303 visninger
|
Oprettet:
Traverhestes galop... {{forumTopicSubject}}
Hejsa..
Jeg så lige at der var en der skrev ved en traver-hest, at travere får ondt i ryggen ved for meget galop..
Deres ryg bliver simpelthen overbelastet!
Er det virkelig rigtigt?
- Det vidste jeg nemlig ikke noget om...
Kender nemlig selv en traver, og ville lige høre, kan man så ikke galopere med/på dem?
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 178 Svar: 1.141
Hvis der skulle være noget hold i det, så skulle det være fordi, at den enkelte travers galop er underudviklet, og den anstrenger sig, eller taber den naturlige bæring, og derved går og spænder i rygmuskulaturen.
Men det er jo indivuelle skavanker, og det kan ikke sættes på traveren som race.
Så en omgang pladder er det.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Hvorfor skulle en travehest lige netop få ondt i ryggen, kan forstå det hvis den bliver brugt til travløb, men det lyser mærkeligt :S
jun 2005
Følger: 56 Følgere: 56 Heste: 9 Emner: 180 Svar: 969
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 36 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
Som B1 siger, så skulle det være på grund af manglende træning i galop hvis de skulle få ondt af det.
Der er sikkert mange måder travere trænes på, men jeg kan da lige trække frem her hvordan den traver jeg havde tidliger evar blevet trænet hos de forrige ejere, og her var der tale om da han var i træning til løb, og det var alle deres travere der blev trænet på samme måde.
De blev alle trænet til både at gå for vogn, samt at gå med rytter.
Træningen i rotunden blev opdelt i både skridt, trav og galopsekvenser, varierende fra uge til uge, så træningsforløbet hele tiden ændrede sig, for at forebygge kedsomhed og ensartethed i træningen..
De var godt opdraget og trænet. Jeg har faktisk trænet dem alle 3 i rotunden alene, og det var en leg.. De vidste at når man klappede ihænderne var det tegn til standsning og retningsskift, hvilket betød at de alle 3 stoppede, vendte, og skridtede så i 1 eller 2 minutter, hvorefter man gik ud til den væg ud til selve rotunden inde fa midten, og sagde "hopla", hvorefter de startede traven.. Så bad man dem med stemmen om at skifte til galop når man syntes det var passende, og når skulle have en pause i træningen, gik man ind og stillede sig helt inde i midten af rotunden og sagde noget i stil med "whoa", hvorefter de alle gik i skridt og slappede af.
Træningen blev så varieret af at der på indersiden af rotunden var opsat pile der kunne vendes, så man kunne ændre antallet af henholdsvis højre og venstreløb, netop for at de var omtrent lige gode til begge retninger..
Den første måneds tid jeg havde Don, trænede jeg ham dagligt i rotunden, inden han blev flyttet, så han fandt ud af at sulky-liver var ovre, og det kun var ridning det kom an på, og han har ikke haft problemer med sin ryg på grund af galop overhovedet..
Som en lille ekstra feature lærte jeg ham at hvis man smed tøjlerne og puttede armene omkring hans hals, var der noget galt, og det betød stop, uanset hvilken hastighed man var i.. det tog ca. 2 eftermiddage for ham at lære det, og dt var en rar ting, HVIS nu man skulle få problemer under ridningen med denne "nødbremse"..
Mvh. Michael
feb 2005
Følger: 111 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 135 Svar: 1.157
Tak for hjælpen allesammen
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 456
Traverhestes galop...