Sommergræs {{forumTopicSubject}}
Hej alle jer på HG. Jeg ville lige høre jer om én ting. Hvad forstår i ved at en hest kommer på sommergræs?
Er det et sted hvor den kommer til at stå, over et stykke tid, hvor der er en masse græs og intet andet er nødvendigt, og at hesten kommer til at stå med nogle andre heste. Eller er det bare en ganske alm mark, hvor græsset er bidt fuldstændig ned fordi der er for lidt græs og plads til den mængde heste der står der, så det er derfor nødvendig med wrap/hø ved siden af.
Jeg spørger egentlig kun fordi jeg undre mig lidt over dette. Min plag står på en sommerfold og det skulle hun sådan set gøre indtil den 1/10, men det har jeg nu ændret, så hun bliver flyttet en måned før, da jeg ikke synes det er optimalt for hende at gå rundt på en fold hvor der egentlig ikke er en skid at æde, da der har stået for mange heste, et stykke tid, og da marken er for lille til at bare græsset ville være nok i sig selv. Her inden for de sidste 3 uger når jeg kommer derned, rumler hendes mave konstant i den tid jeg er der, og hun får noget foder, da hun døjer med at æde jord, så derfor skal hun have noget pulver hver dag. Og her det sidste stykke tid er hun begyndt at skabe sig helt vildt, når hun får sin mad, hvilket hun aldrig har gjort før. Hun skraper i jorden, vipper spanden rundt i alle retninger og står bare slet ikke stille som hun plejer at gøre, fordi det bare ikke kan gå hurtigt nok. Og desværre er hendes eller så fine sommervom også forsvundet, så derfor vil jeg have hende flyttet.
Hvad er jeres opfattelse af en sommerfold, og hvilke erfaringer har I med det? Og hvordan synes I at det bedst fungere for jer hvis deres hest, skulle på sommergræs, under hvilke forhold skulle det så være?
aug 2005
Følger: 65 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 57 Svar: 961
De skal gå der til 1/10 eller 1/11 alt efter vejret.
Her er det ikke nødvendigt med foder ved siden af, og sådan synes jeg det skal være.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Han får foder når jeg har redet ham, men mest fordi jeg så er sikkrer på han får de vitaminer og mineraler han har brug for.
Sommergræs