{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
503 visninger | Oprettet:

afslappet med bagparten med? {{forumTopicSubject}}

Jeg véd hvordan en hest ser ud som går afslappet med bagparten med sig og hovedet frem og ned, men er lidt i tvivl om hvordan man får den til at gå sådan?
Jeg rider ikke rigtig, og dengang jeg red dressur blev hesten savet til bidet da det var sådan jeg havde lært det på rideskolen og havde lært at få bagparten med men den måde jeg gjorde det på gjorde også ponyen som jeg havde part på en del anspændt.
Har en plan om at komme igang igen, og vil gerne ride lidt dressur igen, men mine heste skal også synes det er behageligt.
Når jeg engang imellem rider (rider kun tur) så lader jeg hesten gå for løse tøjler men vil også gerne have bagparten med.
Hvordan gør man helt præcist for at få hesten samlet på en god og afslappet måde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  afslappet med bagparten med?
  • #1   14. sep 2009 let på tøjlen fortil og rid bagfra med sædet og benene. Så kan den næsten kun gå på bagparten da den ikke kan 'hænge' i din tøjle. Dvs vil du have den til at bremse, bruger du knæene, vil du have den til at dreje? Sæt dig en lille smule mere på det sædeben du vil mod og tag et let tag i tøjlen. Til sidst kan du simpelthen ride kun med dit sæde og have helt 'løse' tøjler smiley det er det jeg mener som er meningen med ridning smiley

• #2   14. sep 2009 - og så self. sørg for at have den godt fremme og taktfast, du kan også godt ride med pisk som kun skal bruges til at ligge den på bagparten ikke slå! Det er slet ikke nødvendigt, den skal bare lige røre.. (:

• #3   14. sep 2009 Rider helst med så lidt som muligt, så ingen piske, spore, bid, indspændinger osv.. :O)
    Hvordan skal jeg ligge mine ben? Har lært at benene skal ligge så knæ og tåspis er på en lige, lodret linje?
    Og hvor meget skal man have benene til, skal de lægges til hele tiden? Og tak for svaret btw :O)

• #4   14. sep 2009 du skal have dine ben så det føles naturligt. Men ikke stritte med tæerne ud til siden eller have underschenklerne for langt fremme.(resten kommer til at optage din koncentration for meget/:) Jeg synes det vigtigste ligger i ens overkrop, at du har en ret ryg og skuldre heletiden (hvilket jeg selv har problemer med i skridt fordi der 'slapper man af')
    Og så have lænden trukket fremad, sådan så du føler at der er et lille konstant skub fra dit sæde heletiden, uden at du skal sidde og 'rokke' med hesten.
    Og det med schenklerne du skal ikke heletiden have et tungt pres mod hesten, for så bliver den 'imun' overfor dine schenkler, det skal være sådan at den er følsom og let heletiden. så hvis du vil have den frem så presser du lidt ekstra. ellers bare heletiden støtte den op, men uden at presse så den ligesom får aktiveret bagparten lidt heletiden. så i begge to ikke kommer til at hænge på forparten. (: Husk det med taktfastheden. ellers nytter det ikke noget hvis hesten bare tripper afsted med halve skridt smiley

Husk det her er bare noget der virker for mig og min hest, synes du skal finde dig en rigtig god underviser som kan hjælpe dig (:

• #5   15. sep 2009 Tak for svaret :O)
    Har desværre ikke råd til underviser, så tænkte jeg ville prøve mig lidt frem. Kan jo tage udgangspunkt i det du skriver, og så prøe mig frem og finde ud af hvad der virker bedst på mine..

Kommentér på:
afslappet med bagparten med?

Annonce