{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Shetlænder/miniature???????? {{forumTopicSubject}}

Dette spørgsmål har egentlig naget mig et stykke tid nu, så nu håber jeg der er nogen der kan svare????

Hvad pokker ser man efter, når man bedømmer racen Shetlænder eller Miniature? Den ene eller anden? Jeg har engang i tiderne morgen passet et shetlænderpar, som var omkring 80cm. høje!
Hvordan kan man se det? Hvis nu ponyen ikke har papirer, kan det vel ligeså godt være den ene som den anden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shetlænder/miniature????????
  • #1   30. jun 2005 æhhh jeg er ikke lige helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål rigtigt....

    mener du hvordan man ser forskel på de to racer, eller hvad man skal kigge efter når de skal vurderes???


  • #2   30. jun 2005 Ditte:

    Ja, jeg er helt i vildrede over hvordan man ser forskel på de to racer!!! Egentlig troede jeg ikke at Miniature var en selvstændig race? Jeg kunne have fundet på at forveksle den med Falabella´en, men det er sikkert ikke rigtigt?


  • #3   30. jun 2005 he he, jo egentligt er det 2 forskellige racer som minder utroligt meget om hinanden, men du må endelig ikke forveksle dem med falabellaen smiley den er helt for sig selv he he

    hvordan man ser forskel, ja det er svært, nu er jeg selv miniature ejer men han er 85 cm og kunne jo derfor forveksles med en alm shetlænder, men miniature ponyer må ikke være højere end 86 cm så går de op og bliver shetlændere, så jeg kan godt forstå at du er forvirret da mange shetlændere er under 86 cm, men ja det kommer jo an på forældrene... jeg selv kan have meget svært ved at se forskel smiley
    men et godt kendetegn er hvis den er rimelig slank (kig evt på min asterix) og selvfølgelig under 86 cm så er det en miniature... alm shetlændere er jo ret kraftige i det...
    det er nogle miniaturere også, men miniaturere avles efter at blive små slanke, men stadig stærke ponyer...
    så ja det alder bedste bevis for at det er miniature er selvfølgelig papirerne smiley

    håber jeg kunne hjælpe lidt, selvom det ikke er meget, men tag et kig på asterix, han er en typisk men ret stor miniature....


  • #4   30. jun 2005 <i>Jeg er ikke sikker, men jeg mener at når man stiller sin shetlænder til kåring bliver den enten <b>miniature</b> (hvis den er under et eller andet mål,..), og <b>standart</b> hvis den er over det der mål,..

    Det vil sige at en lille <b>standart</b> er god da mange også gerne vil bruge små <b>standarter</b> på deres <b>miniature</b>,..

    <b>Fallabella</b> er så nærmest den samme race, bare meget mindre!! ;P


  • #5   30. jun 2005 jo men der skal også den rigtige statur til, det er ikke altid nok at den er lille nok til det...

    fallabella er helt for sig selv da den ikke kan bruges til det samme som miniaturen eller shetlænderen, en falabella er ikke ret stærk, og bruges stort set kun til show og avl, hvis man vil bruge falabellaen til kørsel SKAL der min 4 ponyer til at trække en lille vogn som en miniature snildt kan trække...


  • #6   30. jun 2005 Yep!

    Er det ikke også noget med at fallabellaer tit har meget dårlige ben? -altså svage,..


  • #7   30. jun 2005 jo lige præcis, den er rigtig rigtig sød, men ret uanvendelig og ja tit dårlige ben og i det hele taget knogler..

    hvor shetlænderen og miniaturen, er stærke og har gode knogler..


  • #8   30. jun 2005 Øøøøh, okay!!!

    Det vil altså sige at Miniaturen er en shetlænder, bare under mål? Jaaa, jeg er ikke rigtig inde i de små heste, dér! (Som I nok allerede har opsnust!) smiley

    Jeg synes jeg har læst et sted, at Falabella´en er en hesterace og ikke en ponyrace? Er det rigtig`?


  • #9   30. jun 2005 ja det er rigtigt nok he he, det er en hest pga noget med bygningen, og så har den vist nok et riben mindre end ponyer.....

    og jo de er samme race, men alligevel ikke for når den er kåret eller bare født som miniature så er den en race for sig, men den kan fødes som shetlænder og blive til miniature hvis du forstår..


  • #10   30. jun 2005 Ditte A:

    .......he he! Det er nu jeg skal sige, at jeg har fattet det, ikke? Hi hi... -nej nej, hun fatter minus!


  • #11   30. jun 2005 he he, det er også lidt indviklet, men der er ikke noget galt i at kalde dem alle shetlænder da, miniaturen jo altså er en shetlænder der er blevet avlet til at være mindre og slankere... og derved bliver til miniature..

    hvis begge forældre er kåret miniature så bliver føllet automatisk miniature...

    men du kan også tage din shetlænder på max 86 cm med til kåring og og få den kåret til miniature....


  • #12   30. jun 2005 Okay, så!!! Du har vidst tjek på dét der! He he.... -det er sørme godt, jeg ikke skal til eksamen i det der! Så vlille jeg dumpe emd at brag!

    Indviklet, siger du? Njaah, Lidt! :-S


  • #13   30. jun 2005 Aaargh, det gik lidt for stærkt. Undskyld stavefejlene!

Kommentér på:
Shetlænder/miniature????????

Annonce