{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

Træt af at passe andre folks heste ! {{forumTopicSubject}}

Ååh jeg glæder mig til den dag min lejlighed og økonumi kommer i orden, så jeg endelig kan få min egen hest ! nu har jeg redet andres heste i 13 år, og synes snart jeg har oplevet nok !
Lige meget hvad man gør for folks dyr, og hvor meget tid man bruger, så er folk bare pi*s* utaknemelige !

Andre som har det på samme måde ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træt af at passe andre folks heste !
  • #1   19. aug 2009 Jeg har haft part på et par forskellige heste indenfor de seneste år, og har altid været tilfreds.
    men jeg er nu <b>rigtig</b> godt tilfreds med Nathalie som jeg har part på nu. Jeg fik en lille fødselsdagsgave til min fødseldag, jeg blev inviteret til stor fødselsdagsfest ude ved dem, og de stoler nok på mig, til at lade mig passe huset i 4 dage, alene. det tror jeg ikke der er særlig mange der stoler nok på en 15-årig til at give dem lov til det xD

• #2   19. aug 2009 Næ. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er det til dels et skodjob at passe andres heste. Alt det arbejde man ligger i hesten og alt den tid, får man ikke igen. Altså når man ikke længer har part/halvpart på hesten, så er arbjedet med den "spildt" selvfølgelig kan man lære noget ved det selv og gøre sig yderliger erfaringer.

Jeg passede også heste før jeg fik råd til min egen. Og var glad nok for at passe andres heste, men det var bare aldrig det samme. Så fik jeg endelig råd til egen hest og selvom det koster kassen og der er mange bekymringer med, så ville jeg ikke nøjes med halvpart fremover. Egen hest eller ingen hest.

• #3   19. aug 2009 kan godt forstå du glæder dig til du kan få din egen smiley Men se d på den lyse side, du har masser af erfaring fra træning af andres heste, og så kan du ride din egen kommende hest ENDNU bedre smiley

• #4   19. aug 2009 kamn godt forstå dig, men på den anden side, vær lige lidt taknemmelig over at andre lader dig ride og træne deres heste, som var det din egen...

• #5   19. aug 2009 Det væreste ved at passe andre folks heste eller dyr i det hele taget er ansvaret. Jeg havde på et tidspunkt halvpart på en dejlig fjordhest og familien var virklig søde. En dag rider jeg i skoven på hesten, hvilket ejern havde gjort masser af gange. Jeg trækker over en vej og ville til at sætte mig op, da hesten pludeslig vender rundt og jorder afsted , ud gennem skoven og lige ud på en meget trafikeret vej. Jeg stod bare og råbte og skreg og så de væreste skrækbilleder for mig. Hesten løber lige ud på vejen og bilisterne må helt op at stå på bremserne for ikke at køre ham over. Hesten forsætter hjem til stalden. Og ingen kommer til skade. Men shit jeg tudbrølede. Sikke en ulykke jeg kunne have forårsaget, båd for hesten, mig selv og billisterne. Selvom det var hændelig uheld og hestens ejer forsøgte at trøste mig, så satte det alligevel en del tanker i gang.
    For tænkt hvis hesten var blevet kørt over og skadet for livet, eller måske skulle aflives. Hvem skulle stå til ansvar for det, hvem skulle betale de enorme dyrlæge regninger, hvad med billisten, hvad hvis han/hun også var kommet til skade, hvad med alt hestens dyre udstyr, osv osv . Det er en forfærdelig tanke. Selvom det var ren uheld og ikke kunne været blevet forhindret, så havde jeg nok lige haft dårlig samvittighed resten af livet, hvis hesten var død. Dette skete heldigvis ikke.

Men derefter stopped jeg med at passe andres heste og samtidig fik jeg heldigvis råd til at købe min egen.

• #6   19. aug 2009 og selvom det kan føles utaknemligt at passe andres heste ( dette har jeg dog aldrig følt ) så er det en kæmpe tidlids erklaring at folk lader deres kæreste eje passes af andre, man i princippet ikke kender fra starten.

• #7   19. aug 2009 Er enig med Vita ....

• #8   19. aug 2009 Nu har jeg ikke ligefrem stor erfaring med at passe andre folks heste... ud over et par låneheste, er det ikke noget, jeg har gjort det helt store i, MEN...

Som jeg lige umiddelbart ser det, så er der 2 sider af sagen, når det handler om parter osv. Dels er der en person, som låner sin hest ud i større eller mindre omfang for at hjælpe folk, som ikke selv har hest, men gerne vil have en hest at ride på. Når man hjælper andre på den måde, synes jeg, det er OK, man stiller visse krav og betingelser.

Omvendt er det jo også ofte sådan, at parter og passere er en kæmpestor hjælp for hesteejerne, og derfor må det også være rimeligt, at der tages visse hensyn til dem.

Det bedste - som jeg ser det - er at indgå en udførlig kontrakt om regler og betingelser, ansvar osv. i forbindelse med en partaftale, så begge parter ved 100%, hvad hver især skal og ikke skal i forbindelse med hesten.

Selv har jeg det sådan, at jeg aldrig kunne drømme om at søge en part til mine heste. Det ville hverken være tåleligt for mig eller parten, fordi jeg rent ud sagt er voldsomt "hysterisk" med,, hvordan man omgås og behandler mine heste. Og ser jeg nogen gøre noget med hestene, jeg ikke er enig i, tænder jeg totalt af. Jeg vil helt klart også være enhver beriders mareridt, hvis jeg nogensinde får brug for at få nogle af mine heste i ridning. Så det ville simpelthen ikke være fair overfor hverken parten eller mine egne nerver at lade nogen få part på en hest hos mig, har jeg erkendt. Når det gælder mine dyr, egner jeg mig ikke til at dele, desværre.

• #9   19. aug 2009 Jeg er nu glad for at få lov til at ride andres.
    Jeg lære noget af det samtidig med har jeg det hyggeligt når jeg er derude. Er glad for andre stoller nok på mig til at lade mig ride deres heste. Jeg er i fuld gang med at træne Elvira op, og intil videre er hun stadig på Lc nivea (Da jeg startede med hende havde hun mistet sin kondision havde kæmpe græs mave, og kig med næsen lige frem. Samt bruge ikke ryggen så godt og trådte ikke helt nok ind under sig. Samt farede hen til alle spring) Nu er vi godt påvej til Lb og hun er begyndt at blive løsnet super fint op, samt næsen er på vej på plads. Hun er fuld styrbar hen til springene og har springer Super. Hun har også lært komandoen "rør" skyndt hun har lidt svært ved at forstå det ; )

Så syndes nu man skal være taknemmelig, selvfølelig er det ikke sjovt med en ejer der hundser med en. Og siger man gør alt forkert Mm.

• #10   19. aug 2009 Før jeg fik min første hest, have jeg også en part. Dette var dog på en rideskole hest, men passede også en privat pony, hvis ejer havde mistet interassen, og havde den derfor 7 dage om ugen. Jeg var yderst taknemmelig for at få lov til at ride de heste, ser du jeg hyggede mig med de heste, nød tiden jeg kunne bruge med dem, og lærte en masse.

Nej det er ikke det samme som at have egen hest, men det er ikke kun en dans på roser at have egen hest, det må du ikke tro. Syntes jeg så tit læser at folk syntes ejere skal være taknemmelige over at man gidder passe deres hest, men det går også den anden vej, man skal også være taknemmelig over at må passe deres hest.

Nu mener jeg ikke dette som personlig på dig da jeg ikke kender dig, men folk i dag er blevet mere forvent end for 10 år siden. De vil have alt for at gide at flytte sig fra sofaen. I min tid på rideskole der ville folk nærmest gøre alt for en times gratis ridetur.. nu skal hesten kunne ride høj dressur, og gerne springe højt, selv om rytteren ikke kan, man skal have en ridehald, undervisning, osv for at mange overhovedet gider at overveje det, og det syntes jeg er en helt gal udvikling.

• #11   19. aug 2009 Hmm.. kender det ikke nej.. Jeg har været så heldig at låne en 5 års, (som vi selv har avlet) og Margrethe(hendes ejer) er simpelthen så sød.. Hun er tit ude og kigge, og er med hver gang vi er til stævne.. Hun køber alt til Joy, så skal ikke selv betale noget som helst.. smiley Håber da snart du finder nogen der er taknemlige for alt det arbjede du går og laver..

Frejafin: Jeg ville så nok ikke sige at det er spildt arbejde.. Hun når jo at lære en masse, og det er et kæmpe ansvar at passe en andens hest..

Pernille K: Jeg kan godt forstå hvis du synes det er træls.. Og håber snart du får styr på det hele smiley Men se det som en positiv ting at du får så meget erfaring, og altså.. Jo flere heste du får redet, jo nemmere er det at finde ud af hvad du vil ha når du skal have din egen smiley
    Held og lykke smiley

• #12   19. aug 2009 Har haft det lidt på samme måde.. Da jeg lejede min egen stald have jeg på et tidspunkt kun én opstalder, og hun var højgravid, og da hun skulle føde havde jeg selvfølgelig sagt ja til at passe hendes hest til hun kom ud fra hospitalet igen. Hun havde så også lovet mig at hendes kæreste ville komme og hjælpe mig med at passe hesten. Det endte så med at der efter en uger kom undskyldninger på undskydninger fra hendes side om hvorfor hun ikke kunne komme og til sidst gik hun bare ud fra at jeg passede hendes hest.
    Så jeg endte med at sidde halvanden måned, fra morgen til aften i frostgrader i vinters, for at lukke hestene ud om morgenen og ind om aftenen. Hendes kæreste så jeg 2-3 gange på den halvanden måned trods han havde lovet højt og helligt at han nok skulle hjælpe mig med det hele..
    Så føler man sig altså bare udnyttet!

• #13   19. aug 2009 Jeg har altid været taknemlig for de heste og den tillid folk viser mig. Men jeg synes bare der er for mange røvhuller, undskyld mig. men folk som ikke selv muger ud eller strøer når jeg ikke er der. Har endda været et sted hvor vi endda måtte gøre rent ved alle deres gnavere, da deres masvineunger og andre dyr stod i lort til halsen. (virkelig) vi troede på afstand at det var nogle piller af en slags. (Det var REN lort!)

Nu er jeg så et sted med nogle voksne mennesker, som mener at heste er en penge maskine som skal spytte føl ud, men ikke behøver mad, hø eller en ordentlig boks. Hestene skal stå til rådighed når de føler for at ride dem. Om de så er for udmagrede eller ikke har været redet i to måneder, skal de deltage i 3 kvarteres undervisning, hvis ejeren føler for at ride.
    Jeg passer så en hoppe derude, som jeg og alene mig passer. De betaler selvfølgelig omkostninger osv, men jeg rider og passer hende, og har gjort det i et år nu. Da jeg fik hende var hun nytilredet i Holland, og meget stresset og en anspændt nervøs hest. Nu er hun den dejligste roligste pige pga. den tid og tillid jeg har lagt i hende. Nu efter et år er vi endelig klar til undervisning. og har lige haft vores første time. Og det går kanon! (for første gang) Hesten er enormt meget enmands hest, og af den grund har hun kun været redet af mig. (Hun har haft anden rytter på én gang, i den tid jeg har haft hende, der ville hun ikke have rytter på ryggen i tre uger efter.) Men nu hvor det går godt, kommer ejeren, som har 4 andre heste at ride, nu vil hun pludselig ride min, fordi nu ser det jo godt ud og det er jo hendes hest. SOM HUN ELLERS ALDRIG HAR INTERESSERET SIG FOR. Sikke en tak for at have passet 8 bokse en hel vinter, givet vand hele sommeren og tilset alle heste som den eneste, ventet på dyrlæger utallige gange osv.

Dét var takken !

• #14   19. aug 2009 Hver gang jeg siger ting som at vi mangler smed eller at føllet mangler grimer, eller andet så er jeg bare en pylleret tøs, som er alt for hysterisk med dem. "det er jo bare heste"
    Lige meget hvad jeg siger har jeg hul i hovedet, på trods af alt hvad jeg gør for dem. De har tre firmaer og er aldrig hjemme, derfor ser de ikke hvilket arbejde jeg ligger i hestene og stalden. Selv de gange mig og min veninde har gjort hovedrengøring i stald og sadelrum ligger de ikke mærke til det.

nu er jeg nået til det punkt hvor jeg ikke kan klare flere løfter og løgne der aldrig bliver til noget. Desværre kommer det desværre til at gå ud over min ultimative drømmehest som jeg elsker over alt i verden. Havde jeg haft 100 tusind havde jeg købt hende.. :'l

• #15   19. aug 2009 Simone T : Åha jeg kan sagtens sætte mig ind i det. Man føler sig bare pisset på. Sådan har jeg det også derude. Jeg ved at hvis ikke jeg kommer om vinteren, så får de hverken halm eller hø.. Så har man skyldfølelese når man en dag bliver hjemme. Og det er ikke engang ens egen hest!

• #16   19. aug 2009 Jeg har også haft passer heste, og har aldig plevet de har været utaknemlige.. bare fordi de ikke iger tak hele tiden, behøver de ikke være utaknemlige..

Ved den ene part hvor jeg red hesten gratis og hjalp med at muge ud, gav hun mig endda rideundervisning i fødselsdagsgave smiley

• #17   19. aug 2009 Tanja: Ved ikke om du har læst ovenstående ? Men jeg har også været steder hvor de var taknemelige og rare, slet ikke det, men jeg synes jeg har fået nok herude. Føler de har jogget godt og grundig på mig.

• #18   19. aug 2009 Vita - mange tager betaling ved parter (ganske smagløst), så synes nu egentlig oftest det er ejerne, der er de usympatiske i det her parts-spil.

Har aldrig selv haft part, men jeg kan godt se din situation - mon ikke du snart får din egen? Hvor der er vilje er der vej, og det meste handler om prioritering..

• #19   19. aug 2009 Louise K: jo det håber jeg. Om ikke andet så bliver næste gang en lånehest, så alt ting ikke skal gå gennem ejer.. Det er svært at købe hest som studerende smiley

• #20   19. aug 2009 Hvorfor har du så ikke sagt fra og nej til at passe folks heste?
    Hvis jeg som ejer og du passede min hest ville jeg da ikke synes det var fedt hvis du var træt af det . Så hellere at du sagde nej tak, hvis du ikke ville have det var på den måde .. Alle ejere har deres krav til når de har en passer .. Det er ikke gratis at have hest og det er ens kæreste eje .. at lade andre passe sin hest er rigtig stort.. Og man må som passer tag de ting der høre med og hvis det er for store krav, så er det nok ikke lige hesten . For mit vedkomne skal kemien være der mellem passer og ejer .. Jeg har før haft passere, men alle synes det var for stort arbejde og har indset at min hest nok er en enmands hest ..
    at være passer er ikke altid fedt og der følger pligter med .. Men sådan er det at være passer og man får chancen for at ride og passe en hest når man ikke selv har udgifterne til det .. Synes du skal være taknemmlig over for at folk gider lade dig ride deres heste .. De kunne lige så godt sige at de gad fandme ikke have at du passede dem.. Bare tænk over det .. Du skal være taknemmelig for at kunne ride andres heste.. Du har fået holdt din ridning ved lige og er "klædt" godt på til at få din egen hest engang..

• #21   19. aug 2009 Linda T: Problemet er at de ikke har nogen krav eller regler, og at de er temmelig ligeglade med deres heste ? Derfor har jeg lavet alt derude med pasning af deres 8 heste det sidste år. Ved ikke om du har set hvad jeg ellers har skrevet herinde ??

• #22   21. aug 2009 Nå nu forstår jeg ..

Kunne virkelig ikke forstå det ellers .. (:
    Ja det er sku træls .. Har også engang passet en pony og ejeren vidste det ikke engang for hun var så sjældent ude hos den ..
    Undskyld mit tidligere indlæg hvis det virkede stødende .. (:

• #23   21. aug 2009 Nej det har jeg faktisk ikke oplevet med en part... Jeg ahr Sultan nu, og jeg kan på ingen måde klage! Jeg er med i foder,smed, dyrlæge det hele, hun sætter pris på min mening om tingene, jeg passer hestene når de har brug for det, jeg får ros for alt det arbejde jeg gør jeg træner sultan som det passer mig med mine metoder, jeg er nu også begyndt og træne vivaldi og hans ejer i spring, jeg ahr fået lov til at løsspringe dem begge, Jeg kan gøre praktisk taget hvad der passer mig... Hans ejer er SÅ glad for mig, jeg får julegave og fødselsdags gave af dem og i¨år var jeg med til datterens konfirmation og jeg var blandt dem der også blev inviteret i kirken... Man sang endda fødselsdagssang til datterens konfirmation for mig fordi jeg havde fødselsdag dagen efter..

Jeg kna på ingen måde klage og det har jeg absolut heller ikke tænkt mig og gøre smiley

Kommentér på:
Træt af at passe andre folks heste !

Annonce