Staldbandager- DEBAT {{forumTopicSubject}}
Haai Allesammen..
Fik lige lyst til at høre jeres meninger om staldbandager..
Personligt mener jeg at staldbandager er Djævlens opfindelse..
På min klub står der en pony, som står med staldbandager NOGEN gange.. Hvad er idéen i det..?? Det er ikke nødvendigvis kun efter den har sprunget eller lavet andet som kunne belaste benene ekstra meget, men bare sådan når pigen lige sys det er smart.. Jeg spurgte hende så i dag om den behøvede at stå med staldbandager, og hun sagde nej, så sagde jeg til hende at så sys jeg at det var noget mærkeligt noget at gi den på, hvis ikke den har brug for de, hvortil hun svarede at dem de havde købt den af havde sagt at det skulle den stå med.. Jeg tænkte så: HVORFOR skal ponyen uden fejl eller andet skidt i benene stå med staldbandager..
Fatter det simpelthen ikke.. Kan selvfølgelig godt forstå at heste/ponyer med dårlige ben eller heste som får "elefant-ben" af at stå uden bandager står med dem.. Men helt ærligt, heste, som sagtens kan stå uden.. Hvorfor dog pakke dem sådan ind.?? De er jo ikke født med dem på, ergo er det ikke livsnødvendigt..
Jeg mener at hvis man giver en hest uden problemer med benene staldbandager på, så giver man den problemer med benene.. Hesten bliver vant til at have al den støtte om benene, hvilket de færreste heste har brug for..
Har selvfølgelig ikke noget imod at ride med bandager eller anden benbeskyttelse, men at de skal stå med sådan noget (undskyld udtrykket) lort om benene inde i boksen, så mener jeg at man er alt for overbeskyttende.. (Selvfølgelig er der undtagelser for heste med dårlige eller "elefant-ben")
Hesten kan vel stå på sine egne ben, uden at få "hjælp ude fra"..
Mener personligt at det er Djævlens opfindelse..
Hvad sys i.??
Lige et lille debat indlæg herfra..
mar 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 78 Svar: 1.291
dec 2005
Følger: 111 Følgere: 110 Heste: 6 Emner: 104 Svar: 1.311
jun 2005
Følger: 187 Følgere: 237 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
det må også være træls for hesten, det er ligesom hvis vi altid gik med sokker, det begynder at klø og huden bliver irriteret...
jun 2005
Følger: 187 Følgere: 237 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
aug 2005
Følger: 124 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 250
mar 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 350
dec 2005
Selvfølgelig, som du siger, Camilla, en shætlænder.. Den bliver jo sjældent redet, på samme måde som konkurrenceheste, som sveder helt vildt hvis ikke de bliver klippet..
Men netop, som Malene og Vicky siger, at de står med det nogle gange.. Det er noget af det jeg slet ikke forstår.. Hvorfor har jeres heste/ponyer mere brug for det den ene dag end den anden.?? Jeg vil da mene at hvis den endelig har brug for det, fordi den ikke har helt gode ben, så må den da ha brug for det hver dag, og ikke kun nogle dage..
Selvfølgelig er det også noget andet hvis hesten står halt, og den så skal ha det på det/de ben den er halt på.. Bare lige så der ikke kommer nogle misforståelser.. Heh..
sep 2004
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 241 Svar: 2.190
hvis hesten har vand i benene af at stå inde, er det kun godt at den har staldbandager på, det gør at den ik får det,
dec 2005
jun 2004
Følger: 154 Følgere: 136 Heste: 7 Emner: 378 Svar: 1.525
Min hoppe står med staldbandager på når hun er til stævne for der står hun i spiltov. Og så hæver hendes ben helt vildt. Men ellers har hun ikke nogen på.
Når hun står i boks er der ikke noget medmindre der er en dag hvor hun ikke kommer ud.Så hæver benene. Men mine heste er ude hver dag og helst hele dagen så burde det ikke være nødvendigt med staldbandager.
Jeg syns tit man ser heste som ikke rigtig kommer ud have hævet ben. Måske man sku tænke lidt over hvordan man holder hesten.
Jeg har været ansat på et stutteri engang der havde alle hendes "dyre" heste staldbandager på. Tror sagtens de kunne gå uden men som skrevet var det "dyre" heste til over 100.000 kr.Så hun passede dælme på dem. Men på fold kom de stadig!
Hmm det blev lidt langt men min mening er at de er gode og ha men ikke livsnødvendig...
mar 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 129
Theis: tror ikke almindelige springgamacher støtter særlig meget, de beskytter jo kun ved slag. Min tidligere chefs heste går alle med gamacher lige så snart de kommer ud af boksen.
Og her snakker vi om heste til laaaangt over 100.000 kr.
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
jul 2004
Casina står med dem på bagbenene da hun har muk og hendes ben er kæmpe tykke hvis ikk hun har dem på, men tror vi er ved at få bugt med mukken, og så skal de selvfølgelig af..
jul 2004
Filippa skal helst havedem på pga. bukkehov, da hendes ben skal holdes lidt varme.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Staldbandager- DEBAT