{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Når ponyrytterne sælger {{forumTopicSubject}}

.. så skal vi til at høre på det igen. Nu falder de 13årige piger for kat. 3 aldersgrænsen og de 16årige for kat. 2 og kat. 1 grænsen, så nu bliver der jo sat mange ponyer til salg, nøjagtigt som sidste år. Hvilket er fint nok, ponyerne skal videre og de gamle, erfarne læreponyer skal lære en ny, håbefuld pode op og topponyerne skal fortsætte med en ny, dygtig rytter som skal ride dem til nye, store sejre og de almindelige (99 % af alle hestene) skal fortsætte med endnu en bredderytter, som nyder at ride, træne, konkurrere eller blot hygge. Og så kommer de der "det er egoistisk at sælge hesten bare fordi man ikke må starte stævner længere. Tænker du ikke på hesten?"kommentarer

Jeg synes det er fair nok, at man sælger ponyen fordi man er blevet for gammel. Altså det er, for de fleste, begrænset hvor mange år de teoretisk set kunne ride ponyen. Nogle af os bliver meeeeget langbenede og skal have en hest på 175 eller højere, andre, herunder mig selv, kunne stort set ride kat. 3 resten af livet. Men mener du at det er egoistisk at sælge sin hest fordi man ikke længere kan starte stævner på den?

- Berwald

Ps. Lad os nu holde denne i en god tone smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når ponyrytterne sælger
  • #1   8. sep 2009 Overhovedet ikke smiley
    Men bliver vel også for stor til ponyen på et tidspunkt smiley

Jeg begyndte selv at ride hest som 12 årig smiley

• #2   8. sep 2009 Hej.

Ja jeg er en af de uheldige ryttere der er fyldt 16 i år og derfor kun har frem til jul at ride pony i.
    Jeg er allerede begyndt at ride hest med et langt større talent en ponyen nogensinde vil få.
    Alligevel vælger jeg at beholde ponyen og fortsætte med at ride hende. Jeg er så "heldig" at jeg knap sniger mig over de 160 cm og ikke vokser mere så jeg kommer aldrig til at blive for stor til hende smiley
    Hun er en bestemt madamme som jeg aldrig vil kunne sælge.

MVH Tiana

• #3   8. sep 2009
    Jeg synes absolut ikke det er egoistisk.. Jeg har f.eks. selv en 1'er pony, der elsker at lave noget.. Men kan ikke selv ride hende da jeg selv er over 170cm.. Jeg er godt nok slank, men ser ikke ret godt ud, og Flicka også mindre ryttere.. (Skal lige siges at jeg er 17), så er allligevel gået over til hest.. Er dog så heldig at have en søster der kan overtage..

Men hvis jeg ikke havde haft Debbie, var hun også blevet solgt..

Hvis ponyerne elsker at lave noget, sunes jeg det er mere egoistisk bare at have dem gående, og lave ingenting!

• #4   8. sep 2009 Det er jo også synd for ponyen, der elsker at kommer til stævner og vise sig, som bar skal forblive ved samme ejer og rende rundt på en mark smiley Men jeg sælger ikke mine ponyer, fordi jeg syntes at heste er alt for store. Jeg starter alligevel ikke rigtig stævner fordi jeg ikke har forældre støtte til at komme til stævner hele tiden. Og i distance, som jeg har tænkt mig at ride må man vist ride pony altid.

• #5   8. sep 2009 Næ jeg synes ikke det er egoistisk. Tvært imod synes jeg det er egoistisk når en stor og tung rytter rider rundt på en lille bitte pony fordi de ikke vil sælge den.. Og man kan heller ikke så godt bare lade dem gå på en mark med mindre de har alderen til at blive pensioneret, for som Familien Mørum siger, er det de færreste heste, der egentligt synes om ikke at lave noget..

• #6   8. sep 2009 Godt at de fleste er fornuftige

Har bare ste nogle ann. hvor små ponypiger sviner fordi at man "ikke sælger en hest fordi man ikke lige må starte den mere" o.O

• #7   8. sep 2009 Hesthaven, CNN amatør-fotograf:

Tillykke med dagen ;D

• #8   8. sep 2009 Hestehaven, CNN amatør-fotograf . Tillykke med dagen smiley

Jeg har beholdt mine ponyer og rider stadig stævner på dem, starter bare i hesteklasserne, smiley men jeg er heller ikke særklig stor, selvom jeg er fyldt 18 i juni, er jeg kun 158 cm høj og ret spinkel af bygning, så jeg passer bedst i str på mine ponyer, og de klarer sig aå flot blandt hestene så ingen klagen her smiley

Men jeg kan sagtens forstå dem der sælger fordi de er for store til deres pony, for det er heller ikke fair for en pony og slæbe på den alt for stor rytter smiley

• #9   8. sep 2009 da jeg faldt for aldersgrænsen for 3'er pony beholdte jeg ham, fordi jeg har haft ham siden jeg blev født, fik ham i dåbsgave. da jeg blev for stor til min 2'er pony, blev de ikke solgt.

Jeg kan simpelthen ikke nænne at sælge dem. Der kommer nogle piger hjem til mig og rider dem, men jeg kunne aldrig i livet drømme om at skaffe mig af med mine elskede dyr smiley

• #10   8. sep 2009 synes det er fint nok at man sælger sin pony.. for man vil måske gerne videre til hest og starte større stævner

men synes det er vildt mærkeligt at de ALLE så skriver fx: "jeg tuede, da jeg måtte sælge min bedste ven og min sjæleven"
    ooookaaaay tænker jeg bare
    hvis du virkelig elskede den pony så meget så solgte du den nok ikke, vel

tit sælger folk også deres ponyer fordi de ikke lige gider lægge de kræfter det tager i den for at få den til at gå højt!!

personligt har jeg ikke engang tænkt på at sælge min pony
    - jeg mener ikke man burde sælge sin hest medmindre man ikke har råd eller tid - men det er jo bare mig

• #11   8. sep 2009 Jeg er helt enig med Chiara&Suz..

Det er okay at sælge sin pony, men hvis man elsker den så højt som nogle skriver de gør, så havde de nok valgt ponyen frem for sig selv og stævner.

Jeg mener man har et kæmpe ansvar som hestejer, og man må også tage i betragtning hvor mange hjem ponyen førhen har haft (Mange ponyer har jo haft en milliard hjem, fordi deres ejere gang på gang falder for ponygrænsen).
    Jeg synes personlitg ikke at den hest må have haft mere en 3 ejere højst, da det ofte nedbryder deres psyke. Ingen heste burde være kastebolde :O)
    Men det jeg mener er at når man har valgt det store ansvar at have en hest, så må man også tænke på dyret før man tænker på alle de stævner man gerne vil starte i fremtiden. Og har dyret haft alt for mange hjem så bør man meget kraftigt overveje at beholde den eller aflive den, da man forhåbentlig ved hvad man er gået ind til da man købte lige netop den pony..
    :O)

• #12   8. sep 2009 det er jo egenligt fint nok q;' for rytterene skal jo osse videre s;
    jeg kender en der har haft ponyer hele hendes liv & startet stævner på dem, men i hesteklasser' ! smiley hun er 32 år nu & har stadig en pony og skal til at have en til... men det er nok fordi hun er ALLER højest 160 cm. og vejer max 40 kg. så hun er jo lille & tynd og kan sagtens ride ponyer foraltid smiley faktisk så hun ikke engang for stor ud til en kat. 3 o; men hvor andre for lange ben og bliver nød til at have hest, det kan de jo ikke gøre for! .. så det er jo ikke synd når rytteren bliver alt for stor til hendes pony(er) ... det er jo forståligt nok smiley kender faktisk mange der har beholdt alle deres ponyer og rider bare mod heste nu smiley

men jeg er selv ikke særlig høj osv.. så jeg har besluttet at jeg vil beholde min pony, & så starte hestestævner eller finde en dygtig helpart der kan springe min pony & så jeg selv kan ride ture & hygge q; smiley

så det er jo fint nok smiley

• #13   8. sep 2009 *Jeg synes personligt ikke at en hest må have haft mere end 3 ejere højest.......
    Rettelse smiley

• #14   8. sep 2009
    Har intet problem med at folk sælger deres ponyer, men så skal de ikke komme og tude og sige de elskede dyret over alt på jorden og det bare var sjælevennen - for elsker man noget/nogen vil man ikke af med dette.

Har ingen medlidenhed med dem.

• #15   8. sep 2009 Synes også det er fair at sælge sin pony, når mn går til hest, heller finde et godt hjem til den, i stedet for den bare står og står!!

• #16   8. sep 2009 Hestehaven: Forstår ikke helt hvad du mener?
    Altså det jeg mener er, at har hesten haft for mange hjem, så er det synd at sælge den videre, og så bør man beholde eller aflive. Og hvis man beholder kan man vel finde en sød lille part eller bruge den til noget jordtræning istedet for :O)
    En hest bør ikke have haft mere end 3 ejere, det kan man vel ikke være uenig i? smiley

• #17   8. sep 2009 syntes altså heller ikke hesten skal være solgt for mange gange, min pony blev solgt 5 gange på 5 år ;/ nogle gang nåede han kun og stå der 1 månede. ' og når ejeren ikke vidste hvad hun eller han ikke skulle gøre med ham solgte de ham til hestehander, flere gange? ;/ & nu knytter min pony sig så meget til mig at jeg ikke kan klare at sælge ham nogensinde... han har været meget med at andre iikke skulle røre ham i hovedet eller kroppen, det har kun været mig smiley så han skal sku aldrig sælges....

• #18   8. sep 2009 Klubmester: Det er det samme med min pony, han er 8 år og har haft 12 ejere, hvor 2 af ejerne havde ham stående 2 forskellige steder..
    Han er ødelagt for livet, og det ender nok snart med en aflivning fordi han altid går o er deprimeret. Sådan burde ingen heste ende smiley

Så når man køber en pony og man ved at den skal sælges når man bliver for gammel så bør man lede efter en som ikke har haft for mange ejere i forvejen :O)
    Det synes jeg i hvert fald er et ansvar man må leve op til som hesteejer, vi vil jo alle vores heste det bedste :O)

• #19   8. sep 2009 simone; ja såen skal alle heste ikke blive ;/ det ville være forfærdeligt... stakkels din hest smiley

• #20   8. sep 2009 Chiara&Suz .:

Bliver godt nok lige nød til at skrive det her til dig (:

Min Pony baltasar betyder mere for mig end ord kan beskrive, men jeg har tænbkt mig at sælge ham nu! Jeg gør det for os begge 2 skyld, for jeg kan se på ham hvor meget han elsker at starte stævner og når man kommer ud i stalden i hvis ridebukser, eller han bliver gjort klar dagen før, ja så er han helt oppe på dupperne og ved godt hvad der skal ske?
    HAN ELSKER DET! Så hvorfor væe egoistik og beholde ham så han ikke kan få lov til at gøre det han synes aller mest om?

• #21   8. sep 2009 Jeg syntes det er fair nok, så længe man sørger for at ponyerne for et godt hjem, hvor de kan være i hvertfald i 3 år, men den der med at i ikk gider høre folk tude over at have solgt deres pony, jeg er også nød til at sælge min, jeg har ikke rigtigt tid til hende nu hvor jeg har gymnasiet og arbejde osv., plus at jeg nok skal ride hest hvis jeg endelig skal ride, jeg er ikke MEGET for stor, men jeg er heller ikk super lille, plus at ponyerne elsker tit lige så meget som deres ryttere at komme ud i fællesskabet og vise sig, og det kan jeg ikke byde hende længere, og jeg kan ikke byde hende en masse timer i dage og weekender med hygge, sjov, ridning osv. og det syntes jeg hun fortjener, FORDI jeg holder så utrolig meget af hende, og syntes det er SÅ synd at jeg ikke kan være så meget ved hende længere, i skal huske at med alderen får man også vigtigere ting end ridning som fx. uddannelse, men jeg kommer da også til at tude den dag min elskede pony bliver solgt ? Men syntes det er mere egoistisk at beholde en pony man ikk helt passer til og ikke helt har tid til, fordi man holder så meget af den, så hellere finde en sød lille pige der vil holde af den og give den et lige så godt hjem

• #22   8. sep 2009 Simone T: Så du syntes at hvis en hest har haft tre ejere, og du måske mister lysten, og vil sin hest det bedste, og sælge den til en pige som stadig elsker heste, skal man aflive den istedet?

• #23   8. sep 2009 Jeg føler mig i denne situation utrolig heldig.. Min søster Debbie, har overtaget Flicka, og om 2 år når hun er for gammel, har vi en kusine, der til den tid vil være 13 år, der kan tage hende derfra, hvis hun altså stadig skal rides til den tid.. (Flicka er 19)

• #24   8. sep 2009 Har heller ikke noget problem med det.

Men alligevel syns jeg bare det er lidt syndt for dyret. Har kendt nogle ponyer som har haft 10-20 ejere i deres leve tid på 15 år. Fordi de var stævneponyere. Så når ejeren ikke kunne nå længere var det videre til den næste. Og nogle ponyere mister livsglæden til sidst. Og er nedslidte.
    Men min mening.

Mine skal aldrig sælges. Har solgt min gamle pony, da jeg voksede mig for stor og syns det var syndt han bare gik da han kun var 8. Og den dag idag fortryder jeg det. For aner ikke hvor han er henne af i verden. Og ville gerne vide om han havde det godt idag

• #25   8. sep 2009 Bisgaard:Ja det gør jeg :O) Det handler ikke kun om at man elsker sin hest, for det tror jeg de fleste gør, det handler også om hvad der er værdigt for hesten. Og da jeg har set hvordan for mange ejere har ødelagt min egen pony så ønsker jeg ikke dette for nogen anden.
    Man bør tage tidligere ejere i betragtning for man køber en pony som man højst sandsynligt vil sælge igen når man falder for grænsen.

• #26   8. sep 2009 Bisgaard:Ja det gør jeg :O) Det handler ikke kun om at man elsker sin hest, for det tror jeg de fleste gør, det handler også om hvad der er værdigt for hesten. Og da jeg har set hvordan for mange ejere har ødelagt min egen pony så ønsker jeg ikke dette for nogen anden.
    Man bør tage tidligere ejere i betragtning for man køber en pony som man højst sandsynligt vil sælge igen når man falder for grænsen.

• #27   8. sep 2009 ' jeg valgte at lægge stævnerne på hylden og beholde Zakki. Ved ikke, om I synes jeg ser for stor og tung ud til, at han lider nogen last? Og ja, der må jeg sige, at jeg er egoistisk, for jeg mener ikke, at han kan få det bedre nogen andre steder end ved mig, jeg har trods alt os snart haft ham i 8 år, og desuden ville det os være synd at sælge sådan en gammel pony (det år jeg fyldte 16, var han 22). Desuden kunne jeg ikke nænne at skille mig af med ham.. Så jeg er nok for egoistisk, men bedøm selv, om I synes han ser ud til at lide nogen last :o)

• #28   8. sep 2009 Men det vil heller ikke være særlig fedt hvis man beholder ponyen og man selv er langbenet og river bommene ned til stævner med sine egne ben xD hahah.

• #30   8. sep 2009 Trillo: Så er jeg også egoistisk, jeg vil hellere aflive mine hestemuler end at sælge dem, for jeg er også så egoistisk at jeg ikke mener de kan få det bedre med andre. Så skal jeg i hvert fald lede efter den rette ejer meget længe :O)

• #31   8. sep 2009 Jeg har nu siddet og læst denne tråd igennem og synes, rigtig mange af jer stiller det hele meget sort/hvidt op... Enten skal man sælge sin pony, når man er blevet for stor til den, eller også skal man ride rundt på en pony, man er for stor til...

Så er det, jeg sidder her og tænker: Er der ikke andet, man kan lave med sin pony, end at ride på den, for at aktivere den og give den et godt liv???? smiley

Nå, personligt synes jeg for så vidt, det er ok at sælge sin pony, når man er blevet for stor til den, hvis man er grundig med at finde et godt, nyt hjem til den, hvor den vil få de optimale forhold. smiley Men selv ville jeg aldrig kunne gøre det!

Nu har jeg aldrig været stævnerytter og selv stået i den problemstiling, som stilles op i tråden her, men jeg kunne ikke forestille mig at sælge en hest "bare" fordi, den er blevet for lille til mig. smiley Der er jo mange andre måder, man kan være sammen med og aktivere sin pony på end lige at ride den... man kan gå ture med den, træne den fra jorden og bare hygge og være sammen med den på folden. smiley

Selv har jeg p.t 3 - snart 4 - heste! De 2 af dem er miniaturer, som jeg ikke kan ride på, og de 2 andre er føl, som heller ikke kan rides. Så vi laver da bare alt muligt andet i stedet for. smiley Jeg kan lide bare at sidde på folden hos hestene for at iagttage dem og være i nærheden af dem, og jeg synes, det er sjovt at gå ture med dem og arbejde med dem fra jorden i det omfang, de kan være med, alt efter alder, størrelse osv. smiley

Så min pointe er... Hvis man er blevet for stor til at ride sin pony, er der altså et alternativ til at sælge den. smiley

Men hvad man vælger må jo være op til den enkelte... smiley Jeg synes bare ofte, konkurrenceheste kommer til at virke som "redskaber" snarere end partnere og venner. Men det handler sikkert om, at jeg i bund og grund ikke er det store konkurrencemenneske selv og dermed heller ikke har ret meget forstand på konkurrencer. smiley

• #32   8. sep 2009 Louise Lindbøg -> Det er jo ikk alle der har økonomi til bare at have en hest gående, og det er heller ikk alle der har tid, jeg har ikk tid til at passe hende så meget som jeg syntes hun fortjener, og jeg har heller ikke råd til at have hende gående og have en hest ved siden af at ride på og det har jeg heller ikke tid til, og hvis nu fx ponyen er en af de mange heste der gerne vil lave noget og opleve noget, så er det synd at hun bare skal gå på en mark, fordi jeg ik har tid, eller fordi jeg fx gerne vil fortsætte med at ride, hvilket jeg SAGTENS kan forstå folk gerne vil, du vil sikkert også ride på din føl når de bliver gamle nok ?
    Hest og rytter skal passe sammen størrelsesmæssigt, tidsmæssigt og nogle gange også økonomisk, og kan det ikke hænge sammen, så er det bedre at finde det så det kan hænge sammen både for pony og rytter.

• #33   8. sep 2009 Jamen jeg siger jo heller ikke, at man ikke må sælge sin pony... og ja, der kan være både tidsmæssige og økonomiske aspekter i overvejelserne også, det er jeg slet ikke i tvivl om. smiley

Jeg påpeger blot, at der altså findes et alternativ til den "enten-eller" opstilling, der gives her i tråden. Det kan godt være mig, der har misforstået et og andet, men jeg må indrømme, at da jeg havde læst tråden igennem, sad jeg tilbage med opfattelsen af, at hvis man ikke kan ride på sin hest, så skal den bare stå og glo, og det behøver den jo ikke, idet der er så mange andre sjove og hyggelige ting, man kan lave med den. smiley

Hvad mine egne føl angår, så jo; selvfølgelig er det da min mening, at jeg vil ride på dem, når de er blevet gamle nok. smiley Men jeg nyder lige så meget at arbejde med hestene fra jorden og bare hygge med dem, som jeg nyder at ride på dem, så det, jeg forsøger at sige, er egentlig bare, at jeg personligt vil gøre alt for at beholde mine heste - uanset om jeg kan ride på dem eller ej. smiley

Det betyder ikke, jeg ikke respekterer, at andre har det på en anden måde. Jeg tænker blot lidt i det lys, at det er en stress-situation hver gang, en hest eller pony skal skifte hjem og ejer og dermed tilpasse sig et nyt sted. Derfor mener jeg som udgangspunkt, man bør bestræbe sig på at flytte mindst muligt rundt på hesten. smiley

• #34   8. sep 2009 synes det er fint at sælge. det værste er nok at sælge. heldigvis kan min søster overtage angel. men hun bliver så nødt til at sælge sin overgangspony cherry. og star skal have føl på et tidspunkt smiley

• #35   8. sep 2009 og ponygrænsen er jo lavet fordi mange ellers ikke får skilt sig af med den selvom det jo i længden bliver synd at den skal bære rundt på store flæskesværd

• #36   8. sep 2009 en ting er hvis man er for stor og en anden ting er hvis man stadig passer til ponyen, men sælger den for at starte stævner.
    hvis man er for stor og ponyen lider last, så ja så bør man måske overveje et salg, men er det udelukkende baseret på stævneridning, så ja så synes jeg dælme det er egoistisk =0)
    der kan altid ske noget så man blir nødt til at sælge sin elskede hest, også selvom man ikke mener den kan få det bedre hos andre, men er salget baseret på en egoistisk grund som stævnestart og ikke størrelsen på hest og rytter synes jeg det er forkert.

• #37   8. sep 2009 på en måde så kan jeg godt som en jeg kender siger man glemmer dem, men jg vil aldrig selge tinker bell for syndes ikk man skal kaser dem for de man ikk må starte på dem mere:D

• #38   8. sep 2009 Louise - Det kan jeg godt se at det er meget som om alt kun kan være på en måde smiley og tror da også de fleste laver andre ting at ride på deres heste og ponyer, men de ønsker alligevel at kunne ride, og det er måske 50% af grunden til at de fleste har egen hest, derfor skal de også have noget at ride på, for hvis hesten ikk lever op til sin ambitioner/forventninger, så kan bare bare heller ikke give den helt oprigtig omsorg osv.

Kristina VBT - Altså hvis de gerne vil starte stævner og ikke har råd til både at have hest og pony, eller tid, så skal de da sælge den, for somjeg skrev til louise, hvis en pony/hest ikke er det ejeren har ambitioner/forventninger om, så bliver det ikke et oprigtigt forhold man har til sin hest, og så er hesten bedre tjent med en eller anden rytter der passer til hesten.

• #39   8. sep 2009 Det er helt op til folk selv synes jeg - det er ikke spor egoistisk at sælge bare fordi man vil frem i sporten smiley

Jeg selv bliver vist aldrig for stor til min 2'er, men jeg vil gerne ride stævner, og har derfor købt hest. Men jeg sælger alligevel ikke min pony - kan slet ikke undvære ham smiley Dette er mit sidste ponyår, og jeg kunne tude en hel sø af ærgelse over at vi ikke bare har ét år mere - for det er bare en fornøjelse at ride stævner på min 2'er - hvér gang (:

• #40   8. sep 2009 Cille : jeg tror så aldrig vi bliver enige på det punkt, da jeg rider for at ride og ikke for at starte stævner.. =0)
    så jeg har ikke nogen ambitioner om at skal op og starte diverse klasser af nogen art og jeg har min hest fordi jeg nyder dens selskab og generelt bare at ride og se de fremskridt vi måske kan gøre sammen, men jeg behøves en konkurrence mod andre for at se de fremskridt =0)..

• #41   8. sep 2009 Kristina - Ja og det kan konkurenceryttere acceptere ved dig ? Men folk der ikke rider stævner har svært ved at acceptere at det er konkurencerytteres måde at lave noget fælles med hesten ? Og det ene er hverken mere eller mindre forkert, for i bund og grund kan bare da også bare sige at det er forkert at vi har taget heste i fangeskab ? osv osv.

• #42   8. sep 2009 Personligt har jeg det sådan, at det da er OK at ride konkurrence... vi skal blot huske, at ligesom alt andet, vi foretager os med heste, så er det noget, vi gør for VORES skyld; dvs. at det på ingen måde må gå ud over hestens velfærd. smiley

• #43   8. sep 2009 Jeg siger da heller ikke det er forkert at være konkurrence rytter =0)
    men jeg er bare af den opfattelse at vælger man at sælge sin hest for sin egen vindings skyld, altså når man vælger stævnerne frem for hesten og ikke hesten frem for stævnerne, så synes jeg det er forkert..
    -men det er bare min mening =0)

Louise Lindbøg H: helt enig =0)

• #44   8. sep 2009 Louise - Ligesom folk der ikk rider konkurence skal tænke på at det ikk skal gå ud over hestens velfærd ?

Kristina - Fair nok

• #45   8. sep 2009
    Bare et spørgsmål... Hvordan kan det gå ud over hesten at man ikke rider konkurrence?

Så vidt jeg ved har jeg aldrig hørt om en hest der frivilligt selv har taget en galop tur hen til stævnet.

• #46   8. sep 2009 Der er lige så mange ikke konkurence ryttere der behandler sine heste skidt ?

• #47   8. sep 2009 og der er skam heste der NYDER at være ude til stævner og opleve noget

• #48   8. sep 2009
    Yeps, men du skriver " Ligesom folk der ikk rider konkurence skal tænke på at det ikk skal gå ud over hestens velfærd ? " Dvs. det forstår jeg som at hvis man ikke rider konkurrence skal man tænke på at det kan gå udover hesten velfærd at man ikke tropper op til stævner.

At en heste kan nyde at være til stævne, nej. Men jeg tror gerne den nyder at 'komme ud' - hvilket den også kan gøre ved at man smutter i skoven.

• #49   8. sep 2009 Det var ikke sådan jeg mente det ? overhovedet ? Der var en der skrev til mig : "at det på ingen måde må gå ud over hestens velfærd." altså det med konkurencer, og så skrev jeg bare at alm ryttere lige så meget ikke skal lade tingene gå ud over hestens velfærd, jeg siger overhovedet noget om at hesten ikke er tilpas hvis man ikk tropper op til stævner ? det har du skam misforstået

Hvis en hest HADEDE at komme til stævne ville den ikke gladeligt gå op i en trailer og gå ud med spidsede ører og være glad på stævnepladsen, og den ville da slet ikke lave en præsentation, stævner er nærmest bare træning med fremmede et fremmede sted og det er spændende oplevelser for både hest og rytter, ligesom en skovtur ja, så er det jo bare om hvad der passer lige nøjagtigt den hest og rytter bedst ?

• #50   8. sep 2009
    Jeps, det er bare træning et fremmed sted.
    Men husk lige også på ikke at gøre hesten til et menneske - meget af det heste gør er tillært adfærd, at blive trukket med eks. Cirka alt vi laver med hesten er tillært adfærd.

• #51   8. sep 2009 Det er heller ik at gøre hesten til et menneske ? Venligst lad vær at tale ned til mig.
    Ja og hesten har godt af at få indlært noget nyt, fx. at komme til stævne, for heste har godt af udfordringer, og godt af at lære nye ting

• #52   8. sep 2009 Jeg synes ikke at Krikken på nogen måde har talt ned til dig Cille :O)

Jeg er enig med hende i at jeg ikke tror at en hest elsker at komme til stævner.
    Desværre tolker mange en hest med ørene fremme som en glad hest, men ørene fremme betyder rigtig ofte angst, og at hesten skal være opmærksom på alt omkring sig. Defor de også kan virke "glade" fordi de bliver livlige, men i mine øjne er en livlig eller hidsig hest ikke en glad hest men en hest som er bange eller misforstået.
    Og hvis hesten har lært at det er op i traileren eller også bliver det ikke sjovt, ja så vælger den at gå op i traileren, også selvom den helst ville blive hjemme. (Hermed ikke sagt at folk tæver deres heste for at få dem i trailer, men de kan have haft grimme oplevelser med det førhen).

Jeg mener bestemt ikke at heste kan synes det er sjovt at være til stævner, men mange heste opgiver at sige fra og stritte imod, fordi der ikke bliver lyttet til dem, så det hjælper alligevel intet. Det er lettere at gøre hvad der bliver sagt end at blive kostet rundt med

• #53   8. sep 2009 Simone T - Det med at tale ned er jo hvordan folk opfatter det, og jeg gider ikke have at vide jeg menneskeliggør en hest, det er nemlig noget jeg er træt af at folk gør, men det skulle heller ikke menes så surt som det lød smiley

Og det er ikk kun det at ørene er fremme, jeg ved godt det kan betyde flere ting, men der er nogle heste der syntes det er sjovt at komme med ud til sådan nogle ting, og de skal også have lov at komme med ud, ligesom nogle heste syntes det er sjovt at komme på en skovtur ?

Men det er heller ikke det indlægget handler om smiley det handler om ryttere der sælger heste og ikke hvad heste syntes om stævner, det er en uendelig diskussion der aldrig bliver fundet et endeligt svar på

• #54   8. sep 2009 Cille: helt i orden, jeg ville heller ikke diskutere det, ville bare sige hvad jeg mente om sagen smiley

• #55   8. sep 2009 Selvfølgelig smiley det er også meningen at man siger sin mening ;p

• #56   8. sep 2009 Hihi ja smiley

• #57   9. sep 2009 Cille, selvfølgelig er der også ikke-konkurrenceryttere, der ikke behandler deres heste godt - det, jeg mente med min kommentar, var blot at konkurrencetrangen ikke må konflikte med hestens velfærd. Læs nu, hvad jeg skriver i stedet for at blive stødt. smiley

• #58   9. sep 2009 Louise - Det forstod jeg også godt smiley jeg skrev bare at det skal ryttere uden for konkurencer også huske smiley det var bare sådan generelt fordi mange desværre ser konkurenceryttere som de slemme

Kommentér på:
Når ponyrytterne sælger

Annonce