{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  måle sadel.. Tommer hvordan ?
  • #1   20. okt 2009 Mig bekendt, så siger tommemålet noget om hvor stort sædet er og det er dig der skal passe til sædet og ikke hesten. smiley

Det er bom-størrelsen der skal afpasses til hesten og det er lidt forskelligt fra hest til hest, hvad de bruger og noget afhængtigt af, hvilket mærke sadel du er på udkig efter.

• #2   20. okt 2009 fra den lille knap forrest på sædet til midt på baghvislen, så får du størrelsen på sadlen.

• #3   20. okt 2009 selvfølgelig handler det om hvordan du selv passer til sadlen, men vigtigere om den passer til hesten .
    Sadlen må ikke gå udover det sidste ribben, så det er der du skal måle til.
    Hvis den gør det, sidder den og trykket et forkert sted og din hest kan få rygproblemer.

Hvor stor er din hest/pony ?

• #4   20. okt 2009 På denne site får du anvist hvor du skal måle sadlen for at finde tomme-målet på den. Læs også teksten der står ved billedet (billede 2).
    Teksten kan måske give dig et vink om hvilken størrelse sadel du skal gå efter afhængig af hvor stor du er.

http://www.langtoftegaard.dk/maal.html

• #5   20. okt 2009 Marianne A: Tænk hvis det var set let som de lader til at tro det er at alle kat 3 ponyer bruger samme størrelse smiley deres størrelser til kat 1 ponyer passer i hvert fald ingen steder til min og hun er 143-144 cm så ikke engang en stor kat 1.. men hun bruger full i både grime og trense, bredere bid og så bruger hun 70 cm i dressur gjord selv om hun ifølge dem skulle passe en 45 cm (og nej hun er ikke tyk).. man skal bare passe på med at sætte heste i kasser på den måde, for nogle ved jo ikke bedre en at blindt følge det der står..

<3RosexStine<3 : Husk at tommestørrelse er sædet og derfor det der skal passe dig (selvfølgelig kan heste med en meget kort ryg ikke gå med for lange sadler) ikke hesten.. så du kan ikke sige at din hest fx skal have en 17" det er copfjernet og bommen der skal passe hesten..

• #6   20. okt 2009 Signe: Nu var det heller ikke den måletavle jeg henviste til..men et billede, som viser hvordan man måler tommer på en sadel, for det var jo det som ejeren af denne blog spurgte til smiley

• #7   20. okt 2009 Jeg spørger kun om sadletommer fordi det er Rose(se profil) der skal passe den. Og er ikke inde i små sadler da jeg aldrig har brugt sadle i så små størrelser. Og pigen der skal ride er 10 år. Så skal bare have en sadlen den passer hende og Hesten, men vigtist at hesten kan passe den.

• #8   20. okt 2009 Marianne A: Jeg syntes bare det var et ret sjovt skema de havde lavet der smiley

<3RosexStine<3 : Jamen det er jo stadig ikke tomme målet der afgør om hesten/ponyen kan passe sadlen.. men en lille pony har selvfølgelig ikke ryggen til at der kan ligge en 17".. vil tro din kan bære max en 15" i længden..

• #9   20. okt 2009 Synes bare 15" virker stort. Hvis man siger 15x2.5. Så bliver det jo alligevel 37.5.
    Synes det lyder langt.

• #10   20. okt 2009 Sædet er jo ofte længere end puderne.. min fjordhest har en ret kort ryg og kan alligevel gå med min 17½ tommer sadel, fordi den har korte puder..
    Mange ponyer går med 15" det er oftest det børn passer.. nogle kan dog ikke gå med det, men skal ned i 12" eller kan kun gå med ponypuder.. kommer an på bygning og typen af sadel..

Kommentér på:
måle sadel.. Tommer hvordan ?

Annonce