{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

brændmærke? eller chip? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

I har nok alle hørt om den debat.

Har set at der har været en debat om folks meninger.
Min egen er at brændmærkning kun er fordi " UHa så kan man se jeg har en "fin" hest". chip er sgu BEDRE!.
syns det er en omgang arrogant crap.

Nå pyt slet ik vores meninger vi skal snakke om :D!.

- Vil blot høre om der du chipper din hest eller ej?.

OBS OBS.. svar KUN på spørgsmålet tak ! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  brændmærke? eller chip?
  • #1   3. aug 2009 Hejsa :=
    Er din egen hest chippet?

Mine er det ikke, men vil gerne have det gjort, når jeg har penge til det smiley Med hensyn til brændmærkning så er Anton det, men man kan stor set aldrig se det smiley Og det har han altid være fra da vi købte ham som 3 års og nu er han 12 smiley så det er ikke noget jeg går og tæner på han er i den forstand smiley

• #2   3. aug 2009 også kan jeg ikk helt forstå din mening der oppe smiley vil du helst have brændmærke eller hvade? smiley

• #3   3. aug 2009 Okay :)..

Jeg mener faktisk hun er chippet fra tidlig ejer. Er lidt i tvivl. Men kan jeg se på hendes stamtavle self smiley

• #4   3. aug 2009
    Jeg vil helt klart mene at CHIP er det bedste, da det ikke så nær så ondt som at blive brændmærket...

- men kan godt se at det er lækkert at, man til stævner lynhurtig kan se om det er en varmblod eller anden race....

... Tror bare folk skal forstå at tiderne er skiftet....

• #5   3. aug 2009 Som jeg skriver syns jeg at chip er bedre.

Men vil ik diskutere meninger om selve det. Er det alledrede et voldsomt stort emne om :). Så. men vil bare høre om jeres heste er det ene eller andet.

• #7   3. aug 2009 Alle vores bliver chippet... det skal de smiley

• #8   3. aug 2009 Okay Tak for jeres svar smiley kan se det er meget blandet! hehe.

• #9   3. aug 2009 Mie og Kristina synes også det ser ret lækkert ud man kanse hvad det er for en hest smiley

• #11   3. aug 2009 Mie W - Team Røde LYN !:

Ikke for at rette dig men jeg har ret når jeg skriver at brændemærke gør mere ondt end chip...

- Fordi i dr1 update igår var emnet oppe og en dyrelæge havde forsket i hvilke metoder gjorde mest ondt...

Chip: gør ondt lige når hesten får den...

Brændmærke: er hævet og gør ondt op til en uge efter...

så brændmærket GØR mest ondt....

• #12   3. aug 2009 de SKAL ikke chippes endnu..
    hvis de skulle det, havde min dyrlæge nok gjort for en lille måned siden, da han var ude og vac min nye hest, som heller ikke er chippet smiley

• #13   3. aug 2009 min er chippet....og så vidt jeg ved er det lovpligtigt????

Der var een ting jeg lagde mærke til at hende fra DV udtalte sig om: "hvis ikke vores heste var brændemærket var de jo blot nogle tilfældige racer blandet sammen". sikke da en gang fis da de jo vil være DV uanset om de er brændemærket eller ej, det er jo blot at kigge på stamtavlen. Lige i følge hendes udtalelse ser jeg også bare brændemærket som et "jeg er fin på den" - mærke.

• #14   3. aug 2009 altid tinker:

helt enig smiley

• #15   3. aug 2009 De dyrlæger jeg har snakket med siger det er lov pligtigt at alle heste skal chippes og det var i 2007, da mine skulle have en ormekur, den kunne jeg ikke få med mindre han var chippet.

Så ja alle mine 3 heste er chippet

• #16   3. aug 2009 min er brandmærket, men hun skal chippes her når dyrlægen kommer og giver basis vaccination.

• #17   3. aug 2009 ja min veninde har en DV med fin stamtavle, men fordi hun ikke lige var brændmærket kunne hendes føl ikke kårres som dv. så hun måtte hen og få sadle kårret hoppen så den kunne blive brændmærket, så latterlige ragler.
    Plus at en DV er lige så meget en stor bla. af blod som andre heste kan være.
    Bare der er fuldblod i kan din hest kårres som DV den udvej er der altid!!

Fin hest hva´undskyld skulle lige ud med det.!

• #18   3. aug 2009 Min pony er både chippet og brandmærket.! smiley

• #19   3. aug 2009 Nu har jeg lige været til følskue og set mindst 25 føl blive brændmærket. De reagerede kun i øjeblikket, og derefter var der intet. Jeg har heller ikke set føl haft gener af det senere.

Ved brændemærke kan man identificere med det blotte øje. Derimod skal man have scanner til en chip, derfor ser jeg stadig brændemærke som være det nemmeste.

Desuden ved jeg ikke om chip på hest er det samme som ved hund, men ved hund er det slet ikke den samme type, som de får verden over. Min hun er fra USA, og er chippet, men kan ikke læses med den normale scanner i DK. Det er jo ikke specielt praktisk, for så kunne dyrlægen tro, at den slet ikke er scannet.

• #20   3. aug 2009 Der er ingen forskel.

Har i set den kanyle de bruger til, at chippe med?!

Jeg tror jeg vil foetrække brændmærkningen, hvis jeg nogensinde fik et valg.

Bruno er brændmærket, men skal chippes, da ddet sikrer ham fra slagtningen, hvis jeg engang vil sælge ham og hvis han løber væk fra folden o.lign. kan man se han tilhører mig.

• #21   3. aug 2009 Vores avls hoppe er brændemærket , og føllet er også lige blevet det efter følskue og min nye vallak er også brændemærket.
    Synes nu ikke det har noget at gøre med at være fin på den - underlig udtalelse må jeg nok sige..
    når hesten er kåret i DV og føllet også skal, er man jo nødt til det.

• #22   3. aug 2009 det er ikke lovpligtigt endnu smiley der har kun været snak om det

• #23   3. aug 2009 Min lille shetlandspony er ingen af delene, da hun blev besigtiget før chippen kom frem, og der er det absolut ikke velset at brændemærke.
    Alle mine andre shetlændere er chippe (lige med undtagelse af føllene selvfølgelig, som først bliver det i løbet af august og september)

Min haflinger er chippet og brændemærket. Brændemærket er uden nr, men blot et bevis for at hun er godkendt, hun er impoteret fra østrig som føl, og er tyroler haflinger.

Min frieser er chippet, det skal de.

Min barockpinto er chippet, jeg havde valget mellem brændemærke og chip, da hun er LU-registreret. Men da hun kan kåres under en ren race, hvis de får det op at køre, skal hun ikke stemples med LU.

• #24   3. aug 2009 Mine heste er IKKE chippet, men brændemærket..
    Personligt synes jeg bedst om brændemærkning, da en hest der er chippet ikke kan slagtes.

Det vil sige at hvis du står og skal have aflivet din hest, er hesten "kun" til DAKA, fordi den ikke kan slagtes.. Synes jeg er latterligt..

Desuden er det også meget svært at snyde med et brændemærke - altså lave falske papire.

• #25   3. aug 2009 *Klostermarken* - Tina J
    En hest der er identitets chippet kan godt slagtes. En chip er et nr, som er forbundet med nogle oplysninger. Det er kun hvis hesten bliver behandlet sådan at den ikke må bruges til konsum, at den ikke må slagtes. Og så kommer de oplysninger til at stå, så når de tjekker chippen på slagteriet, kan se at den må de ikke bruge, hvis den alligevel kommer dertil.

• #26   3. aug 2009 Jeg tror ikke det er for at være snobbet, men der bliver lagt utrolig mange penge og tid i at avle disse føl. Desuden har jeg aldrig set en, som har haft ondt. Man kan sagtens røre det og strigle der uden reaktion. Føllene reagerer kun i øjeblikket, og så ser du ikke mere til det.

Et brændemærke kan heller ikke fjernes, som en chip kan, derfor er det mere sikkert.

• #27   3. aug 2009 Min er chipmærket. Han sagde intet til det overhovedet.

• #28   3. aug 2009 OBS OBS!!!:.

DETTE ER IKK FOR AT HØRE JERES MENINGER! MEN KUN FOR AT HØRE HVILKEN AF JERES HESTE VAR?...

• #29   3. aug 2009 * DV er ikke en race men det forbund - derfor krydsninger af alle mulige racer, for at få ædler og lette heste.

• #30   3. aug 2009 Nu er det sådan, at føllene/hestene faktisk ikke reagerer voldsomt på et brændemærke ?
    Da vores føl blev brændemærket for nogle uger siden, stod hun bare stille også bagefter! for reaktionen kommer først bagefter, men der kom ingen fra vores følle.

- jamen så må os DV avlere jo bare være snobber , jeg er sgu egentlig lige glad med andres meninger.

.. men jeg foretrækker brændemærke da det er sikrest ! smiley

• #31   3. aug 2009 Min er chipmærket - men han er jo heller ikke kåret i noget avlsforbund.
    Synes chip er fint, det gjorde i hvert fald ikke ret ondt på ham da han fik den. Kunne godt forestille mig at brændemærke gør nas.

Kommentér på:
brændmærke? eller chip?

Annonce