{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Rideskole hest-er den det værd? {{forumTopicSubject}}

jeg står her i et dilemma..
jeg går i 8. klasse og følger godt med (laver lektier får ok. karaktere osv.)

ligenu rider jeg min part 3-5 gange om ugen hvor jeg kun skridter og traver fordi han har gigt..

derudover rider jeg også rideskole hvor jeg har de fleste af mine veninder og heste jeg kan ride. jeg har søgt part på en af rideskole hestene, desværre var en pige hurtigere ude end jeg var, så nu har hun fået part på den.. nu skal vi vente 2 måneder for at se om hun kan magte den da den godt kan være en ung bisse smiley

nu prøver jeg at overtale min mor til at købe den- vi har pengene- det ved jeg! men hun siger at vi ikke har penge til at dække smed og dyrelæge da den går med sko og helst sku blive ved med det..

mit spørgsmål er så om jeg skal overtale min mor til at jeg kan købe den pony og få en part på den eller købe den sammen med min veninde som også kigger efter pony..

min mor er lidt svingende, den ene dag må jeg få en pony og den anden dag må jeg ikke ride, også selvom vi har pengene til det, og hun skal hele tiden sige sådan noget som; jamen hvad skal vi gøre når vi skal på ferie? og hvad hvis din part bliver syg? hvad nu hvis din veninde og dig bliver uvenner? hvad nu hvis og hvad nu hvis..

hun har selv den drøm at jeg skal gå videre med min ridning og den her hest har klart talent! http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=123139

jeg er så forvirret! hjælp mig!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rideskole hest-er den det værd?
  • #1   20. sep 2009 Hmm. Ville ikke selv turde købe pony eller hest med en veninde, også selv om man er super venner. Og så kan jeg ikke lade være med at lægge mærke til, at den du har kig på ikke er ret stor. Tror du ville få mere ud af en med lidt mere højde/fylde, da du jo er en temmelig langbenet pige.

• #2   20. sep 2009 Tja hvis jeg var jer, ville jeg nok lade forældrene mødes, og se om de kunne blive enige om hvordan det skulle hænge sammen, ikke nemt at være flere ejere om hest.
    Omvendt hvis hun tvivler på om hun har råd til at smide sko på ponyen, så sorry, men så har man ikke råd til at have pony.
    Inden du får set dig om, er der indkøb at vitaminer, dækkener udstyr dyrlæge ormekur osv det løber helt vildt op. Så smeden er absoult en bagatel smiley Men naturligvis en fast udgift på ponyen.
    Hvis jeg var dig, ville jeg nok finde en anden skøn pony og få part på.

Men held og lykke med det hele

• #3   20. sep 2009 Anna-Sofie P

okay rart at høre det fra en der ikke "vælger side"! jeg vokser kun 3 cm endnu.. du har måske ret..

• #4   20. sep 2009 Tina C:

okay lyder egentlig ret fornuftigt med forældrene!
    altså det med pengene er intet problem, men hun prøver at bruge det som undskyldning for at jeg ikke kan købe den skide pony.. vil ikke være så arrogant og kalde os rige, men vi ligger et sted over middelklassen..

• #5   20. sep 2009 Jeg vil nok fraråde dig at få pony sammen med din veninde. Det kan ende rigtig galt. Derudover vil jeg også fraråde dig at købe den pony du giver link til da du allerede nu er for stor til den. Hvis din mor siger hun ikke har råd til at have en pony har hun sikkert ret. Det er jo så meget mere end betalingen af ponyen. Der er faste udgifter på flere tusinde kroner hver måned når man har hest.
    Synes du skal forhøre dig af på rideskolen hvad der er af muligheder for part på ponyer, det behøver jo ikke være en rideskolepony.
    Held og lykke med det.

• #6   20. sep 2009 okay det var self. ikke det JEG ville høre, men i har jo nok ret.. jeg vil prøve at snakke om det smiley

• #7   20. sep 2009 ville heller ikke turde købe en hest/ pony sammen med en veninde, der kan lynhurtigt opstå noget.
    Hvorfor kan i ikke få den opstaldet i en selvpasser stald eller noget i den retning, eller hvis I ny køber den, kan du måske finde en part til den, så i deles om udgifterne.

hvis dine forældre ved på forhånd at der ikke er penge nok til dyrlæge og smed, så er d heller ikke så smart at få en hest. Dyrlæge kan koste mange tusinde kroner, og der kan hurtigt opstå store skader som man ikke forventer...

• #8   20. sep 2009 jeg ville også vælge noget større da du jo ikke har noget glæde af den til stævner da det jo er slut med dine ponyår.

• Emma b
    Emma b Tilmeldt:
    nov 2008

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #9   20. sep 2009 Jeg forstår hvad din mor mener, at have hest er bestemt IKKE billigt, men penge er ikke alt, og oplevelserne kan ikke købes for penge, jeg syntes ikke du skal plage for meget bare hentyde til at du virkelig gerne vil have den PONY<3 Når hun er med på rideskolen næste gang, så prøv at vise ponyen ekstra opmærksomhed, imens din mor ser det, for mig har det hjulpet. Men at plage er ikke vejen. Du kan også prøve at fortælle din mor, hvorfor du virkelig gerne vil have den pony, og hvorfor du ikke bare skal ride på rideskole heste, som din mor nok syntes<3 Begrund... Eller hvis hende det du lige har skrevet her inde. Så kan det være hun vil forstå. Håber det hjalp lidt på dit dilemma:)

• #10   20. sep 2009 tusind tak for hjælpen! det kan klart bruges! (og for guds skyld tak for konstruktiv kritik)

ham jeg har part på nu er 22 og gammel ma hest i dressur, da han var rengående red jeg stævner og undervisning på ham, så jeg har også været på lånt tid, han har lært mig så utrolig meget og derfor er jeg blevet så forelsket i den sorte lømmel, fordi jeg kan lære den noget som jeg lige har lært..

problemet ligger nok i at hun ikke er så vild med den her hest som hun er med min part, hun siger at jeg godt må købe min part, det er måske bare ikke så sjovt når den er uren, men uha- jeg må ikke købe en rideskolehest med kanon personlighed og fremtid- den er jo trods alt kun 9 år..

• #11   20. sep 2009 okay

• #12   20. sep 2009 Ville som mange af de andre skriver ikke købe en hest sammen med en veninde. I kan blive uvenner over den, eller endnu værrer hun kan miste interessen, og så bliver i nød til at sælge den fordi du ikke har råd til at have den alene.
    Syntes at du skal stole på at dine forældre ikke har råd til en pony, de har nok mere styr på deres økonomi end du har smiley Det ville jo ikke være så sjovt at i købte en pony, og så om nogle måneder har i ikke råd til at have den, så er i igen nød til at sælge.
    Kan godt forstå at du ikke syntes det er så sjovt at du ikke må få en pony, men er det ikke endnu værrer at få en pony som i bliver nød til at sælge igen? fordi økonmien ikke hænger sammen til det.

Syntes at du skal prøve at finde en anden hest/pony at få halvpart i smiley

• #13   20. sep 2009 okay.. jeg tror også at tanken om at købe den sammen har fløjet sin vej igen, jeg ved at de nok har mere styr på økonomien end jeg har, men det er bare mærkeligt at jeg må få alle mulige andre ponyer.. trist smiley

• #15   20. sep 2009 - Jeg vil lige indskyde, at det med en rideskole hest ikke er et stort problem, jeg har selv en smiley
    Men, hvis den er for lille til dig, er det ikke pengene værd, og skal du dele den med en veninde, og i bliver uvenner? Så stor hesten pludselig der, og i ved ikke hvad i skal stille op, og vil ikke snakke med hinanden? Okay, lidt overdrevent måske, men det kan du altså risikere!

• #17   20. sep 2009 Tjaaaa... Hvis du virklig gerne vil have den pony, så vær self. sikker på i har råd til at dække den ind med dyrlæge, smed osv. og hver sikker på du har tid til den :] Vil nemlig sige at det er en dum idé med dele hest, for det går tit galt. Har selv prøvet det, så ved hvad jeg taler om... Mig og min veninde var bedste veninder og trode vi var enige om alt.. Bare bortset fra træningen af den fandt vi så ud af, hvilket resulterede i at vi blev så meget uvenner, og at jeg måtte sige min del af hesten op efter 8. måneder. Så det vil jeg fraråde dig.. Så hellere købe ponyen selv og så evt. få en part på den. Med hensyn til det med, ferie og syge parter mm. vil jeg sige at det tit er muligt at aftale med en af de andre tøsser på rideskolen/centret/opstaldnings stedet at de så passer ens pony :]
    - Held og lykke :]

• #18   20. sep 2009 ja præcis smiley

• #19   20. sep 2009 Hejsa.. Du har fået mange gode råd.. Men da jeg så linket til ponyen.. Var mit indtryk, også at du allerede nu er meget langbenet til den.. Så syntes jeg ikke der er nogen grund til at købe den.. Du vil vokse hurtigt fra den.. smiley Det næste jeg må sige, er også at jeg ikke vil anbefale dig at købe hest, med din veninde.. Der kan være ting i kan være uenige om, og som i måske ikke kan få løst, uden at blive uvenner.. Der kan nemt opstå problemer.. Og hvem skal så sælge sin del, hvis ikke man kan sammen??

Men få din mor til evt at lave et budget over, hvad der er af udgifter på hest.. ALT.. skal med,, opstaldning, smed, dyrlæge, forsikringer, foder, og alt den slags.. dernæst kan i jo så finde ud af, om pengene er til det.. Der skal også ligges penge til nyt udstyr.. Hvis det er et dyrt sted du står.. så kan man jo altid vælge at finde et andet sted, som måske er billigere for jer.. men hvor tingene selvfølgelig også skal være iorden.. Men man kan være heldig..

Ved ferier osv, så kan du sikkert finde nogen til at hjælpe dig med at passe den.. om sommeren kan du sende den på sommergræs.. smiley Der er mange muligheder.. smiley

• #20   20. sep 2009 team damgård:

tak for det! smiley skal helt klart prøves smiley

• #21   20. sep 2009 Jeg ved ikke hvad du skal gøre. Men sjovt at se Dunhill kendte ham da han stod på ARK og Mette ejede ham, jeg troede faktisk ikke han levede mere.

• #22   20. sep 2009 Christina J:

ja sjovt smiley han lever skam stadig bare ikke i sit bedste velgående da han lige er lidt uren som vi tror skyldes varmen eller tøjle halthed..

• #23   20. sep 2009 Men han er jo også en gammel dreng efterhånden. Er det dig der ejer ham?

• #24   20. sep 2009 ja 22 år på bagen er skam meget! smiley nej Helle frederikson ejer ham nu, (som i "gamle dage" havde part på ham) hun rider ham ikke mere, men til gengæld har han 3 parter smiley

• #25   21. sep 2009 Hej...

Nu er jeg måske lidt træls at høre på - men at have hest er en dyr hobby... og så forventer du at det skal du da have, fordi du mener forældrene har penge til det??? Så du syns at de skal kaste 2-3000 kr efter dig og bassen hver måned, + forsikring, stævner, dækken, og nyt rideudstyr til dig også...? Hvad med at tage lidt ansvar selv??

på din profil står der du er 14 år. Så er du gammel nok til at arbejde!! Så let r.... og få dig et job, bare et par timer om ugen, og vis dine forældre at du vil det!!! Hvis jeg havde en datter der bare ville have og have - ville jeg kalde hende forkælet m...unge, og så fik hun ikke en krone ;o)

Stil et budget op, spørg på rideskolen hvad ALT koster, skriv det ned, evt. find et privat sted hvor det ikke er så dyrt, og begynd at gå med aviser eller noget. Jeg siger ikke du skal betale det hele selv, men du kunne da godt hjælpe lidt til, i stedet for bare at kræve.... det ville nok også hjælpe på overtalelsen af Mutter hehe.

Og så syns jeg også den lille sorte ser meget lille ud, så hvis du virkelig vil noget med din ridning, ville jeg også kigge efter en hest i stedet. Pas på det ikke er dine følelser for ponyen der gør at du vil have den, for du skal jo stadig af med den om 2 år, og der er du nok ikke blevet mindre glad for den :o(

Hilsen Helene

• #26   21. sep 2009 helene: ja jeg kan godt se det en mors synsvinkel.. jeg har job og tjener i gennemsnit de 1000 om måneden, som ville kunne sige at jeg ville kun betale 75 % af udgifterne for opstaldning da jeg har "heste i baghaven".. jeg vil prøve at bevise det for hende..

• #27   27. sep 2009 hej alle, vi har nu besluttet os at købe ponyen smiley vi får hende pr. 1 november, hun skal stå på en gård nær mig fordi hendes boks er lejet ud, men vi er på venteliste og regner med at flytte tilbage om 3 måneder smiley så det er jo bare vidunderligt! smiley

Kommentér på:
Rideskole hest-er den det værd?

Annonce