{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

Hest løber væk, dårlig ridning? {{forumTopicSubject}}

ja . argh vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde overskriften. bør over med det, da det ikke er det vi skal diskutere hvor vidt den er rigtig.

Ja, jeg har set flere videoer hvor man ser rytter falde af OG HESTEN SÅ LØBER VÆK! med læst kommentaren til mange af dem.

Og der mange der så skriver, at fordi hesten løber væk er fordi den ikke kan lide at blive redet på den måde som den gør, også fordi den ikke har noget forhold til rytteren..

jeg tænker det er noget pis ? s;
jeg tænker den løber væk fordi den bliver forskrækket eller bange, og derfor løber for at komme væk fra farene.

jeg rider med bid og spore og det hele.
men for leden da jeg var på stranden i sommers var vi ude og bade jeg faldt af ude i vandet ( hun blev glat xD ) . chakie løb op på stranden to lige en runde og stoppede så op og ventede ved vandkanten på mig .. hm .
jeg tænker hun løb ud af vandet, fordi hun var kørt op, og blev så bange da jeg pludselig røg af ( jeg skreg af chok men stoppede hurtig igen ) .

hm .
hvad tænker i ?
kom med jeres mening ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest løber væk, dårlig ridning?
  • #1   11. okt 2009 mine heste plejer at løbe to skridt efter og så stopper de og vender sig om og kigger på mig til jeg kommer op til dem igen

• #3   11. okt 2009 Tror også det er hestens forskrækkelse.. Jeg springer også med både rimelig hårdt bid om vinteren på Frede og springer også spore og pisk, han står BUM STILLE hvis jeg falder af..

Dog tror jeg tillidsbåndet har noget at sige, da hesten ville føle sig tryk i din nærhed, lige meget hvad der skete omkring den.

• #4   11. okt 2009
    Jeg vil ikke mene hesten løber væk fordi den bliver bange.
    I spring og tærren ridning fx. der er det oftest fordi hesten enten standser op foran springet, falder over det eller andet at rytteren falder af og hesten ligner sjældent en der er skræmt men trisser lige så stille og roligt væk.

Selv forstår jeg det ikke helt hvorfor, de 4 gange jeg er faldet af Maja cirka er hun stoppet promte da jeg er faldet af. Den ene gang blev hun bange og satte i fuld galop fremmad, jeg klemte med benene og trak i tøjlen for at få hende til at stoppe, det gjorde hun hurtigere end jeg havde troedet, hvilket resulterede i at jeg faldt af. Selvom hun var blevet bange stoppede hun op med det samme.
    Andre gange er det samme sket, hun er blevet.

Har ikke helt selv regnet ud hvorfor hestene løber væk når rytteren fx. falder af fordi hesten fx. lander forkert e.l - det giver ikke rigtigt mening at hesten er bange, når den lige så stille og roligt trisser væk i roligt tempo.

• #5   11. okt 2009 Tror det kommer meget an på hesten... Vi mennesker er jo heller ikk ens.. Er selv faldet af tempo en enkelt gang, og der hoppede han 2 skidt tilbage og stod og gloede på mig, da jeg så kom på benene og skulle snuppe tøjlerne syntes han altså at det var meget sjovere at løbe ud af ridebanen (bølle hest smiley ) han stoppede dog hurtigt igen smiley

• #6   11. okt 2009 Jeg har aldrig faldet af Jisk, så ved ikke hvad han vil gøre.
    Men er faldet 7 gange af Asterix - eller deromkring. Han er stoppet lige efter jeg er faldet af - lige meget hvad. Sidst jeg røg af var til spring. Der faldt jeg af da hans forben ramte jorden igen, og da han havde sat bagbenene, så stod han bare stille. Men er du gal han stod meget akavet (; Jeg havde nu nok valgt at flytte benene så de ikke stod krydsede, men Asterix blev nu bare stående.

Jeg ved ikke hvorfor de løber væk fra rytteren.

• #7   11. okt 2009 Jeg ville mene at det handler om selve faldet, hvis rytteren bare gør alt for at blive siddende, ved at hive hesten i munden og have alt sin vægt lige i munden på den og gøre så den kommer ud af balance, så er det klart at den bliver "nød til" at løbe væk, fordi rytteren har gjort situationen for en ubehagelig oplevelse ..

Hvis rytteren derimod bare falder ned og ikke genere hesten i sit fald, ser jeg mere grund til at hesten bliver ved rytteren..

Men det kommer jo an på så meget, hvis det er i galop at rytteren falder af, kan hesten jo ikke bare stoppe promte fordi rytteren vælger at stige af. Hvis det er et stop ved et spring der er årsagen til at rytteren falder af, kan jeg bedre se at hesten vælger at stoppe da den jo ligesom allerede er stoppet smiley

Håber det giver bare lidt mening

• #8   11. okt 2009 heste er et meget taknemmeligt flokdyr ligesom hund osv. Du kan mishandle dem, tæve dem sparke piske, og de vil stadig komme hen til dig, så nej mener ikke man udrede at det er grunden til hesten løber eller bliver.

Der sikkert nogle tilfælde, hvor man sagtens kan kombinere hesten bliver fordi man har et forhold. men tager du ud på en hest du ikke kender, vil den jo ligesåvel, stoppe op, hvis du ryger af.

Tror det har mere at sige med hestens personlighed, om det er typen der stresser sig selv, om den løber eller om den stopper!

• #9   11. okt 2009 De 3 gange jeg er faldet af min 5års er han stoppede 2meter fra mig, vendt sig og ventet på jeg hentede ham.. de 2meter passer med at han lige har flyttet sig for ikk at træde på mig..

Så jeg tror det har noget med tillid mellem hest og rytter at gører.. for har set heste som med en rytter er løbet væk, men med en anden har stået musse stille og der passede det med at den havde tillid til den ene rytter men ikk til den anden..

• #10   11. okt 2009 Jeg har kun faldet af min hest to gange, den første gang stoppede han og stod stille, men anden gang hvor vi var i skoven, der løb han væk, så min far skulle til at løbe efter ham. Grunden til jeg faldt af i skoven var fordi vi misforstod hvilken vej vi skulle, jeg havde enda kun rebgrime og sadel på ham, men jeg tror han blev skræmt lidt af, at jeg røg af. Jeg tor hesten løber, hvis den bliver skræmt eller den bare vil væk fra faren.

Kommentér på:
Hest løber væk, dårlig ridning?

Annonce