{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Forsker vs. proff rytter. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg mange gange herinde oplevet at folk meget hellere vil tro på en der har vundet en masse internationale stævner og har haft heste i mange år, end de vil tro på nogen der har siddet og specilaiceret sig i noget på hesten/ved hesten og studeret det, skrevet det ned og forklaret det godt og grundigt med 'fysiske' beviser.

Oplever også at man lader sig blænde meget tit af en person, eks. ens træner også har den person da bare ret i alt ting og alle andre de ved ikke en skid om noget som helst! Jamen.. Er det ikke logik at man bliver bedre og klogere jo mere viden fra forskellige steder man får det fra?

Jeg hælder mest til en måde at træne på, men hvis nogen kommer med beviser eller metoder jeg finder logiske fra den anden 'lejr' jamen så ski' være med det - så afprøver jeg det da og er taknemmelig for hvis det virker, så er jeg en erfaring rigere jo.

Det undre mig, det med man kun ser 'en' retning ( gør det som sådan også uden for hesteverdenen ).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forsker vs. proff rytter.
  • #1   1. aug 2009 Persdonligt elsker jeg biologi og forskning, så ja, det er mere det jeg kigger på :oP

Jeg har ikke noget imod at der er en træner, men jeg vil da undersøge hvad træneren vægter højst smiley

• #2   1. aug 2009 tjah lige pt. har jeg den holdning at den trænings form der passser hesten jeg rider, den træningsform må jeg så ride..

på entertainer er det pt den morderne "stævne dressur"...

men isabella skal igang med "re-dressur" fordi hun har været skadet og er skæv...

så den træning der passer hesten, den træner jeg...

jeg ser intet galt i "re-dressur" / støvsugning osv osv alt det der biodynamik... men jeg tror ikke på at det er VEJEN for alle heste...

jeg tror den ene måde er bedst for nogle heste, og andre heste kan fungere fint på den anden måde...

min mening

• #3   1. aug 2009 Folk er bange for at indrømme deres egne fejl, og tør ikke prøve nye ting. Det oplever jeg også tit hos mig selv ;o/

• #4   1. aug 2009 ja for det meste vælger jeg at tro på erfaring fremfor studier..

også når det gælder dyrlæger..

Fx bruger jeg yderst sjældent sæbespåner, selvom enhver dyrlæge altid anbefaler det som det første ved åbne sår..
    - det er bare så forkert, når de anbefaler det, så viser bare at de kun har studeret og aldrig set hvor meget værre det kan gøre det hele.
    Derfor lader jeg det altid flyde igennem ørene, selvom min hest står med åbent sår, hvis dyrlægen siger sæbespåner, for jeg ved hvad der virker allerbedst.
    Det der virker allerbedst er at man bare vasker det med rent koldt vand, og så hælder flydende klorhexidin i og så bare lader såret værre.. så har man en ren skorpe dagen efter.

bare et ekspl..

det samme gælder genoptræninger osv.. der skal oftest gå læneger tid end det dyrlægen siger.

• #5   1. aug 2009
    Et indput til det med top ryttere;

Man kan vinde mange stævner, ride til høje procenter og blive kendt - men fordi man er det betyder det ikke man ved noget om hestens hjerne, muskler, fodring osv. - det behøves man i princippet ikke og er jeg blevet bekræftet i mange gange, at så længe man gør som der altid er blevet gjort og det 'virker' så ændre man ikke noget. Så hvis det virker at pille lidt der og prille lidt her, så forsætter man med det - men det betyder ikke at man ved hvor 2 og 3 nakkehvirvel sidder.

• #6   1. aug 2009 Krikken -problemet ved at stole blindt på en forsker er osse til at få øje på. For hvad der rent teoretisk burde være rigtigt, er det bare ikke altid i praksis. Dermed ikke sagt at alt hvad forksere finder ud af er forkert -men man skal se på det med ligeså kritiske øjne, som hvis det kom fra en eller anden prof rytter.

Generelt er jeg ikke meget for "guruer" -at have een person man "forguder" og ser op til, og alt hvad denne gør MÅ bare være rigtigt, og derfor gør man det selv ligesådan.

Jeg selv bruger princippet med at lære om det jeg finder interessant og relevant, og så piller jeg det ud som jeg mener jeg kan bruge. Det kan godt være nogen ting fra flere forskellige metoder, som tilsammen giver mening for mig, og så er det det jeg bruger.
    Og derudover får jeg så self undervisning af en som jeg mener har en indstilling til heste/ridning der stemmer overens med min egen.

• #7   1. aug 2009
    Selvfølgelig kan jeg forstå det med skader eller lignedne. Folk har jo også fundet ting der virker som myggemiddel istedet for at betale 117 kroner for noget der står et kendt mærke på, så har man 'erfaret' det og nok også afprøvet noget andet for at komme frem til det resultat.

• #8   1. aug 2009
    Man skal aldrig lade sig forblænde, heller ikke af forskere mm. men have en vis 'kildekritik' som man får kursus i i folkeskolen ;o).

• #9   1. aug 2009 Du tænkr vist ret meget over tingene smiley

Men du har helt ret. Det skader ikke at kigge lidt på hvad andre gør og ikke gør.

• #10   1. aug 2009 Har det på præcis samme måde som dig (:

engang for 5 år siden da jeg fik undervisning af hende der ejer gården hvor mine heste står, der stolede min mor og jeg på ALT hvad hun sagde, og udelukkede ALT andet - så flyttede vi og jeg kom tilbage for et halvt år siden med SÅ meget mere viden og erfaring, at jeg skammer mig over at have redet som hun sagde, og hun virker også mopset over at jeg ikke vil høre på hende mere (; det har også været en kamp at få min mor til at forstå hvorfor jeg ikke vil save min hest i munden for at få den til at bukke nakken imellem 2. og 3. nakkehvirvel som underviseren og dyrlægen siger (og JA vi har fået en anden dyrlæge, for den er da godt nok helt gal oven i hovedet på ham, der er mange fler lignende eksempler d;)

jeg hører det altid fra forskellige personer og tager alt det jeg får at vide til mig, eg elsker at lære og få ny viden, og suger det simpelthen til mig for at få udvidet min horisont, og sorterer så selv fra i det jeg ikke finder korrekt (;

• #11   1. aug 2009 Jeg har det sådan, at jeg synes, det er super inspirerende at læse diverse artikler om den nyeste forskning indenfor hesteverdenen og læse om de forskellige trænere og deres metoder. Der er altid inspiration at hente... men jeg tror, det er vigtigt, jeg først og fremmest lærer at læse min hest, bruger min logik og så ellers bruger den inspiration og viden, jeg har tilegnet mig fra andre; prof. trænere såvel som andre hestefolk, jeg omgiver mig med, til at sammenstrikke et træningsprogram, der passer specifikt til min hest og mig. smiley

• #12   1. aug 2009 Hvad har du for i øvrigt fundet som myggemiddel? smiley

Man burde næsten være tvangsindlagt til nogle kurser om anatomi og den slags.. smiley

• #13   1. aug 2009
    Har ikke brugt noget, ved kun Majas ejer har fået noget af dyrlægen til køer - noget pænt heftigt stads der stinker, men om det virker ved jeg ikke.

Men folk har mange gange herinde kommet med forslag til det, eks at putte hvidløg i fodret eller noget i de selv lavet.

• #14   1. aug 2009 Jeg bruger min sunde fornuft. jeg er lige nu igang med at vælge min nye træner, jeg har da prøvet efterhånden, de to, jo det virker sikkert for nogle, men ikke for mig.
    så jeg rider både med min samvittighed og fornuft, og spørger gerne, hvis der er noget jeg ikke kan forstå.
    men igen er det vigtigt at holde sig opdateret med forskning, og nye ting, og for den sags skyld indputs fra andre 'dressur'-metoder.

Så ejg tager det jeg finder bedst fra alle de proff. hestemennesker jeg snakker med og læser om og prøver mig frem.

• #15   1. aug 2009 Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) .

Jeg kan KUN give dig ret i alt det jeg har læst fra dig, indtil videre smiley
    Kan bare ikke selv formulere det ordenligt, ligesom du kan ;o)

Kommentér på:
Forsker vs. proff rytter.

Annonce