der et tema om strøelse, og der er også en folder med fra easybedding om den form jeg snakker om.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Jeg har altid brugt halmboks, men er nu flyttet et sted hen hvor de bruger spåner og tørv, og undrede mig herfor hvorfor, og hvad forskellen er?
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
Men tager du det våde ud af hestens boks hver dag, eller kun en gang i ugen eller noget? Vi tager det våde ud hver dag og stråer lidt nyt :o)
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 25 Heste: 3 Svar: 30
Tror ikke der er noeget der er bedst, men det er op til den enkelte hvad man bedst syn's om
jun 2007
Synes halm er svært for hestene vil gerne æde det, og det er ikke godt for deres maver. Og synes det er svært at finde halm som er i god kvalitet. Og der er jo også risikoen for allergi.
nov 2008
Følger: 123 Følgere: 139 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.314
Halm er dårligst da det ikke suger ret godt, og giver meget arbejde, samt meget mødding.
Derefter kommer spåner , det er for dyrt da der skal bruges rigtigt meget af det i forhold til tørv, og det heller ikke suger lige så godt som tørv.
Så tørv er det bedste jeg har prøvet ud af de tre, men er upraktisk her om vinteren, da mine står udenfor, og de derfor fryser så de er simpelthen ikke til at sprede ud i boksen, men udover det virker det godt, og har ikke haft problemer med surstråle i min boks her i vinter, før jeg skiftede til spåner : (
Så vil gerne prøve Hør, Hemp, eller Raps er der nogen der kender det? Og ved hvor det kan købes under 70 kr pr. balle minium?
Skal bruge 2 paller
jun 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 36
Ragnhild J: Jeg overvejer rigtig meget at prøve easy-pillerne næste år.. Har snakket med dem, der sælger det og de siger der er 13 kg i en pose. Hun snakkede noget om en pose pr m2 boks, men hvor meget bruger du ca i en boks i ugen?
Alm træpiller har jeg ikke hørt godt om, fordi de suger og til sidst bliver helt smuldrede, og når nu min lille dame har så våd en boks tror jeg simpelthen ikke det vil gå med de alm træpiller...
nov 2008
hvordan ligger træpiller i pris/forbrug sammenlignet med eks. tørv og spåner?
Hvad koster det ca. at starte en boks op?
har du erfaring med løsdrift og træpiller ?
Mvh Tine
jun 2007
altså da vi startede boksene op, blev der selvfølgelig kørt et godt lag ind.
Men tror at vi bruger ca 2-3 om ugen. Vi har valgt at blande lidt smuld i da bunden så bliver lidt lettere.
nov 2008
Tak for svar : )
Har netop lige købt 3 paller Hør igår, så nu er jeg lidt spændt på hvordan det så er.
det ser jo lækkert ud, men er svært at sige om det dur endnu, men kan næsten ikke blive værre end spåner.
Tak for svar på træpiller, det tror jeg at jeg vil prøve næste vinter, og så hente et læs på vores lastbil, da min løsdrift ca er hvad der svare til 3, 5 boks måske lidt mere.
Men har snart hørt rigtig mange snakke godt om træpiller, og da mine heste har hovskæg er det endnu vigtigere at de står tørt, så tror bestemt træpiller er et forsøg værd.
Lyder også super det med den nemme udmugning : )
Spåner, tørv, easy-pillerr????!