Hævet ved ganasche {{forumTopicSubject}}
Ja jeg har lige et spørgsmål til alle jer kloge hestefolk.
I dag da jeg checkede min hest, fandt jeg en hævelsen (en kugle på halvanden gange halvanden cm ca.) ved min hests ganasche.
Jeg ved at dette kan forekomme når heste går på græs, men jeg er jo pylret og tænker ooomgg tænk om det er kværke
Min hest har ingen symptomer på kværke overhovedet, hævelsen er ikke øm, han snotter ikke gult, har ikke feber, hoster eller er sløv.
Jeg har dog ingen mulighed for at komme ud til ham igen før mandag da jeg hele weekenden skal være hos svigerfamilien på Lolland og det kan jeg ikke aflyse uden at blive frygteligt upopulær!
Jeg har bedt opstalder om at holde øje med om han bliver sløj, snottet eller begynder at hoste.
Men jeg læser jo til min skræk at "enhver hævelse i kæbevinkel må betragtes som kværke, indtil andet er bevist" (link fjernet)
Så mit spørgsmål er, hvis det bare er grundet græsset hvornår bør den lille hævelse så forsvinde? Og hvis han stadig har hævelsen på mandag, men ingen andre symptomer på kværke har, skal jeg så kalde dyrlæge til ham for en sikkerheds skyld?
nov 2007
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 41 Svar: 124
- Så kan du jo altid se hvordan det ser ud der...
mar 2007
Følger: 144 Følgere: 142 Heste: 8 Emner: 21 Svar: 258
du kan lige så godt spare pengene , dyrlægen siger bare at der ikke er noget man kan gøre . vi har nemlig haft en ude ;D
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Hvis han ikke har feber, host snot osv, som du selv nævner, vil jeg ikke tage det som noget ..
har nok spist jord, rødder eller noget han ikke kunne tåle !
men selvfølgelig skal man holde øje med det.. synes bare ikke det er noget at være pylret over :)
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
min venindes pony har en stor hævelse og den har hun haft i mange måneder nu...
min har også en lille efter at de kom på langt græs
Hævet ved ganasche