{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
459 visninger | Oprettet:

fjordheste stædighed {{forumTopicSubject}}

hvem kæmper med dette? smiley min bukker, når den ikke får dens vilje og når vi galopere på den ene volte, og den ikke gider mere.. drejer den bare hoved og går den anden vej.. og jeg rider så videre ind i barrieren smiley er der nogle der har nogle tricks.. til at gøre, så hun bliver sødere og have med at gøre... skal lige siges at den er hoppe.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  fjordheste stædighed
  • #3   15. sep 2009 hun giver ihertifald ikke op uden en ordentlig kamp

• #5   15. sep 2009 det er et spørgsmål om hvem der er mest stædig.

• #7   15. sep 2009 Læs bogen "Træning på hestens præmisser" af Andrew Mc-Lean. Den vil give dig svar på alle dine spørgsmål..

• #8   15. sep 2009 jep og hun ved at hun er stærk... fik at vide at hun manglede en leder at torben andersen.. og det tror jeg også hun gør.. bliver bare så frusteret engang imellem over at vi ike kommunikere særlig godt sammen...

• #9   15. sep 2009 Så må du jo få noget undervisning, så I "snakker" bedre sammen.

• #10   15. sep 2009 Undervisning - skab respekt. Det betyder ikke at du skal banke din hest, men at du skal finde ud af det med den - så den respekterer dig.

• #11   15. sep 2009 ja jeg er igang med at spare sammen til at kome på et horsemanship kursus med hende.... håber det også ku hjælpe os lidt på vejen

• #12   15. sep 2009 Jeg tror jeg ville starte med at få:
    Tjekket tænder
    Sadel
    og ryg..

Se om der er noget galt siden den ikke vil.. Er der ikke noget galt, så er det bare en god omgang undervisning hvor i lærer at arbejde sammen..

Fjordheste er kendt for at være en race med sin egen vilje, og selvom folk ikke mener heste kan være stædige, så beskrives fjordhesten som en stædig race..

Men der er forskel på stædighed og det du beskriver.. Jeg synes ikke det lyder som om den bare ikke gider..

• #13   15. sep 2009 Nu har jeg selv fjordhest.. og nej de er ikke stædige, det er ingen heste.. men de er stærke og det opdager de nemt og de er ikke dumme, der skal ikke laves ret mange fejl for at indlære dem en dårlig vane..

• #14   15. sep 2009 Har også selv en fjordhest, og i starten havde jeg problemer med at ride hende ud på ridebanen inde fra gårdspladsen af. Hvis jeg satte mig op på hende og ville ride hende derud så bakkede hun, og det var ligemeget om der var andre heste bag hende hun bakkede bare... Hvis jeg hoppede ned fra hende og trak hende derud så var der ikke noget problem med hende...
    Er sikker på at det var en form for stædighed der kom op i hende, for jeg fik hende vænnet fra det, for der var ikke noget hun var bange for, det var kun få at se hvem der var den "største" for hun gjorde det også med min søster selv efter at jeg havde fået vænnet hende fra det, men det var fordi at hun ikke havde fået sat sig igennem hos hende...
    Men idag er der ikke noget, hun har indset at hun kommer ingen vegne med at opføre sig sådan, så får man nemlig bare smæk bagi..:-)

• #15   15. sep 2009 Malene K: Det har da intet ed stædighed at gøre.. enten har den været nervøs/usikker på noget.. ellers har den været i tvivl om signalerne (og så giver det jo også mening at den fortsætter med din søster fordi hun måske stadig gav usikre signaler) eller også har den lært at den får noget ud af det.. det kan også være en kombination af overstående.. men hesten står altså ikke og tænker "jeg ved godt at hun vil have mig ind på banen, men det kan hun godt glemme for det gider jeg ikke"..

• #16   15. sep 2009 Ok, men hvordan kan det så være at den ikke har gjort det andre steder hvor den har stået.. Og kan ikke rigtig følge dig i det du siger med uklare signaler, jeg skal vel for pokker da ikke give den anderledes signaler for at gå fremad når den skal ud på banen, end når den ellers skal gå fremad...??? Og kan heller ikke rigtig følge dig i det du siger med usikkerhed, for den var jo ikke bange for noget, den havde jo været detude før, hun var derude den samme dag hun ankom til stalden hvor hun bare gik ige derud og lagde sig ned og rullede sig, til trods for at der red fremmede heste rundt derude... Det var da kun fordi den skulle prøve mig af...

• #17   15. sep 2009 Må give malene K ret. Kan de slippe for at lave noget, som f.eks at ride på bane fordi de hellere vil ud på tur, så er det at bakke altså en rigtig typisk fjordheste måde at vise det på, så kan man sidde og drive og bruge ben herfra og til månen uden resultat fordi de har sat sig det andet i hovedet. Og det vil jeg altså kalde stædighed.

• #18   15. sep 2009 Mange tak til dig ovenover:-)

• #19   15. sep 2009 Malene K: Nu skrev jeg mulighederne.. det er jo ikke sikkert det er signalerne i dit tilfælde, men måske rent tillært adfærd..

Mr. Pepper sælges. Massage tilbydes: Det er jo netop tillært adfærd, hvis de finder ud af at de kan slippe ved at bakke.. fjordheste har ikke anderledes hjerne end andre racer og de mangler altså den del af hjerne der muliggør stædighed..

• #20   15. sep 2009 Nej ok, men så skriver du "at det har da intet med stædighed at gøre"
    Men altså nu er det jo så mig der kender min hest bedst af os to, heldigvis for det, så det var bare det jeg synes at du ikke kunne tillade dig at skrive...

• #21   15. sep 2009 Malene K: Jamen heste kan ikke være stædige.. det har intet med at kende din hest eller ej, de mangler simpelthen den del af hjernen der muligør stædighed, frækhed, udspekulerethed og lignende ting.. det er simpelthen ting heste ikke har behov for at kunne.. så selvfølgelig kan jeg tillade mig at skrive det intet har med stædighed at gøre.. der kan være flere grunde som jeg også skrev, men stædighed er altså ikke en mulighed..

• #22   15. sep 2009
    Fjordheste er ikke mere stædige end nogen anden, men de kræver i mange sammenhænge mere tydelige signaler dvs. de bliver også lettere snotforvirrede.

Tjek hesten for smerter, her hesten ingen smerter tænker du over om det er en adfærd hesten har lært - altså at den har lært at når den bukker så giver du op.
    Det kan også være at hesten ganske enkelt har et balance problem på den ene volte, at den fatter absolut nul og nada af dine signaler - der er mange muligheder.

• #23   15. sep 2009 altså nu må jeg blande mig, for jeg kender jo også aika, da det jo er mig der er søsteren:-) og jo jeg vil også sige at hun er stædig, hun vil gerne tingene somme tider og andre gange er hun på vej til fx og gå mod banen i gårdspladsen, men ligesom om hun så tænker, hmm nej idag gider jeg ikke:-))) jeg har redet mange fjordhest og vil sige at de altså er mere stædige end de andre racer jeg har redet, men jeg aner ingenting om hva der foregår i deres hoveder så derfor kalder jeg det bare for stædighed, men det kan i jo nok diskutere fra nu af og til næste juleaften;-))) hehe...

• #24   15. sep 2009 Oki, fjordheste eller bare heste mangler altså bare en del af hjernen...???(lyder meget mærkeligt, men det siger de andre...)

• #25   15. sep 2009 jamen så tror vi da på hva de siger;.) gider ikke diskutere det, ved bare at aika er dejlig som hun er:-) også selvom hun er stædig...

• #26   15. sep 2009 Jeg har selv haft fjordhest og jo de kan være stædige!
    Alle heste racer kan være stædige - Nogle racer er mere prægede af det andre, hvilket også KAN have noget at gøre med deres arbejdsvillighed.
    Et ex. er min gamle fjordhest, når vi red tur, ville han i lang tid kun gå til at bestemt hus, derefter ville han ikke længere - Den var sikker og hvis HVER gang.
    Sådan havde han det med mange ting, og jeg kan ikke tro det var en bestemt tillært adfærd ved bestemt det hus, forkerte signaler eller hvad der nu er af gode ideer..

Fjordheste er kan være stædige, også selvom man siger hestens hjerne ikke er den mest udviklede.

Men pyt, Hver sin opfattelse - Jeg holder i hvert fald på, at min fjordhest og jegs del af hjernen som omfatter stædighed er lige store!

• #27   15. sep 2009
    Lidt svært at være stædig når man mangler en pandelap.

• #28   15. sep 2009 Sådan Pernille, vi kender nemlig til stædige fjordheste, eller skal vi kalde dem specielt tillærte evner, nu hvor de mangler noget af hjernen..:-)

• #29   15. sep 2009
    Hvor er du bare sjov, det kaldes oftest tillært adfærd - noget vi mennesker er ekspert i at lære hesten selvom det ikke er med vilje.

• #30   16. sep 2009 Pernille J, Malene K og maj-britt k : Nej det er ikke kun fjordheste der ikke har en pandelap.. det er selvfølgelig alle heste.. og det er altså bevist fakta og ikke noget der kan diskuteres (nu er det jo ret let at se på en hjerne og se hvad den indeholder).. heste kan ikke rationalisere og de har intet koncept af rigtig og forkert.. derfor kan de ikke være frække, stædige osv.. dette gør dem ikke dumme.. de tænker bare ikke som vi gør.. de har udviklet de ting de har haft brug for.. fx husker de rigtig godt.. netop derfor er det rigtig nemt at få lært dem uvaner for de husker hvad der har virket..
    Heste gør hvad deres indstinkt og/eller indlæring siger dem de får mest ud af.. de spekulere ikke i om de gider, om de kan lide dig og andre mærkelige ting.. hvis de ikke har ondt og de forstår og er i stand til at udføre hvad de bedes om og der ikke er et indstink der er stærkere der går ind over, ja så gør de som man beder dem om..
    Gør hesten ikke som man beder den om er der 3 muligheder.. hesten kan ikke (kan fx være pga smerter), ens besked overskygges af et indstinkt hesten anser for vigtigere (fx virker stop måske ikke hvis hesten bliver bange, dens indstink for flugt overskygger ens stop signal og den løber) eller rytteren laver eller har lavet en fejl (dårlig indlæring, fejl i signalerne eller lignende).. det er ikke fair at give hesten skylden og sige det er fordi den er dum, stædig fræk eller lignende.. folk burde blive bedre til at se på sig selv og indse at fejlen er deres egen.. (hvis det ikke som sagt skyldes smerter eller hestens indstinkt)

• #31   16. sep 2009 ann-christina M: Din hest kan bukke pga smerter.. det kan også være fordi den ikke helt forstår hvad den skal, faktisk bukker de ofte hvis de ikke helt forstår frem signalet (det har min gjort her lidt i starten hvis jeg fik presset hende lidt for meget), det kan også let være en tillært adfærd, hvis du har lagt benene til den fx, den har været i tvivl og bukket og du har fået fjernet benene, så har du lige fortalt den at når du gør sådan så skal den bukke.. det er netop her fjordheste er rigtig hurtige til at "lære" af ens fejl.. de kan også bukke hvis de kommer ud af balance og lige skal have bagparten med..
    Det md at gå sine egne veje, ja det skyldes oftest dårlig indlæring.. min var også begyndt lidt på det (hun er ved at blive tilredet) fik så underviser ud, og hun kunne se at det var fordi jeg uden at vide det spændte op når hun drejede af (hun gjorde det fordi hun endnu ikke helt ved at hun skal blive på hovslaget ind til jeg siger andet) så jeg kom ud af balance og kunne ikke få hende tilbage igen.. men nu ved jeg hvad jeg gjorde galt og jeg kan let rette hende ind når hun vil gå en anden vej og allerede nu er hun ved at forstå at hun skal fortsætte den vej jeg siger..
    Nogle gange har de bare aldrig rigtig lært det.. har den altid sådan lidt "fået" lov at gå sin egen vej, ja så tror den jo at det må den gerne..

• #32   16. sep 2009 smiley jeg må prøve mig lidt frem... smiley men undrligt nok så bukker hun kun første gang man sætter i galop og ikke alle de andre gange.. det synes jeg også er lidt mystisk.. men det er nok nogle dårlige vaner hun har til lusket sig... he he

Kommentér på:
fjordheste stædighed

Annonce