{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Måske er roll-kur vejen frem? {{forumTopicSubject}}

Nu sidder jeg med varm kakao, fjer og dynebetræk og ser World Cup i fjernsynet.

Andreas var på banen før, og føj... Carabas var spændt og viste ingen gang eller overskud overhovedet.

Anky derimod - som er på banen nu - rider fantastisk efter min mening. Salinero er så fantastisk afslappet og står flot i nakken. Hun rider med en blød hånd, og det hele ser bare utroligt let ud.

Dér tænker jeg; måske er roll-kur vejen frem?

Hvilke tanker ligger i inde med?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måske er roll-kur vejen frem?
  • #1   18. okt 2009 Syntes ikke der var noget der nærmede sig Roll-kur i Andreas' program.

Man skal heller ikke gå i for små sko.

• #2   18. okt 2009 synes helt bestemt ikke roll-kur er vejen frem! - (bare min mening) smiley

det er ikke naturligt på nogen måde for hesten, så det tror jeg ikke det er, men hvad ved jeg ? (;

• #3   18. okt 2009 Pernille
    Læs lige indlægget igen smiley

Men ja, kan kun tænke det samme omkring roll-kür. For hesten ser sku skide godt ud på banen, men det er jo så ogs bevist at det ikke er sundt for hesten..

så. ja .. pas smiley

• #4   18. okt 2009 Wonka -: Jeg har været i noget praktik halløj ved Andreas for et halvt års tid siden, og der var altså ikke noget roll kür træning eller noget. Det er jo en hingst med et ret stort H til tider.
    Så som Pernnille siger, pas på med ikke at gå i for små sko.

• #5   18. okt 2009 Pernille:

Det har jeg heller ikke skrevet. smiley

Sugemallen:

Ja, det er korrekt. Men så vidt jeg ved, holder Anky's heste umådeligt længe. Længere end de fleste. Salinero er med ved alle stævner - år efter år - og ser jo nærmest ikke ud til at have en sygedag...

• #6   18. okt 2009 Men nej, roll kür er helt sikkert IKKE vejen frem!

• #7   18. okt 2009 Var det flot xD ?

Det kommer vel an på øjnene der ser - personligt har jeg ikke fundet set en flot equipage endnu . Nej , efter min mening er roll-kür heller ikke vejen frem smiley

• #8   18. okt 2009 Er fuldkommen enig med Wonka. Anky red virkelig flot! også til 81%. forskel til AH der red til 71%.. Hestens hoved var lagt korrekt frem og hesten gik perfekt på loddet. iik under eller noget smiley

• #9   18. okt 2009 Wonka.. Må indrømme jeg deler mange af dine synspunkter.. Syns dog absolut ikke selv om træningsmetoden, og bruger den da ikke selv. men kan godt følge din tankegang.. Har selv tænkt det samme flere gange ...

alle andre.. Hun skriver jo ikke at Andreas rider Roll-kür .. læs dog ordentligt smiley

• #10   18. okt 2009 Det er sjovt, som folk bare stiller sig på bagbenene, tager mine ord i munden; redigerer dem lidt og poster.

Så vidt jeg ved, står der: "Hvilke tanker ligger I inde med?" i sidste linje.

• #11   18. okt 2009 Så har jeg misforstået det lidt xD Læser det som om at du mener at Andreas rider roll kür.

Sorry (:

• #12   18. okt 2009 Personligt er jeg imod ALT hvad der overhovedet har med Anky og gøre. Jeg kan simpelthen ikke finde ord der er store nok eller stærke nok til at beskrive mine følelser omkring hende.

Det kan godt være at Salinero er en dejlig hest, det er en anden side af sagen, men hvad hun gør foran publikum og hvad hun gør uden publikum der er et univers til forskel!!!

Roll-kur burde forbydes ved lov!!

Bare min uforbeholdne mening.

• #13   18. okt 2009 Hvilken kanal kigger vi på?? Hjælp....

• #14   18. okt 2009 ej, er der stadig dressur i fjerneren?? smiley Jeg synes at Roll kur er en rigtig dårlig metode, hvis man tænker på hesten. meeen, Anky's hest(e) går bare SÅ elegant og let..

Kunne dog aldrig selv finde på at bruge metoden selv. smiley

• #15   18. okt 2009 Mia S: Det er på DR1 (:

• #16   18. okt 2009 jeg har selv for ikke længe siden haft de samme tanker. men det ser ikke rart ud i mine øjne.

• #18   18. okt 2009 Uhh så kan jeg os se med, tak for det.....

Men nej mener bestemt heller ikke at rollkur er vejen frem.....

• #19   18. okt 2009 Jeg syntes hel sikkert den der rider bedst af dem alle og har de mest imponerende heste er Edward Gal eller hvad han hedder, og jeg ville utroligt gerne vide hvordan han træner sine heste, ikke at det er en god måde og at jeg bare uden vidre ville bruge den, men jeg er DYBT imponeret af den måde han heste går på, og kunne meget godt tænke mig at vide hemmeligheden.

• #20   18. okt 2009 undskyld men ved altså ikke lige hvad det roll kur nogen der giver forklare

• #21   18. okt 2009 Jeg må indrømme at jeg sad med samme tanker som trådstarter. Ikke at jeg bifalder roll kuren, men når hesten kan rides for så fine hjælpere og så afslappet (især i forhold til de fleste andre ekvipager vi så) og korrekt, ja så kan jeg ikke lade være med at tænke at noget må hun gøre rigtigt.

Læg mærke til at Anky er en af de få der giver sig tid til at rose hesten inde i programmet.

• #23   18. okt 2009 Helle R - Er meget enig, jeg kan heller ikke se det vilde i sune og blue hors heste, men hvem ved måske overrasker han.

Men jeg havde da også tanken da Anky red, om rollkür egentlig virker og er vejen frem, ikke at jeg har tænkt mig at prøve det af, men ja salinero var meget pænt afslappet og sikker i forhold til mange andre.

Men jeg er stadig 100% mest til Edward Gal, jeg er meget imponeret af ham og hans heste.

• #24   18. okt 2009 Det er maskiner, der går fejlfrit. Carabas viste, at han er en hest, der fejler: Og at Andreas bruger lang tid på at stavle et samarbejde med sin hest på benene; Istedet for at tvinge den til at underkaste sig, bruger han tiden og laver fejl, så de kan samarbejde som et makkerpar, og ikke som herren og hans tjener.

• #25   18. okt 2009 antihero : Kandar er nu ikke mere forfærdeligt end du rider med .. det er er rytterens hånd der er det afgørende smiley

• #27   18. okt 2009 Wonka: Det passer ikke at hendes heste holder længe.. hun har flere som er pensioneret som kun 12 og 13 års...

Og sys lige det skal siges at hun ikke engang kan ride ind på ham når der er præmie overækkelse..

JEg sys hende program idag var stabilt, og dejlig hest og fantastisk musik.. men hun har flade hænder, og ser meget passivt i sædet..
    Men ja hun er jo Anky, men dejligt at hun ikke fik psyko høje point.. sys så at
    Edwards hest og svenskeren der blev nummer 3 var super dejlige ekvipager... Masser af flow og skønne skønne heste..

Men ærgeligt at totilas ikke var med:)

• #28   18. okt 2009 Er det der stadig, og i så fald hvilken kanal smiley ?

• #29   18. okt 2009 Helle R - Jo jeg var inde på hans hjemmeside, mener der stod at den var helsøster, skøn er den hvertfald, og det er tortilas hvertfald også ! smiley

• #31   18. okt 2009 antihero : Jo det har jeg set Kyra Kyrklund har gjort.. det var så fedt.. desværre ikke live... men på video.. Hun er virkelig dygtig:)

• #33   18. okt 2009 Nej det tror jeg ikke. Kun hvis man forstår at bruge det på en hensigstmæssig og 'god' måde, som Anky jo så må gøre. For man kan ikke banke sin hest bag lukkede døre - og så få en så flot udstrålingsmæssigt og glad hest frem på banen. Hvis man er hård mod sin hest under trænningen, vil det også påvirke dens præstationslyst.

Jeg er ikke tilhænger af Roll-kur, ganske vist fordi jeg tror, at hvis det kom frem, at det var vejen frem, så ville det blive misbrugt på groveste vis.

Men igen, så tror jeg at Anky mestrer træningsformen, og at hun ved lige præcis hvad hun gør, - og hvorfor skulle hun ønske sin hest ondt?

Ja det er bevist at det ikke er sundt for hesten.
    - men det er også bevist at bidet ikke er sundt for hesten?
    - er vægten fra rytteren overhovedet sundt?
    - mon ikke også sadlen generer?
    - hvad med at vi lærer dem svære øvelser under rytter?
    - hvad med at forlange at hesten skal springe?

Er noget af ovennævnte 'sundt' for hesten?

• #34   18. okt 2009 antihero : Hmm nej ligesom jeg ikke kan se ideen med små piger der rider rundt med hacka more smiley ,, men hver sin smag

• #35   18. okt 2009 Helle R og andre :; Tjek Haiko i min profil der rider Heather Blitz .. og hun kan dælme ride ...også på kandar

• #38   18. okt 2009 antihero: Du kan knække næseryggen så let som ingenting med hackamore !
    Desværre er der rigtig mange der ikke har hånd til at ride med kandar som bruger det.
    Men når det bruges korrekt kan det virkelig hjælpe dig med at forfine hjælperne.

• #39   18. okt 2009 Tjahh nu så jeg det ikke idag... men de gange jeg har set Anky har det ikke været afslappede heste i lod hun red, men meget spændte heste ofte bag lod..
    Men tror at roll-kur hestene måske ofte er så lettede over at kunne se og trække vejret normalt, at de måske netop giver det ekstra inde på banen når de slippes op i nogenlunde normal holdning.. men er det så i orden ? det mener jeg absolut ikke..
    Men der er meget andet grim ridning også.. faktisk ser man sjældent afslappede heste i top dressur og de fleste fejltakter og går bag lod.. det er sådan man får de strittende forben som er det der giver point idag..
    Så jo vil man vinde så er roll-kur måske vejen frem.. vil man hestens bedste så er det absolut ikke..

• #42   18. okt 2009 Har arbejdet ved en dyrelæge hvor jeg så en hest med brækket næseryg pga ridning med hackamoren

• #44   18. okt 2009 Tror ikk det er så skaldeligt, men alt med måde. Hun gør det jo fordi hun mener at hesten skal strække sig ordentlig ud og bruge forskelige muskler. Hun rider den jo ikk i "roll kur" holdning 24-7 men momentsvis. På samme måde er det jo heller ikk godt for hhesten at gå i "stæneholdning" hverdag. at ride hesten helt dyb hele tiden er jo heller ikk godt for hesten. Så tror hun har fat i noget af det rigtige.
    Man kan jo få hesten derind på flere måder, an kan havde hesten bag hjælpen og den så går og putter sig derinde og bare smider ryggen og man kan gøre det hvor hesten stadig er fremme ved en, og ikke kommer bag hjælperne. Tror heller ikk på at alle heste skal rides ens, man bliver jo nødt til at se hvorn hesten er bygget., hvad er dens styrker og dens svagheder og så må man ride det der passer bedst for hesten.

• #46   18. okt 2009 Ang. Sune, giv ham en chance han har fået nogen hest med rigtige gode resultater, og det tagr self. noget tid at vænne sig til hesten og ikk mindst at skulle ride så store stævner. Andreas var jo heller ikk en stjerne da han begyndte.
    Syns han rider rigtig pænt Sune og sider stille og indvirker stille og roligt på hesten. Er selv mere til Andreas stil. men er sikker på at han nok skal komme efter det når han har haft noget mere tid til at vænne sig til det helle.

• #47   18. okt 2009 Hvilke tanker ligger i inde med? Spurgte du? Jeg så at der var dressur, kiggede ud på vejret og 3 pragtfulde heste og tænkte at jeg da absolut ikke gad sidde inde i det vejr, Så jeg longerede alle tre, med nedsænkede hoveder i kapsun og dejlige prust. Så det var min eftermiddag. Men smiler nu er jeg nok heller ikke den største tv kigger.

• #48   18. okt 2009 En hackamore kan kun brække hesten næseryg hvis den sidder for lavt.. sidder den hvor den skal er knoglen for tyk til at et menneske kan hive hårdt nok.. men derfor skal den jo stadig bruges varsomt især hvis det er en hård model...

Ditte PONY SÆLGES R: Jeg er enig i at det er sundest for hesten at gå i forskellige former.. så længe man kun bruger de former den er klar til (altså ikke samler den mere end den har musklerne til) men der under høre ikke former bag lod.. hverken lidt eller roll-kur.. er hest bag lod låser i nakken (knoglerne går simpelthen ind i hinanden og forhindre hoved i at bevæge sig til siden (oppe i nakke, selvfølgelig kan man tvinge mulen ud til siden) det låser også bagknæet så hesten ikke kan træde ordentligt ind under sig (ofte snyder det at de løfter benet højt, men kigger du efter sættes det ned meget kort fra hvor det blev løftet) samt de bruger og opbygger de forkerte muskler.. så der er intet sundt i at gå bag lod..
    Og hun rider ikke kun i korte momenter men op til 15-20 min i træk..

• #49   18. okt 2009 Jeg synes det er lidt af en faliterklæring for sporten at en som Anky kan komme så langt. Og gyser ved tanken om de ryttere der nu vil prøve rollkur fordi det tilsyneladende er vejen frem.

• #50   19. okt 2009 Sjovt, jeg så lige lidt klip i nyhederne fra World Cup (var på arbejde da det ellers blev sendt)
    Normalt plejer Ankys ridt ikke at være et, jeg bliver mest imponeret af. Plejer at være et af dem, jeg hurtigt glemmer igen. Men så klip fra det ridt til World Cup, hvor jeg faktisk også blev enormt overrasket. Synes netop også hesten så noget mere afslappet ud, end den plejer. Og det første jeg bemærkede var også, hvor utrolig flot den stod fortil. -Ikke for at sige noget grimt om Andreas - men Ankys hest har da holdt noget bedre end Matiné.

Jeg blev også lidt forvirret omkring hvad jeg skulle mene. Men kan jo også sagtens være hende der har ændret en smule på sine træningsmetoder eller lignende.

• #52   19. okt 2009 Anky red virkelig et flot ridt, hesten var fin i nakken, afspændt og hun gav sig tid til at rose den på banen midt i ridtet, og den fik mange ros da programmet var slut. Andreas Helstrand's hest gik højt i nakken og spændte, jeg er ikke vild med dressur og grunden er at det næsten aldrig er rigtig dressur, men da Anky kom på banen kunne man sige rigtig dressur, jeg så også en hest efterfølgene men jeg kan ikke huske hvem der red den eller hvad den hed, men den gik virkelig også godt, den var helt afspændt og rigtig fin i nakken, ikke højtstillet.

Kommentér på:
Måske er roll-kur vejen frem?

Annonce