{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
379 visninger | Oprettet:

Foder {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Vil lige høre hvad jeres hest får i foder
Min hest er meget tynd og spinkel og min træner har lige været ude og hjælpe mig idag og mener at hun skal sættes noget op
da hun skal have noget fedt til at bygge muskler af
Hun fik før:

1200 g havre
1200 g kraftfoder
fordelt ud på hele dagen

men nu får hun:

300 g havre
3500 g kraftfoder

hun har lige haft om fodring på berideruddannelsen og siger at store heste skal mindst have 4000 g foder til bare vedligeholdelse og derudover kommer foder til opbygning af fedt/muskler og ridning.

Men så kommer jeg hjem ude fra rideskolen, og så ringer de og siger at så meget må min hest slet ikke få og bla bla bla, og den skal have så og så meget. Og sammenligner med en større hest derude som får mindre.

Er det bare mig der synes det er forkert at de skal bestemme hvad min hest skal have af foder eller er det rigtigt at det er alt for meget?

vedligeholdeslse

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder
  • #1   23. dec 2009 DU bestemmer hvad din hest skal have, du betaler i dyre domme for at have din hest opstaldet, så skal den bestemt også have det foder den skal have!

Min egen arabervallak får 4 kg mad om dagen + al den hø den kan spise, så det din hest fik før var ALT for lidt..

• #2   23. dec 2009 Ja mener jeg også jeg selv skal bestemme!

• #3   23. dec 2009 Hvor har du den forresten stående? Kan se du har nogle billeder fra BSR nemlig smiley

• #4   23. dec 2009 Har hende stående ude i Helle rideklub

Og har redet for BSR i mange år smiley

• #5   23. dec 2009 Okay (: jeg sys nok jeg har set dig før også xD og Lagano du har oprettet, er det ikke den der er ejet af Erik Møller? smiley

• #6   23. dec 2009 andre skal selvfølgelig ikke bestemme havd du giver din hest, det kommer jo meget an på hvorfor noget kraftfoder det er den får, der er jo meget forskel på det..

• #7   23. dec 2009 det kommer jo an på hviket foder man bruger. nu bruger jeg st hippolyt, og der skal de ikke have ret meget til vedligehold

• #8   23. dec 2009 Foder:

Der bliver fodret med hel HAVRE og tilskudsfodret KRAFT PLUSS BLÅRØD.

Om fodret kan fortælles, at havre er den mest brugte kornsort til heste i Danmark, den er letfordøjelig og energirig Tilskudsfodret er i pille form og spises meget gerne af hestene. Det tilfører fedt, fibre, mineraler og vitaminer som afbalancerer havrens eget indhold af næringsstoffer. Derfor anbefales, at der ikke gives andet kraftfoder ved siden af, hvis det ikke er indregnet i foderplanen. I en længere periode hvor hesten holde fri anbefales det, at kraftfodermængden nedsættes.

Det står på hjemmesiden

• #9   23. dec 2009 KRAFFT Pluss Blårød:
    KRAFFT PLUSS BLÅRØD er et tilskudsfoder der, sammen med havre passer til voksne heste.
    KG/DAG PLUSS HAVRE HØ
    Let arbejde 0,5 kg 1-2kg 6-8kg
    Normalt arbejde 1,0kg 2-3kg 6-8kg
    Hårdt arbejde 1,5kg 3-5kg 6-8kg

det er hvad der står på forhandlerens hjemmeside...

hvis din hest er i normalt arbejde, skal den have 1 kg Krafft pluss blårød, og 2-3 kg havre samt 6-8kg hø om dagen...

hvis der blir noget bøvl med dem, må du jo henholde dem til at det er hvad forhandleren siger, og at de bedes respektere, at det er hvad du ønsker de fodrer din hest med også!

• #10   23. dec 2009 så jeg vil sige, at det som du siger, at den skal have 3,5 kg krafftfoder, er forkert....

• #11   23. dec 2009 Hvad vil du så anbefale til en unghest, meget spinkel og tynd
    som skal fedes op så man kan få bygget muskler, og der bliver trænet hver dag..

Havre, kraftfoder og så hø ved siden af?

• #12   23. dec 2009 4 kg foder om dagen?? Det syntes jeg godt nok er meget.. :S Det får ingen af mine overhovedet..

Når en hest er tynd, så er der mange ting der spiller ind.. Du nævner ikke noget om din hest får hø/wrap. Det er meget vigtigt at hesten for dækket sine behov ind via grovfoder.. Grovfoder er kun hø/wrap. ikke halm.. En hest burde faktisk kunne leve udelukkende på godt hø.. Hesten skal så bare dækkes ind via vitaminer/miniraler..

Í mine øjne.. så vil en hest ikke kunne nå at fordøje 4 kg, eller derover løbet af dagen.. Det er spild af foder..

Begge mine heste får i musli 1200 g om dagen.. plus en god potion lucerne og hvidløg, samt vitaminer... Det vil sige, de får 600 g morgen og aften.. Begge mine er i fin form.. De får en 8 kg hø om dagen, som er fordelt udover 2 gange.. Min ene hest er dog et plag, bliver 3 til sommer, så hun vil stige lidt mere i foder.. Men det andet giver jeg ikke meget for.. smiley

• #13   23. dec 2009 • SigneKryger™ Nej det er nødvendigvis ikke for lidt det tråde starter, startede med at give sin hest.. Det er hel overdrevet at hesten skal dækkes ind via 4 kg i krybbefoder eller mere.. Det er altså alt for meget for en heste mave.. Hvis ens hest er for tynd.. så skal man kigge på grovfoderet, og ikke sætte hesten op i krybbefoder.. Det er ikke sundt for hesten at tildele den mere og mere foder.. Den når ikke at optage alt foderet alligevel..

• #14   24. dec 2009 Mine får:
    400g grøntpiller
    200g roepiller
    200g sojaskrå
    800g lina mix (for opfedning i en periode)
    1000g valset havre
    200g olie
    200g travo ekstra + kobber da der ikke er nok kobber i travo ekstre(skifter tilbage til salvemin grøn)

Og så fri tørtwrap

Skal liges at min "lille" pony er Belgier og vejer ca. 800kg.

Er du sikker på din er dækket nok ind med vitaminer?
    Man skal nemlig ikke regne med hvad de siger på foderstoffen desværre...

Men olie er godt til opfedning og sojaskrå

Kommentér på:
Foder

Annonce