931 visninger
|
Oprettet:
Træt af at passe andre folks heste ! {{forumTopicSubject}}
Ååh jeg glæder mig til den dag min lejlighed og økonumi kommer i orden, så jeg endelig kan få min egen hest ! nu har jeg redet andres heste i 13 år, og synes snart jeg har oplevet nok !
Lige meget hvad man gør for folks dyr, og hvor meget tid man bruger, så er folk bare pi*s* utaknemelige !
Andre som har det på samme måde ?
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.688
men jeg er nu <b>rigtig</b> godt tilfreds med Nathalie som jeg har part på nu. Jeg fik en lille fødselsdagsgave til min fødseldag, jeg blev inviteret til stor fødselsdagsfest ude ved dem, og de stoler nok på mig, til at lade mig passe huset i 4 dage, alene. det tror jeg ikke der er særlig mange der stoler nok på en 15-årig til at give dem lov til det xD
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Jeg passede også heste før jeg fik råd til min egen. Og var glad nok for at passe andres heste, men det var bare aldrig det samme. Så fik jeg endelig råd til egen hest og selvom det koster kassen og der er mange bekymringer med, så ville jeg ikke nøjes med halvpart fremover. Egen hest eller ingen hest.
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
sep 2007
For tænkt hvis hesten var blevet kørt over og skadet for livet, eller måske skulle aflives. Hvem skulle stå til ansvar for det, hvem skulle betale de enorme dyrlæge regninger, hvad med billisten, hvad hvis han/hun også var kommet til skade, hvad med alt hestens dyre udstyr, osv osv . Det er en forfærdelig tanke. Selvom det var ren uheld og ikke kunne været blevet forhindret, så havde jeg nok lige haft dårlig samvittighed resten af livet, hvis hesten var død. Dette skete heldigvis ikke.
Men derefter stopped jeg med at passe andres heste og samtidig fik jeg heldigvis råd til at købe min egen.
sep 2007
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Som jeg lige umiddelbart ser det, så er der 2 sider af sagen, når det handler om parter osv. Dels er der en person, som låner sin hest ud i større eller mindre omfang for at hjælpe folk, som ikke selv har hest, men gerne vil have en hest at ride på. Når man hjælper andre på den måde, synes jeg, det er OK, man stiller visse krav og betingelser.
Omvendt er det jo også ofte sådan, at parter og passere er en kæmpestor hjælp for hesteejerne, og derfor må det også være rimeligt, at der tages visse hensyn til dem.
Det bedste - som jeg ser det - er at indgå en udførlig kontrakt om regler og betingelser, ansvar osv. i forbindelse med en partaftale, så begge parter ved 100%, hvad hver især skal og ikke skal i forbindelse med hesten.
Selv har jeg det sådan, at jeg aldrig kunne drømme om at søge en part til mine heste. Det ville hverken være tåleligt for mig eller parten, fordi jeg rent ud sagt er voldsomt "hysterisk" med,, hvordan man omgås og behandler mine heste. Og ser jeg nogen gøre noget med hestene, jeg ikke er enig i, tænder jeg totalt af. Jeg vil helt klart også være enhver beriders mareridt, hvis jeg nogensinde får brug for at få nogle af mine heste i ridning. Så det ville simpelthen ikke være fair overfor hverken parten eller mine egne nerver at lade nogen få part på en hest hos mig, har jeg erkendt. Når det gælder mine dyr, egner jeg mig ikke til at dele, desværre.
jul 2008
Følger: 74 Følgere: 65 Heste: 10 Emner: 529 Svar: 2.833
Jeg lære noget af det samtidig med har jeg det hyggeligt når jeg er derude. Er glad for andre stoller nok på mig til at lade mig ride deres heste. Jeg er i fuld gang med at træne Elvira op, og intil videre er hun stadig på Lc nivea (Da jeg startede med hende havde hun mistet sin kondision havde kæmpe græs mave, og kig med næsen lige frem. Samt bruge ikke ryggen så godt og trådte ikke helt nok ind under sig. Samt farede hen til alle spring) Nu er vi godt påvej til Lb og hun er begyndt at blive løsnet super fint op, samt næsen er på vej på plads. Hun er fuld styrbar hen til springene og har springer Super. Hun har også lært komandoen "rør" skyndt hun har lidt svært ved at forstå det ; )
Så syndes nu man skal være taknemmelig, selvfølelig er det ikke sjovt med en ejer der hundser med en. Og siger man gør alt forkert Mm.
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
Nej det er ikke det samme som at have egen hest, men det er ikke kun en dans på roser at have egen hest, det må du ikke tro. Syntes jeg så tit læser at folk syntes ejere skal være taknemmelige over at man gidder passe deres hest, men det går også den anden vej, man skal også være taknemmelig over at må passe deres hest.
Nu mener jeg ikke dette som personlig på dig da jeg ikke kender dig, men folk i dag er blevet mere forvent end for 10 år siden. De vil have alt for at gide at flytte sig fra sofaen. I min tid på rideskole der ville folk nærmest gøre alt for en times gratis ridetur.. nu skal hesten kunne ride høj dressur, og gerne springe højt, selv om rytteren ikke kan, man skal have en ridehald, undervisning, osv for at mange overhovedet gider at overveje det, og det syntes jeg er en helt gal udvikling.
maj 2005
Følger: 3 Følgere: 94 Heste: 9 Svar: 592
Frejafin: Jeg ville så nok ikke sige at det er spildt arbejde.. Hun når jo at lære en masse, og det er et kæmpe ansvar at passe en andens hest..
Pernille K: Jeg kan godt forstå hvis du synes det er træls.. Og håber snart du får styr på det hele Men se det som en positiv ting at du får så meget erfaring, og altså.. Jo flere heste du får redet, jo nemmere er det at finde ud af hvad du vil ha når du skal have din egen
Held og lykke
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Så jeg endte med at sidde halvanden måned, fra morgen til aften i frostgrader i vinters, for at lukke hestene ud om morgenen og ind om aftenen. Hendes kæreste så jeg 2-3 gange på den halvanden måned trods han havde lovet højt og helligt at han nok skulle hjælpe mig med det hele..
Så føler man sig altså bare udnyttet!
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
Nu er jeg så et sted med nogle voksne mennesker, som mener at heste er en penge maskine som skal spytte føl ud, men ikke behøver mad, hø eller en ordentlig boks. Hestene skal stå til rådighed når de føler for at ride dem. Om de så er for udmagrede eller ikke har været redet i to måneder, skal de deltage i 3 kvarteres undervisning, hvis ejeren føler for at ride.
Jeg passer så en hoppe derude, som jeg og alene mig passer. De betaler selvfølgelig omkostninger osv, men jeg rider og passer hende, og har gjort det i et år nu. Da jeg fik hende var hun nytilredet i Holland, og meget stresset og en anspændt nervøs hest. Nu er hun den dejligste roligste pige pga. den tid og tillid jeg har lagt i hende. Nu efter et år er vi endelig klar til undervisning. og har lige haft vores første time. Og det går kanon! (for første gang) Hesten er enormt meget enmands hest, og af den grund har hun kun været redet af mig. (Hun har haft anden rytter på én gang, i den tid jeg har haft hende, der ville hun ikke have rytter på ryggen i tre uger efter.) Men nu hvor det går godt, kommer ejeren, som har 4 andre heste at ride, nu vil hun pludselig ride min, fordi nu ser det jo godt ud og det er jo hendes hest. SOM HUN ELLERS ALDRIG HAR INTERESSERET SIG FOR. Sikke en tak for at have passet 8 bokse en hel vinter, givet vand hele sommeren og tilset alle heste som den eneste, ventet på dyrlæger utallige gange osv.
Dét var takken !
jan 2007
Lige meget hvad jeg siger har jeg hul i hovedet, på trods af alt hvad jeg gør for dem. De har tre firmaer og er aldrig hjemme, derfor ser de ikke hvilket arbejde jeg ligger i hestene og stalden. Selv de gange mig og min veninde har gjort hovedrengøring i stald og sadelrum ligger de ikke mærke til det.
nu er jeg nået til det punkt hvor jeg ikke kan klare flere løfter og løgne der aldrig bliver til noget. Desværre kommer det desværre til at gå ud over min ultimative drømmehest som jeg elsker over alt i verden. Havde jeg haft 100 tusind havde jeg købt hende.. :'l
jan 2007
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Ved den ene part hvor jeg red hesten gratis og hjalp med at muge ud, gav hun mig endda rideundervisning i fødselsdagsgave
jan 2007
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Har aldrig selv haft part, men jeg kan godt se din situation - mon ikke du snart får din egen? Hvor der er vilje er der vej, og det meste handler om prioritering..
jan 2007
nov 2005
Følger: 40 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 446
Hvis jeg som ejer og du passede min hest ville jeg da ikke synes det var fedt hvis du var træt af det . Så hellere at du sagde nej tak, hvis du ikke ville have det var på den måde .. Alle ejere har deres krav til når de har en passer .. Det er ikke gratis at have hest og det er ens kæreste eje .. at lade andre passe sin hest er rigtig stort.. Og man må som passer tag de ting der høre med og hvis det er for store krav, så er det nok ikke lige hesten . For mit vedkomne skal kemien være der mellem passer og ejer .. Jeg har før haft passere, men alle synes det var for stort arbejde og har indset at min hest nok er en enmands hest ..
at være passer er ikke altid fedt og der følger pligter med .. Men sådan er det at være passer og man får chancen for at ride og passe en hest når man ikke selv har udgifterne til det .. Synes du skal være taknemmlig over for at folk gider lade dig ride deres heste .. De kunne lige så godt sige at de gad fandme ikke have at du passede dem.. Bare tænk over det .. Du skal være taknemmelig for at kunne ride andres heste.. Du har fået holdt din ridning ved lige og er "klædt" godt på til at få din egen hest engang..
jan 2007
nov 2005
Følger: 40 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 446
Kunne virkelig ikke forstå det ellers .. (:
Ja det er sku træls .. Har også engang passet en pony og ejeren vidste det ikke engang for hun var så sjældent ude hos den ..
Undskyld mit tidligere indlæg hvis det virkede stødende .. (:
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 162 Svar: 1.362
Jeg kna på ingen måde klage og det har jeg absolut heller ikke tænkt mig og gøre
Træt af at passe andre folks heste !