{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Så bliv dog i din boks, krikke! {{forumTopicSubject}}

Har det problem, at min hest er virkelig uopdragen (!) og det er efterhånden træls, at hun altid forsøger at gå ud af boksen når døren står åben.

Det er fx hvis jeg vil gå ind og ordne noget i boksen mens hun er derinde (fx vandkoppen, eller noget med halmet o.lign), at hun bare vandrer ud. Og synes det er så træls, at jeg skal have fat i hende hele tiden. Også hvis jeg skal køre halm ind til hende, så prøver hun at komme ud når jeg åbner døren.

Er 100% sikker på, at der er noget hun har 'lært' ved sin gamle ejer. Der gik hun nemlig i løsdrift, så hun har ikke rigtig fået lært at stå i boksen, men det skal hun altså her.
Hun er trods alt 12 år, og så forventer man vel at den har lært sådan noget, men når hun ikke har været vant til at stå i en lukket boks, i mere end 2 år, er det vel normalt at det glider lidt langt over i baghovedet.

Så hvordan får jeg hende lært at hun skal blive derinde? Uden at slå og sparke vildt omkring mig, for tror ikke at vold hjælper på hende her - hun bliver møgforskrækket hvis hun bliver slået.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så bliv dog i din boks, krikke!
  • #1   31. dec 2009 Nogen heste vil bare gerne gå ud af boksen når den bliver åbnet, og synes godt nok du gør det til et meget større problem end det er.. Skal du ind i boksen, så luk bokslågen efter dig? Svære er det da ikke.. Tænk vhis hun ikke ville ud af boksen - se så havde du et problem smiley

• #2   31. dec 2009 "for tror ikke at vold hjælper på hende her , hun bliver møgforskrækket hvis hun bliver slået."

O.O

• #3   31. dec 2009 Forstår heller ikk problemet. Lukker også altid boksdøren når jeg går ind til lupa fordi jeg ved at han går ud derfra og ser det slet ikk som noget problem og Fenja blir nogle gange mens andre går hun forsigtigt ud.

• #4   31. dec 2009 Tør ikke lukke boksdøren, hvis hun bliver forskrækket og og sparker - nå, så kan jeg ikke komme ud. Og ja, jeg synes det er et problem - ikke et stort problem - fordi det er røvirriterende, at jeg ikke kan gå ind og ordne noget i boksen, uden at hun går ud. Og det er træls at jeg ikke kan åbne døren, og gå ind med trillebøren, inden hun når at gå ud. Hvis I synes det er et stort problem, så lad være med at skrive, det er jeg ikke interesset i at høre om.

Fleur - Har du et problem med at jeg ikke vil slå min hest?

Rigge - Nu er det sådan, at hun ikke altid vil ud når hun skal trækkes ud. Hun vil ud når hun ikke skal, og være i boksen når hun skal ud.

• #5   31. dec 2009 Anne Mette - Når man lærer en hest at blive i boksen, er det vel at opdrage den til det, ikke? Når den så ikke har lært det, er den vel uopdragen. Fint at du siger hvordan du ser på det - sådan ser jeg bare ikke på det smiley

• #6   31. dec 2009 Det lyder rent faktisk som om du slår din hest på den måde du har skrevet smiley Jamen hvis du ikke vil høre hvad folk har at sige, så lad da vær at oprette et indlæg!

• #7   31. dec 2009 synes du skal træne med den fra jorden af. jeg lærte først min hest at stoppe når jeg stoppede, og så lærte jeg den af den skulle stå stille mens jeg gik hele vejen rundt om den og nussede den. så lærte jeg den af blive stående uden at være bundet, hvis jeg fx lige skulle hente en bold eller lign nogle meter fra hesten. det fattede han hurtigt, og kan nu stå ubundet alle steder. man kan også trække ham på fold uden snor og når jeg stopper, så stopper han og venter, og man kan gå lidt væk fra ham uden han følger efter,. og automatisk han han også lært, at han ikke må gå ud af boksen.. jeg har bare sagt 'stå', nu bliver han ALTID derinde, også selvom fodrevogenen er i stalden smiley og det var så den uopdragne hest, som altid ville ud af boksen i en helvedes fart... smiley

og yes, vold hjælper på INGEN MÅDE!!! det hjælper ingen heste, de forstår det ikk! jeg har lært felix at jeg er flokføreren (lederhesten) og det respekterer han. han kan være eneromt dominerende, men han er nem at få til at blive blid, efter lidt træning.

held og lykke med det, træn den lidt fra jorden og du opdager hvor meget det ændre alting i en positiv retning, + du får en gladere hest fordi du begynder at kunne forstå den.
    jeg har fortrudt meget jeg har lavet med min hest, men har lært af mine fejl og kender ham nu efterhånden så godt, at intet kommer imellem os....

GODT NYTÅR smiley

• #8   31. dec 2009 Rigge - Jeg har ikke, men min træner har. Og så hvor forskrækket og omtumlet hun blev. Skrev det fordi jeg før har prøvet, at folk siger at jeg bare skal losse den en når den gør det (i andre situationer) så skrev det for at undgå den slags kommentarer. Og ha aldrig bedt om at høre jeres mening, om hvorvidt det er et problem for jer eller ej. Spørger til hvad jeg kan gøre ved det, ikke hvad I synes om det. Ville jeg vide hvad I synes om min holdning til det, var det nok det jeg havde skrevet. Men det er jeg egentlig ikke spor interesseret i, så har man ikke noget der kan hjælpe mig, så skal man vel ikke skrive.

Anne Mette - Ved ikke om der er sket noget tidligere, men så vidt jeg ved er der ikke sket noget her hos os. Der er nogen trin den skal over, og det er næsten umuligt at slå hovedet, fordi den så skal hoppe to meter op i luften. Men det kan da meget nemt være, at den har haft en dårlig oplevelse et andet sted, det kan jeg selvfølgelig ikke afvise.

Til andre der kom med et brugbart svar: Tak, vil prøve det.

• #10   31. dec 2009 Heldigvis er der ytringsfrihed i Dk smiley
    Og hvis din træner slår din hest, så håber jeg dælme du har skiftet træner!

• #11   31. dec 2009 Rigge - Har desværre ikke råd til at få ny træner, da det vil indebærer at jeg skal flytte min hest. Jeg har bedt hende om ikke at gøre det igen, og det har hun lovet.

• #12   31. dec 2009 Jamme - Hvordan har du lært dem det?

• #14   31. dec 2009 Sige en eller anden lyd som eksp. NEJ og så sig det bestemt. Ellers må du jo bare bakke den tilbage igen og så rosen den eller noget lign.? kan godt være jeg tager fejl på dette område, så ikke kommenter det

• #15   31. dec 2009
    Kære Maja er 28år og hun vader skam også ud hvis jeg åbner boks døren. Og dog, det er ikke altid hun gør det - men kan hun spotte foder uden for boksen, så er den sikker på hun er smuttet.

Hvorfor? Jo, jeg har aldrig gidet lære hende det :o). Hun stopper da hvis man siger nej, skal der mere til sætter man lige hånden på bringen. Men det gangtere skam ikke at hun ikke går ud igen.

Såe. Det handler egentligt kun om at du gider tage dig tid til at lære hesten det :o).
    Det handler bare om at hesten forstår at bliv er bliv, nej er nej eller stå er stå.

• #16   31. dec 2009 Hver gang den er på vej ud så tryk den på bringen, så hun bakker tilbage ind i boksen. Det gør du indtil det er forstået smiley husk! Tålmodighed

• #17   1. jan 2010 AC - Tak for rådene smiley Læste om elevator-øvelsen tidligere i dag, i en bog jeg fik i julegave, og har tænkt mig at øve den på hende. Ved godt hun ikke ser forskel på rigtigt og forkert, og hun ved ikke det er forkert at gå ud af boksen. Men vil stadig gerne lære hende at blive der til jeg beder hende gå ud smiley
    Synes ikke hun udviser frygt på nogen måde. Hun er altid afslappet, og nærmere nysgerrig. Har Fået en opfattelse af, at hun gerne vil se hvad der sker udenfor, og så tror jeg at hun forbinder en åben boks dør med, at man går ud og kigger på omgivelserne.

Men igen tak for rådene - og så til jer andre smiley

• #18   1. jan 2010 Krikken - Ved godt at jeg skal tage mig tid til at lære hende det - jeg har heller ikke skrevet nogen steder at jeg ikke vil det smiley Problemet ligger jo i, at jeg ikke ved hvordan.

Kommentér på:
Så bliv dog i din boks, krikke!

Annonce