29. nov 2003 Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
3 års til stævner {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg igen faldet over en herinde der stolt fortæller at hendes 3 års heste har startet stævne.. og det er absolut ikke første gang.. har folk slet ikke sat sig ind i reglerne ?? heste må ikke starte før maj det år de fylder 4 år og der kun gangartsklasser/uLC til c og højere.. LC klasser først fra august det år de bliver 4 år.. ponyer må intet starte før august det år de fylder 4 år..
Hvorfor pokker har folk dog så voldsomt travlt at de slæber en 3 års til stævne ?
I min verden bør ingen 3 års være redet så meget at de er klar til at gå stævne..
Og jeg har endda fået kritik fordi min ikke var fyldt 3 år da hun havde rytter på første gang.. men vi går meget langsomt frem og hun er stadig kun ryttervandt og ikke begyndt på galop endnu og da slet ikke stævne klar..
Hvad mener i om folk der bryder reglerne og hiver 3 års til stævne ?
Og jeg håber nogle af dem der starter deres 3 års har lst til at forklare hvorfor..
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
Men jeg kan heller ikke forstå at man bryder reglerne, der er jo en ganske god grund til at de er hvor de er.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
En 3års hest kan umuligt have muskler til at gå samlet af sig selv, hvis den gik et det mindste man kan - så ville den enten gå et godt stykke frem og ned eller i bringehøjde over lod fordi hesten ikke har de muskler.
Forstår ikke hvorfor man har så travlt med at komme igang, men okay det bekræfter så mig min undren i at det er derfor man ikke ser hestene der bliver tilredet når de er 2½ og går DSA, bliver godt kåret osv . 5-6år senere i MB og lidt senere i GP fordi de er smadret inden de bliver 5år.
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
her bliver hesten redet fra de er 2½ år, og bliver redet konstant og utrolig hårdt for at kunne opnå så mange point så muligt så de kan få et H, DET er mere grotesk end man starter en LD klasse. For heste til Sadelprøve bliver uden tvivl presset til de yderste og mere endnu af både rytter og fremmetrytter.
Self det tideligt at state stævne og for tideligt, men hvir jeg fik muligheden for at starte et mini stævne på min 3 års om et halvt år, så kunne jeg også godt finde på det.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) : Jeg mener så endda at nogle heste faktisk er klar til rytter tilvænning som 2½ års.. men ikke for at den kan være klar til stævner som 3 års.. kun så man kan gå endnu langsommere frem tror det der gør at mange unge heste bryder sammen er ikke så meget pga alderen de tilrides i, men hvordan de rides.. alt for meget alt for hurtigt og alt for meget samling som gør de ikke kan bruge sig korrekt og derfor slides
» Kristina'Rubin | LSDCM: Jamen det er jo det man bruger 4 års klasserne til.. at de kan komme ud og se noget.. det er vel ikke grund til at bryde reglerne.. mener man ens 3 års skal se noget nyt så rid en tur i skoven eller lån naboens bane..
nov 2003
Men det ændre jo ikke reglerne og det er vel ikke ok at bryde reglerne..
maj 2005
Følger: 227 Følgere: 223 Heste: 9 Svar: 1.723
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Signe *spider-pig* Nu som Jesus L - Har intet imod at man starter når hesten er 2½, hvis bare man holder sig til skridt og trav og ikke forlanger nogen som helst holdning af hesten og mest smutter i skoven.
Det jeg har noget imod er at man rider en til på 2½, presser den mere end normalt for at den skal få det skide H og begynder hurtigt senere på schenkelviniger mm.
Yeah right, en hest der kun er blevet redet 3 måneder har IKKE muskler til at samle sig selv og have røven med, det kan man bare ikke bilde mig ind.
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
Jeg giver dig ret i at det er for tidligt den måde man rider hestene til sadelkåring. og at man self ikke skal bryde reglerne. Men som hun selv siger så er det hendes nabo så den eneste forskel er hendes påklædning og en lidt større menneske mængde en normalt, og hvis hun har fået lov af klubben, ser jeg ingen problem i det.
Jeg synes kun det er godt for hesten, for i en LD skal hesten ikke være meget samlet, den skal bare tøffe rundt. Og når hun ride en LD klasse, fortæller det også bare hvor lille et stævne det endlig er.
nov 2003
ASSI -nydamsmr.milan: Er også helt enig der kunne da slet ikke forestille mig at slæbe min 3 års til et stævne.. selv om hun er meget moden og afslappet omkring ridningen..
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Min er 5 i år og går LA1-2 til D-stævner. Men han bliver da absolut ikke redet så hårdt som andre, der går det samme. Han er blevet presset lidt sommeren over, for at gå DSA, men har nu også en pause på en god måneds tid. Har stået helt stille de sidste 14 dage og skal nu igang med kun at blive redet 1-2 gange ugentlig de næste 2-3 uger. Derefter bliver det øget gradvis, sådan at han resten af året bliver redet 3-4 gange i ugen.
Synes det er vigtig lige at tage hensyn til at de fysisk ikke er klar til det. Lige en 3 års der går stævner, er nok lige overdrevet. Men synes det er fint nok at de går LC som 4 års og LA som 5 års. Der er jo ikke nogen der siger at de skal rides samlet 6-7 dage i ugen. Så længe man tænker over det.
dec 2003
Følger: 31 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 717
jeg kendte dengang intet til reglerne, og stolede derfor blindt på min underviser.
Hun blev på ingen måde tvunget til at gå samlet, der var tale om en lc1, og hun skulle blot ud og kigge lidt. Hun var klar.. Hun hverken kiggede, blev bange eller noget som helst. Husker jeg rigtigt red vi lige omkring de 63 % og blev nummer 4(:
og ja, i må gerne synes at det er forkert og bla bla bla..
Jeg har siden sat mig 100 % ind i alle reglementerne og kan dem sådan cirka udenad.
okt 2004
Følger: 195 Følgere: 197 Heste: 19 Emner: 7 Svar: 220
Reglerne er klare, og ved mange ikke tjekker hvor gammel hesten er til div. klubstævner, som de burde, så det ikke skete.
Men nogle mennesker vil vel ikke se deres heste blive gamle.?!?
De skal have tid til at vokse både knogle-, muskel- og led mæssigt. Når man starter med at arbejde med dem, vil de udvikle sig, og det kan tage tid.
Det er fint at lære sin hest div ting. og tage ud og ride stævner og springe er også fint. men alting med måde og efter reglerne.
Nye regler kommer til, og det er ikke altid man får dem læst. men denne regel er ikke ny-
Jeg har selv en stor dreng på 2½ som jeg så småt er begyndt at øve i div ting. men ikke for vi skal hu hej ud og starte stævne eller blive krøllet sammen i nakken. jeg kunne godt finde på at starte et stævne udenfor klasse i sommeren hvor min hest er blevet 4, men abselut ikke som 3 års eller det der ligner, regner med at gøre ham styrbar og ryttervant næste sommer og så lade ham vokse og nyde livet til sen foråret næste år igen, hvor jeg så igen vil starte ham stille op. min hest skulle gerne holde længe og jeg behøver ikke være med til div. championater eller mega spring klasser.
Men meningerne er mange ingen der siger min er den rette eller forkerte.
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.279
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.279
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
en sådan ung hest er hverken klar mentalt eller fysisk.
nov 2003
Folk mener det er okay når det kun er et lille stævne og en lille klasse.. men regler er jo regler og de er der af en grund.. for ellers ja så vil folk jo presse mere og mere og starte tidligere og tidligere.. og hvor går grænsen.. er et gårdstævne okay, er et klub stævne, distrekststævne.. faktisk er der jo en grund til at de helt unge kun må starte distrekt eller lands stævner og det er fordi banerne her er bedre og dommere osv ved mere.. så et lille dårligt organiseret gårdstævne måske på en dårlig bane er da værre..
Jeg regner med at min måske skal ud og se verden til et par lette klasser (nok trav klasser) til næste efteår(når hu er 4 år).. men nu må vi se om jeg føler hun er klar.. ellers venter vi til det forår hvor hun fylder 5 år.. vi har ikke travlt.. resten af året i år skal vi have lidt undervisning(for at sikre jeg laver mindst mulig fejl) og ellers mest tulle i skoven..
nov 2003
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
3 års til stævner