1.130 visninger
|
Oprettet:
hvem elsker ikke kød? {{forumTopicSubject}}
tænk på en dejlig saftig bøf eller måske en god kylling, hvad med en sprød steg.
du bliver måske helt lækker sulten?
se den her film
(link fjernet)
har du stadig lyst til hot dog og nugget?
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 413 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
men derfor er dyrevelfæren stadig uretfærdig... men jeg er overbevist om at det INTET ændre hvis jeg undlader at spise kød...
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 191
Har det ok med at spise kød, men gider ikke spise skod kød. Heller spise mindre kød og så købe noget ordenligt kød.
apr 2006
Følger: 74 Følgere: 73 Heste: 5 Emner: 49 Svar: 625
apr 2006
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
Øøøhm what?
Du må undskylde, men jeg forstår ikke jeres tankegang?
Hvordan kan det være godt for et dyr, at blive avlet blot for at blive spist?
Hvordan kan det være godt for f.eks. en ko, at få frataget sine kalve blot for at landmanden kan få mælken?
Hvordan kan det være godt for dyr, at skulle dræbes alt for tidligt, blot for at i kan sidde og mæske jer?
Hvordan ville du selv have det, hvis du vidste at den eneste grund til du blev født og lavet var, at du skulle spises?
Det var bare for at nævne det, hvis dyret har det "godt" ..
Men udover det, så er der faktisk EKSTREMT få dyr - også på økologiske gårde - som rent faktisk har det 100 % procent godt.
Det er rigtigt de har det BEDRE end så mange andre dyr, men det gør da ikke deres forhold til gode!
sep 2008
sep 2008
Hvordan vi ville fungere hvis ikke vi fik kød og mækeprodukter?
SVAR: Meget bedre end nu!
Man får det psykisk meget bedre og følet sig langt mere frisk og f¨r mere energi, men udover det er der faktisk en hel del ting i f.eks. kød som ikke er særlig sundt.
Men så kan man jo vælge at erstatte de sunde ting i kød med f.eks. bønner, soja osv. og så får man næsten kun de gode ting.
okt 2007
Følger: 323 Følgere: 284 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 618
aug 2006
Følger: 70 Følgere: 69 Emner: 213 Svar: 3.007
Sådan er livet, dyr spiser dyr.
Vegetare bekæmper i princippet alle dyr (inkl mennesket), hvis vi (mennesket) er onde når vi spiser dyr, så er løven vel også ond når den æder en gazelle (eller hvad sådan en nu spiser), der lider gazellen jo også. Wtf jeg spiser kød og tror ikke det gør nogen forskel hvis jeg holder op
apr 2006
Men jeg må ærligt sige, at jeg stadig spiser kød.
sep 2008
Forskellen er bare, at løven gør det for at overleve ..
jul 2009
Kan godt se jeres point i at masse avl, dårlige levevilkår osv er dybt forkasteligt! Men hvad med dem der overspiser? Så et program om (undskyld sproget) folk der var så fede at de risikerede at dø... Deres indtagelse af fødevarer svarer til 6-8 alm personer.. Og der kommer desværre flere og flere af de stakkels skæbner. DETTE har en stor indvirkning på fødevare markedet, for i takt med at vores forbrug stiger, stiger produktionen osse (klart nok).. Skal der ikke hives fat i det enorme overforbrug, før i går til kamp mod os almindelige mennesker med et almindeligt kødforbrug??
Håber det er til at finde hovede og hale i .. Er Meeeeega træt :S
sep 2008
Øøøhm der er noget kjeg har overset?
Hvor præcist ser du nogen der kalder kød spisere onde eller sviner dem tiL?
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
jan 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 425
apr 2008
Følger: 110 Følgere: 114 Heste: 2 Emner: 136 Svar: 622
apr 2007
Følger: 63 Følgere: 75 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 351
Det er mega unfair og vi burde skamme os, men spiser stadig kød.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 71 Svar: 321
men helt erligt jer her inde der nærmest skriver: og hvad så jeg spiser stadig kød! basta. får i det ikke bar en lille smule dårligt over at se den film? Og det fårgår også i danmark det der sker i filmen, det er naivt at tro andet. og jeg kan blive ved og ved C: men alle sover måske nu? ellers skal jeg glædeligt blive vedXD
sep 2008
Selvfølgelig synes vi - ihvertfald jeg - at det er forkert at spise kød, for ellers ville vi - ihvertfald ikke jeg - ikke være vegetarer ;o
Så det giver slet ikke mening det der :o)
Derudover vil jeg gerne tilføke, at jeg INTET har imod kødspisere.
Næsten alle mine venner spiser kød, og har faktisk kun haft en kæreste som ikke selv spise kød - Han var endda veganer. Det forhold måtte så tilgengæld også ende af BL.A. den årsag, at han ikke formåede at lave en ordentlig kost, og ikke ville lytte. Han var og er nemlig veganer ved blot at lade hver med at spise alle de ting. Nå, thats not the point.
Min pointe er, at jeg mener ikke der er noget galt med kødspisere, men de skal acceptere at jeg ikke ønsker at støtte sådan et foretagende, ligesom en eventuel kæreste ikke skal spise kød og derefter kysse ;o
<b>MEN!
Jeg må indrømme, at jeg synes det er EKSTREMT svagt, at sige "I har helt ret, det er sååå synd og bla bla bla .. MEN jeg vil altså ikke holde op med at spise kød"
Der siger jeg altså stop!
For hvis man VIRKELIG mener det, så stopper man også!</b>
sep 2008
aug 2008
ja det er jeg det har jeg kun næsten været i et halvt år, men jeg har ikke fortrudt min beslutning. min mor siger hun synes det er helt i orden bare jeg spiser ordentlig mad og sætter mig ind i det så jeg ikke kun spiser salat og bliver syg. min far derimod synes det er åndsvagt jeg ikke vil spise kød mere, han er faktisk ierterret over det, men han skal ikke regne med at jeg spiser kød af den grund . jeg har intet imod dem der spiser kød, folk skal bare vide hvad det er der ligger i køledisken i supermarket.
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 187 Svar: 897
sep 2008
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Selvfølgelig ville jeg da ønske at alle dyrene blev behandlet ordentligt, men selve det at de bliver opdrettet til spisning synes jeg ikke er synd, de ved ikke de skal dø..
Hvis ingen spiste kød tror i så det ville være bedre for køer og grise ? så ville dyrene jo uddø for hvorfor skulle bønderne holde dyr de ikke fik noget ud af ? sorry men sådan er virkeligheden altså..
Jer der er vegetarer.. har i hest ? rider i i læder sadler, med læder trenser, i læder støvler, har en læder sofa ?? eller lignende.. jamen så støtter i jo også produktionen..
Og rigtig mange vegetarer og veganere mangler faktisk nogle vitaminer og proteiner som man bedst får fra kød..
sep 2008
Bare for at besvare dit spørgsmål:
Det er EKSTREMT svært helt at undgå læder, da næsten alt tøj, sko, biler, cykel sæder, jakker osv. indeholder læder, men man kan prøve.
Personligt vil jeg end ikke i nærheden af pels!
Jeg har det fint med at mine venner spiser kød, men de skal godt nok ikke gå med pels,for der sætter jeg gr´ænsen!
Læder er i nogle tilfælde nødvendigt, mens pels blot er til pynt,
Men altså!
Nej jeg rider hverken i læder sadel, læder trense, læder sko, læder jakke, læder gjord eller andet, og forsøger faktisk at sænke mit forbrug af læder ;o
aug 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Og nej jeg bliver ikke vegetar fordi jeg ikke mener det er løsningen på problemet, men mener istedet man skal fokusere på at få folk til at købe økologisk eller fra stedet hvor de mener dyrene har haft det godt - og prisen er jo en grund af dette.
Iøvrigt, så hvis ikke mange i Danmark spiste kød ville landmændene blive nød til at sende deres slagtedyr til udlandet for at blive slagtet og dermed også udlede mere Co2 - nej tak til det, så hellere max en times transport til det næste slagteri.
Nej det er heller ikke synd at vi avler dyr for at æde dem. Det kaldes indstrulisering ( nok ikke stavet korrekt ), alt er blevet indistriuliaseret også samfundet. Folk flyttede fra landet til byerne, folk slog sig sammen om forretninger som mejerier, brugser mm. og fik plads til mere og råd til mere - samme med slagte dyr. Jo flere penge, jo flere dyr.
Jeg ved ikke hvor mange 'små' landmænd der skulle være med en besætning på 20 dyr hver der skulle til for at brødføde danmark med både kød og mælk, alt alt for mange.
Anyways, hysteri, ekstremisme og snævertsynhed hjælper intet i en debat - så kommer man ingen vejne.
aug 2008
jeg er ikke helt med synes du at vegatre er snævert synet?
sep 2007
aug 2008
sep 2007
Ellers læs denne;
Vegetarer slår også ihjel
05. december 2008 04:37 Lama Ole Nydahl er ikke vegetar, og det er der en god grund til, forklarer buddhist Nicolai Sennels
Tedrikning kan virke harmløst. Men også tedrikkere har liv på samvittigheden.
Spørgsmål:
Er hans hellighed Karmapa (buddhistisk lærer) og Lama Nydahl vegetarer? Hvis nej, hvorfor ikke?
Med venlig hilsen
Rune
Svar:
Kære Rune
Karmapa er så vidt jeg ved vegetar. Lama Ole Nydahl spiser meget gerne vegetarisk, men er ikke vegetar.
Årsagen til at Ole ikke er vegetar er at hans lærer bad ham om at være så fleksibel som muligt med maden. Ole rejser verden tynd og besøger folk og centre mindst et par gange om dagen. Hvis de alle steder skulle servere vegetarisk for ham ville det være for stort et besvær og det ville give en følelse af adskillelse (og formentlig også moralisme) mellem ham og alle kødspiserne.
Den store buddhistiske lærer Kalu Rinpoche (1905 - 1989) var en gang til vegetar konference i USA. Mens alle vegetarerne sad og drak urtete bestilte Rinpoche en saftig bøf. Alle vegetarerne sad og stirrede på den ærværdige lama, og endelig var der en der dristede sig til at spørge om hvorfor han spiste kød.
Rinpoches svar var: "For at lave urtete skal man plante en masse tebuske. Når man planter buske, skal man først pløje og harve jorden, hvilket betyder at alle de dyr som lever i jorden kommer op og dør i solen og alle de dyr som lever på overfladen kommer ned under jorden og dør der. Når man høster teen kommer man også til at slå mange dyr ihjel, og under transporten vil endnu flere væsner blive dræbt. I stedet for at sidde der og drikke urtete kan i derfor lige så godt drikke en kop blod."
Rinpoches svar er selvfølgelig lidt dramatisk men jo også sandt. Jeg håber svaret dækker alle aspekter af dit spørgsmål.
Alt godt
Nicolai Sennels
Psykolog og buddhist
sep 2007
De er et produktionsdyr og ikke et hobby eller kæledyr.
Og ja jeg ser sikkert også ganske grotesk på mine med mennesker, det indrømmer jeg da gerne :o).
Dyrene er ikke skabt for min skyld, men produktionsdyrene er avlet for min skyld og ikke for andet end at blive spist eller malket. En anden ting er hobbydyr, kæledyr og dyr i naturen.
nov 2003
Men mange vegetare og veganere bruger ukritisk læder udstyr og holder kæledyr/heste som jo også har et unaturligt liv.. har dog også set nogle der var meget fanatiske og mente alle dyr skulle slippes fri og have stemmeret må indrømme at det kan jeg ikke tage seriøst
Men synes ingen svare på hvad dyrene så skal.. for som sagt så vil ingen (eller meget få) jo holde køer eller grise for sjov.. skal vi så slippe dem ud i naturen eller hvad ? spiser vi ikke kød i Danmark vil der blot blive transporteret flere dyr til udlandet.. altså faktisk forværrede forhold..
Jeg vælger da fritkøende dyr når jeg kan og fx altid æg fra fritgående høns..
Dyr spiser jo hinanden og vi er faktisk også et dyr..
sep 2008
100 mennesker der ALLE spiser 2 kg kød om ugen.
Lige pludselig beslutte 50 ud af 100 sig for at droppe kødet helt.
Så begynder de sidste 50 jo ikke pludselig at spise 4 kg kød om ugen af den grund.
MIN POINTE:
Man avler kun så mege der er brug for, så hvis folk ikke spiser kød avler man ikke så meget = Man slagter ikke så meget.
Nu smutter jeg i seng ;o
nov 2003
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
suk.
her er altså mit input!
:
1) ja filmen er forfærdelig, og vi bør alle arbejde for at udvikle bedre slagtemetoder, transport af dyr og drevelfærd generelt.
2) vi får ikke bedre dyrevelfærd ved IKKE at spise kød. der vil evt på sigt bare være færre dyrelandbrug, men forholdene for DE dyr vil stadig ikke altid være optimale. Det handler om at FORBRUGERNE skal vælge anderledes. spis kun kød fra KVALITETS slagterier, friland, økologisk - you name it... bare IKKE det billigste af det biligste... hvis folk ofrede flere penge på ordentligt kød, hvor dyrene har det bedre, er det DER pengene ligger for producenten, og flere landbrug vil blive omlagt
3) nej nu stopper i! I har så travlt med at vi ikke må tillægge hestene følelser... "den kan ikke finde ud af at være fræk, det er dig der misfortolker den, ..." ingen dyr tænker over tingene som i skriver. den er ikke ked af at kalven tages fra den, jo den savner den da kortvarigt, men så er det også glemt. den savner ikke det græs den aldrig får til sommer, fordi den ved den skal slagtes på søndag... det er OS der syns det er en babarisk måde at holde dyr på... men dyret er da ligeglad med at blive slagtet. den ved ikke bedre, heldigvis. Det er vores opgave at behandle den godt og give den et godt liv, mindske dens ubehag, og sørge for at stress mv i forbindelse m transport og slagtning er aå lille som muligt undervejs.
4)min mand er jæger, og jeg har det rigtig godt med at spise det kød han kommer hjem m. For de dyr har ikke lidt nogen nød. de opdager ik de dør, og har gået og hygget sig i naturen hele livet...
5) har I opdaget, at man kan smage forskel på kvalitetskød og tilbudskød?? det kan man. og når I har smagt godt kød fra glade dyr, vil I aldrig købe billigt kød igen.
6) al magt til forbrugeren! husk det.
aug 2008
ang. at dyr spiser dyr. rovdyr i naturen dræber af nødvendighed, hvis de ikke gjorde det ville de ikke overleve. vi dræber dyr for at spise dem som et bevidst val. men vores kroppe behøver på ingen måde kød. mange undersøgelser har vist at vegatarisk mad er sundere end produkter med kød i.
jeg ved godt det her er et emne som en skrue uden ende, men jeg synes det er sjovt at se hvor længe vi gider holde den kørendeC:
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Spiser kød hver dag, nogle dage kun som pålæg..
Jer der er veganer, spiser i så heller ikke vingummier? Det stivelse der er deri, er nemlig lavet af svinefedt
jul 2009
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
Men ja, det er åbenbart kun de dyr der er større end en hvis størrelse...
For mit vedkommende vil jeg ikke vælge fra på noget som ikke kommer til at have en betydning ! og det mener jeg ikke det vil nej, om dyret bliver slået ned og ædt af et andet dyr eller af mig gør jo ingen forskel!
nov 2003
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 187 Svar: 897
så lige hvad du skrev længer oppe angående pels, det er ikke helt rigtig det du siger man bruger fx. mink kadaver til sæbe og andre ting så det er ikke kun for pelsen selv om det er den hoved saglige grund man avler dem. Og jeg vil med glæde sige at vi hjemme har en minkfarm + jeg har pelse
nov 2003
jul 2009
nov 2003
mar 2005
jul 2009
Signe *spider-pig* Nu som Jesus L - Okay sært.. Det er ikke mere end 1år siden, at jeg fandt en sæbe der indeholdte bestanddele fra dyr Kan bare ikk huske hvad den hed
jul 2009
mar 2005
fra samme link, osten er derved lavet af mælk, men osteløben hjælper den med at blive "tør"
mar 2005
jul 2009
Langt de fleste oste er fremstillet med løbe fra dyr (animalsk løbe).
Ergo er det meste ost lavet på indvolde fra dyr
mar 2005
Et enzym er en lille celle der kan nedbryde andre celler, som enzymter i vores mund er med til at nedbryde maden så vores krop kan bruge den
Det er lavet af mælk, hvor vallen ved hjælp af osteløbe er skilt fra..
jul 2009
Er det forståeligt?
jul 2009
mar 2005
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 149
Jeg blir godt nok ikk vegetar af den grund, selv om jeg har villet længe(selv før jeg har set det her)
For jeg elsker pizza, burger og lign... :S
Men nu ska man jo også tænke på at det ikke er alle der behandler deres dyr på den måde! :S
sep 2008
Hvorfor ikke vælge en vegetarisk pizza næste gang? Salat pizzaer smager aktisk rigtig godt, og det samme gør alle andre - ISÆR når der ikke er kød på! ;o
Du kan sagtens spise burgers alligevel! Du propper bare noget andet i dem end dyrelig ;o
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 149
Jamn så blir der nødt til at være kebab på.. ;/
jeg ka ikk spise pizza uden nogen form får kød på..
sep 2008
Næste gang du spiser kød så tænk på, hvad du har set i filmen ;o
hvem elsker ikke kød?