Ændret adfærd {{forumTopicSubject}}
Min hoppe er lige blevet alene, efter at hendes "reservemor" lige er flyttet. Det skal lige siges at hun ikke er helt alene, men går sammen med min anden vallak og en lille pinto plag som også er vallak.
Min hoppe har altid været så sød og haft meget respekt for mig og andre mennesker. Man vidste altid hvor man havde hende.
Men igår da jeg var ude på folden og lege lidt med hestene, galoperer hun pludselig bag mig og på foran, vender røven til og letter det ene bagben let for at antyde et spark. Det har hun ALDRIG gjort før, og troede aldrig i mit liv at hun kunne finde på det, da hun altid bare har haft så faste rammer, og vidst hvad man må og ikke må og kendt sin plads i flokken, herunder også kendt sin plads bland mennesker.
Jeg véd at det har noget at gøre med at hendes "mor" pludselig er væk. Hendes "mor" var også førerhesten, så jeg tænker om det kan have noget at gøre med at hun nu prøver at overtage hendes plads og derfor også prøver på at bestemme over mig.
Nogle der kan hjælpe?? Hvad kan jeg gøre for at få hendes gamle jeg tilbage? Laver i forvejen en del horsemanship, men efter den anden hoppe er væk er hun blevet meget svær at trænge igennem til..
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
Du giver selv svaret, hendes fører mor er væk, nu skal hun selv prøve kræfter, Jeg har set det mange gange, når de unge skal væk fra hopperne, så skal de finde deres nye plads, og prøver grænserne lidt af, hvis man kan sige det sådan.
Jeg plejer at jage dem væk, hvis de ligger an til spark eller lign, opfører mig ellers normalt, hvis de kommer igen med det samme, efter få dage, er de for det meste normale over for mig igen, men der kan godt være balade i den "nye" flok i et stykke tid.
vi ser det samme, når vores føre hoppe er til hingst, så kæmper de andre et par dage, en ny tager over, når så hoppen kommer hjem fra hingst, bruger hun lige 10-20 minutter til at sætte den anden hoppe på plads, og så er alt ved det gamle igen :-))
Anita W
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Tak for svaret
Ændret adfærd