{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.443 visninger | Oprettet:

Fia Dufour .
Fia Dufour .
Følger: 1 Emner: 58 Svar: 268

Hævede nymfekirtler, hoste, tænder??? {{forumTopicSubject}}

Hej...

håber virkelig der er nogen som kan berolige mig med egen erfaring...

købte min hest for 6 uger siden... den første uge var der ikke noget.

Efter den først uge hostede han hver gang vi satte ham i trav, ca. 3 gange....

så fandt jeg ud af at det var noget meget dårligt halm han fik... efter to uger fik vi ham rykket til et meget bedre sted.

Han kan gallopere helt vildt ude på folden uden at hoste en eneste gang.

det skal siges at jeg er meget nybegynder, så han bliver på ingen måde reddet hårdt. vi hygger mest.

vi har så lige aft dyrlæge på her for en time siden. han havde ikke feber og han kunne ikke høre noget på lungerne. Men kan havde en hævet lymfekirtel og lidt snot i samme side.

Dyrelægen anbefaldede os at få taget rynkelbilleder af hovedet for at se på tænderne og en kikkertundersøgelse i halsen...eller starte med antibiotika og vente i 3 uger med at ride på ham. Men han sagde at hvis det virkede, ville der være stor chance for at det kom igen.

Vi har så valgt at tage antibiotikaen. Og se om det virker, og hvis det kke gør vil vi self. tage den store undersøgelse.

Er der nogen her som har nogenlunde samme oplevelser??? eller er det dumt ikke at tage den store undersøgelse?

eller har i nogetforslag til hva i tror det er?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævede nymfekirtler, hoste, tænder???
  • #1   25. jun 2009 er han blevet tjekket for kværke ???

kommer der noget ud af næsen når han spiser ?

• Fia Dufour .
    Fia Dufour . Tilmeldt:
    jul 2008

#2   25. jun 2009 Øhh det sagde han ikke noget om.... så tror ikke det er det....han virlede rimlig sikker på det måske var noget med tænderne..

nej har ikke set der kommer noget ud af næsen på ham...

• #3   25. jun 2009 rider i på bane, på en mark, eller på tur?

• Fia Dufour .
    Fia Dufour . Tilmeldt:
    jul 2008

#4   25. jun 2009 Der hvor han stod først, red vi kun på ridebane...

nu har vi redet i ridehus og på bane.....

• #5   25. jun 2009 ok, støver det der?

• #6   25. jun 2009 'men hvorfor er det der skal tages røngtenbilleder af tænderne det forstår jeg ik lige smiley ...

Men min har også haft lidt hoste når vi satte i trav, og hvidt/gennemsigtigt snot, kom lidt, når vi kom ind fra rideturen.. Jeg gav ham tid til at hoste ud .. og efter en uges tid, ringede vi til dyrlægen .. - og nej, min havde heller ikke feber. Dyrlægen mente ikke at vi skulle gøre noget ,, Da der ikke var feber, og det var hvidt ting der kom ud af næsen ....

De hævede lymfekitler kan nogen gange også skyldes hvis de har spist noget de ikke rigtig kan tåle, eller spist jord/rødder..
    men det er jo ikke sikkert det er det der er tilfældet her smiley

• Fia Dufour .
    Fia Dufour . Tilmeldt:
    jul 2008

#7   25. jun 2009 Schmølz *ponyer sælges*

lidt nogen gange..men hvis det støver meget så rider vi ikke....for når han ligesom har fået hostet, så er der ikke mere

Trine og Figaro smiley .

hvor lang tid gik der så før det gik over??? Balou har nemlig haft det i 5 uger ca. ihvertflad hosten...ved ikke med kirtlerne...

• #8   25. jun 2009 Oki, for så kunne det jo godt være støvallergi?

• Fia Dufour .
    Fia Dufour . Tilmeldt:
    jul 2008

#9   25. jun 2009 Schmølz *ponyer sælges*

så tror jeg bare at han vil havde haft det før...han har nemlig aldrig fejlet noget og er 15 år...og reder både i ridehus, bane...

• #10   25. jun 2009 Det var der nok en tre uger, under ridningen .. og han viste aldrig tegn i stald, på mark osv .... atså hvi det er hosten og hvidt snot, ville jeg nok ikke gøre noget.. men det går os lidt an på hvilken hosten det er. . .bare overfladisk eller kan man høre at det kommer helt nede fra lungerne ??? ..

Men ja, som sagt, hvis der heller ik var feber, ville jeg nok se tiden an, men selvfølgelig følge godt med på sidelinjen, hvis noget skulle andre sig, snotten, feber, hosten eller ændret adfærd smiley
    men ellers ville jge da helt klart høre på dyrlægen da, det er dem som har taget en fandens lang uddannelse, så man ikke ender ud i noget skidt smiley

• #11   25. jun 2009 mit føl fra 2007 af havde kraftig lungebetændelse de første 8 mdr af hendes liv. Og hun kæmper stadig med hævede kirtler og snotnæse, hvis hun bliver overanstrengt - eller hvis det har regnet lidt..

Så det kan jo bare være din hyp har et dårligt emunforsvar - eller måske har været lidt syg i en periode før du fik den.
    Tænderne har ingen inflydelse på de hævede kirtler.

• #12   25. jun 2009 Og mht. kværken, så er det meeget stærkerer symptomer, end dem du forklare - så jeg tror nu ikke det er det..

Min vallak blev smittet med kværken for 2 år siden, og overlevede af den.
    Men hans snot var alle vegne - tværet op ad boksvægene og i hele hovedet, og det var ikke kirtlerne som var hævede, men han havde derimod bylder på halsen..
    Så fordi de har lidt hævede kirtler, kan lige så godt være en lille forkølelse.

• Fia Dufour .
    Fia Dufour . Tilmeldt:
    jul 2008

#13   25. jun 2009 marie M

Jamne jeg forstår heller ikke helt det med tænder og hævede kirtler...altså nu har jeg tænkt lidt over det, og tror altså hans hoste er pågrund af virkelig dårlig halm det sted han var først... og det med kirtlerne kan jo også være han har fået spist noget han ikkelig kunne tåle...for den ved jeg jo ikke hvor lang tid har været der... vil jeg nu begynde at mærke efter hver dag...

men jeg synes altså heller ikke det var rigtig snot...han står på træpiller og det var det han havde i næsen... og balou er en rigtig næsehest, som ælsker at blive nussen i næsen eller presse striglebørsterne op i næsen...så tror han har hygget sig med træpillerne,...

men mener han snakkede om at han kunne have noget med tænderne, og fået en infektion...men så burde antibiotika også være godt nok vel...

Kommentér på:
Hævede nymfekirtler, hoste, tænder???

Annonce