14. jul 2007 Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.238
Når ponyrytterne sælger {{forumTopicSubject}}
.. så skal vi til at høre på det igen. Nu falder de 13årige piger for kat. 3 aldersgrænsen og de 16årige for kat. 2 og kat. 1 grænsen, så nu bliver der jo sat mange ponyer til salg, nøjagtigt som sidste år. Hvilket er fint nok, ponyerne skal videre og de gamle, erfarne læreponyer skal lære en ny, håbefuld pode op og topponyerne skal fortsætte med en ny, dygtig rytter som skal ride dem til nye, store sejre og de almindelige (99 % af alle hestene) skal fortsætte med endnu en bredderytter, som nyder at ride, træne, konkurrere eller blot hygge. Og så kommer de der "det er egoistisk at sælge hesten bare fordi man ikke må starte stævner længere. Tænker du ikke på hesten?"kommentarer
Jeg synes det er fair nok, at man sælger ponyen fordi man er blevet for gammel. Altså det er, for de fleste, begrænset hvor mange år de teoretisk set kunne ride ponyen. Nogle af os bliver meeeeget langbenede og skal have en hest på 175 eller højere, andre, herunder mig selv, kunne stort set ride kat. 3 resten af livet. Men mener du at det er egoistisk at sælge sin hest fordi man ikke længere kan starte stævner på den?
- Berwald
Ps. Lad os nu holde denne i en god tone
jun 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 204
Men bliver vel også for stor til ponyen på et tidspunkt
Jeg begyndte selv at ride hest som 12 årig
nov 2007
Følger: 36 Følgere: 45 Heste: 17 Emner: 9 Svar: 311
Ja jeg er en af de uheldige ryttere der er fyldt 16 i år og derfor kun har frem til jul at ride pony i.
Jeg er allerede begyndt at ride hest med et langt større talent en ponyen nogensinde vil få.
Alligevel vælger jeg at beholde ponyen og fortsætte med at ride hende. Jeg er så "heldig" at jeg knap sniger mig over de 160 cm og ikke vokser mere så jeg kommer aldrig til at blive for stor til hende
Hun er en bestemt madamme som jeg aldrig vil kunne sælge.
MVH Tiana
maj 2005
Følger: 26 Følgere: 97 Heste: 11 Svar: 592
Jeg synes absolut ikke det er egoistisk.. Jeg har f.eks. selv en 1'er pony, der elsker at lave noget.. Men kan ikke selv ride hende da jeg selv er over 170cm.. Jeg er godt nok slank, men ser ikke ret godt ud, og Flicka også mindre ryttere.. (Skal lige siges at jeg er 17), så er allligevel gået over til hest.. Er dog så heldig at have en søster der kan overtage..
Men hvis jeg ikke havde haft Debbie, var hun også blevet solgt..
Hvis ponyerne elsker at lave noget, sunes jeg det er mere egoistisk bare at have dem gående, og lave ingenting!
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
jul 2007
Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.238
Har bare ste nogle ann. hvor små ponypiger sviner fordi at man "ikke sælger en hest fordi man ikke lige må starte den mere" o.O
jun 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 204
Tillykke med dagen ;D
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.674
Jeg har beholdt mine ponyer og rider stadig stævner på dem, starter bare i hesteklasserne,
Men jeg kan sagtens forstå dem der sælger fordi de er for store til deres pony, for det er heller ikke fair for en pony og slæbe på den alt for stor rytter
jul 2005
Følger: 50 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 11 Svar: 22
Jeg kan simpelthen ikke nænne at sælge dem. Der kommer nogle piger hjem til mig og rider dem, men jeg kunne aldrig i livet drømme om at skaffe mig af med mine elskede dyr
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.723
men synes det er vildt mærkeligt at de ALLE så skriver fx: "jeg tuede, da jeg måtte sælge min bedste ven og min sjæleven"
ooookaaaay tænker jeg bare
hvis du virkelig elskede den pony så meget så solgte du den nok ikke, vel
tit sælger folk også deres ponyer fordi de ikke lige gider lægge de kræfter det tager i den for at få den til at gå højt!!
personligt har jeg ikke engang tænkt på at sælge min pony
- jeg mener ikke man burde sælge sin hest medmindre man ikke har råd eller tid - men det er jo bare mig
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Det er okay at sælge sin pony, men hvis man elsker den så højt som nogle skriver de gør, så havde de nok valgt ponyen frem for sig selv og stævner.
Jeg mener man har et kæmpe ansvar som hestejer, og man må også tage i betragtning hvor mange hjem ponyen førhen har haft (Mange ponyer har jo haft en milliard hjem, fordi deres ejere gang på gang falder for ponygrænsen).
Jeg synes personlitg ikke at den hest må have haft mere en 3 ejere højst, da det ofte nedbryder deres psyke. Ingen heste burde være kastebolde :O)
Men det jeg mener er at når man har valgt det store ansvar at have en hest, så må man også tænke på dyret før man tænker på alle de stævner man gerne vil starte i fremtiden. Og har dyret haft alt for mange hjem så bør man meget kraftigt overveje at beholde den eller aflive den, da man forhåbentlig ved hvad man er gået ind til da man købte lige netop den pony..
:O)
okt 2007
Følger: 115 Følgere: 128 Heste: 3 Emner: 31 Svar: 136
jeg kender en der har haft ponyer hele hendes liv & startet stævner på dem, men i hesteklasser' !
men jeg er selv ikke særlig høj osv.. så jeg har besluttet at jeg vil beholde min pony, & så starte hestestævner eller finde en dygtig helpart der kan springe min pony & så jeg selv kan ride ture & hygge q;
så det er jo fint nok
aug 2008
Rettelse
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Har intet problem med at folk sælger deres ponyer, men så skal de ikke komme og tude og sige de elskede dyret over alt på jorden og det bare var sjælevennen - for elsker man noget/nogen vil man ikke af med dette.
Har ingen medlidenhed med dem.
jul 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 1.213
aug 2008
Altså det jeg mener er, at har hesten haft for mange hjem, så er det synd at sælge den videre, og så bør man beholde eller aflive. Og hvis man beholder kan man vel finde en sød lille part eller bruge den til noget jordtræning istedet for :O)
En hest bør ikke have haft mere end 3 ejere, det kan man vel ikke være uenig i?
okt 2007
aug 2008
Han er ødelagt for livet, og det ender nok snart med en aflivning fordi han altid går o er deprimeret. Sådan burde ingen heste ende
Så når man køber en pony og man ved at den skal sælges når man bliver for gammel så bør man lede efter en som ikke har haft for mange ejere i forvejen :O)
Det synes jeg i hvert fald er et ansvar man må leve op til som hesteejer, vi vil jo alle vores heste det bedste :O)
okt 2007
dec 2006
Følger: 199 Følgere: 190 Heste: 14 Emner: 43 Svar: 665
Bliver godt nok lige nød til at skrive det her til dig (:
Min Pony baltasar betyder mere for mig end ord kan beskrive, men jeg har tænbkt mig at sælge ham nu! Jeg gør det for os begge 2 skyld, for jeg kan se på ham hvor meget han elsker at starte stævner og når man kommer ud i stalden i hvis ridebukser, eller han bliver gjort klar dagen før, ja så er han helt oppe på dupperne og ved godt hvad der skal ske?
HAN ELSKER DET! Så hvorfor væe egoistik og beholde ham så han ikke kan få lov til at gøre det han synes aller mest om?
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 618
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
maj 2005
Følger: 26 Følgere: 97 Heste: 11 Svar: 592
jul 2008
Følger: 167 Følgere: 156 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.147
Men alligevel syns jeg bare det er lidt syndt for dyret. Har kendt nogle ponyer som har haft 10-20 ejere i deres leve tid på 15 år. Fordi de var stævneponyere. Så når ejeren ikke kunne nå længere var det videre til den næste. Og nogle ponyere mister livsglæden til sidst. Og er nedslidte.
Men min mening.
Mine skal aldrig sælges. Har solgt min gamle pony, da jeg voksede mig for stor og syns det var syndt han bare gik da han kun var 8. Og den dag idag fortryder jeg det. For aner ikke hvor han er henne af i verden. Og ville gerne vide om han havde det godt idag
aug 2008
Man bør tage tidligere ejere i betragtning for man køber en pony som man højst sandsynligt vil sælge igen når man falder for grænsen.
aug 2008
Man bør tage tidligere ejere i betragtning for man køber en pony som man højst sandsynligt vil sælge igen når man falder for grænsen.
dec 2004
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 628 Svar: 3.898
okt 2007
aug 2008
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Så er det, jeg sidder her og tænker: Er der ikke andet, man kan lave med sin pony, end at ride på den, for at aktivere den og give den et godt liv????
Nå, personligt synes jeg for så vidt, det er ok at sælge sin pony, når man er blevet for stor til den, hvis man er grundig med at finde et godt, nyt hjem til den, hvor den vil få de optimale forhold.
Nu har jeg aldrig været stævnerytter og selv stået i den problemstiling, som stilles op i tråden her, men jeg kunne ikke forestille mig at sælge en hest "bare" fordi, den er blevet for lille til mig.
Selv har jeg p.t 3 - snart 4 - heste! De 2 af dem er miniaturer, som jeg ikke kan ride på, og de 2 andre er føl, som heller ikke kan rides. Så vi laver da bare alt muligt andet i stedet for.
Så min pointe er... Hvis man er blevet for stor til at ride sin pony, er der altså et alternativ til at sælge den.
Men hvad man vælger må jo være op til den enkelte...
maj 2007
Hest og rytter skal passe sammen størrelsesmæssigt, tidsmæssigt og nogle gange også økonomisk, og kan det ikke hænge sammen, så er det bedre at finde det så det kan hænge sammen både for pony og rytter.
aug 2007
Jeg påpeger blot, at der altså findes et alternativ til den "enten-eller" opstilling, der gives her i tråden. Det kan godt være mig, der har misforstået et og andet, men jeg må indrømme, at da jeg havde læst tråden igennem, sad jeg tilbage med opfattelsen af, at hvis man ikke kan ride på sin hest, så skal den bare stå og glo, og det behøver den jo ikke, idet der er så mange andre sjove og hyggelige ting, man kan lave med den.
Hvad mine egne føl angår, så jo; selvfølgelig er det da min mening, at jeg vil ride på dem, når de er blevet gamle nok.
Det betyder ikke, jeg ikke respekterer, at andre har det på en anden måde. Jeg tænker blot lidt i det lys, at det er en stress-situation hver gang, en hest eller pony skal skifte hjem og ejer og dermed tilpasse sig et nyt sted. Derfor mener jeg som udgangspunkt, man bør bestræbe sig på at flytte mindst muligt rundt på hesten.
nov 2006
Følger: 206 Følgere: 240 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 2.342
nov 2006
Følger: 206 Følgere: 240 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 2.342
maj 2007
Følger: 74 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.979
hvis man er for stor og ponyen lider last, så ja så bør man måske overveje et salg, men er det udelukkende baseret på stævneridning, så ja så synes jeg dælme det er egoistisk =0)
der kan altid ske noget så man blir nødt til at sælge sin elskede hest, også selvom man ikke mener den kan få det bedre hos andre, men er salget baseret på en egoistisk grund som stævnestart og ikke størrelsen på hest og rytter synes jeg det er forkert.
nov 2007
Følger: 62 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 513
maj 2007
Kristina VBT - Altså hvis de gerne vil starte stævner og ikke har råd til både at have hest og pony, eller tid, så skal de da sælge den, for somjeg skrev til louise, hvis en pony/hest ikke er det ejeren har ambitioner/forventninger om, så bliver det ikke et oprigtigt forhold man har til sin hest, og så er hesten bedre tjent med en eller anden rytter der passer til hesten.
jul 2005
Følger: 67 Følgere: 109 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
Jeg selv bliver vist aldrig for stor til min 2'er, men jeg vil gerne ride stævner, og har derfor købt hest. Men jeg sælger alligevel ikke min pony - kan slet ikke undvære ham
maj 2007
så jeg har ikke nogen ambitioner om at skal op og starte diverse klasser af nogen art og jeg har min hest fordi jeg nyder dens selskab og generelt bare at ride og se de fremskridt vi måske kan gøre sammen, men jeg behøves en konkurrence mod andre for at se de fremskridt =0)..
maj 2007
aug 2007
maj 2007
men jeg er bare af den opfattelse at vælger man at sælge sin hest for sin egen vindings skyld, altså når man vælger stævnerne frem for hesten og ikke hesten frem for stævnerne, så synes jeg det er forkert..
-men det er bare min mening =0)
Louise Lindbøg H: helt enig =0)
maj 2007
Kristina - Fair nok
sep 2007
Bare et spørgsmål... Hvordan kan det gå ud over hesten at man ikke rider konkurrence?
Så vidt jeg ved har jeg aldrig hørt om en hest der frivilligt selv har taget en galop tur hen til stævnet.
maj 2007
maj 2007
sep 2007
Yeps, men du skriver " Ligesom folk der ikk rider konkurence skal tænke på at det ikk skal gå ud over hestens velfærd ? " Dvs. det forstår jeg som at hvis man ikke rider konkurrence skal man tænke på at det kan gå udover hesten velfærd at man ikke tropper op til stævner.
At en heste kan nyde at være til stævne, nej. Men jeg tror gerne den nyder at 'komme ud' - hvilket den også kan gøre ved at man smutter i skoven.
maj 2007
Hvis en hest HADEDE at komme til stævne ville den ikke gladeligt gå op i en trailer og gå ud med spidsede ører og være glad på stævnepladsen, og den ville da slet ikke lave en præsentation, stævner er nærmest bare træning med fremmede et fremmede sted og det er spændende oplevelser for både hest og rytter, ligesom en skovtur ja, så er det jo bare om hvad der passer lige nøjagtigt den hest og rytter bedst ?
sep 2007
Jeps, det er bare træning et fremmed sted.
Men husk lige også på ikke at gøre hesten til et menneske - meget af det heste gør er tillært adfærd, at blive trukket med eks. Cirka alt vi laver med hesten er tillært adfærd.
maj 2007
Ja og hesten har godt af at få indlært noget nyt, fx. at komme til stævne, for heste har godt af udfordringer, og godt af at lære nye ting
aug 2008
Jeg er enig med hende i at jeg ikke tror at en hest elsker at komme til stævner.
Desværre tolker mange en hest med ørene fremme som en glad hest, men ørene fremme betyder rigtig ofte angst, og at hesten skal være opmærksom på alt omkring sig. Defor de også kan virke "glade" fordi de bliver livlige, men i mine øjne er en livlig eller hidsig hest ikke en glad hest men en hest som er bange eller misforstået.
Og hvis hesten har lært at det er op i traileren eller også bliver det ikke sjovt, ja så vælger den at gå op i traileren, også selvom den helst ville blive hjemme. (Hermed ikke sagt at folk tæver deres heste for at få dem i trailer, men de kan have haft grimme oplevelser med det førhen).
Jeg mener bestemt ikke at heste kan synes det er sjovt at være til stævner, men mange heste opgiver at sige fra og stritte imod, fordi der ikke bliver lyttet til dem, så det hjælper alligevel intet. Det er lettere at gøre hvad der bliver sagt end at blive kostet rundt med
maj 2007
Og det er ikk kun det at ørene er fremme, jeg ved godt det kan betyde flere ting, men der er nogle heste der syntes det er sjovt at komme med ud til sådan nogle ting, og de skal også have lov at komme med ud, ligesom nogle heste syntes det er sjovt at komme på en skovtur ?
Men det er heller ikke det indlægget handler om
aug 2008
maj 2007
aug 2008
aug 2007
maj 2007
Når ponyrytterne sælger