{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.169 visninger | Oprettet:

Lære en hest at stoppe med at bide {{forumTopicSubject}}

Min hest bider ud efter mig når jeg strammer gjorden.
Det er når jeg har lagt sadlen på, og strammer gjorden - også selvom det er i allerførste hul, og jeg kan få to håndflader imellem. Jeg spænder den altid meget langsomt, og lader hende stå lidt inden jeg strammer igen. Og ligeså snart hun har fået hovedtøj på, så er der ikke noget mere.

Hun er tjekket, og der er intet galt med hende - hun har ikke ondt nogen steder. Sadlen er også tjekket og den ligger som den skal. Vi regner med, at hun førhen har fået strammet gjorden hårdt fra starten, men det gør jeg ikke, da jeg synes det er synd for hende.

Hvad skal jeg gøre for at stoppe det? Min træner harsagt at jeg skal slå til hende når hun gør det, og jeg har gjort det en enkelt gang, og hun blev så forskrækket at jeg ikke kunne komme i nærheden af hende resten af dagen, og jeg gør det aldrig mere(!!), men hvad hjælper? Jeg roser hende selvfølgelig hver gang hun står pænt - men det er desværre meget sjældent smiley Hjælp!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære en hest at stoppe med at bide
  • #1   29. okt 2009 Jeg tror desværre hun har gjordkrampe. Det har min vallak og det er der ikke så meget at gøre ved. Kun at man spænder gjorden langsomt. Min bider ikke, han puffer bare til mig.

Jeg ved desværre ikke hvad du skal gøre. Normalt slår jeg heste over mulen hvis de bider, det kan godt lyde voldsomt, men har vent 3 hest af med det på den måde. Men hvis du slår hende mens du spænder gjorden så tror jeg ikke det virker

• #2   29. okt 2009 Hun gør ikke noget når jeg kommer med sadlen. Når jeg lægger den på, skuler hun til den, men gør intet, det er først når jeg begynder at spænde gjorden at hun bider efter mig, og lægger ørerne tilbage.

Jeg ved at min træner har vendt sin hoppe af med at bide når hun får spændt gjord, for hun gik helt amok. Hun gav den et klap over mulen, men det vil jeg virkelig ikke gøre, for min hest springer forskrækket tilbage og jeg kan overhovedet ikke komme i nærheden af hende resten af dagen - så jeg vil altså ikke slå hende(!).

• #3   29. okt 2009 Det kunne godt lyde som gjordkrampe.. De er ikke andet at gøre end at spædne gjorden MEGET langsomt.

• #4   29. okt 2009 Jeg ville heller ikke finde mig i at blive bidt. Jeg ville også slå igen - en flad hård lusing i samme sekund som biddet finder sted.

Når det er på plads og hesten har forstået, at jeg ikke tolerer bid, så vil jeg gå i gang med at lave en positiv kobling med gjordsspændingen. Jeg vil give hesten en godbid få sek inden jeg spænder gjorden LØST.

Jeg har lavet denne positive forbindelse med flere heste - og min nuværende hest som jeg har haft i ti år - ja, han glæder sig til at få sin gjord på - det giver nemlig en godbid smiley

• #5   29. okt 2009 hvis hun holder op når du lægger hovedtøjet på hende, hvad så med at gøre det før du lægger sadlen på?

• #6   29. okt 2009 K A - Jeg VIL ikke slå hende, jeg nægter det simpelthen. Hun får jo ikke fat, og hvis hun gør bliver hun 'flov' (dvs. trækker sig lidt tilbage).

Christina - Det kunne være en idé ja, vil lige prøve det i morgen smiley

• #7   29. okt 2009 CTS: Helt i orden. Det er op til dig. Du sprugte jo bare om nogle forslag til at stoppe bideriet, og jeg gav dig mit forslag.

Held og lykke.

• #8   29. okt 2009 Skrev også i starten at jeg ikke ville slå hende igen, det er prøvet og det gik ikke.

Og tak smiley

• #9   29. okt 2009 For at gøre det blidere når du spænder gjorden, kan du købe en gjord med elastik, den "rykker" ikke lige så meget som en almindelig gjord.

(",)

• #10   30. okt 2009 Hmm, kan man få dressurgjorde i elastik?

• #11   30. okt 2009 har selv en hest der reagere fuldstændig magetil, har prøvet næsten alt og hun er tjekket og har prøvet forskellige gjorde, at skælde ud osv.

har kun kunnet finde en kiopraktor som ved hjælp af massering og tryk har kunnet forminske det s:

- men det er aldrig gået helt væk /:

• #12   30. okt 2009 Ja, det kan man godt :o)

(",)

• #13   30. okt 2009
    Spænd gjorden stille og roligt - tag et hul af gangen og spænd det meget langsomt - start med en næsten løs grjod så hun ikke mærker noget og ros hende ( evt. med godbid ) hvis hun ikke siger noget og på den måde træne positiv forstærkning.

Hvis hun reagere så ignorer hende eller skub hovedet væk og kun ros og giv godbid når hun stopper.

• #14   30. okt 2009 Krikken - Det er også det jeg gør. Den er spændt så langt ud som den over hovedet kan.

• #15   30. okt 2009 min gamle channe gør det når hun får dækken på og jeg skal lukke spænder foran, men hun bider kun ud i luften, men får hun guffer imens gør hun det ikke. men vende hende af med det kan jeg ikke, tror bare nogle heste gerne lige vil have en mening med på vejen.

• #16   2. nov 2009 hvad med at holde en puse med sadel og gjord, og så prøve igen?

• #17   14. nov 2009 Altså hvis der ikke er noet fysisk galt med hesten. Sadlen ligger forkert, gjordkrampe Etc. Og det bare er ren uopdragenhed så knald den en på låget. Hvis du er HELT sikker på den ikke har ondt osv.

Men selvfølgelig hvis den bliver så bange over at du slår dne i hovedet så slå på halsen, så der giver et ordenligt klask. For lyden er faktisk også slem for dem

Kommentér på:
Lære en hest at stoppe med at bide

Annonce