{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  diskussion brændmærker
  • #1   2. aug 2009 Jeg har nu ikke noget problem med brændemærker - jeg synes det er lidt noget pjat at gå så meget op i at de bliver lidt ømme osv i en uges tid... De bliver da også ømme når de bliver sparket på fold osv...

• #2   2. aug 2009 Hvorfor skal ride og alvs sporten sættes i dårlig lys?

Jeg synes det er pjat. Helt ærligt vi har brændmærket hest i over 100år og det håber jeg vi kan blive ved med. Vi skal ikke sammenligne heste med mennesker.

Hader når nyhederne skal blæse sådan noget op, det skal nok komme op og vende i alle de forskellige tv programmer.

• #4   2. aug 2009 Sys det er okay, men så en gang en pisse lækker hest, og så havde dem der ejede den lavet et hjemme lavet brænd mærke af et heste hovede, det er jeg så ret i mod!

• #5   2. aug 2009 Tiller: det kan man altså ikke sige - hvis man "bare" skal gøre som man har gjort i mange år, så er der jo ingen udvikling i noget som helst.
    jeg ved sgu ikke helt.. jeg synes at det er synd, at hestene skal udsættes for smerten ved brændemærkning, men jeg kan også se de efterfølgende fordelene (:

• #7   2. aug 2009 Har lige set det samme og sidder og tænker over det tror det er et lidt brandfarligt emne .
    men de sagde vist i udsendelsen at det forsøg der var lavet hun var lavet på 7 heste så det er rimligt begrænset. Min fjordhest er brandmærket og jeg tror der er lidt prestice i det at ens hest er brandemærket. Jeg tror der er nogen der ikke ville synes at det var det samme hvis de ikke havde mærket på låret.
    Jeg er lidt splittet om hvor vidt jeg synes det er ok eller ikke. Jeg kan på en måde ikke rigtig forestille mig at man ikke skulle brandmærke sin hest, men tror også på at det nok gør mere ondt at blive brandmærket end at blive chipmærket. Så ved engenligt ikke rigtigt hvad jeg holder på.

• #8   2. aug 2009 jeg har nu heller ikke noget imod det selv... jeg så selv et føl blive brændmærket.. og ja nogle folk vælger jo også selv at blive brændmærket... smiley

Og ja, som ham fra dv sagde, så med det synlige bevis, så kan man i konkurrencer hurtigt se at hesten er af dansk avl.. det er der da noget godt i....

min hest er selv frysemærket, og det er vel ikke værre end brændmærkning...

• #9   2. aug 2009 Jeg syntes det er noget pjat.
    Nok gør det ondt i det sekundt, og hesten øm bagefter. Men så går der os kun 2 dagen så er det glemt igen. Sidste år da min blev brænd kunne jeg holde ham helt rolig (har både video og billeder af det) Og da det var slut stod han roligt og kiggede. Da vi kom hjem var han hverken øm eller hævet, Det blev smurt en gang og så lage han ikke mere mærke til det.

Desuden gør brændemærkning at heste bliver svære at stjæle, fordi de har deres "ID" på røven.

Som han sagde i tv, så kan den danske undersøgelse ikke bruges til en skid da den kun er lavet på 19 heste, iforhold til den tyske som er lavet på 90 heste

Men det ender nok med at vi følger Sverige og Norges beslutning om nogle år.

• #10   2. aug 2009 Synes det er bedre at chipmærker. Mit føl blev også brændmærket, men jernet var ikke varmt nok og det resulterede i at hun derefter ikke ville have taget ben på den side, hun glemte os ikke for det. Så at det bare er en mindre smerte, den tror jeg ikke på. Brændmærkning er ren reklame og kun vigtig for mennesker. Hestene er da lige meget værd af den grund.

• #11   2. aug 2009 jeg var selv skeptisk inden jeg fik min egen brændemærket, men det foregik stille og roligt og jeg vil vove at påstå at den ikke kunne mærke en klap..... brændemærkningen ødelægger de små nerver så de intet mærker...
    jeg har en video både af en brændemærkning og en chipning

mærkning:
    http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=103725

chipning:
    http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=107143

jeg har intet imod brændemærkning mere og mit føl skal også mærkes....

• #12   2. aug 2009 at jernet ikke er varmt nok er en ting....... men det kunne også ske at chippen ikke kom i i første huk og så skal den stikkes med den tykke nål igen AV

• #13   2. aug 2009 nu viser syr godt nok ikke smerte på samme måde.. men min hund blev chippet.. og han skreg og hylede som en gal... det gjorde virkelig ondt på ham... og efter hvad jeg har set med brændmærkning, så ligner det ikke at gøre ligeså ondt..
    og vil gerne lige påpege igen at jeg godt ved at dyr ikke vise smerte på samme måde

• #14   2. aug 2009 Daugaard´s Magnifigue;

Ja, men det ville da ikke have givet problemer efterfølgende, jeg fik en hest hvor man ikke kunne tage det ene bagben og der var problemer med det i over 10 år.

• #15   2. aug 2009 Var også skeptisk da min ene hoppe og føl skulle brændemærkes, men de reagerede overhoved ikke på det !!
    Har chippet alle mine heste og synes de har reageret mere på chippen end brændemærket. Den ene fik en voldsom bule og var meget øm efter chipning..

• #16   2. aug 2009 Har i nogensinde set en chipningsnål tæt på? den er ret tyk... selve chippen er 1 cm lang og 2 mm tyk og den skal ligge inden i en nål... jeg synes ikke det ser rart og....

• #17   2. aug 2009 Syntes vandene deler sig, for mener egentligt, vi bør kun påfører dyret smerte, hvis vi har en reel og good grund til det.
    At det noget vi altid har gjort og plejer, ja sorry men er lige til at brække sig over. for kig på de lande lidt længere væk, jamen vi har altid stenet kvinder! det ikke ok at gøre ting fordi det er noget vi altid har gjort.

Men ja så kan man tage debatten samtidig er det ok at kasterer grise?
    Jeg har gjordt det selv, men er det ok for at kødet ikke skal smage af orne og vi kan få billigt kød! Som andre siger, det jo kun en kort smerte og så den øm.
    det grisen jo også en kort smerte og så den øm. Samme med halekupering
    Det en kort smerte så den måske lidt øm!
    Men igen er det virkeligt nødvendigt, jeg vil mene det vigtigste er du kan bevise hesten er den som den er. og kan man gøre det nu om dage med en ship aom er mindre smertefuldt og mindre stressende for dyret så vil jeg sige ja tak. og så lad os droppe ideen med vi plejer. Kan man godt lide kronen på bagdelen, helt ærlig så klip dog en krone, når der skue og hesten skal vises frem. Blot min holdning.

• #18   2. aug 2009 Jeg brændmærker mine. Og er også begyndt at chippe, så har man da alt i et. Men da min hoppe sidste år skulle brændmærkes og chippes som 4 års, vil jeg så gerne sige at hun stod bom stille ved brændmærkningen men sprang frem ved chippen. Så jeg vil ikke våge at påstå at chippen er mindre smertefuldt end brændmærkningen.
    Forstår virkelig heller ikke hvorfor dette emne endnu en gang skal op i medierne. Har de ikke andet at tag sig til.
    Jeg vil personligt blive ked af det, hvis de en dag afskaffer brændmærkningen fuldstændigt... - Min holdning og meninger.

• #19   2. aug 2009 jeg har intet i mod det. Jeg var til følskue i går på vilhelmsborg hvor der også blev brændemærket, og var med ovre da en min veninde har købt hest af skulle ha brændmærket sit dv hingste føl. og det eneste han gjorde var at lave et LILLE buk så det er jo begrænset hvor ondt det kan gøre, tror nærmere det er chokket ved det der tit får det til at se voldsomt ud.
    som fx. det føl før Laudino. Det væltede på røven og slog en noget så stor koldbøtte.

• #21   2. aug 2009 Jeg synes godt vi kan bruge det vi plejer at gøre... For vi har gjordt det i rigtig mange år, og jeg synes bestem at det er nødvendig. Både for avlen og for ridesporten. Det er dejlig at kunne se når man er ude til stævner hvilken heste race det er og især i udlandet. For Dansk Varmblod er en meget kendt race verdem over.

Jeg vil ikke kalde brændmærkning for mishandling. Jeg har selv fået et føl brændmærket, og han reagerede overhovede ikke. Jeg tror faktisk at chippning er værre. Men det skal jeg ikke kunne sige fordi det er heste ikke mennesker.

• #22   2. aug 2009 altså om de bliver chippet eller brændt, det kan jo være det samme . altså er ret sikker på at begge ting gør ondt, men det gør jo kun ondt i det øjeblik det sker . og de har glemt det efter 10 minutter alligevel .

• #23   2. aug 2009 Holdte engang nogle føl mens de skulle brandemærkes, og det er svært at tro at de havde mere ondt end jeg havde, bare af at se på det. De sprang op i luften af forskrækkelse og blev helt ude af den af skræk og forvirring. Ikke nok med det så haltede de flere dage efter. De ER jo en forbrænding man byder dem !
    Det er synd de skal gå igennem det når det kan gøres på andre måder. Synes det er gammeldags, ikke ikke mindst synd for dyrene !

• #24   2. aug 2009 nu har jeg holdt begge mine heste da de er blevet brændmærket, og hoppen, da hun fik sin krone på halsen . hun trak bare sådan hovedet væk fra mærkeren, så rystede hun på hovedet og så var det det . føllet synes jeg heller ikke var så slemt, da mærkeren fjernede stempleren fra røven stejlede han lige væk, og var selvfølgelig lidt forskrækket, men han var hverken øm i det eller noget bagefter .

nu har jeg aldrig set en blive chippet andet end den video som der er linket til i det her emne, og den reagerer faktisk mere end nogen af mine har gjort, så forstår ikke hvordan folk kan mene at mærkning er værre end chipning ,

• #25   2. aug 2009 Brændemærkninger er en 3. gradsforbrænding .

http://www.laegevagten.dk/

3. grads forbrænding. Strækker sig ned under huden - ned i fedt og muskler. Viser sig ved en skorpe der kan være hvid eller brun og som dækker et dybt sår. Der er ingen rødme eller blærer. En 3 grads forbrænding gør ikke ondt, fordi nerverne er ødelagt. Typisk eksempel er forbrænding fra åben ild eller kogende vand.

En 3 grads forbrænding kan ikke hele, enten må der transplanteres hud over skaden eller også skrumper såret med svære ar til følge.

hvilket jo er meningen med brændemærkning.....

• #26   3. aug 2009 Jeg kan ikke se nogen grund til at brændemærke, da det er lovpligtigt at chipmærke, (medmindre du indberetter alt hvad din hest indtager, til plantedirektoratet)

• #27   3. aug 2009 joan K, helt enig og hvad mener de lige med at folk kunne tro det var en blanding, DV er et F***ing gadekryds....

• #28   3. aug 2009 hmm . hvor står det henne at det er lovpligtigt at hesten er chippet ? - for det er der sgu ingen af mine heste som er .

• #29   3. aug 2009 Camilla Søe

Læs om det her smiley
    ellers bliver det en laang besked smiley
    http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showarticle.asp?ArtID=669

Kommentér på:
diskussion brændmærker

Annonce