Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  nice farve hest!
  • #1   14. okt 2009 Øj hvor er den flot! ;-D

• #2   14. okt 2009 wauw !! smiley

• #3   14. okt 2009 Ja jeg ville dælme dytme gerne se en dver i den farve smiley Der er en mere her : (link fjernet)

• #4   14. okt 2009 øj, hvor jeg altså syntes at den er smuk! især fordi den er så "anderledes". jeg elsker at den ikke har sort man, som mørke heste plejer at have, men en lys smiley GI' MIG, GI' MIG, GI' MIG smiley <3333333333

• #5   14. okt 2009 Da vi fik Omira for 5 år siden var hun i fol uden vi vidste det :b Faren var en sort new forest og hun Haflinger, min mor drømte en nat at det ville få nogenlunde de farver :b Hvilket han havde lidt til sidst som føl :b Kan lige prøve at finde et billede af det.

• #6   14. okt 2009 Min lille Bandit-dreng, Pontiac, har også en lidt speciel farve af en Welsh sec A at være..
    Med ål, halefjer, mørke ørespidser og vildhestestriber på alle 4 ben..
    (link fjernet)

• #7   14. okt 2009 helt enig, flere farver :D!

hold op nogle smuk'sakker (":

• #8   14. okt 2009 Blue horse Don Shufro er næsten samme farve som nr 2. Har set to afkom efter ham som også har denne specielle farve.

• #9   14. okt 2009 Ahh han er den farve i pelsen ja. Men han har altså mørk man og hale! http://www.cyberhorse.net.au/tve/photos/20080901andreas3/donschufro1.jpg

• #10   14. okt 2009 undskyld, men synes slet ikke don suchfro er speciell??

• #11   14. okt 2009 (link fjernet) :b

• #12   14. okt 2009 Der er han 5½ måned.

• #13   14. okt 2009 vi forventer et føl med rød man og cremello pels, eller rød pels og cremello/rød man d:
    - det er nemlig en blanding af en caspian horse i rød og en DSP som er palomino/cremello D:

• #14   14. okt 2009 Camilla - Team NHL smiley .: DSP'en er enten palomino eller cremello. En palomino er en rød hest med 1 kopi af creme genet. En cremello er en rød hest med 2 kopier af creme genet.
    Hvis hoppen er rød og hingsten er palomino bliver føllet:
    50% rød
    50% palomino

Hvis hoppen er rød og hingsten er cremello bliver føllet 100% palomino.

Man kan ikke blande farverne på den måde du omtaler. Generne virker på en helt bestemt måde!

• #16   14. okt 2009 Bisgaard og Charlie :b - MJR !: Du har ikke billeder af ham nu?

• #17   14. okt 2009 Camilla - Team NHL smiley .: Så lige på din hoppes profil. Hvis det er den "kæreste" der er med på et af billederne, så er han palomino. Han har mørke øjne.
    Så føllet bliver enten rødt eller palomino.

• #18   14. okt 2009 jamen så er han palomino :- )
    - de har begge en stor dominans.. men caspian horse har en ting for at blande farverne FULSTÆNDIG anderledes, og kan godt blive en brun føl..

vi havde en brun hingst og en skimmel hoppe, og det blev så en helt rød hoppe som har islænder udtryk smiley

• #19   14. okt 2009 Det ligner der er ild i manen:) sejt

• #20   14. okt 2009 PÅ nummer 2 altså

• #21   14. okt 2009 Blue horse Don Shufro er fuks (rød) smiley

• #22   14. okt 2009 han har ikke så mørke øjne.. de er ret lyse idet..

- men der er flere gode hestekendere der har sagt hvad det godt ka blive, når caspian horse gør det at den kan levere en helt anden farve..

så det er ikke sikkert.

• #23   14. okt 2009
    Camilla - Team NHL smiley .: En rød hest og en palomino kan ikke give en brun hest, da det kræver et gen for sort, som ingen af dem bærer. Hvad enten det er en caspian eller en anden race der er tale om.

Udover det kan man ikke sige at en hest er mere eller mindre dominante når det kommer til nedarvningen af farver. Rød er et recessivt gen, og kræver derfor to kopier (ee) hvis hesten har et gen for sort og et for rød(Ee) vil hesten blive sort idet genet for sort er dominant. Derfor kan jeg med sikkerhed sige at hverken din hoppe eller hingsten er bærer af genet for sort. For at en hest skal være brun skal den både have genet for brun og genet for sort, idet brun er en modifikation af den sorte grundfarve.
    Creme genet som hingsten har er ligesom genet for brun en modificerings gen, der bleger den røde farve.
    Hingsten er palomino og har derfor kun 1 kopi af genet, og vil derfor kun give genet videre til 50% af hans afkom. Altså har dit føl chance for at blive enten rødt eller palomino, men det er også de eneste muligheder.

En skimmel og en brun hest kan sagtens få et rødt føl, da de begge kan bære rød skjult idet rød er et recessivt gen.

Mange gode hestekendere ved ikke noget som helts om farver, men lades som om de gør smiley

Genetikken er en ret eksakt videnskab og Caspian racens farvegener er de samme som alle andre hestes farvegener, og fungerer på samme måde.

Hvis hingsten er cremello skal han have lyseblå øjne. Det har han tydeligvis ikke på billedet.

• #24   14. okt 2009 Anna, nej, vi tror måske at han er blevet aflivet.

• #25   14. okt 2009 jeg ved hvad jeg ved. og dem jeg kender har haft med heste at gøre alle deres år, inkl. min far som har haft dem med at gøre i 53 år. smiley

- så jeg ved hvad det kan blive. og det kan sagtens blive andet, og jeg ved ikke om du har hørt om halv lukkede øjne eller skygger. men det er det på billedet..

• #26   14. okt 2009 Schufro skal bare ses når han ikke er flettet.. han har nemlig lysere man end resten af kroppen.. Han er rigtig skøn..

Tror bare problemet med farvene i varmblodsavlen er, at ingen af det heste der bliver brugt i avlen avler de gener..
    Tror skam ikke det er fordi de ikke vil have anderledes farvede heste, men ligesom hos mennesker, så slår det brune gen altid bedst igennem..

• #27   14. okt 2009 Camilla - Team NHL smiley .: Bare fordi din far har haft med heste at gøre i 53 år, behøver han jo ikke vide noget om farvegenetik. Det er de færreste hestemennesker der ved særlig meget om det.
    Dit føl bliver enten rød eller palomino smiley

• #28   14. okt 2009 nå, men han ved det, fordi han har avlet i flere år, og har "studeret" om farverne.

Og hvis du tror det er få der ved noget om farver, hvad får dig så til og tro at netop DU ved det.

• #29   14. okt 2009 Her er billeder af din hoppes "kæreste"

http://www.guldpony.dk/Ivory-Knight.htm

Han er tydeligvis palomino og IKKE cremello smiley

• #30   14. okt 2009 jo, men det beviser stadig IKKE at du ved alt om farverne..

Jeg gider ikke diskutere, så bare VENLIGST lad være med at svare på denne.

• #31   14. okt 2009 det er ikke så meget om det brune gen der slår igennem..
    det har noget at gøre med de gener hestene bærer..
    du ser stort set kun dv'er i grundfarverne og så måske skimmel..
    At der ikke er så mange sorte som brune skyldes som nævnt i et tidligere indslag at brun bleger sort. så hvis man har en brun hest med 1 brunt gen, og en sort hest er der 50% chance for brun. Hvis man tager 2 brune heste med et gen hver, vil der være 75% chance for en brun hest, hvoraf 25 % vil være homozygot brun. dvs. at den har 2 brune gener og derfor kun kan give et brunt gen videre. parres den så med en sort hest vil man kun få en brun. Parrer du den med en rød, kan man få en brun hest der bærer på rød eller en rød hest der bærer på brun.

blander du en sort og en rød hest hvor ingen af dem bærer brunt gen, så vil du få en sort hest, der bærer på rød. Det grundliggende med hestefarver og gener er egentlig ret simpelt når man lige får fat på det =0)
    men hvis man ikke avlede så meget på brune heste, ville der heller ikke være brun gemt i generne på de fleste. størstedelen af DV hestene er homozygot brune nu til dags ;0)

Camilla - Team NHL smiley .: hvad du ved er så desværre ikke rigtigt =0)
    en palomino og en rød hest kan enten få et rødt føl eller et palomino.
    Brun påvirker kun sort, og da sort er dominerende kan man med lethed sige at ingen af de 2 heste bærer på det. Caspian bærer på de samme gener som alle andre heste og det gælder også deres farver. Får de 2 heste et brunt føl så er der en af dem der ikke er den farve du siger.
    har du et billede af den omtalte caspian? =0)

• #32   14. okt 2009 Kristina VBT !: Det er egentlig præcis det samme jeg har sagt. Altså med hensyn til grundfarverne. Prøvede bare at simplificere det lidt for Camilla's skyld.
    Dog vil jeg sige at en sort og en rød hest der begge er negative for brun, ikke nødvendigvis får et sort føl, med mindre den sorte heste er homozygot for sort. Ellers vil det istedet give 50% sort, 50% rød.

• #33   14. okt 2009 Ups... så lige at det var henvendt til Team Vas... sorry smiley

• #34   14. okt 2009 Team VAS * S.K.F *: Nej det betyder ikke at den brune farve bryder mere igennem. Det betyder bare at der inden for DV findes rigtig mange heste der er bærer af genet for brun. Enten heterozygot eller homozygot. Derfor ses mange brune heste.

For at en farve skal ses hos en bestemt race, kræver det at genet findes i racen. For mange af de lukkede stambøger betyder det også at findes farven der ikke nu, kommer den heller ikke til det.

• #35   14. okt 2009 nej glemte lige at skrive en homyzygot sort og homozygot rød =0)
    det er ikke sådan når man skal huske alle detaljerne ;0)

• #36   14. okt 2009 Nej det bliver hurtigt indviklet smiley

• #37   14. okt 2009 Min lille varmblodskamel er bestemt ikke konservativ i farven selv om han er DV:

(link fjernet) 21:18:49

• #38   14. okt 2009 ja det er lige med at holde styr på alle enderne ;0) så er det jo godt man kan hjælpe hinanden lidt..

• #39   14. okt 2009 Signe L: Han er rød??

• #40   14. okt 2009 nu vil jeg så bare lige blande mig lidt, for ikke har ikke fuldt ud ret.
    Jeg har en meget mørkbrun hoppe som blev bedækket med en sort hingst, hvilket efter alle jeres sjove meninger skulle give brun eller sort, men de fik sku sjovt nok et rødt føl, så man kan altså ikke ramme det ind ligesom i gør.

• #41   14. okt 2009 AnnaF rød med flaxen-gen... Det ser man ikke så tit igen...

• #42   14. okt 2009 Gitte J: Hvis du læser hvad både jeg og Kristina skriver så kan to sorte eller en brun og en sort, sagtens få et rødt føl, idet rødt er recessivt og derfor kan bæres skjult. Hvis både hoppen og hingsten derfor er bærer af rød, vil der være 25% chance for et rødt føl smiley

• #43   14. okt 2009 Signe L: Hmmm det synes jeg nu nok.... hos rigtig mange racer er det meget almindeligt. (Shetlænder, frederiksborger, jyde, islænder, hafliner osv osv)

• #44   14. okt 2009 AnnaF: Jamen nu blev det specifikt nævnt at DV'ere altid er brune.... Så tænkte jeg bare jeg ville vise en DV der ikke er brun...

• #45   14. okt 2009 Nå ja jeg tror heller ikke folk mente at ALLE DV'er er brune.... bare at mange af dem er smiley

• #46   14. okt 2009 AnnaF: Altså jeg synes næsten altid de er brune;o) Men jeg har også altid elsket heste med lidt farvelade på;o)

• #47   14. okt 2009 Ja også mig.... elsker farver... det er nok derfor jeg har forelsket mig i shetteren. Der er alle farver på nær plettet tilladt, og de har samtidig en meget seriøs og velrennomeret avlsforening, så det er helt perfekt for mig smiley

• #48   14. okt 2009 Signe L: det er nu ikke for at være lyseslukker og det kan selvfølgelig også bare være det er dine billeder der snyder, men jeg synes nu ikke der er særligt meget flaxen over hans man og hale =0)
    det kan jo selvfølgelig også optræde som næsten ingenting men stadigvæk..
    jeg tænker på et billede som det her: http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=61158 der er i hvert fald ikke nogen flax =0)

det er ikke ment negativ, han er en meget flot hest, men når man snakker flaxen er det mere i den her boldgade:
    http://www.theequinest.com/images/flaxen-horse1.jpg

Kommentér på:
nice farve hest!

Annonce