1.217 visninger
|
Oprettet:
Fordomme {{forumTopicSubject}}
Har I nogle fordomme omkring visse racer, ryttere?
Kunne være ret spændende at se.
(OBS! Man må gerne skrive sine fordomme omkring bid/bidløs, men der skal ikke diskuteres videre om det! Hvis man dog alligevel har en trængende lyst til det, så opret eget emne)
Og lad nu for guds skyld være med at "pakke det ind", men bare sig sandheden ;o)
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 224 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.199
Jeg synes de misbruger hjælpemidler så som pisk, sporer og bid.
Disse ryttere vælger oftest den nemme vej til "samling, "flot" ridning og høj springning, men opnår i stedet en hest i falsk samling og med smerter.
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 102 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.757
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Og så har jeg nok også lidt fordomme for travere.. I mine øjne er de kun til travløb og hyggeridning.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
og så travere og fjordheste... ikke fordi andre ikke skal kunne lide de heste, de to racer har bare forvoldt mig ekstra stor smerte... der var en nordbagge der brækkede min næse, og en traver der smadrene min hånd... så jeg kan ikke lide dem...
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 81 Heste: 3 Svar: 612
Jeg har så kendt et par travere nogle af mine veninder har haft.
Og de har alle været - pænt sangt fucked up i hovedet ;s
Men det er vel mere et dårligt indtryk end en fordom?
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 102 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.757
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Har fordomme mod fjordheste. Synes det er nogle vildt dejlige heste, og en af de mest velredede heste, jeg har siddet på, var af den race. Men har en fordom om at de er pokkers stærke og selv ved det, og generelt er utrolig dominerende når man håndterer dem. Altså det er noget jeg har fået ud fra de fjordheste jeg selv har haft med at gøre. Den samme oplevelse har jeg af Haflingere. Det er som om de er hurtigere til at finde ud af hvor stærke de er, og udnytte det, selvom alle hesteracer jo i virkeligheden kan trække af sted med en hvis de vil det. Så har jeg kun oplevet, at det er disse racer, der gør det.
Har fordomme mod meget fanatiske bidløse ryttere, der ikke er så gamle. Altså, synes bare jeg har hørt så mange af dem sige, at "nu følger min hest efter mig, når jeg går, på grund af min fantastiske måde at træne på", øh, ja, har da selv aldrig prøvet at hesten ikke fulgte efter af sig selv når jeg gik. Selv heste jeg slet ikke har kendt før følger med, det handler bare om at den opfatter en som dens leder og ønsker at være sammen med en. Dygtige bidløse, der har trænet sådan i lang tid og med hjælp fra "professionelle" har jeg respekt for, men de andre tror altså de er fantastiske og kan noget særligt med deres hest fordi den kan/gør nogle helt basale ting, det synes jeg er lidt latterligt.
Og så de mange ryttere, der tror de rider klassisk - årh, det bliver jeg altså irriteret over Jeg ved simpelthen ikke, hvorfor eller hvordan de har fået det ind i hovedet. Men det er altså lidt ligesom at sætte op på en islænder en enkelt gang for så at sige, at nu kan man ride islænderridning. Det er jo en hel verden for sig, ikke bare en lille smule anderledes måde at ride sin hest på.
Så har jeg nok også lidt fordomme mod små piger, der er springryttere. Synes tit jeg har set dem tæske deres ponyer gennem banerne, og slå den med pisken på vej ud, fordi den rev en bom ned. Kan huske da jeg selv havde min egen pony, og jeg red hendes allerførste stævne, hvor hun simpelthen var så nervøs og ukoncentreret. Der tænkte jeg da bare, jeg er ligeglad med at vinde, min pony skal bare komme godt igennem det med en masse ros. Og fik i min kritik en kommentar fra dommeren om, at det var super godt at jeg bevarede roen på den måde. Har altid tænkt om det var fordi at mange andre ryttere ville være blevet stiktossede over deres pony ikke lige "opførte sig ordentligt".
jun 2007
Ja, jeg undrer mig bare?
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 57 Svar: 229
mar 2004
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 13 Emner: 533 Svar: 2.488
Og så har jeg fordomme mod dem som tror de ved alt hele tiden, har ingen respekt for de personer som slår deres heste(sådan som at man stiller en hoppe ude i gangen foran en hingsteboks og så slår man hesten bare for det
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
dyr har deres specifikke adfærd, thats it, det kan man da ikke ha fordomme imod man kan have fordomme om hvad folk bruger dem til.
det fatter jeg ikke
Jeg har 2 fordomme, der nok vil forekomme reeet onde.
"proryttere" og horsemanship "ryttere".
Begge 2 samler typisk deres heste forkert. og begge to har en dybt forvrænget indstilling til "respekt" og "dominans" og om hvordan hesten generalt tænker. Begge skyder alt for højt, i 2 vidt forskellige retninger.
Toprytterens brug og mængde af redskaber er jeg også altid skeptisk over. Og heller ej forstår jeg HMS "rytteren" trang til minimalisme og yderligheder. hvorfor findes der ikke flere ryttere der er en mellemværdi?
Og også en dårlig fordom( der stort set altid er korrekt):
nervøse ryttere har altid dårlige heste, fordi de sætter deres nervøsitet ind i hesten og giver hestens helbred eller psyke skylden , selvom de er den forskruede der ikke fungere
aug 2008
Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
En hest er en hest og en pony er en pony? Sådan er det bare i min verden! Jeg har aldrig oplevet (I mine snart 9 år med heste) at der var én speciel race der har gjort noget mod mig?! Altså, min søsters fjordhest har engang travet hen over mig, og trådte mig på indersiden af mit knæ, men com on? Derfor hader jeg den da ikke?
Jeg synes slet ike verden er stor nok til at holde nogen hest udenom! Men derfor har man da stadig nogle farvoritracer; Mine er;
Fjordhesten, Frederiksborgeren, Tennessee Walking Horsen, Traveren og sikkert nogle flere!
Hvis hesten "Gør noget mod os" Så er det da sikkert vores egen skyld? Det siger jeg ALTID til mig selv hvis der sker noget... Da jeg blev redet ned af en fjordhest, var det fordi jeg trak den forkert? Det ved jeg nu, og tænker ikke mere over det!
Det her var bare lige min mening! (; Og self er i velkomne til at være eninge
jul 2008
Følger: 298 Følgere: 300 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.057
Vores stald er åben for alle folk, som vil af med disse fordomme..
Desværre er der kun ganske få danske dressurdommere, som har taget imod tilbudet.. Og NEJ - ikke alle Friesere har høje knæløft..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Fordomme er :
Folk der ikke bryder sig om fjordheste er folk der enten har haft en dårlig oplevelse med dem eller selv ikke kan takle hesten. Eftersom fjordheste ikke er nogen man lige flytter rundt med og ligge nykker lidt til også går de der. Det er folk der aldrig selv ville kunne formå at få hesten til at gå en LA.
"Sætditlandsnavnforanvarmblod" er nogle skrøbelige tumper der meget ofte får benskader af diverse forskellige slags, samt er avlet så langt ud af de nu er begyndt at have taktfejl fra føl af fordi man begære større og større gangarter hvilket resultere i heste der ikke kan gå på deres egne ben uden alt muligt indpakning. Også glemmer man at avle på pels og hov kvalitet hvilket gør man ikke kan leve uden et dækken og sko.
"Sætditlandsnavnforansportspony" er for ryttere der følger strømmen og ikke tør stå ud og prøve noget andet. Fordi så kommer de jo ikke særligt langt på stævne pladserne og det er sådanset det eneste der betyder noget.
Folk der siger de elsker deres pony, men skiller sig af med den fordi de bliver 16, aner ikke hvad ordet elsker betyder.
Mennesker der ikke kan se at en hest der står på et ben i trav takter forkert, er folk der selv har heste der laver samme grimme taktfejl.
Folk der støtter topryttere, er ryttere der selv rider på samme måde hvilket vil sige = nul bagpart, godt spændt næsebånd, hovedet baglod og massere af taktfejl.
Springryttere der rider med diverse gag bid har ikke en skid tålmodighed til at træne det stop signal. Hvor svært kan det være.
Samt dressurryttere der rider dressur m. pelham fx. ikke aner en hulende fis om dressur.
Vælger man at straffe sin hest og kalde den fræk, er ignorante mennesker de aldrig undersøger ting og generalt ikke ved noget om hvad der foregår i verdenen.
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
desuden har jeg nok også lidt en forestilling om at travere enten bruges i travløb eller som hygge heste - men derfor kan de jo være gode nok aligevel
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
Mener dog at en tinker eller en jyde ikke ligefrem høre hjemme på en springbane.
Men altså ellers ikke.
Der skal være plads til alle, og man må respektere hinanden.
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 107 Heste: 7 Emner: 19 Svar: 190
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 162 Svar: 1.362
Så nu glæder jeg mig rigtig meget til at lære det...
maj 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 83 Svar: 496
- jeg syns DV. ryttere som ikke vil hilse på os er dumme! og deres heste er kedelige.(men det er jo netop fordi de ikke vil hilse)
- jeg syns fjordheste er dumme.. men det er mest fordi det er så sjovt at se min veninde i hovedet når jeg siger det ( er i virkeligheden glad for jersy heste)
- det ieretere mig at jeg tror at folk der brugere en masse bogstaver foran deres niveau er bedre ryttere en mig.. (la, mb etc. fatter hat)
- folk der tror at ALLE koldblods heste er føjelige og rolige når de i virkeligheden er pisse stædige og sagtens kan springe rundt og tumpe
-bønder og andre neandertaler!
- mænd der tror de er sjove når de spørg om min hund er en rotte. det pisser mig faktisk pænt meget af!!! bare fordi hun er lille.. hun har nok dræbt flere mus-rotter og endda en harre (den var dog for stor til at hun kunne klare den alene) end deres tumpede store hunde nogensinde kommer til!! og jo den kan godt bide gennem deres lillefinger!! hva fanden tror de engentligt at de er lavet af metal? kom ind i kampen!!!
-------
noget helt andet er at jeg er overrasket over hvor sjældent (faktisk aldrig) at jeg høre fordomme om tykke ryttere, havde forventet flere kommentare.. bum
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.599
Den med de små hunde kender jeg alt til.. Har nemlig 2 små hunde og det er også noget der pisser mig vildt meget af når de spørg om de overhovedet er hunde!!!
maj 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 83 Svar: 496
lotte.. jaaa det er så sjovt hvad folk finde på
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
Islændere, de har 5 gangarter, en hest har en.
TWH - samme grund som ovenstående.
Beridere - langt de fleste tæsker bare hesten til det ønskede
Topryttere
Bidløse ryttere som er snævertsynede
Bidryttere som er snævertsynede
Rideskoler
Dommere
Tykke ryttere på spinkle heste (ingen fordomme når de rider på en hest der passer til deres størrelse)
Alle som mener deres hest ikke kan horsemanship
Dem som presser deres hest til noget som den ikke er bygget til
Springryttere
og garanteret meget mere ... dømmer meget tit meget hurtigt (:
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
jun 2007
Jeg er lige kommet på en fordom mere, som jeg endnu ikke har set herinde --
Islænderryttere kan ikke ride. En ung pige med meget lidt rideerfaring kan gå op og vinde DM i en eller anden gangart - synes det er så snobbet, for det er jo udelukkende hesten, dens stamtavle og hvor mange penge den er værd, der betyder noget i islænderverdenen! Ikke om rytteren gør en indsats.
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 2.014
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.885
Dressur ryttere. De er ret kedelige og er svære og overbevise om at deres heste ikk tager skade af en tur i skoven.
Tykke rytter på spinkle heste. Så hop dog ned!
Folk der rider uden hjelm. Forstår dem bare ikke. Hvorfor resikere at dø tidligere?
Chihuahua - De er grimme når de er kordt håret.
Sminkedukker - folk der bader i bruncreme og tager 7 lag øjenskygge og mascare på. Ad siger jeg bare!
Sidney Lee - Han er bare så ulækker med bruncreme og langt år og hans falske accent.
Folk der siger jeg ikke er Blond. Kan bare ikke tage at folk siger jeg er rødhåret!
Rideskoler hvor hestene står i små skod bokse.
Folk der kun rider på bane - Hesten har meget bedre at komme udenfor istedet for at skulle gå på bane. Den kan ikke gå længere end 60 meter før den skal bøje sig.
Folk der tror man ikke kan ride seriøst i skoven! Man kan sagtens ride seriøst. Både spring og dressur. Hesten har meget bedre af at komme ud i naturlige omgivelser end at gå på en firkantet bane hele tiden.
Dem der synes alle bøsser er klamme. Kender selv 2 par og de er de sødeste mennesker i hele verden og hvis man mødte dem skulle man ikk tro at de var homo!
Dem der tror at verden vil gå under pga. klimaforandringer. Kom ind i kampen. Tror simpelthen ikk på det shit.
osv.
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.885
jul 2009
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 192
jun 2007
jul 2009
Følger: 136 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 607
jul 2009
Følger: 136 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 607
men det gør bestemt ikke at jeg dømmer de andre racer, for alle racer er dejlige... de er hvad vi gør dem til !
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 121 Svar: 438
Små 10 årige piger der tror de er 16 år!
Alle der siger; det kan da ik være så svært, bare gør det... ja prøv selv smarte!
fjorrdheste i min verden; RIDESKOLEPONYER!
Travere i min verden; TRAV LØB :D...
ikke til diskusion (;
jun 2007
mar 2004
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 13 Emner: 533 Svar: 2.488
Vi havde en hest på stalden vi havde på travbanen som var tynd, så tog hende til dyrlegen og de fant ud af at hun havde 3 grads magesår og vi fik besked om at ta hende med hjem og slippe hende på gres og det gjorde vi så.
Desværre er der en nabo som skal blande sig i alt så istedet for at spørre ejeren(min sjef) om hvorfor hesten var tynd så meldte hun ham til dyreværnet!
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Folk der skal gøre sig til herre over hvilken race en anden person har .
Og små piger der himler op om at deres hest er deres bedste ven, fordi de rider bidløst, og derfor skal pådutte ALLE den mening ..
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 12 Emner: 642 Svar: 5.693
Jeg har generelt ikke fordomme, da jeg kigger på hvert individ.
Fjordheste: Synes det er den bedste allround heste der overhovedet er, men de kræver en rutineret rytter og egner sig bestemt ikke til hyggeheste(de fleste gør ihvertfald ikke, jo måske men ikke med små børn). Vil gerne sige jeg engang selv hadede fjordheste.
Varmblods: de er skøre i hovedet, de fleste er søde og rolige indtil man sætter sig op på dem , men flotte er de.
Frederiksborger: Jeg bryder mig ikke om denne race, synes de høre til foran en vogn, synes de fleste er grimme, men self har det stadig intet at gøre med de forskellige individer.
Islænder: er ikke en race jeg bryder mig synderligt om, men de er da fine brugsheste, men synes de høre mest til ved islænder stævner
Travere: er en fantastisk race, de fleste er meget søde og kærlige, men de høre ikke til inden for dressuren, jo man kan da ride dem op, mange af dem kan klare at komme op ti LA men så ender de også med slidgigt og det er synd for hesten, synes de hører mest til, ved hygge dressur og sprig, men dejlig race ellers
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 12 Emner: 642 Svar: 5.693
Og jeg har de heste jeg har fordi jeg højst stræber efter LA. Da alt andet er mishandling. (fra LA og op)
Fordomme