{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
611 visninger | Oprettet:

hjælp / foder {{forumTopicSubject}}

hej der ude..
''


jeg har lige læst et indlæg og er noget nok meget forviret ang foder..

der var en der skrev at man skal gi sin hest 100 g pr 100 kg hest er det rigtigt og hvor meget foder skal min belgier hest mathilde skal ha hun er i fol og skal fole 22 april?? skrev gerne hvad i ville gi hende både af antal kg korn og hø

hu får bredder fra tjørnemøllen og kommer ikke på andet foder da det er det eneste hun spiser


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp / foder
  • #1   14. jan 2010 nej det er ikke rigtigt.
    foder skal gives efter hvor meget din hoppe bliver brugt og efter om hun er i fol eller ej.

    Der er mange forskellige slags foder og de er alle forskellige i deres udregning.
    Derfor skal du fodre efter den målestok, som er anvist ved det foder du køber.

    Hvis dinhoppe får wrap, skal den have efter de nye normer 2 kg pr. 100 kg legemesvægt.

    Det der er vigtigst er at din hest er dækket ind vitamin og mineral mæssigt.

    Derfor er det vigtigt nu din hoppe er i fol, at den får et fuldfoder egnet til drægtigehopper.


  • Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #2   14. jan 2010 Det lyder da ikke af særlig meget foder. Det svarer til et halvt kilo til en almindelig voksen fuldblodshest. Almindeligvis skal heste vel have omkring 6-7 kg hø eller mere om dagen. Men der er jo ikke noget generelt for alle heste. Min pony skal i hvert fald ikke have 400 gr. foder om dagen. Så bliver han for tyk. Til gengæld får han en del hø, men min fuldblod ikke kan leve af 4-500 gram foder om dagen. Så der er stor forskel fra hest til hest.
    Hvis din hest ser ud til at trives og ikke er for tynd fungerer det vel fint for din hest.
    Hilsen Lone


  • #3   14. jan 2010 hun får fuld foder til hopper i fol. hun får 5 kg fordelt på 4 gange der ud over får hun 5 kg halm til at spise og ca 20 kg hø stårfoder er delt sådan her.
    morgen 5 kg hø midtdag 5 kg hø og aften 5 kg halm og 10 kg hø

    sys i det er for meget hun bliver kun gået tur med da hun er blevet meget tyk og dyrlægen ik sys det er en god ide at ride hende pga hende ryg lige pt??


  • Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #4   14. jan 2010 Det er måske lidt rigeligt hø. Godt hø feder jo. Går hun ude om dagen, så hun kan få noget motion?

  • #5   14. jan 2010 ja hun er ude hver dag alt mellem 4 og 8 timer alt efter vejret.. jeg kan bare ikke få mig selv til at ta noget af hende hø, alt er spist op og hun er ikke tyk da man godt kan mærke hende ribben dog kan man ik se dem. hun har fået orme kur

  • Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #6   14. jan 2010 Hvis hun kun er "drægtig tyk" skal du ikke tage noget fra hende. Så passer det jo med hvad hun har behov for.

  • #7   14. jan 2010 Har lige tastet det ind i foder progammet

    Din hoppe er dækket ind med

    12 kg hø

    og max 2 kg breeder

    Med dette foder er den dækket rigtig godt ind både mineral og vitamin mæssigt.

    Hvis den stadig bliver hygge redet engang imellem passer energi niveauet, hvis ikke får den lidt for meget, men det er ok når det er så koldt.

    Prøv at snakke med dem hvor du køber foderet, for 4 kg det er alt for meget mit foderprogram som også bliver brugt af tm går helt amok


  • #8   14. jan 2010 det er faktisk min dyrlæge der har anbefalet hende alt det hø.. det med de to kg passer sikkert til en normal hest men i skal lige huske at det er en belgier på små 1100 kg så tro det passer meget godt med hø osv. det jeg faktisk var om det virkelig kunne passer at man siger 100 g foder pr 100 kg hest sys nemlig det lyd af lidt

  • #9   14. jan 2010 Hej Anne
    har ændret din hest's vægt og det ser fint ud med de 4 kg og 15 kg hø dog stadig for højt oppe på energi niveauet, men som jeg også skrev især når det er så koldt og du ikke har skrevet om du bruger hende til en skridt tur engang imellem.


  • #10   14. jan 2010 bruger hende ikke til noget lige nu andet end vi brger hende til gå tur ved hovedvej da vi har et plag der skal gøre trafiksikker. så vi går med hende ca 3 gange om ugen af ca 7 km og så er hun på mark hver dag

    og så får børne en trækketur egang i mellem men ellers ik


  • #11   14. jan 2010 Det ser fint ud Anne en ting er et program kan beregne alt muligt, men helt præcis hvor meget energi hesten bruger på sit føl er svært at sætte tal på. Så ville ikke rykke rundt på din foder plan den ser fin ud, energi bruger hun jo også på en træktur (:

    Men bliv endelig ved med at fodre over de 3 gange


  • #12   14. jan 2010 hun får 4gange om dagen smiley

    men tak for hjælpen


  • #13   14. jan 2010 Så er det jo perfelt (: og det var så lidt

Kommentér på:
hjælp / foder

Annonce