Dominans eller venlig gestus? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har spekuleret på: Hvad betyder det, hvis ens hest hviler hovedet på ens skulder? Er det et tegn på dominas? Et tegn på hengivenhed? Eller noget helt tredje?
Jeg har læst engang, at det skulle være det sørste, men har ærligt talt aldrig set heste bruge den gestus overfor hinanden i forbindelse med negativ kontakt. Det hænder, at de hviler hovedet på en andens ryg efter gensidig pelspleje?
Spørgsmålet til alle de kloge hoveder derud er altså, hvad betyder det og hvordan skal man reagere, hvis de sker for en selv?
Skal man skubbe hesten væk? Ignorer den til den selv flytter hovedet eller skal man rose den for at være venlig?
Nogen, der kan svare på det?
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
social samvær
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ved andre heste tager jeg det også bare som noget hygge :).
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 354
nov 2006
Følger: 245 Følgere: 292 Heste: 4 Emner: 507 Svar: 1.773
aug 2008
Jeg er helt sikker på at både Monty Roberts, Andrew Maclean og mange andre der kender til hestes natur er uenige med dig, idet de bruger ord som tillid, samarbejde, osv. De er alle ude i, at hesten med sit krossprog viser bl.a. hvordan den har det, hvilke signaler de vil sende m.m....og når det netop handler om det, handler det naturligvis også om følelser hesten evner at rumme og udvise.
Jeg ville helt klart foreslå dig at læse Monty Roberts bog " Fra mine hænder til dine" - han har hele sit liv været blandt både vilde og tamme heste og kender - måske mere end nogen - til. hvad hesten evner.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Skal jeg endelig læse noget om en hest's adfærd, vil jeg foretrække noget læsning baceret på forskning omkring dens hjerne da det er facts end en der har 'oplevet' noget også er blevet berømt pga. nogle metoder og fantastiske ting de har gjort.
Men konklusion, enig med Marlene B.
aug 2008
Der er jo bare lige det at sige til det, at forksning kan undersøge stort set alt omkring hjernens opbygning og kemien i den - præcis som hos mennesket. Men nu er det jo bare sådan, at man - heller ikke hos mennesker - kan undersøge hvad sjælen består af...hvordan den arbejder forsker psykiatere, psykologer m.m. i, men det er ikke klinisk. Det er al anden forskning som det du skriver. Og selvfølgelig er det facts - men det er det så sandelig også når hestene udviser vrede, glæde m.m....
Uanset om der er pyntet på Monty Roberts historier eller ej, så har han altså stadig været blandt heste det meste af sit liv...og de andre jeg bl.a. nævnte, har ligeledes studere hestene og deres adfærd. Det får man nok mere ud af i forbindelse med at lære heste at kende, end at måle hjernevindingere, nervetråde m.m.
Det er synd I har den holdning, for jeg mener helt sikker at I går glip af de pragtfulde oplevelser det er, når en hest tilkendegiver, at den har tillid til dig, og meget gerne vil være sammen med dig. Det er også synd for hestene, for ved ikke at forstå at de rummer mere end bare kemi i hjernen, fratager man dem fra den forståelse, de indimellem fortjener.
Dominans eller venlig gestus?