{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.615 visninger | Oprettet:

Hovedpine og kvalme af ridning {{forumTopicSubject}}

Jeg har vireklig fået et træls problem. Jeg er begyndt på en rideskole med store heste, har ellers kun redet islænder og haflinger i min ride"karriere". Jeg oplever at få virkelig meget hovedpine af at ride. Det kommer altid i trav, som om at alle de der små stød forplanter sig i min nakke som så giver hovedpine. De sidste 3 gange har jeg endt med migræne efter ridning. Jeg har aldrig haft problemer med det problem på den måde før. Dog har jeg en gammel skade i nakken, samt et piskesmæld, men det har aldrig været et problem når jeg rider islænder.

Derudover oplever jeg at blive "sø" syg af at ride. Det har førhen været et problem, men i en del år har det været helt forsvundet , men nu er det kommet igen. Efter ca et kvarter har jeg så meget kvalme at jeg føler jeg skal kaste op, og jeg bliver svimmel og utilpas, nøjagtig ligesom når jeg bliver køresyg eller søsyg. Det er engentlig ganske logisk, da man jo også oplever at at hesten man sidder på skaber forstyrrelser i ens balance center i hjernen.

Men jeg har vitterlig aldrig oplevet det i alle de år jeg har redet islænder, eller da jeg havde min haflinger. Det er kommet da jeg begyndte at ride store heste, og er nu så genrende at når jeg ankommer til ridning, når jeg at ride et kvarter, så føler jeg at jeg skal kaste op og må stå af og drikke et glas vand. Når jeg er færdig med ridning har jeg så ondt i hvoedet at jeg må tage piller når jeg kommer hjem. Helt ærligt, det er fanme ikke sjovt at ride når det skal være på den måde. Hvad sker der lige for mig ? Andre der oplever det og hvad gør i ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovedpine og kvalme af ridning
  • #1   10. dec 2009 snak med din læge

• #2   10. dec 2009 Hvad i al himlens navn skulle min læge kunne gøre ved det ?

• #3   10. dec 2009 MIn læge kan jo ikke gøre noget ved, at jeg har nemt ved at blive søsyg og køresyg. Jo man kan spise en søsyge piller, men ville godt nok finde det dumt hvis det var nødvendigt inden man skulle ride. Min nakke er ikke noget lægen kan gøre noget ved.

• #4   10. dec 2009 hmm dit problem er såre simpelt de store heste.. mange med ryg problemer bliver direkte rådet til kun at ride islændere pågrund af deres gang.. så nok derfor dit problem har været forsvundet når du har redet dem. haflinger har jo heller ikke særlig stor gang.. kender en som måtte sælge sin hest pågrund af en ulykke (piskesmæld) hun fik det lige som dig... hun fik afvide at hun skulle prøve en islænder, det var simpelthen lykken for hende.. hun rider hver dag nu..

• #5   10. dec 2009 Din læge kan henvise dig til et hospital som kan lave yderligere undersøgelser af dig smiley Det er jo altid rart at vide om man fejler noget alvorligt...

• #6   10. dec 2009 Frejafin - Din læge kan måske fortæller om det er noget alvorligt.
    Og ellers vil jeg nok sige at du skal gå tilbage til islændere.
    Der var i sommers en ude ved med ridelærer, som havde en plade i ryggen pga. en skade, og hun måtte ikke ride heste med stor gang, fordi hun ikke kunne tåle stødene i ryggen. Måske er det det samme med dig?

• #7   10. dec 2009 Altså lige for at slå det fast med 7 tommer søm, jeg fejler ikke noget alvorligt. Min kvalme er fuldkommen ligesom søsyge. Nu bliver jeg altid søsyg af at sejle og køresyg af at køre, så jeg kender følesen.

Den med nakken, er en skade jeg fik i en bilykke , samt adskellige hovedspring fra heste, hvor min nakke er blevet vredet i alle retninger. Er blevet undersøgt af mange speciel lære og er erklæret 9 % invalid pga nakken.

Men havde ikke drømt om at der var sådan en stor forskel på at ride islænder og store heste. Jeg tror jeg må se i øjene at jeg ikke kan ride de store heste. Har også prøvet en fjordhest, men det var det samme. Må gå tilbage til haflinger og islænder, som jo også er fantastiske heste og har en langt mere flydene gang. Er ellers glad for at ride på rideskolen, men må finde en rideskole med islænder eller noget.

• #8   10. dec 2009 Hvornår oplevede du at du blev søsyg af heste første gang ?
    - måske du skal vænne dig til det ?

Det med hovedpine, ville jeg også tro var din nakke der brokker sig over de voldsomme bump, for heste har oftest en helvedes masse rygsving i forhold til ponyer.

• #9   10. dec 2009 Der kan være en fejl i din hjernes balancecenter? Kropper består af millioner forskellige ting, der kan være den mindste lille fejl ved, hvilket kan gøre en stor forskel. Måske kan du hjælpes på vej. Har du "for sjovs skyld" prøve at tage et par søsyge-piller inden du tager ud at ride?

• #10   10. dec 2009 Nu er du vel ikke gravid? :o) Jeg havde det på samme måde da jeg blev gravid nemlig..

• #11   11. dec 2009 Nej jeg kan sige med 200 % sikkerhed at jeg ikke er gravid smiley

Nu jeg tænker mig om oplevede jeg søsyge problemet på heste da jeg en gang red på rideskole, en gang for mange år siden og red en fjordhest. Men da jeg så begyndte at ride dagligt på min egen islænder oplevede jeg det aldrig. ej hellere på min haflinger. Men nu kommer det igen her mens jeg rider store heste.

Jeg må vitterlig bare indse at store heste ikke er for nakke og rygpatienter.

• #12   11. dec 2009 du siger det kommer i nakken, så er det i næsten 100% sikkert det har noget med dine tidliger skader at gøre, med de stød der kommer fra hesten så tror måske du sku snakke med din læge eller overveje at skifte til en mindre hest og se om det er det samme.

• #13   11. dec 2009 Måske er det den måde du rider på..
    Tror problemet nemt kan være at du spænder op og ikke slapper af..
    Du bliver stiv i bækkenet og så forplanter det sig hele vejen op, snak med din ridelærer om at ride mere med et "løst" bækken, så det nærmest virker som en stød dæmper for din ryg smiley

• #14   11. dec 2009 Det kan nemt være din måde a ride de store heste.
    Jeg er selv ryg patient, men jeg rider store heste, Og det hele handler for mig om, a jeg sidder korrekt på hesten..
    Jeg har også et gele overtræk til min sadel, som jeg skal ride med, det kunne du måske prøve..

Kommentér på:
Hovedpine og kvalme af ridning

Annonce