{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.046 visninger | Oprettet:

Kløe i man og hale {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min stakkels hest har et probem med sin man og hale, han klør begge dele af hver sommer.

Det starter om foråret, når temperaturen bliver omkring 10 grader om natten og han begynder at komme på døgnfold. Han klør sig op ad alt hvad han kan finde, og den nemme løsning er selvfølgelig bare at fjerne alt hvad han klør sig på. Men det stopper jo ikke hans kløe.

Han bliver ved med at klø til næsten hele haleroden er blottet og får små sår. Og der er heller ikke mange hår tilbage i manen. Huden på man og hale føles tyk og ret læder agtig.

Nu er klø-sæsonen stort set slut, og han har fået meget skæl i manen (dog ingen skæl i halen) dette har jeg forsøgt at behandle ved at smøre olie i manen (gav også haleroden olie da den virkede meget tør).

Hans hud i man og hale virker meget blødere nu, og skælene skal lige børstes helt ud, men det skal nok forsvinde efter nogle grundige børsteture.

Han er tidligere testet for overfølsomhed overfor alt muligt, insekter, pollen, planter, foder you name it... Men uden at testen viste noget om hvad der kan give han den reaktion.

Jeg har haft eksemdækkener på ham, dem klør han bare i stykker og han ser bestemt ikke glad ud når han har sådan et dækken på. Så det duer ikke.
Jeg har givet ham urtemedicin købt hos en hømopat (mener jeg det hedder)
Han er vasket i Virkon-S
Han er blevet smurt med Itch Stop Complete også uden held.
Det eneste jeg har set lidt bedring ved er, da jeg sidste vinter gav ham olie og hvidløg i det daglige foder, så det vil jeg selvfølgelig fortsætte med. Men det gav kun en lille bedring.

Jeg håber at der er en af jer derude der har stået i samme situation som mig, og som måske vil hjælpe mig, så jeg kan hjælpe min hest.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kløe i man og hale
  • #1   4. nov 2009 hvornår plejer du at ligge dækken på ham? når han er begyndt og klø?

• #2   4. nov 2009 De eksem dækkener jeg har haft til ham har jeg godt nok først begyndt at bruge når jeg ser lidt begyndende kløe i halen (det er der han først begynder at klø) Så jeg skal ikke kunne sige om det virker bedre hvis jeg bare brugte dækken hele tiden mens han går på døgnfold. Men han har det ikke godt med eksemdækken på, så jeg fisker lidt efter en anden løsning til ham.

• #3   4. nov 2009 det kan være allergisk reaktion men også lus og fnat...

• #4   4. nov 2009 når graderne begynder og stige, kan det være miterne der sætter sig, er de først kommet, så forbliver det der til det bliver rigtig koldt igen.
    Derfor er det vigtigt at få dækken på, INDEN miterne kommer.. For de forsvinder ikke, selvom dækkendet kommer på. - og det irritere bare hesten endnu mere, når den også har dækken på.

Ellers kan jeg forsikre dig om, at hesten ELSKER dækkenet, hvis du får det på før kløen begynder (;

• #5   4. nov 2009 det er helt sikkert soomer eksem og bør ses af em dyrlæge til næste forår

• #6   5. nov 2009 Annie: Det kan ikke være skadedyr som du nævner, for han er behandlet med Virkon-S som tager alle parasitter i huden/pelsen.

Tykke&Malene: Jeg kan godt se hvad du mener, men han har fået taget en blodprøve af en dyrlæge, og han blev testet for allergi for alverdens ting der i blandt mitter. Og der var ikke noget i testen der viste hvad han evt. har allergi overfor.

Anne H: Det er ikke sommereksem, det er han blevet testet for af en dyrlæge.

• #7   5. nov 2009 Jeg har snakket med min dyrlæge om problemet, men hun kunne ikke sige andet end at det kan være meget svært at finde en løsning på kløe, da det kan komme af utrolig mange grunde.

Det tror jeg gerne, så jeg har prøvet lidt forskellige ting, som:
    -Virkon-S
    -Loppemiddel
    -Urtemedicin
    -Eksemdækkener
    -Olie (Har en vis forbedring)
    -Hvidløg (Har e vis forbedring)
    -Speciel shampoo mod kløe
    -Itch stop complete

Jeg er bare ved at løbe tør for ideer, for så længe dyrlægen ikke har en mirakkel kur til min hest, syntes jeg at jeg i det mindste bør prøve at finde noget der hjælper ham.

• #8   5. nov 2009 der gik os meget lang tid får jeg fandt ud af at det var det min havde, så du skal få en anden dyrlæge ud til foråret hvis det kommer igen

• #9   20. feb 2010 du kan købe økozon kur, som er hømeopatisk produkter, kuren indeholder shampoo, kiks, olie, creme osv, der er til en sæson i den og den er et must hos mange friesere og islændere.

den kan bestilles hos dyrlæge katrine langvad fredensborg dyreklinik.

erfaringen er at hesten kommer i bedring og gradvis bliver eksemen bedre år for år ved brug af økozon

ellers er det et must med et godt eksemdækken også.

ellers forsøg med ekstra zink i kombination med horzol

Kommentér på:
Kløe i man og hale

Annonce