Hva vil være bedst med nykastreret? Hva vil være bedst med nykastreret?
Hej alle sammen
Idag kommer den smukke Herkules hjem på vores mark og stå, men eftersom han er rimlig nykastreret vallak kom jeg lidt i tvivl om hvordan hestene skal deles op?
Altså Lige Pt. går de 6 heste sammen, 3 vallakker og 3 hopper, og de går rigtig fint sammen Der er nemlig lige 3 par :b
Men nu kommer der jo så en til vallak derned, og jeg tænkte på om det ikke godt kunne skabe problemer, hvis han vil snakke med hopperne ?
Den ene vallak dernede(Miller, blev sent kastreret som 7-8 års, så det er ikke mere end 1-2 år siden.. Han kan derfor stadig godt være sådan lidt hingstet.. Jeg er bange for at der vil blive problemer med ham og Herkules hvis vi sætter dem sammen, så overvejer stærkt at dele dem op, i al fald til at starte med?
Lige pt. er der en stor fold, og inde i den en meget lille fold(På størrelse med ridebane) begge med meget græs, og så er der en en mellemstor fold på den anden side af vejen, hvor der ingen græs er tilbage.. Lige nu går de alle på den store, men regner med at dele dem op..
Jeg ved ikke helt hvad der vil være smartest at gøre, så det er her i må hjælpe os lidt
HVis jeg lukker ham på den store fold resikerer jeg at ham og 2 af de andre vallakker kommer op og slås, og at en af dem kunne få skræmmer.
Hvis jeg lukker ham på den mellemstore fold, er der for det første ingen græs, hvilket vil sige vi skal rende med hø 2-3 gange dagligt, og desuden er jeg bange for at han vil løbe igennem hegnet over til de andre, da han har gjort det før ved gamle ejer.
Men så overvejer jeg lidt at lukke ham på den lille fold, som ér placeret inde i den stor fold.. Altså det vil sige at han så kan gå og snakke med de andre, og falde til ro derinde.. Dog resikere jeg at hvis Herkules og en af de andre heste står og snuser til hinanden hen over hegnet, og at der så er en der *kaster* med forhoven, at den så rammer ind i tråden..
Så ved virkelig ikke hvad der er smartest?
Har nok mest overvejer at sætte ham den lille de første par dage til han er faldet til ro, og derefter måske lave en ekstra fold, hvor ham og 1-2 af de andre kan gå sammen? Men hvad ville i gøre?
Og vi ER sikre på at han IKKE har mere held i sprøjten! (Han har lige gået med to hopper en uge)
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.104
dec 2006
Følger: 71 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 92 Svar: 787
Før han blev kastreret har han ikke gået med andre heste(Kun ved siden af) og der var han løbet igennem hegnet et par gange for at komme over på den anden side af vejen ind til deres fold hvilket jeg ikke var så godt :b
Efter han blev kastreret fik han self, ro et stykke tid, men kom derefter over på fold med to hopper, hvor han så har gået det sidste stykke tid
Tror den lille fold bliver løsningen de første par dage, og se må vi se hvor hurtig han falder til
jan 2006
Følger: 76 Følgere: 118 Heste: 5 Emner: 520 Svar: 2.956
- Vi fik at vide at det var vigtigt at han kom op i minimum trav, for at sørge for at såret ikke helede udefra, men indefra.
Men han kendte selvfølgelig også flokken, bortset fra at der liiige var kommet et føl i mellemtiden
Hvis din skulle herud og gå, og vi bestemte. Så var han også røget direkte på fold med de andre, og så under opsyn ville vi vurdere om det ville fungere
dec 2006
Har lige snakket med Jens(Der hvor han stod før) Og der fik jeg afvide at han faktisk slet ikke har gået med de 2 hopper af ligevel, da han ikke havde fået det ordnet imens vi var på ferie.. Sp han har aldrig gået med andre heste før. Derfor syns vi at det vil være smartes lige at la ham falde lidt til ro et par dage hvor de kan snakke over hegnet, og så senere lukke ham ud til de andre
dec 2006
Men her for et par timer siden kom Miller(Den sent kastreret vallak) ned på folden, og han spiller VIRKELIG hingst overfor Herkules ;s Herkules er helt oppe og køre over Miller, og virker forvirret.. Miller løber vrinskene over imod Herkules, skider lige for næsen af ham, bukker og stejler lidt hen over hegnet, og fræser derefter op til flokken igen, så Herkules bliver helt forvirret :s Han var ellers lige faldet rigtig godt til ro..
Ved virkelig ikke lige hvad jeg gør ved dem, er bange for de får benene i hegnet lige pludselig :S
Hva vil være bedst med nykastreret?