2.723 visninger
|
Oprettet:
Spørgsmål omkring islændere {{forumTopicSubject}}
Hej, vi er to piger som gerne vil have svar på nogle få spøgsmål omkring islændere:
- Hvis man har en islænder med papirer og man gerne vil ride "normale" stævner, altså dressur eller spring, skal man så være under 16 år, altså ponyrytter? Eller kan man godt være over 16 når man rider islænder til normale stævner?
- Er der nogen der enten kan forklare lidt omkring islænderstævner (Altså klasser, hvad det går ud på m.m) eller sende en side hvor vi kan læse lidt om dem?
Håber der er nogle der kan hjælpe os (:
Hilsen Mette og Kirstine
sep 2005
Følger: 84 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 86 Svar: 796
Her kan du finde mange ting om islænderen !
sep 2005
Følger: 84 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 86 Svar: 796
Du kan ikke starte pony på den, hvis den er højere end 148. Så skal du starte hest.
Hvis din hest er mindre, kan du starte pony, og når du bliver over16, kan du tage ud og starte som hest, da du så bare skal starte mod heste.
Mener først det er når du skal starte C- stævner du skal have den målt op til hest, og dette kan kun gøres, hvis ponyen er en 1èr.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Klasserne i islænder stævner hedder
T8 det er den letteste og her skal man kun vise tølt
T8J er for junior rytter
T5 er sværer og her skal man vise tølt med øgning på langsiden
T2 er sværeste og her skal man vise tølt i flere tempi, samt for løse tøjler og øgning på langsiderne samt beuty tølt.
4.5 er den lettes klasse for 4 gænger. Her skal man ride tølt, galop, skridt og trav. Uden øgninger.
4.3 er sværer igen og her skal man ride med øgnnger
4.2 mener jeg er med pas, altså hvor man skal se flyve pas.
apr 2004
Følger: 60 Følgere: 62 Heste: 17 Emner: 64 Svar: 663
håber det hjalp
apr 2004
Følger: 60 Følgere: 62 Heste: 17 Emner: 64 Svar: 663
glemte at skrive at til islænder stævner SKAL du have papire på din hest får at deltage.
det har også noget med og gøre at det er i avlsforbundets regi.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Det er meget forskelligt rundt om på rideskoler hvordan reglerne er, der er ikke andet at gøre end spørge dig frem.
Du skal selvfølgelig være en dygtig islandsheste rytter hvis du vil ride dressur på en islænder. For det første fordi gangarterne er lidt besværlige. Hvis en hest tölter i et dressur program kan dommeren nogengange tro at hesten er halt og tage dig af banen. Og en islænder bliver jo normalvis ikke trænet i dressur under tilridningen. Så du skal selv til at igang med at lære den forpartsveninger, passage, versader og alt det der gøgl. (Hviket er ret besværligt, det var det i hvert fald med min. Hun fattede ikke en brik)
Islænder stævner. Her handler det om at hesten skal gå pænt i gangarterne, rytteren bliver ikke bedømt på nogen måde(kun i børneklasserne). (Du kan læse om de forskellige klasser på RID (Google det)) Det er forskellige sværhedsgrader og 1 er altid det højeste. Når du skal starte islænder stævner skal du også være medlem af en islænderklub og til mange af stævnerne skal du have sådan noget licens halløj (Den del er jeg ikke helt inde i.)
Frejafin . : Der er en del du har misforstået der. Der er mange flere klasser.. Der er de mest almindelige som er:
T =Töltklasser
5 =Her skal du vise fem gangarter
4 = her skal du vise skridt, trav, galop, tölt
Fs = Freestyle
PP = stilpas
P =speedpas
Øltölt = Mest for sjov, det handler om at man skal ride rundt med et krus øl, og den der har mest tilbage vinder.
Efter hver af disse tegn vil der være et tal der indikere hvilken sværhedsgrad klassen er. Eks. T.1 er den sværeste og T.8 er den letteste. Det er forskelligt hvor lette klasser der vil være til stævnerne. Men 8 er det laveste.
Der bliver dog også lavet andre konkurrencer indenfor islænderridning. Her er nogle eksempler:
Tregang = skridt, trav, galop
Galopløb = en masse ryttere det rider om kap
Travløv = Nogle ryttere på en ovalbane som skal trave om kap
Behendighed = Alle mulige underlige opgaver som skal løses fra hesteryg.
Ud over det bliver der afholdt separate stævner i disiplinerne:
Tærren springning = Spring i naturen
Alrid = Det galder om at komme igennem banen på kortest tid og samtidig med at hesten har en lav puls. Her handler det om at have den hest der er i bedst kondi. Det forgår i naturen.
Gædingakeppni = Det gælder om at have den mest imponrende hest (kun for hingste så vidt jeg ved)
Istölt = forskellige klasser som foregår på is (jeg er ikke helt inde i det)
Ved ikke om det bare er en masse ævl jeg har skrevet her, men jeg håber du kan bruge mit svar. Du kan bare skrive til mig hvis det er, jeg vil gerne uddybe hvis der er noget du ikke forstår.
Hilsen Julie
mar 2008
Følger: 42 Følgere: 42 Heste: 7 Emner: 38 Svar: 299
nov 2008
mar 2008
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 444
nov 2008
Spørgsmål omkring islændere