1.570 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Stopper og nægter at gå Stopper og nægter at gå

Nogen gange når jeg rider min hest stopper han bar op og nægter at gå .. tit ved udgangen af ridebanen .. hvis jeg bruger benene bakker han bar .. har prøvet at rose ham og nærmest lokke ham frem men det er jo forkert at gøre sådan ? .. så vinder han jo bar og tror det er ham som bestemmer ikke ?
hvad kan man gøre i sådan en situation ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stopper og nægter at gå
  • #1   10. sep 2009 Få én til at trække den forbi. Jeg ville nu nok bare sætte mig igennem ved hjælp af en pisk, men jeg er sgu også sadist.

• #2   10. sep 2009 er han tjekket i hoved og r** for skader og smerter?

• #3   10. sep 2009 ja han er tjekket .. er helt sikker på det er frækhed ..
    For det er ved udgangen hvor der er åbent han gør det .. der er aldrig noget hvis vi rider et sted der er lukket eller på tur ..
    ved bar ikk hvordan jeg skal klare den situation ? .. har prøvet at bruge pisken lidt men så bakker han bar mere .. han bakker ikke ind på banen , han bakker ud af banen .. har også prøvet at bakke ham videre men det hjælper heller ikk

• #4   10. sep 2009 Katrine:
    what?
    tror du selv det er aktuelt, når det kun er ved udgangen af ridebanen hesten gør det??... ja unskyld mig mit sprog, men prøv da lige at tænk lidt selv..

ja jeg ville sku nok gøre det samme som desturbia, sætte mig igennem med en pisk.. det er kun fordi den ved den kan slippe afsted med det at den gør det.

• #5   10. sep 2009 janni : har også brugt pisken nogle gange , men han bakker bar endnu mere .. skal jeg så bar sætte mig virkelig igennem ? ...

• #6   10. sep 2009 ja undskyld, det lyder hårdt og brutalt, men lap den en ordenlig en bag i, hvis den ikke forstår en hentydning.. og hvis han så bakker ind i barrieren jamen så lad ham, han skal ikke have lov at slippe afsted med det..

Jeg var en gang på tur, og så ville shake ikke videre, da jeg så bad ham om det begyndte han at bakke og stejle, jeg forsøgte at sparke og bruge pisken,men han ville ikke..(han havde sådan en periode,) nå men det endte med at han bakkede ned i et hegn med stød i, så han fik et ordenlig rap bagi, og så kan jeg ellers fortælle dig at han kom frem smiley
    det var dog lidt nervepirrende at sidde på hehe..

men når den søde metode ikke hjælper, så må man jo ty til noget andet..

• #7   10. sep 2009
    Den har Maja også lavet..

Hun var mildt sagt forelsket i ledet og hvis hun selv fik lov til at vælge vej så gik hun direkte ned mod ledet og når vi skridtede forbi det stoppede hun op og nægtede pure at gå nogen som helst steder med mindre man klappede godt til med pisken eller kunne man stå der og pynte i meget lang tid.

Hvordan jeg kom af med det? Jo, jeg var på forkant med tingene så startede med kun at trave forbi det og rose stort når hun gjorde det. Det blev gjort et par gange, derefter var det i skridt. Drev godt på hende på vej der hen til og hele tiden, drev og drev og drev så hun ikke havde nogen mulighed for at stoppe op også kæmpe ros bagefter. Stoppede hun op alligevel så blev jeg ved med at drive, og når hun gik væk så stoppede jeg med at drive som ros.

Udover det så fandt jeg ud af at hun begynder på at lave det nummer når hun er træt. Dvs. når hun fysisk bliver træt og ikke orker mere så er det hendes måde at fortælle mig at hun vil ud og ikke vil mere.

En anden ting er at hesten forbinder ridebanen med arbejde og ud af ledet med fritid/græs/mad - så er det jo klart at hesten ikke vil være på ridebanen.

• #8   10. sep 2009
    Og nej, den fes ikke ind på Maja med en pisk - hun blev til sidst røv ligeglad med pisken og nægtede at gå nogen steder, gjordeh hun så bakkede hun eller drejede rundt.

• #9   10. sep 2009 Hvis hesten er sund og rask og ikke har smerter så ville jeg da overveje hvorfor hesten ikke synes det er rart/sjovt at arbejde.

Heste er ikke frække bare for at irritere dig som rytter. Den udtænker ikke planer for hvordan den bedst muligt kan gøre dit liv surt.
    Heste gør det der betaler sig for dem -og for din hest betaler det sig åbenbart ikke at arbejde, for den vil jo åbenbart ikek gerne være på banen.

Altså ville jeg kigge på hvordan der arbejdes med hesten, og om noget kunne gøres anderledes så hesten osse får glæde af arbejdet, og så det betaler sig for de at gøre det godt

• #10   10. sep 2009 Krikken: ja det er faktisk en god ide at trave forbi i frisk tempo, det trick har jeg også brugt.. smiley

• #11   10. sep 2009 Michelle:
    det kan også sagtens bare være en tillærd adfærd, fordi hesten har fundet ud af at den kan slippe afsted med det

• #12   10. sep 2009
    For den mest pisken virker nemlig ikke. Har man en pony der har en 10 - 15cm tyk vinterpels så skal der virkelig meget til før et slag med en pisk trænger igennem, også findes der sku bedre måder.

• #13   10. sep 2009 michelle w: jamen han har ørene fremme når han gør det .. og han gør det for det meste kun en gang og så ikk mere resten af tiden.. der er jo heller ikk noget i ridehuset ..

• #14   10. sep 2009 krikken : det lyder meget godt , vil jeg prøve næste gang ..
    men hvis nu hun så når og gøre det alligevel er det så ikk forkert og hoppe af eller rose hende frem ? for så giver jeg hende jo ret..
    ska jeg så bar blive siddende tålmodigt til hun går frivilligt frem . ?

• #15   10. sep 2009
    Ly<3R/Team Rocky<3 \ - Ville blive siddende og drive fremmad hele tiden, evt. bruge pisken som hjælp hvis det hjælper, gjorde det ikke synderligt på Maja.

Men husk også at der er en grund til at hun gør det, hvilket som nævnt nok er fordi hun forbinder ridebanen med arbejde og ledet med frihed/græs/mad - altså får hun intet positivt ud af at være på ridebanen.

Så ville også prøve at ride noget tur med hende og når den er slut så bare ride ind og ride 2 rundter for løse tøjler på banen også ud igen eller bare hygge, så hun ikke forbinder den med arbejde.

• #16   10. sep 2009 ellers så prøv at vend den 180 grader og bak den den vej du vil.

• #17   10. sep 2009 hov, har skrevet hun .. sad og tænkte på min hoppe smiley ha ha ..

Krikken: jamen jeg laver stort set intet på ridebanen da jeg har dårlig ryg og bar skridter rundt og traver lidt for sjov .. så det ikk fordi jeg kræver noget af ham .. han har gjort det en gang uden for banen , hvor jeg skridtede op af markvejen og forbi vores egen fold .. vores anden vallak kommer så hen og der stoppede min .. og ku heller ikk få ham den ene eller anden vej der ..

• #18   10. sep 2009 Jeg må indrømme at jeg ikke lige at gad læse alle de andres indlæg, så undskyld hvis det her er skrevet.

-Min pony gjorde det nemlig også, så tog jeg tøjlerne i en hånd, og lagde pisken omme bag den. Altså hvor jeg kørte den frem og tilbage ved dens R** , og hvis den ikke gad, gjorde jeg det bare hårdere og hårdere, tilsidst virkede det, og nu gør den det ikke mere, men jeg blev altså også nødt til at gører det et par gange (;

• #20   10. sep 2009 Janni -men hesten må jo så have opnået noget ved det, for at det kan blive tillært;o)

Dvs at det den har opnået har den fundet bedre end det at blive redet;o)

• #23   10. sep 2009 HG's -det afhænger da i høj grad af hvad den får ud af at arbejde...

Og ja, den kan da sagtens have fundet ud af at den kommer på tur hvis den skaber sig. Jeg har aldrig påstået andet. Jeg siger blot at man jo så må finde ud af hvordan man får hesten til at syens det betaler sig at arbejde

• #25   10. sep 2009 Taenk at saa mange mennesker faktisk bruger pisken til straf.. ov altsaa en pisk er ikke til at slaa med..
    Nej den er ikke fraek, det er de slet ikke istand til at vaere, sandsynligvis har den fundet ud af at den faar noget ud af at gaa hen til laagen og bakke.. den ide skal brydes..
    Hesten skal laeres at den skal gaa frem naar du beder den om det, ved at vaere bestemt, vedholde presset og give efter og rose naar den gor det du onsker.. Man kan godt oge presset og ogsaa understrege med en piske, men pisken er ikke til at slaa med..
    Og saa ville jeg sikre mig at jeg altid stoppede ridningen saa langt fra laagen som muligt, saa den ikke forbinder stop der med at nu er vi faerdige med at ride..

• #27   10. sep 2009 For lige at slå det fast, og jeg fatter stadig ikke at det er en almindelig opfattelse i 2009. HESTEN VINDER IKKE VED AT DU IKKE KAN FÅ DEN FORBI EN GENSTAND. For syv søren da, hesten har ikke en tavle hvor den føre point til og fra, og prøver at vinde over nogen eller noget som helst. Det er os mennesker der tænker sådan.

Derudover kan der være mange grunde til at hesten reagere som den gør. Hvordan reagere du selv ? Er du forberedet på at hesten stopper op hver gang den går forbi udganen ? Det kan hesten altså mærke med det samme, hvis du sidder og tænker " nå nu må vi se om jeg kan få hesten forbi i dag".

Jeg har længeh ft det proble t min hest ikke ville passere et hjørne på ridebanne. HUn lagde an til at stjele og løb med en hver gang vi red forbi. De første gange er hun måske blevet skræmt af noget i hjørnet, men efterfølgende har jeg siddet og tænkt " å nej bare hun nu ikke gør det igen " når vi red forbi. Selv helt helt små spændinger eller måden man sidder på i sadlen ,trækker vejret på osv opfatter hesten. Det gjorde at til sidst troede hesten at det rent faktisk var farligt og det blev 10 gange værre.

Nogle gange skal man se på sine egne reaktioner og ikke hestenes.

Og du kan tro jeg kender det.

• #28   10. sep 2009 HUsk også at heste er vanedyr. Har du måske FØR stået af og trukket igennem udgangen, jamen så kan det være din hest rent faktsik TROR at den skal vente til du er hoppet af, med at gå.

Har hesten bare EN gang blevet forskrækket over noget, og har du reageret ved at klappe ham en , så husker den det ved at det var ubehageligt at gå igennem udgangen da der opstod en konflikt, med angst og smerte for hestenes vedkommende. Så når din hest bakker er det måske af ren og skær angst for at gå igennem for sidst den gik igennem var det jo en ubehalig oplevelse.

Vores heste er meget følsomme og husker godt og er meget sensenvtive over for os.

• #30   10. sep 2009 og det minder mig faktisk om en sjov lille historie.

Jeg lånte engang en islænder som tidligere havde gået med begynder, og den havde erfaret at det var godt at stoppe op hvis en elev tabte stigbøjlen. Det havde den så fået ros for. Måske stoppede den FØRSTE gang op helt tilfældigt da en elev tabte stigbøjlen og siden fik den ros for det og til sidst stoppede den op hver gang en elev tabte en stigbøjle og gik først vidrere når eleven havde fået foden i igen og hesten var blevet rost.

Nå jeg lånte så den der hest og synes det kunne være sjovt at ride uden stigbøjler. Så jeg tog fødderne ud af bøjlerene og ville tølte. Men pludeslig nægtede hesten at gå. Hvis jeg fi kden til at gå et skridt, stoppede den op igen, slog med hovedet og var utilfreds. Folk mente den var fræk og bare skulle have en i røven.

Men hesten havde jo lært at man skal stå stille indtil foden igen er i stigbøjlen og forventede ros. Jo mere den fik skæld ud over at den ikke gik, jo mere forvirret blev den og jo mere nægtede den. Den var jo vant til t få ros for det.

Jeg lærte at enten red jeg med bøjler under hele turen, eller også red jeg uden sadel.

Det er en oplevelser jeg stadig husker tydeligt og får mig til at tænkte en ekstra gang når vores hest gør noget vi ikke ønsker.

• #31   10. sep 2009 Berit, hvordan kan du med sikkerhed sige at din hest ikke på noget tidspunkt er blevet nervøs ved udgangen eller at der er sket noget andet. Bare en lille ting ?

• #33   10. sep 2009 Berit K: Når hesten ikke vil gå forbi stedet så har den jo netop et problem.. den står jo ikke bare og tænker "nix det gider jeg ikke, jeg har lst til at være på tværs".. der er altså en grund til at den gør det..

• #35   10. sep 2009 tving den, gå et stykke der fra og skridt mod åbningen, og når den så forsøger vige så stopper du den og starter igen og stopper den op må du give den et spark og dreje den rundt indtil den forstår den skal den vej

• #36   11. sep 2009 det har min pony også gjort når hun skulle trave, og gør det også stadig engang imellem, jeg sparker hende til hun går frem og hvis hun ikke gider "slår" jeg hende også på siden af halsen med enden af tøjlen

• #37   7. nov 2009 Hej jeg rider på en islænder der går noget ligende, hun prøver at vende om og sådan. Men når jeg så har prøvet at være blid uden virkning, rapper jeg hende en i røven og så bukker hun og begynder at gå. Det skal jeg højest gøre 2 gange for så virker det.

Kommentér på:
Stopper og nægter at gå

Annonce