842 visninger
|
Oprettet:
hvem siger at travere ikke kan... {{forumTopicSubject}}
Galopere eller gå dressur??
jeg har haft min traver i mine hænder i 1½ mrd nu, han kan sku galopere nu også fra rolig trav, så det er bare dejligt.
han er begyndt at gå ned med hovedet hele tiden efter jeg læste her inde man bare skulle lave en masse volter og slangegange og så arbejder jeg ganske lidt med tøjlerne og han går så fint ned
så INGEN kan skyde igennem mig lige nu er meget stolt af ham min dejlige flying
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
aug 2006
Følger: 70 Følgere: 69 Emner: 213 Svar: 3.007
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Emner: 8 Svar: 107
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.777
MEN har endnu ikke set en traver gå RENtaktet galop.
Kan du vise mig en video med det, jamen så skal jeg nok trække mit ord tilbage
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
jun 2007
han tager meget store skridt npr han galopere men det hele kommer med tiden man kan jo ikke forvente han kommer til at gå lige så fint som andre på en mrd når jeg først lige er begyndt men skal nok lægge en video ind når vi begge er gode;D
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 49 Heste: 8 Svar: 390
Og en traver som har været aktiv i løb, kan udemærket ride i en pæn og taktfast galop - det er der ingen problemer i.
jun 2007
apr 2006
jun 2007
han har skam været i løb indtil for tre år siden men han har ikke været helt vildt meget fordi han er alt for nervøs til det.
jeg synes nu ikke han er nervøs som sådan men han er i starten men så slapper han mere og mere af...
men jeg er meget stolt af han er så dygtig efter så kort tid
jan 2005
Følger: 63 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 95 Svar: 647
min personlige mening er at. en traver er en TRAVer den er alvet til og TRAVE og den bliver aldrig en dressur hest. og helt ærligt så tror jeg den er den første race der vil uddø..
der er intet ondt i det jeg siger, det er bare min mening.
jul 2007
Følger: 65 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 741
Hug:3
jun 2007
men han slog ofte i galop når han var til løb
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
Kan så fortælle dig at nogle travere kan sagtens galoperer optimalt. Også så det overhovedet ikk ser dumt eller noget ud.
jan 2005
jul 2006
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
jun 2007
og han er fin i galopen det ser ikke kluntet ud.
har set ham gør det i loungen også synes det så rigtigt fint ud.
og man skal da være stolt
nu er den fordom gammel i dag er der mange der bruger travheste til andet end trav. jeg er ekstremt glad for min han er alt det jeg har ønsket
jeg har skam haft fuldblod, oldenborg, nordbagger, og andre heste
og jeg har været ligeglad med racen.
´for mig er han lige så god som alle andre heste
jan 2005
apr 2006
Der tror jeg sku desværre jeg må skuffe dig, da DTC er det 2 største avlforbund på landplan - der bliver født ca 1200 nye afkom, og det er bare i DK.
Så om de er den race som uddør først - hmm den skal du nok længere ud på landet med
jul 2007
Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 8 Emner: 58 Svar: 1.147
apr 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 341 Svar: 2.271
jun 2007
han elsker når jeg rider på ham, han nyder det til den store guldmedalje og det er vel det vigtigste
han egnede sig ikke til trav og derfor blev han ridehest i stedet for
jun 2007
jun 2007
synes godt nok i er fulde af foredomme her inde.
jeg synes det er synd i nedgør ham på den måde når han har vidst så posetive ting inden for 1½ måned
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
Du får dig aldrig en hest som kan være med i de lidt højere klasser.
jul 2005
Folk modsiger mig at de saaaagtens kan, men kan aldrig vise video af det...........
Når en traver galoppere har de MEGET tildens til at 4-takte.
jan 2005
men okay det er fint nok i har en traver der kan gallopere optimalt, jeg vil bare se det før jeg tror det..
jul 2007
sep 2007
http://www.youtube.com/watch?v=AvZTx-HjalQ
jun 2007
men så vidt jeg ved kan man bygge de muskler som man vil, med tiden vil han da blive en fin dressur hest jeg siger ikke han skal gå på højste med en fin dressur osv det er alt jeg beder om...
men muskler dem bygger man med ham ved at gøre øvelser hele tiden så kommer de langsomt og til sidst rigtigt flot men nej selv kan man ikke samligne det med en hest som oldenborg eller anden race men bare det han er vild med det, det er det der betyder noget for mig
jun 2007
jun 2007
sep 2007
http://www.youtube.com/watch?v=b5moXA7zlws&feature=related
jun 2007
det ser fandme flot ud må man sige i forhold til det er en ussel traver Smiler
jan 2005
apr 2006
Friseren bliver idag både brugt til alm ridebrug, dressur osv, og denne hesterace er da oss avlet til kørsel.
Det samme med fjordhesten - den blev oss avlet til kørsel, ligesom alle de tunge hesteracer, som belgieren, jyden, shire´en, skovhestene, frederiksborg, oldenborg osv.
Alle disse bliver oss brugt til forskellige ride dicipliner idag.
Og nu skriver i at en travhest, aldrig ville kunne gå pænt på en dressur bane.
Men når så en springhest, skal gå bare lidt pænt - så er det sku heller ikke et pænt syn.
Hesten er hvad man træner dem til.
jul 2005
jun 2007
den her
må vi så hører at en traver stadigvæk ikke kan noget?
jul 2006
Det er en traver som sagtens kan
sep 2007
Syntes det ser noget bedre ud når de springer, dog ligner det at ligemeget hvad så har de ikke et særligt stort gennemspring på bagbenet.
Men det var nu mere det med at en travhest ikke kan følge med i dressur eller lave de forskellige øvelser, for det har de to da ingen problemer med :o).
jun 2007
jul 2006
jun 2007
jeg vil meget gerne selv komme der til en gang med min
jul 2005
Men fint redet
jun 2007
jan 2005
jeg holder stdig på at en trav hest er en trav hest og den skal ikke bruges til dressur fordi den ikke er skabt til det og det er unødvendigt arbejde og prøve og gøre en trav hest til en dressur hest.. det kan ikke lade sig gøre og det giver ikke mening.
slut prut..
sep 2007
Men syntes det er ganske fantastisk når man tænker på hesten er avlet til at trave, avlet til at være højstillet og løbe stærkt.
Derfor syntes jeg det er fantastisk at nogen folk tager sig tålmodigheden til at arbejde med hesten og ikke bare tage den race der ligger lige for benet.
Derfor finder jeg det også utroligt chamerende når en 182høj Shire kommer gående i den dejligste trav og laver de flotteste schenkelvininger, netop fordi den ikke normalt er avlet til det - men man har alligevel bevist at man har tålmodigheden og evnerne til dette.
Også af den grund jeg anskaffer mig en Belgier eller Jyde et sted ud i fremtiden til dressur brug, det vil jeg syntes er langt sjovere, mere udfordring i og vil hygge mig gevaldigt over folks snakken i hjørnerne :o).
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Men ligesom en belgier ikke er velegnet til høj dressur, mener jeg heller ikke traveren er. De er avlet efter et helt andet formål, og har bygning osv derefter
Det betyder ikke at de ikke kan lære de samme øvelser osv, men bare at de oftest har noget sværere ved det, samt at slutresultatet sjældent bliver ligeså godt.
jun 2007
apr 2006
june A oprettede jo slet ikke dette indlæg, for at kunne overbevise dig om, at hendes travhest skal gå dressur på de store niveu´er.
Men derimod for at fortælle, at hun er stolt over hvad hun har trænet med sin hest.
jul 2006
Det forstår jeg da godt du er, men ridesporten er stadig meget forskruet
---
Så burde man da heller bruge fjordhest, frederiksborger, jyde, belgier, shire, oldenborger osv. de er da også bugt til kørsel
jan 2005
at en traver ikke kan gallopere har ikke noget og gøre med andre racer. jeg har selv redet fjordhest og har flere gange banket alle de små fine sports ponyer i la klasserne, hvor folk har haft mega ondt i røven..
men nu er det bare sådan at det er en TRAVER den er skabt til og TRAVE og den kan IKKE gallopere. så det er spild ad tid og prøve og få en dressur hest ud a den..
jan 2005
nej det er jeg godt klar over med hvis du læser overstående kan du osse se at hun og flere andre prøvede og overbevise mig om at en traver kan gallopere og takte rent..
dec 2005
Følger: 65 Følgere: 95 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.154
Ærgeligt at folk herinde har så svært ved at glæde sig på andres vegne
jun 2007
men derfor kan han jo sagtens være en herre dejlig hest
og giver en god ridetur hvergang og er glad for sin ejer
jan 2005
det er da dejligt for dig at du har fundet en hest du er glad for osv.
der er heller ikke noget personligt i det jeg skriver det er bare min mening og den holder jeg fast i. og jeg bliver ved med og have den ''fordom'' som jeg har indtil jeg ser noget andet..
jun 2007
jeg er nu glad for ham og jeg er glad for ham som han er.
han har fået mig til at blomstre fra en frø til en blomst
han gør mig lykkelig og fuldender mit liv og det er det aller vigtigste så er racen sku lige meget
jun 2007
apr 2006
Hvor folk så har kommet bagefter " neej hvor er det bare en flot araber, hvor var hun dygtig" og " hold da op en lækker connemara, hvem er hun efter "..
Hvor jeg så har sagt, at det var nu altså bare en travhest - og så fik jeg svaret " fuck hvor er den ulækker, en travhest kan ikke bruges til noget "
Dette svar fik jeg, af selv samme folk, som lige havde stået og rost hende langt over skyerne.
sep 2007
Så må det jo også være spild at tid at bruge dem til dressur, det er de jo ikke avlet til.
Hvis vi alle tænkte sådan så så verden noget kedelig ud og alle rendte rundt med brune varmblodsheste og sportsponyer fordi at de er de eneste der er avlet til det, direkte.
Forskellighed er godt, ligeledes når de gælder mennesker - thank god for at nogen tør skille sig ud og ikke følger traditioner, normaer og mængden.
jun 2007
nov 2007
Ang den springvideo -ingen tvivl om hesten gør det fint, og sikkert vil klare sig udemærket i de mindre/mellemsvære klasser. Men den hænger altså lidt i forbene, og det er ikke sådan at jeg tænker wow et springtalent (og endnu har jeg ikke set en traver klare dette -der findes da sikkert nogen der virkelig HAR springtalent, men jeg har ikke set dem endnu, og jeg tror der er langt imellem dem)
Dressuren: fine heste på lettere niveau. Men stadig ikke nogen der har vist dressur på højere plan. Og de videoer har ikke vist mig noget der får mig til at tro at de vil ende på højt plan.
Det skriver jeg ikke for at nedgøre hestene. For de er sikkert dejlige og jeg er sikker på at ejerne af dem er mindst ligeså glade for dem, som jeg er for mine.
Forskellen ligger jo i med hvilke ambitioner hesten er købt.
Hvis man vil have en hest til de lettere klasser, skovture, hygge e.l. så kan en traver være et udemærket køb.
Vil man have en hest til de høje klasser, jamen så kommer man nok længere ved at købe en hest der er avlet til formålet
nov 2007
Det jeg betvivler er deres kapacitet til det højere plan. Ikke hvorvidt de er søde og dejlige, eller hvorvidt man kan ride på dem, og de kan lære at gå fornuftigt gennem de lettere klasser;o)
jun 2007
jeg er så enig med jer og tak for jeres søde ord er glad for der er nogen der holder med mig
jan 2005
snopperi. ? prøv du og lær mig og kende inden du udtaler dig om mig...
krikken. en tavhest er alvlet til og trave og eftersom gagarter har megetog sige når du rider et dressur program er en traver den hest der er mindst optimal og bruge til dressur fordi den ikke takter..
nov 2007
Vil du ride Lc'er, Lb'er e.l. og derudover have en dejlig stabil hest på skovture mm. så kan det være et helt fint valg.
EN frieser er, selvom den oprindeligt er avlet som kørehest (og stadig bliver det mange steder), bygget til en helt anden slags arbejde end en belgier. Den er til "fin kørsel", har en helt anden bygning og bevægelse osv, og har derfor osse nemmere ved at gå en korrekt dressur.
nov 2007
Men da det er heste med ridelighed, gang osv man vil have i dag, avles fjordhestene jo osse i en noget anden retning. Og dermed er de osse i dag velegnede til det formål. Afhængig af hvilken type man vælger self
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
selv har jeg en jyde som jeg bruger til spring og dressur, og hun KAN... er selv forkæmper for at vise at de tunge racer også kan bruges til andet end at slæbe en plov, siger aldrig nogensinde at jeg kommer på M-plan, men jeg vil stadig kæmpe for at komme ud at vise at en tung hest sagtens kan klare sig mod en lille spinkel let hest i de klasser vi nu kommer til, om det er LC-LB eller LA så vil jeg vise at de kan de klasser... for nu er størstedelen af alle danske ryttere ikke ligefrem andet end på klubplan, og det er ryttere som DEM jeg vil åbne øjnene på, at lille lotte der står ude på marken og bliver redet af en ung rytter, ligeså godt kunne være en jyde, fremfor en eller anden blandingspony/hest. for den jydske hest skal der kæmpes for, der er kun ca, 1000 tilbage, hvorimod de i deres storhedstid var oppe på et antal á 300.000 det er en tilbagegang på 299.000 og hvis jeg kan være med til at vise at jyden kan og på interessen frem, så flere ønsker evt. at avle, så er det en fremgang, bare hvis vi kommer op på 1001 stk...
sep 2007
Er pt. ved at lave en video omkring koldblodsheste i dressur/spring - og gud hvor er de skønne, når de tunge heste bliver helt elegante og let på tå.
Men spild af tid, nej - ikke i mit hoved :o).
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
Bare kig forbi Freja - hun er min toptunede jydske pige, hun har den form JEG ønsker af en jyde, en jyde der kan bruges...
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 355
http://www.youtube.com/watch?v=a5fu7uLQFYo
http://www.youtube.com/watch?v=H8adiXLd83o
men derefter skal det nok også siges, at de jo som andre også har skrevet at de jo ikke er avlet til det, der skal ligges meget mere arbejde i at få en traver til at gå rigtig dressur og komme ind og bære sig selv ordentlig, det er nok heller ikke alle travere der vil kunne komme til at bære sig ligeså flot som denne hingst....
nov 2007
Følger: 135 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 192 Svar: 2.559
jun 2007
du er lidt dum at hører på synes jeg
mar 2008
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 898
Selvfølgelig kan en traver rides, men det er da smag og behag hvor pænt det ser ud.
Travere kan tit sagtens springe og har set masser af travheste i springklasser ude til stævner, var endda ude og se landsstævne for noget tid siden hvor jeg er overbevist om at en af hestene i en springklasse var traver, og har selv sprunget på en traver/dv-blanding engang, og det var den skrap til;)
Men i dressur der holder jeg på og vil altid holde på, at travere kommer ikke ret langt. De link i har sat ind, viser nogle heste der går pænt nok til noget dressur på lavere plan, men de galoperer jo ikke specielt pænt!!!
Det er og bliver altid lidt noget "japperi", og det er ikke for at nedgøre dem eller noget...
Jeg ville da oss synes at det var lidt ærgerligt at jeg lige har brugt ALLE de penge som jeg har knoklet for at spare sammen, så jeg ku købe en dv med ret god dressurafstamning, hvis jeg lige så godt ku ha købt en aflagt travhest til 7-8000 kr.
Jeg synes det er rigtig fint at der er nogen der gerne vil købe en travhest som ridehest, og det ser jeg bestemt ikke ned på, men jeg synes det er fjollet at påstå at de kan godt lige så godt dressur som en varmblodshest, som er aflavet til formålet;)
apr 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 341 Svar: 2.271
Ikke så mange, nej.
Nok fordi de ikke er gode nok?
De er da alle nok, gode nok til LA og MB hvis rytteren er god MB men hvor mange går MA og S hvor det er hesten faktisk skal havde noget TALENT.
nov 2007
Vi har 2 belgiere. Den ene er gået fløj til diverse skuer osv, og han er absolut, set i forhold til avlsmålet, en RIGTIG flot belgier.
-men med hans tunger krop, rette haser osv, skal der dælme knokles for at få noget der ligner samling. Han vil gerne, og han prøver virkeligt. Han går osse en ok dressur (for vogn), men rigtig god blive rhan aldrig til den type brug.
Den anden vi har er en hoppe. Hun er lidt for spinkel, lidt for vinklet i haserne, har lidt for lange ben, og er generelt ikke et pragteksemplar set i forhold til avlsmålet.
Tilgengæld er hun knaldgodt skruet sammen når det kommer til den form for kørsel vi vil. Nemlig dressur o.l. og ikke "bare" for en plov.
Så selvom hun jo set i belgierfolks øjne er atypisk og ikke særligt godt skruet sammen, så er hun brugsmæssigt meget mere egnet end en "rigtig" belgier.
Jeg tror såmænd osse hun ville kunne klare sig ok til mindre dressur- og springklasser.
Hun har så bare ikke belgierens rolige og godmodige sind, men minder mere om en meget varm fuldblod, og det gør hende svær at arbejde med, når nu man har i baghovedet at hun vejer omkring 800 kg. I hvert fald ikke en begynderhest;o)
Så jo, der findes da heste der er atypiske i forhold til deres race. Men generelt set er en belgier ikke egnet til dressur, ligesom en dansk varmblod ikke er egnet til at gå for en plov (men den kan da helt sikkert lære at trække ploven)
Jeg har intet imod at man bruger heste til andet end det de oprindeligt er avlet til -man skal bare osse være fair overfor hesten og erkende de begrænsninger den måtte have, så der ikke forlanges noget af den, den ikke kan honorere.
jul 2006
jul 2007
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
jun 2007
Følger: 57 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 3.173
Miss Perfeckt2: Første gang jeg så din film tænkte jeg sikke skummel de tennesse kan se ud :O) Men det ser lidt blæret ud syns jeg nok!
jun 2007
og tak for de søde kommentare
jan 2005
der er ingen der skal komme og sige til mig at en fjordhest ikke kan gå landsstævner, for jeg har haft en der kunne. hun var ikke tung på nogen måde og var utrolig øvelses stærk, jeg har aldrig redet en hest der var så nem som hende..
men en traver er ikke egnet da den ikke gallopere optimalt fordi den er alvet til og trave..
jun 2007
Men den anden film ser det også godt ud. Selvom traven stadig er lidt sjovt eller hvad man skal kalde den gangart. Men de er nu en lækker race!
nov 2007
-for de gamle fjoller tror jeg ikke du ville se i meget mere end de lette klasser. Eller rettere -jeg tror der ville være laaaaangt imellem at sådan en kom længere end det.
De moderne fjordheste er jo for flere og fleres vedkommende, ikke meget andet end en (ofte) lidt mere godmodig, gul sportspony;o)
Og så er der self alt det midt imellem.
For traverne udelukker jeg ikek at der findes enkelte der faktisk kan komme længere med god træning .-men ligesom for de gamle fjorheste, tror jeg godt man kan regne med atd er er uendeligt langt imellem.
Og så handler det i mine øjne ikke om hvorvidt de kan gallopere eller ej. For self kan de det, hvis de får den rette træning.
det handler meget mere om at de ikke har den gang det ønskes i dressurverdenen i dag. Øvelserne kan de lære, musklerne til bøæringen kan de få osv. Men gangen er altså en anden end på en DV og det kommer man ikke udenom.
-og det er jo osse et af de steder den gamle fjordhest ofte blev tabt i konkurrencerne. Det er jo ikek fordi de ikke kunne lære øvelserne
mar 2008
Det er jo ikke engang alle DV'er der er "gode" nok til at komme op på rigtig højt plan. Ta' en hest med springafstamning, det er jo også sjældent den har en gang der er god nok til at gå de høje dressurklasser.
På den anden side, så er der jo også heste med dressurafstamning, der aldrig bliver de store springheste.
Det er jo sjældent man ser andet end DV og lignende i de høje klasser, der kan de fleste andre racer ikk følge med pga af deres gang.
Frisere, pintoer, fuldblodsheste osv kan sjældent være med der, dermed ikke sagt ALDRIG, men sjældent.
Men heldigvis har vi jo alle forskellige interesser, så det handler jo bare om at finde en hest der passer til det man gerne vil;)
june A jeg synes virkelig det er dejligt for dig at det går rigtig godt med din hest og så længe du er glad for den og stolt af jeres fremskridt, så er det jo også det vigtigste;)
nov 2007
Ingen grund til at presse hesten til det yderste hver eneste dag, fordi den bare ikke har det i sig at opfylde ens egne ambitioner:o)
Jeg tror det er det folk der har travere/fjordheste og hvilke racer der nu ellers ofte er for skud, tit misforstår -for det er ikke fordi hestene er dumme, dårlige eller noget som helst andet, at nogen folk aldrig i livet ville vælge den race/type.
-det er bare fordi de den race/type oftest ikke passer til de ambitioner man har med sin ridning:o)
mar 2008
jun 2007
hvem siger at travere ikke kan...