{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
765 visninger | Oprettet:

Sne og is - Farligt? ö {{forumTopicSubject}}

I et andet indlæg så jeg, at én ikke ville lukke sine heste på fold, fordi vedkommende synes det var for farligt.
Vil gerne lige høre, om I synes det er farligt at lukke hestene på fold i snevejret - hvis ja, hvorfor?

Min hest kommer på fold hver dag, uanset hvad! Om jeg så skal grave mig igennem en meter dybt sne, så kommer hun altså ud.
Muligvis ikke så længe som normalt, men ud det kommer hun!

Jeg rider dog ikke, af flere grunde. Bl.a. fordi banen er stivfrosen, og tør ikke ride der, når vi ikke ordentligt kan se hullerne for sne.
Jeg rider ikke i naturen nu, af flere årsager:
<b>1)</b> Der er for glat, og er bange for at vi skal glide på vejen.
<b>2)</b> Der er små veje herude, og de er dårligt rydede. Samtidig kører bilerne hurtigt, og de tager ikke hensyn til ryttere. Derfor er jeg bange for at en bil skal glide og ramme os.
<b>3)</b> Kan ikke ride i naturen på min hest, hvis jeg er alene. Har ikke fået hende vænnet til at være alene endnu, og har ikke rigtig mulighed for at ride med andre pt.

- men det her indlæg handler ikke om, om I rider eller ej.
Det handler om, om I synes det er farligt at lukke hestene ud, og hvorfor I synes det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sne og is - Farligt? ö
  • #1   5. jan 2010 mine kommer os ud idag har de dog kun været ude 2-3 timer pga de går uden dækken (:

• #2   5. jan 2010 Det kommer lidt an på om hesten gerne vil lege eller ej... smiley For hvis de løber rundt og leger, er der stor risiko for at hesten falder i et af de huller som er i jorden, når den er frossen, og bliver skadet... Det er mit bedtse bud på at nogle holder dem indendørs... smiley

• #3   5. jan 2010 Mine heste kommer ud hver eneste dag, om det så kun er en time, så skal de ud! Kan simpelthen ikke klare hvis de bare skal stå inde og glo hele dagen.. Dog rider jeg ikke ude på banen fordi det er for glat til at trave og galopere, så kører bare min hest over til en ridehal.
    Men ja - mine heste kommer ud hver eneste dag smiley

• #4   5. jan 2010 Mine kommer på fold uanset vejret, og rider nogle korte ture da banen er mega dårlig og frossen . men vi rider kun på en sti eller i græsset

• #5   5. jan 2010 Det skal lige siges at min kommer ud uanset... smiley

• #6   5. jan 2010 Synes ikke det er farligt som sådan, hvis marken hesten går på eller er sådan nogen lunde fri for huller og andet. og hegnet er til at se!

Min pony skulle også have været ude, men da jeg har ferie og ikke selv står for at lukke dem ud. nægter hun at gå ud af boksen /: så hun står inde af andre årsager smiley

• #7   5. jan 2010 Jeg synes ikke det er spor farligt at lukke sine heste ud. Mine går i løsdrift og de elsker det.
    Selvfølgelig kan de komme til skade, men det kan de også i boksen.
    Jeg synes personligt at der pylres for meget om hestene, tænk på hvad de oprindeligt kommer fra *smil*

• #8   5. jan 2010
    Nope. Fededyrene skal ud, sådan er det.
    De vælger, sjovt nok også altid at placere sig det sted det stormer mest af en eller anden grund, åbenbart noget de føler for.
    Men det er bare hovedet ned til græsset og måsen mod vinden, så går det sku.

Desuden ville de gå fuldstændigt i selvsving af at stå inde. Majas ben hæver af at stå inde for længe. Den lille bliver et. stk energi bombe ( her snakker vi om en miniature på lidt over et halvt år ), Honey ville også brokke sig godt, Tulle ville nok også og Gizella ville ihvertfald være svært utilfreds med sagen, for ud det vil de.

• #9   5. jan 2010 Mine kommer også altid ud på fold, uanset vejr. Men så er de så ikke lang tid ude. smiley

• #10   5. jan 2010 Jeg kan ikke se at det er farligt. Ikke for Zey i hvert fald! Hun står ude hele døgnet.
    Folden er frosset helt til, men hun går meget forsigtigt, å hun ikke falder.
    Hvis hesten er klog nok, så er jeg sikker på, at det ikke er farligt.

Signe

• #11   5. jan 2010 Vors går i løsdrift - så de bestemmer helt selv smiley
    Nej jeg mener ikke at det er farligt - er ret sikker på at hestene selv kan finde ud af at det er glat og så skal de nok sætte farten ned . Desuden ken jeg jo se at så snart vores har spist deres mad går de ud - selvom der er sne og glat.

Selvfølgelig kan der ske noget - men det kan der også på en højhellig solskinsdag :b

• #12   5. jan 2010 Jeg synes ikke det er for farligt at lukke hestene på fold.
    Mine er ude hver eneste dag. I dag fik de tilbudet. Åbnede deres boksdøre og døren ud til. De gik lige udenfor i sneen og kiggede lidt og vendte så om i fuld fart ind i boksene igen... Tosser...

Så de var kun ude ca 1 minut i dag;-)
    Men ellers er de altså ude fra ca kl 8 og indtil de kalder ved leddet og vil ind. Meget forskelligt om det er et par timer eller hele dagen

• #13   5. jan 2010 Vores er ude 7-8 timer hver dag selv da der var 75 cm sne, de vil gerne ud, den ene fryser dog hurtigt så han får bare et ekstra dækken på (:

• #14   5. jan 2010 mine er på fold uanset vejeret smiley ved ik om de bliver taget tidliger ind/ud da jeg ikke selv gør arbejdet smiley og desuden har hun mordax på alle 4 hove og er for det meste ret forsigtig så tror hun klare sig smiley
    og hun kommer ud selvom hun sidste år lavede en ret alvorlig skade pga. isen, ud skal hun satme! smiley

• #15   5. jan 2010 Vores heste går udenfor 24/7 i løsdrift. Vi har bygget et 'hestehus' som de oftest går ind i om natten.´
    Kan virkelig ikke se at sne/is skulle være farligt for hesten på folden. Kan sagtens forstå hvis en rytter ikke lige føler for det, men hesten har 4 ben og kan sagtens klare underlaget.
    Vi mennesker skal passe på med ikke at gøre dem mere skrøbelige end de i virkeligheden er smiley

• #16   5. jan 2010 Min har stået inde i dag. Der er nok en halv meter sne her, og det er altså lige til en kodeledsforvridning. Så må folk skælde mig ud og sige det er synd. Men de tager ikke skade af at stå inde en enkelt dag. Det vil jeg i hvertfald hellere end, at de kommer til skade.
    Så får de bare godt med stråfoder, så de har noget at spise og give sig til..

• #17   5. jan 2010 Her er der ca. 50 cm sne, og det sneer stadig smiley
    Har ikke været ude ved hestene i dag, men ved at de har været ude det meste af dagen, og ved at de nyder det.

Og ja, tror også godt de selv kan finde ud af at der er glat. Her den anden dag havde jeg min hoppe ude, og hun jordede rundt, undtagen de steder hvor hun kunne mærker der var glat.
    Og min træners hest fandt ud af, at han ikke skulle bukke og jorde for meget, efter at han gled som bambi på glatis, to gange i træk.

Har dog haft et tilfælde, hvor jeg faktisk synes at folden var så dårlig - den var spejlglat, og fyldt med huller og knolde, så syntes ikke det var forsvarligt at have hende ude for længe. Så hun var ude et par time, og resten af tiden, fik hun lov til at tulle rundt på cementpladsen og i stalden, mens jeg mugede ud og ordnede div. ting. Det ville hun hellere end at stå ude på folden, for hun turde ikke rigtig bevæge sig. Men trods været var hun ude og røre sig i 3 timer.

Så vejret er ikke værre end man gør det til smiley

• #18   5. jan 2010 Arr okay, der er godt nok én hest der ikke kommer ud!
    Hun er nemlig halt, og har formegentlig kodeledsforvridning, så hun står stille i boksen, og nu hvor hun er rengående, går hun lov til at gå i stalden, i ca 15 minutter dagligt.

• #19   5. jan 2010 Men noget andet er så at hverken min træner eller jeg har kunnet komme derop. Så de måtte stå inde uanset hvad.
    Der er bare snestorm her :b

• #20   5. jan 2010 Maine er også ude selvom der er sne og glat på folden, men kan sagtens forstå, at nogen vælger at holde deres heste inde, når folden er meget glat. Nogle heste løber jo rundt og leger, selvom underlaget slet ikke er til det. Min venindes hest brækkede en knogle nede i hoven under en galop på en frossen fold sidste vinter. I år har vi desuden haft flere heste, som er faldet på folden pga is og har fået grimme skader. Vi har så den mulighed ude ved os, at hestene kan lukkes ind i den mindste af vores ridehaller og krudte lidt af.
    Så med få undtagelser er min holdning også, at hestene skal ud uanset vejrforholdene...

• #21   5. jan 2010 Sinclair bryder sig ikke om at skulle ud i snestorm og kulde smiley
    Så nogle gange for han kun 20 minutter på fold, andre gange 8 timer og i nogle tilfælde kommer han ikke ud.

Det er alt efter hans humør, vejret og hvor meget tid jeg har smiley

Ofte når jeg har lukket ham ud, vil han allerede gerne ind, når jeg kommer cyklende forbi folden på vej hjem smiley

• #22   5. jan 2010
    Det er meget nemt at vænne hestene til at " ville ind ", heste er vanedyr og lære hurtigt ;).

• #23   5. jan 2010 mine heste går i løsdrift, og det vil helst være ude i det her vejr smiley man kan se på dem de godt ved det kan være glat, og derfor går og løber de mere forsigtigt smiley men de har også taget en trilletur før fordi de havde lidt for meget fart på, og det er der aldrig sket noget ved smiley de er jo ligesom når vi er ude og lege i sne ;P

men det er værre for dem heste der går med sko, den bliver så kold at sneen bliver til is, også klumper det uden hoven smiley

vi har haft en dame idag er har ringet ind til radioen for at klage over at hun havde set nogle små heste ude i det frygelig vejr, og tror nemt det kunne være mine hun havde ringet om, for det var i det område ;P synd at mine heste bare selv kan gå ind xD

• #24   5. jan 2010 mine heste har fri adgang til hø indenfor, og alligevel vil de helst være ude og lege i sne og grave efter græs smiley

• #25   5. jan 2010 Cecilie - Præcis smiley Så den der: Min hest gider ikke ud - nej, selvfølgelig vil den ikke det, når den kan få mad indenfor smiley

Selvom de fleste af os gerne vil ud og lege i sne (xD) så vil vi da hellere være inde, hvis det er det eneste sted man kan få mad.

Ej okay, dårlig sammenligning - men se pointen i det! xD

• #26   5. jan 2010 min hest og hans fold venner (resten af den 7 heste store stald) kommer ud hver dag uanset vejret.

Der er dog nogle dage hvor de kommer lidt senre ud eller ind lidt før f.eks i voldsom snestorm.
    de nyder at komme ud hver dag og står ALDRIG og hænger ved ledet.

Min mening er at hvis hestene har nok plads og gode fold venner vil de helt klart helst være ude hele dagen end at stå inde, og hvis jorden er lidt glat eller hård nogen steder kan hestene selv mærke det og går lidt forsigtiger (:

• #28   5. jan 2010 En dag vi red en tur i sneen løb naboens hest rundt på folden, og i det ene hjørne er der en stor ispyt, som den ene hest gled på og ramlede ind i hegnet og sad fast. I sådan et tilfælde synes jeg det er for farligt at lukke dem ud, man kunne så i det her tilfælde vælge at bruge den anden mark i stedet.

Men ellers kommer de ud i de lyse timer, og nogle går i løsdrift, og vælger oftest at være ude døgnet rundt, undtagen ved fodringstid.

Jeg rider ikke med sko om vinteren, men ellers kan jeg sagtens ride i ridehus, på bane, ture på vejen, i byen, i skoven og ud over markerne, det hindrer ikke mig og dem jeg ridder sammen med!

• #29   5. jan 2010 Ja, der er halmballer på folden smiley
    Skal jeg være ærlig tror jeg bare han bedst kan lide at være inde.
    ^^Om sommeren har jeg det samme "problem" - der står han også og venter på, at jeg kommer og lukker ham på stald (og det er endda på græsfold) smiley

• #30   5. jan 2010 Cecilia - Vil lige tage "Rosin" i forsvar her.

Hun synes ikke det er farligt at lukke sine heste på fold, og hun fatter ikke at andre synes det er farligt, fordi hesten nok skal passe på sig selv.

Og så skriver hun, at hun ikke går med hesten eller rider den, fordi hun synes det er for farligt.

Så hvad er det der ikke giver mening?

Kommentér på:
Sne og is - Farligt? ö

Annonce