1.975 visninger
|
Oprettet:
TAB DIG DOG, HEST.. {{forumTopicSubject}}
Hvordan kan min fjorhest komme til at tabe sig??
Hun står på spånere
Hun får 1 skive hø om morgen (inden hun kommer på fold)
1 skive hø & halm der svare til 1 skive hø(mellem 16-18, når hun kommer ind fra fold)
1 skive hø klokken 22.
FODER:
müsli(staves)
og havre
Morgen; 0.5 L havre 0.5 L müsli
Middag: 0.5 L havre 0.5 L müsli
Aften: 0.5 L havre 0.5 L müsli
Jeg rider hendes hverdag, hun har kun én fri dag i ugen.
Hvordan får jeg hende til at tabe den hænge mave hun har???
Er der et sted (gerne link) hvor man kan købe noget specialfoder
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.557
Den får da virkelig meget !
En hest kan LEVE af hø, hvis det er en god kvalitet (:
jul 2005
de er yderst nøjsomme (:
Vores fjordhest lever af hø og så får han mineraler/vitaminer.
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.910
Ellers så rid 2 gange om dagen, en skridt tur på ½-1,½time og så ridning senere, der går 14 dage så kan man se tydelig forandring
dec 2006
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 250 Svar: 803
^^hvor meget skal man så gå ned? hun skal jo også beholde hendes energi(:
dec 2006
^^har ikke tiden til at ride 2 gange om dagen, & min hest kan heller ikke holde til det(:
Når hun ikke får mere halm, så feder det ikke. Halm giver hænge mave hvis de får for meget. Og hø det feder(:
jul 2005
Jeg ville tage det hele frao g gå over til mineraler og hø kun.
Ingen halm, det giver dem en vommet mave.
Hvis du får problemer med energien kan du jo prøve dig frem med at give hende lidt havre, eller evt noget 'energifoder'.
Müsli feder rigtig meget Ö
jul 2005
Men kun hvis det er en god kvalitet!
Ja hø feder lidt, men i denne situatioen vil jeg bestemt mene at det er foderet den er gal med.
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
jan 2008
Følger: 116 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 1.320
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Jeg ville ikke droppe halmen da det er enormt usundt for en hest ikke at have noget at gumle på. Det er jo et steppedyr der er vant til at spise hele tiden.
Suregrow er et godt foder med alle vitaminer i som ikke feder ret meget
jan 2008
Følger: 93 Følgere: 91 Heste: 2 Emner: 57 Svar: 535
min far et kvart kg byg og kvart kg müsli morgen middag og aften + alt det hø han kan spise, og han skal tage på..
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Eller endnu bedre, drop müslien også, og køb en vitamin/mineral blandig, og evt roepiller. Og giv hende så det hø hun kan æde, eller min 5 kg hø og halm for resten. Du regulerer så mængden af høet, alt efter huldet, husk at trappe op igen, når hun når ned på den ønskede huld
jul 2004
Halm feder meget mere end hø, og der er ingen grund til at halm når man har hø og det også sundere for hesten, når man 'fodre' med halm er der større chance for kolik/forstoppelse end med hø.
Din hest kan ikke holde til at ride 2 gange om dagen? hvad er det da for noget pjat, det er da kun sundt for hesten at komme ud på en skridt tur ud over ridning, både konditions mæssigt, vægt mæssigt i dit tilfælde, og en masse andre ting og jeg snakker om skridt tur i skoven.
maj 2008
Følger: 92 Følgere: 112 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 818
Halm er godt når maven skal holdes igang, og det rigtige slags, giver ikke forstoppelse, som mange skrøner siger ..
Ville derimod droppe alt tilskudsfoder, og kun give vitaminer, hvis der er brug for det.
Typisk kan de finde alt det de behøver i hø, af god kvalitet (:
dec 2006
^^min hest kan ikke holde til 2 rideture på en dag, da hun er 12 år & hun har mus i det ene bagben, så nej, det kan hun desværre ikke(:
jan 2006
Halm feder ikke, det gør hesten vommet, ligesom græs og hø gør det
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
jul 2004
apr 2005
Følger: 31 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 95 Svar: 394
Du må heller aldrig tage høet fra en hest. Men Synes du skal skrue ned for det. Hø er nemlig vigtig for maven og fordøjelsen.
jan 2006
Du kan evt kigge forbi min profil og min hjemmesiden hvis du ønsker hjælp til at få lagt en foderplan som hjælper hende til at tabe sig. Jeg må desværre ikke skrive den herinde, men du kan finde den på min profil
jul 2005
Hvis den bliver redet dagligt, er det jo ikke fordi det skal 'trænes' op (;
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Evt skifte musli ud med ren vitamin produkt hvis den ikke taber sig af at du fjerne havren.. men fjerner du musli ville jeg nok give lidt roepiller i stedet, de mætter godt, feder ikke ret meget og giver den gode energi..
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
Jeg ville også droppe havre og den får jo super meget af det, et halvt kg det er meget og som du skriver så får den i alt 3 kg foder om dagen, det er meget
Min får en stor håndfuld ponyguf og en lille smule havre morgen og aften og så ellers fri adgang til halm og en plade hø om aftenen + en masse gulerødder ved godt det ikke er en fjordhest, men alligevel, lyder det til din får vildt meget mad
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 87 Svar: 556
nov 2003
jan 2006
Jo hø feder bestemt, ligesom alt muligt andet foder når hesten får mere energi end dens daglige behov, mange heste, især fjorheste og shetlandsponyer kan sagtens æde sig fede kun i hø. Halm giver kun forstoppelse i store mængder, og man skal derfor ikke bruge det som grovfoder. Bruger du halm i moderate mængder som tidsfordriv, er det kun godt for maven. Hestens fordøjelsessystem er bygget efter at hesten skal spise næsten hele døgnet, og det har derfor ikke godt af at hesten ikke spiser i eks 12 timer, heller ikke selv de 12 timer er fordelt over hele døgnet. Så har systemet langt bedre af at hesten bliver tilbudt halm som den kan æde når den ikke har hø.
Der er ikke den store forskel på fordøjelsen af halm og frøgræshalm, den eneste egentlige forskel der er på det, er at man får frøgræshalm når man høster græsfrø, og halm, når man høster korn. Begge dele er 100 % modnet strå som ikke består af ret meget andet som ufordøjelige cellevægge, og dermed er ren fyldstof.
Lucerne gavner på ingen måde trivelige heste, en hest får mere tyggetid og fylde i maven ud af at få samme energi tildelt i hø istedet, så ingen grund til at tildele lucerne. Lucerne er blevet lidt af en modedille.
jan 2006
Jeg ved rigtig meget om fodermidlers sammensætning da jeg er uddannet inden for landbruget så højt som det kan lade sig gøre uden at skal over på landbohøjskolen, med kvæg som linie, og jeg går MEGET op i fodring.
Jeg ved også at en hest der er meget trivelig, skal have mest mulig tyggetid og fylde med mindst muligt energi, og der er hø altså meget bedre end lucerne.
Og vi snakker jo stadig lucerne i så små mængder så det ikke gør den store forskel, skal vi op i så store mængder det skal gøre en forskel, får man et proteinproblem, da lucerne har et meget højt indhold af protein i forhold til hø. Og heste i vedligehold og let arbejde, allerede får rigeligt med protein i høet.
Hvad angår krybbefoder er en hest fuldstændig ligeglad med om den skal stå ved en krybbe og æde foder, eller den skal stå og æde hø fra jorden. Faktisk har den 10 gange bedre af at æde hø fra jorden, som at æde foder oppe i en krybbe, førstnævnte er bedre for fordøjelsen, da hesten af natur er bygget til at æde fra jorden.
Lucerne er super til heste der skal prestere noget, eller skal have meget foder for at holde huld. Da det her kan være svært at få nok grovfoder i hesten, og nok proteiner. Her kommer lucernen til sin ret, da det er grovfoder i krybben som hjælper på tyggetiden frem for kraftfoder
jan 2006
Og jeg skriver OGSÅ at halm på ingen måde skader som EKSTRA fyldfoder, men det må IKKE være som en del af den grovfoderration som hedder 1 kg tørstof pr 100 kg hest, hvilket faktisk er 1,25 kg hø, og 1,7 kg wrap.
nov 2003
Og min fjordhest står så i en løsdrift fuld af heste der ikke bare tåler frit hø desværre, for det ville jeg helst give, men ikke på bekostning af at de bliver fede, så de får både frøgrås og halm (i god kvalitet) ved siden af for at have noget hele tiden..
nov 2003
Meget halm kan skade ja.. har selv stået et sted hvor de andre kun gav frøgræs (i små mængder) og halm.. der havde hestene gang på gang forstoppelse.. men der hvor jeg står nu fx der får de 2 skiver halm (bigballe) og dagen til 7 ponyer (2 fjord, 4 islændere og en connemare) af bedste kvalitet ud over deres hø.. og ingen af dem har på 14 måneder haft forstoppelse eller anden form for kolik, ingen af dem har halmvom og ingen af dem problemer der tyder på mavesår.. så halm i moderate mængder som ekstra tidsfordriv hvis de ellers er dækket ind behøver ikke skade..
jun 2009
Følger: 16 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 29
nov 2003
jun 2009
Følger: 16 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 29
nov 2003
En hest skal have vitaminer og den skal have hø/wrap eller halm for at dens mave fungere korrekt.. havre derimod har den ikke behov for overhoved, så ingen grund til at give noget helt unødvendigt til en der skal tabe sig..
Halm er fint som ekstra tykketid til en der ikke tåler for meget hø.. men kan ikke stå alene som strå foder..
TAB DIG DOG, HEST..